Originally posted by gnut
siinä asiassa oon tosin erimieltä Iivilin kanssa, että vatsat tehdään alussa. kaikki liikkeethän menee ihan vituilleen jos sixpäkki on löysänä eikä sillä jaksa tukea muuta ruumista.
Joo, makuasioita. Suosittelin vatsiksia ekana tehtäväksi aloittelijalle, koska:
1) Keskivartalon lihakset (myös selkä kokonaisuudessaan, vatsalihasten lisäksi) ovat pirun tärkeitä, ja siten nimenomaan aloittelijan olisi hyvä niitä vahvistaa. Tää siis nimenomaan voiman ja kropan toiminnan kannalta ja tulevaisuutta ajatellen, ulkonäöstä viis. Ulkonäön kannalta kannalta kaikki lihakset ovat tietty tärkeitä, mutta jos joskus haluaa liikuttaa vähänkään isompia kiloja esim. kyykyssä tai maastanostossa, niin vatsalihakset ja selkä on parempi olla kunnossa.
2) Näyttäs siltä, että monesti vatsikset jätetään reenin viimeiseksi, tehdään niitä vähän, jos ollenkaan. Ite oon kans toiminu monesti noin. Siksi oon tietoisesti priorisoinu vatsojen reenaamisen, siirtäny ne ekaks reeniin, jotta kans tulee tehtyä ja kunnolla.
Eli esim. voimanostajalle on varmaan monesti järkevää tehdä ne raskaat nostot (esim. kyykyn eri variaatiot) ensin, jotta myös vatsalihaksissa on virtaa ja sitten vasta reenin lopussa vatsiksia. Aloittelijalle mun mielestä on kumminkin järkevää tehdä vatsikset alussa.
Tästähän on montaa mielipidettä. Ed Coan esim. sanoi muistaakseni jossain haastattelussa, ettei hänen mielestään vatsalihaksia tartte erikseen reenata ollenkaan, kunhan vaan kyykkää ja maastanostaa suurimman osan ajasta ilman vyötä.