Treeniohjelma! (Alottelija)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Denz082
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moi!

Elikkäs nyt olis otettava itseäni niskasta kiinni ku on niin helvetin huonos kunnos. Mä oon 22v, 175cm, 95kg.
Ja tarkotus olis löytää hyvä treeniohjelma millä saisin itteni kuntoon...
Mä oon selaillu kaikkia näitä ohjelmia mitä täällä on ja mä oon ihan pihalla mikä olis hyvä ohjelma mulle...? Salille ku meen nii mä en oikeen tiä mistä mun pitäis alottaa ja missä järjestykses mitäki tehä, mä meen vaan johonki laitteeseen ja teen sitä ja siirryn sitte seuraavaan lähimpään.

Voisko joku neuvoo mua??

Niin ja sit vielä se ku mä oon selaillu noita ohjelmia ja siinä on esim. 2x10 jotain, nii eiks se oo 10toistoo tauko 10toistoo??

Jos sais apuu nii oisin tosi kiitollinen. :worship:

Kerro nyt ensin mitkä ovat tavoitteesi, tällaisella ketjun avauksella tuskin saat kovinkaan montaa vastausta. Haluatko ensijaisesti voimaa, kestävyyttä, nopeutta, lihasmassaa, parantaa aerobista kuntoasi, pienentää rasvaprosenttiasi, pudottaa painoasi vai mitä? Lueskele lisää pakkista, valmiita ohjelmia on vaikka kuinka. Eri ohjelmat ovat erilaisia koska ihmisetkin ovat erilaisia ja vieläpä erilaisin tavoittein liikenteessä. Kukaan ei osaa sanoa mikä olisi paras ohjelma sinulle, eikä kukaan tee ohjelmaa sinulle valmiiksi täällä. Hyviä neuvoja ja parannusehdotuksia saat toki kun laitat itse suunnittelemasi treeniohjelman näytille.

Elikkäs tavoitteena olis nyt saada lihakset kuntoon sekä pudottaa painoa... tää maha ny pitäis ainaki saada pois. :) Elikkä siis hyvä peruskunto ja lihaskunto.
Mut joo tottakai mä selailen noita ohjelmia ja yritän löytää sieltä soppelin meikälle...
Lähinnä tolla threadilla meinasin et mitenkä mun kannattais alottaa ku oon ihan "paskana"? Mitenkä sais nopeesti ittensä kuntoon...?

Denz082 sanoi:
Elikkäs tavoitteena olis nyt saada lihakset kuntoon sekä pudottaa painoa... tää maha ny pitäis ainaki saada pois. :) Elikkä siis hyvä peruskunto ja lihaskunto.
Mut joo tottakai mä selailen noita ohjelmia ja yritän löytää sieltä soppelin meikälle...
Lähinnä tolla threadilla meinasin et mitenkä mun kannattais alottaa ku oon ihan "paskana"? Mitenkä sais nopeesti ittensä kuntoon...?

Olen justiinsa aika samassa lähtötilanteessa ja alottelin toissa päivänä laihduttamisella. Neuvoina tuli että kannattaa samaan aikaan kun kattoo ruokavaliotaan niin käydä lenkeillä pari-kolme kertaa viikossa ja salillakin voi hyvin käydä, mutta lihaksia pystyy kasvattamaan kunnolla vasta laihduttamisen jälkeen (tai vaihtoehtoisesti ensin kasvattaa lihaksia ja sitten laihduttaa, mutta tälläsellä mahalla en näe järkeä siinä).

Tosiaan itsekin vasta alottelen, joten en osaa sen tarkemmin kertoa, mutta idea on tuo.

Ainakin ensimmäisenä kannattaa todella panostaa siihen että kattoo mitä syö, laatua sekä määrää. Ei ole tullut mulle nälkä kertaakaan näiden päivien aikana mitä oon syönyt alle kulutuksen vaan ehkä jopa parempi olo kuin aiemmin.

Nopeasti ei hyvään kuntoon pääse mitenkään, mutta alkuun pääsee jo vuodessa. Jos vain motivaatiota riittää, niin vuoden kuluttua vatsa on hävinnyt ja harvemmin tapaamasi tutut saattavat kysyä: "Oletko ruvennut käymään salilla?" Tarkoitus ei ole nyt olla mitenkään töykeä, mutta näillä tiedoilla on mahdoton vastata sinulle :) Tässä hommassa on hyvä tottua alusta pitäen tekemään hommat itse, kukaan ei anna valmiina mitään. Se on kuitenkin osa homman palkitsevuutta, kaikki on itse saavutettua. Neuvoja ja kannustusta saa tältä palstalta aina, mutta niillä pelkästään ei pitkälle pääse.
Voin toki laittaa tähän yleisluontoiset neuvot: harrasta aerobista liikuntaa (hölkkää, rivakkaa kävelyä, pyöräilyä uintia, hiihtoa jne.) aluksi ainakin 3 kertaa viikossa 30-60 minuuttia kerrallaan. Ryhdy tekemään lihaskuntoharjoituksi 2-4 kertaa viikossa, kuntosalilla käynti on hyvä vaihtoehto. Viikottaisen ohjelmasi voit jakaa vaikkapa seuraavasti, ainoa ja paras vaihtoehto tämä ei toki ole:

ma: jalat, vatsa
ke: rinta, hauikset
pe: selkä, ojentajat

Jos haluat laihtua, syö vähemmän kuin kulutat. Jos haluat kasvattaa lihasta, syö hieman enemmän kuin kulutat. Syö proteiinia päivittäin ainakin 1,5 grammaa per painokilosi. Suosi hyviä rasvoja kuten kalaöljyä, oliiviöljyä ja rypsiöljyä. Suosi hitaita hiilihydraatteja ja karsi mahdollisuuksien mukaan pois kaikki sokeri sekä suurin osa vehnäjauhoista. Syö paljon kasviksia. Älä juo alkoholia.
Eikun treenaamaan, tänäänkin ehtii vielä hyvin puolen tunnin lenkille :thumbs: Kysy toki jos jotain kysyttävää on, alkuun pääsemiseksi kaikki tarvittava löytyy kuitenkin jo tältä palstalta.

Hyvä yhteenveto Willieltä.

Pitää vielä erikseen painottaa, että haluamassasi muutoksessa kaiken lähtökohta on ravinto-ohjelmassa. Eli painota ensin ravintopuolen tietämystäsi (FAQ...) ja vasta sitten reeniosaamista. Ja kuten sanottu, useimpiin alkumetrien kysymyksiisi löytyy todennäköisesti jo valmiiksi vastaus täältä palstalta.

Eli varmuuden vuoksi vielä linkki: pakkiksen FAQ.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom