Treeniohjelma nuorelle koripalloilijalle?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Noniin eli olen 15v, 175 pitkä ja painoa noin 65kg. rasvat siinä 7% tienoilla. Olen treenannut nyt muutaman kuukauden ihan yleisesti lihaksia, 2-jakoisella ohjelmalla;(sori ei kaikille liikkeille oikeita nimiä) 1. päivä(alakroppa):
jalkaprässi 3x15, quadit 3x15, hamstringit 3x15, selänojennus penkissä 3x20, selänojennus laitteessa 3x15, pohkeet laitteessa 3x15, vartalonkierto 3-5x30(per puoli), vatsoja joko vatsapenkissä 3x20 tai alavatsarutistus 3x40 kotona.
2. päivä (yläkroppa): fly 3x15, penkki kp tai tangolla mielialasta riippuen 3x15, vinopenkki kp 3x15, pystypenkki kp 3x15, epäkkäät kp 3x15, vipunostot sivuille 3x15, hauis tangolla 3x15, hauis kp 3x15, ranskalainen/ojentajapunnerrus taljassa 3x15, vatsarutistukset koneessa 3x20, vinot vatsat (twisting situps) 3x20.
lisäksi tällä hetkellä ponnistusohjelma sky's the limit kesken, melkein kuukauden sitä tehnyt. (ohjelmassa mm. kyykkyjä ilman painoja, pohkeita ilman painoja ja askelkyykkyjä ilman painoja ja toistomäärät erittäin suuret, joka viikko lisäyksiä.)
Vähän tulosta on puntilla käymisestä alkanut näkyä, penkistä nousee 70kg.
Ensiksi, mitä mieltä tuosta 2-jakoisesta ohjelmasta?
Mielelläni haluaisin uuden ohjelman koripalloa varten, en itse tiedä tarpeistani tehdäkseni sitä itse, joten pyydän ehdotuksia.
Salilla voin käydä 2-4 krt viikossa.

Eikö tossa oo yläselälle mitään liikettä? Suosittelisin keskittymään huolella muutamiin suuriin perusliikkeisiin ja etsimään voimailu-osiolta jonkun sopivan valmiiksi mietityn rungon ohjelmalles. Hirveesti en tuhlais aikaa tossa vaiheessa mihinkään nitkutteluun, kuten esim. kahteen eri hauisliikkeeseen.

Joo, ei kannata ruveta kuorruttaan kakkua, kun pohjakin on vielä leipomatta.
Eli keskity suuriin perusliikkeisiin ja keskivartalon vahvistamiseen.

Kun painottaa treeninsä "isoihin" moninivel-liikkeisiin, niin ei edes tee mieli ruveta enää erikseen raiskaamaan jo valmiiksi kärsineitä pikkulihaksia(hauis)

koripalloilijalle, kuten muillekin urheilijoille, sopii raaka rinnalleveto ja raakatempaus tosi hyvin.

suomalaisten koripalloilijoiden suurin ongelma on räjähtävyyden ja etenkin koordinaation puute (sanoo mun kaveri, joka on kova suomalainen korisvalkku). voimatasot on keskimäärin ok, joten siitä ei kiikasta.

telinevoimistelu on hyvä apulaji myös. oman kropan hallintaa. ja venyttele paljon. monipuolista vauhtiliikuntaa, jossa löydät itsesi mitä kummallisimmista asennoista.

eikö teillä ole ihan valmentajaa, joka voisi neuvoa? kysys oman seuran miesten valkulta vähän mielipidettä.

oon täs viel 3 viikkoo lomal reeneistä ja en oo kotipaikkakunnalla ni vähä vaikeeta toi miesten valmentajalta kysyminen. on kyllä oma valmentaja kehunut että joukkueen paras fysiikka mulla. ongelmana kans että massaa en saa yhtään mitenkään. syön n 4000kcal per päivä ja rasvaa ei kerry yhtään, haaveena olis joskus viel olla sentterinä.. (pituus vielä vaiheessa, sen takia ei oikein voi tehä lyhyempiä sarjoja)

Kuten Peveliuskin tuossa sanoi niin raaka rinnalleveto kannattaa ottaa ohjelmistoon, se on koripalloijoille niitä tärkeimpiä liikkeitä... Räjähtävää voimaa tarvitaan!!
Eräs kaveri joka on sm tason pallottelija niin sanos et kannattaa tehä niin perkuleesti pohkeita ja vatsoja niin pomppua tulee lisää ihan pirusti! :rock:

edit: Teillä ei ole siis ohjattua punttitreeniä kesällä ollenkaan?

toi pituus kasvun pelko on kyllä niin turha syy olla tekemättä alle 15 toiston sarjoja. sanotaan nyt vaik lonkalta että sellaset alle 5 toisto KYYKKY JA MAASTAVETO sarjat voi ehkä vaikuttaakin jotai. ite en kyllä usko tähänkään.

oli ohjattua punttia, ekan kerran jälkeen en käynyt ollenkaa ku porukka teki kyykkyjä pelkällä tangolla 3x8 ja ketään ei oikein kiinnostanu ni mielummi käyn yksin salilla tekemässä kunnolla. pomppu tällä hetkellä vauhdilla n 70cm ilman vauhtia n 60cm ja 3 kuukauden pääst pitäs molemmat olla ~20cm enemmän.

Paljonkos sulla on ikää? Mietinpä vaan että sentterin pituuteen on vielä matkaa :)

Ja tohon punttiin ni oon huomannut itse tässä kun on vähän enemmän tullut seurattua eurooppalaisten huippupelaajien fysiikkaa niin eivät ne nyt niin paloja ole. Lähinnä sitä jalkoja ja keskivartaloa tarvii kun ei se pallon pomputtelu ja heitto hirveästi muuta kuin kestävyyttä tarvi.

Ja aikamoista pomppua havittelet, taitaa donkki lähteä lähiaikoina jos tollasta pompun kasvua on näkymissä ;)

15v tuli muutama kuukaus sit täyteen.. Omaks onneksi ei jengissä ole yhtäkään joka olis mua kymmentä senttiä pidempi :) tällä hetkellä vauhdilla jään ehkä 5cm vajaaks korirenkaasta, ilman vauhtia muutama sentti taulusta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo no kyllä sulla on ihan Suomen skaalassaki matkaa sentteriks, ainakin jos meinaat sillä paikalla pelaa vielä junnuvuosien jälkeen. Wanhana korispartana suosittelen sulle lämpimästi, että jatkat tota sky's the limit ohjelmaas ja muutenki pidät jalkoja kovassa timmissä! Suomalaiset koripalloilijat osaa heittää ja tehdä peliä, mutta fysiikassa ja nimenomaan jaloissa tuppaa jätkät olemaan valovuosia jäljessä. Kattoo noita jenkkejäki, ne pomppaa aina korkeemmalle ja vaihtaa suuntaa nopeemmin. Eikä tarvii olla edes tummahipiäinen kaveri. :) White man can't jump? Näytä niille! :whip:

Koordinaatio ja liikkuvuus ovat kanssa pari hommaa, joita treenaisin niin perkeleesti koska ainakin oman joukkueen jätkistä (ja itsestäni :D ) huomaa että koordinaatio kusee aika pahasti. Jos tästä joskus alkais valmentajaks, niin pistän kyllä ne pojat kerran viikossa treenaamaan pelkkää koordinaatiota/liikkuvuutta!
Nojoo, kai sitä pitäs itsekin alkaa vääntämään tommosta eihän se vielä ole myöhäistä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom