Treeniohjelman pätevyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja OZone
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä kun tuossa pari kuukautta sitten rupesin käymään puntilla niin hankin salilta ohjelman (kun en tiennyt Pakkiksesta :itku: ), kun edellisillä salirupeamilla aiempina vuosina tuli tehtyä ihan mitä sattuu ja tekniikkakin oli täysin hakusessa. Kaveri joka sen tekaisi vaikutti kyllä ihan asiansa osaavalta mutta nyt kun katsoin noita ohjelmaesimerkkejä niin alkoi epäilys hiipiä hipiään. Eli tällaisella ohjelmalla olen nyt siis vetänyt:

Kaksijakoinen ohjelma, kolme kertaa viikossa, kaikkea 3-5 kertaa 8-12 toistoa

1. alavartalo
Smith-kyykky
Ojentajat
Koukistajat
Pohkeet
Jalkaprässi

2. ylävartalo
Ylävetolaite
Pec deck
Vetolaite
Hauikset tangolla
Ojentajat taljassa
Pystypunnerrus laitteessa

Rupesin vaan miettimään että pitäisikö tuolla olla esim. jonkinnäköistä mavea seassa ja tulevatko kaikki lihakset edes harjoitetuiksi?

Mikä on vetolaite? Alatalja?

Jaloille on ok, etureisille tosin liikaakin kaksijakoisessa (imo).
Rinnalle joku kunnon perusliike pec-deck-pelleilyn sijaan.
Suosittelisin tekemään eri liikkeet ainakin joka toinen kerta.

2-jakoinen 3 kertaa viikossa on mielestäni paras mahdollinen jako, olit sitten aloittelija tai edistynyt.

Edit: Pec-Deck on hyvä liike, jos sen tekee sillai punnerrustyyliin, mitä harvemmin näkee.

mä pistäisin ehkä pec deckin sijaan punnerrusliikkeen kässäreillä,ainakin kerran viikkoon
ja voihan tuota jalkasettiäkin modifoida niin että tekee kerran viikossa smith kyykyn sijaan esim. suorin jaloin MaVea

EDIT äsh marlboromieshän jutteli suurin piirtein samat jutut...

lasikuitujeesus sanoi:
Mikä on vetolaite? Alatalja?

Tulipa käytettyä vähän ympäripyöreää ilmaisua. Eli "seated row" -masiina on kyseessä, melkeinpä sama kai kun alatalja. Olisiko se pec deck sitten syytä korvata vaikka ristikkäistaljassa tekemällä tai vaan penkkipunnerruksella?

OZone sanoi:
Olisiko se pec deck sitten syytä korvata vaikka ristikkäistaljassa tekemällä tai vaan penkkipunnerruksella?
Jos korvaat pec-deckin ristikkäistaljalla, menet mielestäni ojasta allikkoon. Raskaat perusliikkeet eli rinnalle erilaiset punnerrukset, ovat avain kehitykseen. Omia lemppareita ovat penkki käsipainoilla, vinopenkki käsip./smith/tangolla.

mä en tiedä kaksjakosista hevon vittua,mutta ainakin mulla rinnalle käsipainoilla tehdyt punnerrukset ei rasita niin paljon olkapäitä kuin tangolla tehdyt,ja pitäisin tätä hyvänä asiana kun noi pystypunnerrukset on sen jälkeen vielä tulossa

Olen tehnyt noita 2-jakosia ohjelmia tyypeille ja joskus kesäisin itsekin ko. tavalla treenaillut (kun on ollu muutakin tekemistä kesällä), tällainen on ollut ihan ok:

Treeni 1 (esim. ma)
Jalkakyykky
Takareiden koukistus
Pohkeet seisten
kulmasoutu/alatalja
ylätalja eteen
selän ojennus
...ja ehkä jotain olankohautuksia

Treeni 2 (esim. to)
Penkkipunnerrus
Pystypunnerrus/Niskan takaa punnerrus
Ranskalainen punnerrus/push down
hauiskääntö tangolla
Vatsat

Perusliikkeitä. Tekniikat kannattaa opetella. Jossain vaiheessa sitten ne mavet jne. Nousujohteinen treeni ok, vaikka aluksi kannattaa ottaa joku toistomäärä kohteeksi ja pitää painoja vakiona (ja sitten nostaa jne..). Palautusjuoma, ravinto kuntoon, lepoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom