Treeniohjemaehdotuksia kaivataan!

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Voi olla ihan perusteltua treenata vaikka kaksi kertaa päivässä jos huvittaa. Suosittelisin esim. 2-jakoista ohjelmaa ja treenejä tulisi 6 kpl per viikko (kolmena päivänä viikossa aamu- ja iltatreeni). Liikkeitä voi vaihdella hyvin, esim. jaloille jonain päivänä etukyykky + sjmv, toisena takakyykky, kolmantena vaikka rinnalleveto + prässi.

Treenin kestosta sen verran, että kunnon lämmittelyt alkuun voivat viedä 20+ minuuttia. Tämän jälkeen itse treenin kesto riippuu täysin sarjojen ja liikkeiden määrästä. Sarjojen välillä n. 2-3 min palautukset riittävät aivan hyvin. Samalle lihasryhmälle ei kannata kauheasti tehdä eri liikkeitä.

Ainakin kehonrakentajilla tuo yli 2 tunnin treeni kuullostaa oudolta. Oman käsitykseni mukaan jo 1h-1,5h tehokas treeni jossa lepoajat pidetään siinä 1,5min-2min sarjojen välillä ja n.4min liikkeiden välillä niin aika suurella varmuudella olet kaikkesi antanut tuon treenin aikana.
Ja mitä muistan joskus lukeneeni niin kortisoli alkaa erittymään siinä 1,5h tunnin tienoilla jo hiilareiden puutteen takia ja rasituksen myötä. Kortisoli taas on sitten äärimmäisen katabolinen hormoni kun taas esim. kilpirauhashormoni ja testosteroni on anabolisia.
Ja tuossa aiemmin taisi tulla hyvin tuo lihaksen ja hermoston rasittaminen. Jos treenaat esim. yli 2h salilla niin melkein väkisin rasitus siirtyy hermoston puolelle kun ajaudutaan liikkeissä pikkuhiljaa failureen. Tästä johtuen palautuminen kestää enemmän kuin sen 26h.
Eli vaikka treenaat enemmän niin kroppasi ei ehdi palautua. Tämä johtaa väsyneisyyteen, tulosten laskuun ja pitkän ajan kuluessa jopa ylirasitustilaan. Näin ainakin natuilla... Korjatkaa jos johdan porukkaa kerettiläisyyteen! :lol2:

Ilmeisesti täytyy laittaa vähän tarkennusta, että pystyisin paremmin perustelemaan pitkiä treenejäni.

Eli aloitus postin rivien välistä pystyy (kai) lukemaan että en ole lastentarhanohjaaja... :D
Tällä tarkoitan sitä että treenaan pitääkseni ns. työkykyä yllä. (En kasvattaakseni hirveätä massaa tai kisatakseni bodauskisoissa. Ne tulee sitten plussana jos tulee.)

Tästä kertoo jo sekin että työnantaja maksaa salimaksut ja työsopimuksessani olen sitoutunut huolehtimaan kunnostani.
Töissäni kovalla penkki- tai kyykkytuloksella ei ole niin suurta merkitystä kuin varsin monipuolisella "voimalla".
Tästä syystä treenaan varsin monipuolisia liikkeitä unohtamatta perusliikkeitä. Tämän takia salilla menee varsin kauan aikaa.

Mitä tulee kataboliaan niin käsittääkseni se johtuu siitä että elimistössä ei ole enää tarpeeksi ravintovarastoja käytössä ja ruumis alkaa ottamaan tarvitsemansa energian itsestään. Tämän olen mielestäni onnistunut välttämään ottamalla pienen välipalan tai pirtelön n. tunnin kohdalla kuten aikaisemmin kerroin.

Ja kyllä minä töissä käyn ihan saman verran kuin "normaalit" ihmiset. Usein jopa enemmänkin. Pointti onkin siinä että teen pitenpää vuoroa (Harvoin alle 12h). Näin ollen myös vapaa päiviä tulee viikkoon enemmän. Ja kun on koko päivä vapaata niin ei joku neljä tuntia salilla vaikuta vapaa päivään mitenkään. Riippuu tosin mitä haluaa tehdä. Itse olen mieluummin salilla kuin katson telkkari tai vastaavaa.
Ja ei, en ole unohtanut lepopäiviä.

Mitä ravintoon tulee niin kalorilaskuri.fi:n mukaan päivän kalorin saantini on n.5200kcal, ja kulutus noin 4900kcal. Proteiiniakin tulee n. 250grammaa. Ja kun nämä tiedot sain netistä niin niittenhän on pidettä paikkansa...:rolleyes:

Kyllä kunnosta ja yleisvoimasta huolehtimiseen riittää hyvinkin lyhyet treenit. Mutta tietysti, koska treenisi eivät voi kokonaisuudessaan olla hirveän intensiivisiä, niin mikäs siinä jos salilla viihdyt. Intensiivisyydellä tarkoitan nimenomaan sitä, että raskasta treeniä ei jaksa noin pitkäksi venyttää.

Itse ehkä tuossa tilanteessa tekisin noina päivinä salitreenin ja juoksutreenin sen sijaan että viettäisin noin kauaa aikaa salilla. Jokainen tekee kuitenkin parhaaksi katsomallaan tavalla.

Pakko on vielä lisätä edelliseen postiini liittyen että luonteeltani olen melko "ahne", eli ei tee mieli tehdä vaan sen verran että riittää. Mielellään enemmänkin...
Tuo on siinä mielessä huono piirre, että se todennäköisesti hidastaa kehitystä.

Pakko on vielä lisätä edelliseen postiini liittyen että luonteeltani olen melko "ahne", eli ei tee mieli tehdä vaan sen verran että riittää. Mielellään enemmänkin...

Musta vähän vaikuttaa ettei tredin aloittaja oikein ole selvillä itsekään mitä hakee. Et tavoittele hirveätä massaa. Ok. Sinua ei kiinnosta kova kyykky- tai penatulos. Ok. Mutta mitä on tämä varsin monipuolinen "voima", josta puhut? Mihin tähtäät?

Punttireenissä ei päde "mitä enemmän sen parempi". Mikä tahansa tavoitteesi sitten onkaan. Kuka tahansa osaa vetää itsensä ihan piippuun. Se vaatiikin jo taitoa, että osaa vetää treenissä rajan siihen mihin se on järkevin vetää.

Musta vähän vaikuttaa ettei tredin aloittaja oikein ole selvillä itsekään mitä hakee. Et tavoittele hirveätä massaa. Ok. Sinua ei kiinnosta kova kyykky- tai penatulos. Ok. Mutta mitä on tämä varsin monipuolinen "voima", josta puhut? Mihin tähtäät?

Punttireenissä ei päde "mitä enemmän sen parempi". Mikä tahansa tavoitteesi sitten onkaan. Kuka tahansa osaa vetää itsensä ihan piippuun. Se vaatiikin jo taitoa, että osaa vetää treenissä rajan siihen mihin se on järkevin vetää.

Minusta vaikuttaisi että hän haluaa vain harrastaa ilman sen kummempia tavoitteita. Ei siinäkään mitään pahaa tietty ole, mutta kyllä tietynlainen päämäärätietoisuus tuo hommaan jonkinlaista sisältöä :)

Ja taas tarkennellaan.
Tuo viittaukseni kyykkyyn ja penkkiin tarkoitti sitä että tarvitsen työssäni muunkinlaista voimaa kuin kohtuu yksinkertaisista liikkeistä tulevaa voimaa.
Toki haluan että penkkitulos kasvaa :D , mutta kun hyvällä tuurilla töissä otetaan erää parin murtovarkaan tai muitten iloisten veitikoiden kanssa jossain keskellä ei mitään, niin siellä ei pelkällä penkkituloksella tee mitään. Siellä kun ei ole tuomaria puhaltamassa pilliin jos menee liian rajuksi. Tämän takia pyrin treenaamaan niin monipuolisesti kuin vain pystyn.
Painotetaan vielä sitä näkökulmaa että jotkut treenaa näyttääksen hyvältä, minä treenaan pääsääntöisesti sen takia että pystyn suorittamaan työtehtäväni kunnolla ja että siinä tilanteessa kun paska osuu tuulettimeen niin voi vaikka selvitä töistä kotiin. Kroppa on joillekin työkalu.

Minusta vaikuttaisi että hän haluaa vain harrastaa ilman sen kummempia tavoitteita. Ei siinäkään mitään pahaa tietty ole, mutta kyllä tietynlainen päämäärätietoisuus tuo hommaan jonkinlaista sisältöä

Kyllä mulla tavoitteita on, mutta kuten totesin treenilläni on muitakin tarkoituksia kuin ulkonäkö tai treeni itse.

Ja painotetaan viellä erikseen että en pidä huvikseen treenaamista mitenkään huonompana tai perusteettomana. Itse vaan tarvitsen monipuolista lihaskuntoa eritarkoitukseen.

Itse lähtisin vääntämään paljon ylistetyllä 2-jakosella ohjelmalla, vaikkapa jaolla alakroppa-yläkroppa. Tässä olis oma luomukseni jossa on ainakin tulee tasaisesti rääkättyä koko ruhoa läpi:

1. Alakroppa (toistot 4-6)

1. Etukyykky
2. Mave
3a. Hack-kyykky
3b. Pohkeet seisten
4. Voimapyörä

2. Yläkroppa (toistot 4-6)

1. Penkki
2. Kulmasoutu
3a. Leuat
3b. Dippi
4a. Pystypunnerrus kp
4b. Hammerkääntö

3. Alakroppa (toistot 8-12)

1. Takakyykky
2. Yhden jalan prässi
3a. Pohkeet istuen
3b. Reiden ojennus
4. Vatsakone

4. Yläkroppa (toistot 8-12)

1. Kulmasoutu kp
2. Vinopenkki kp
3. Ylätalja
4a. Kapea penkki
4b. Hauis kp
5a. Vipunostot
5b. Takaolkapääsoutu

Siinä olisi ohjelma jonka läpi viemiseen kuluu n. 1h ja kyllä tuntuu! Se että treenaisit 4h kerrallaan on älyvapaata.. Treenaa mielummin tunti ja loput 3h syöt, lepäät ja kasvat. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom