Treenin vaikutuksen kesto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teri
  • Aloitettu Aloitettu
Tämä kuulunee tälle osastolle. Jos käy punttisalilla massakaudella ollessa maanantai aamuna ja jostain syystä pääsee seuraavan kerran salille vasta torstaina. Lienee tarpeellista pitää plussakaloreita yllä ainakin maanantai ja tiistai, mutta miten on keskiviikon laita? Vieläkö treenin antama kasvuärsyke on "päällä" keskiviikkona, eli voiko lihas kasvaa enää keskiviikkona maanantai aamun treenistä? Eli miten pitkään treenin kasvattava vaikutus on voimassa.

Entä jos ennen maanantain treeniä on kolme lepopäivää ja menee salille vasta illalla, pitääkö kaloreiden olla plussalla koko maanantai päivän?

Toivottavasti edes joku ymmärsi mitä haen takaa... Koko kysymyshän on hiukan :david: , mutta silti...

Jos oot massakaudella niin kalorit plussalla 24/7. Jos oot dietillä niin kalorit miinuksella melkeenpä 24/7, yksi "mässäilypäivä" kannattaa ottaa per viikko.

elasto sanoi:
Jos oot massakaudella niin kalorit plussalla 24/7. Jos oot dietillä niin kalorit miinuksella melkeenpä 24/7, yksi "mässäilypäivä" kannattaa ottaa per viikko.

Näin minäkin olen tämän ymmärtänyt ja tätä toteuttanut. Hermo menee jos kikkailee jokapäivä tarkasti kaloreiden kanssa. Treenipäivinä on palautusjuoma ainut ero minulla lepopäivän ateriointiin. Ja usein tulee se treenin jälkeinen ateria vedettyä vielä vähän tuhdimpana versiona.

elasto sanoi:

Tässä ei nyt vastatta siihen mitä hain. Jos "kasvattava" vaikutus loppuu jo tiistaina, niin tyhmäähän sitä läskiä on hankki plussakaloreilla enää keskiviikkona...

Timba79 sanoi:
Näin minäkin olen tämän ymmärtänyt ja tätä toteuttanut. Hermo menee jos kikkailee jokapäivä tarkasti kaloreiden kanssa. Treenipäivinä on palautusjuoma ainut ero minulla lepopäivän ateriointiin. Ja usein tulee se treenin jälkeinen ateria vedettyä vielä vähän tuhdimpana versiona.

Tottakai toimin em. tavalla jos pääsen käymään salilla säännöllisesti. Monesti se plussalla olo vaatii siihen keskittymistä, niin saisi joskus syödä normaalin terveellisesti ilman ahtamista.

teri sanoi:
Tässä ei nyt vastatta siihen mitä hain. Jos "kasvattava" vaikutus loppuu jo tiistaina, niin tyhmäähän sitä läskiä on hankki plussakaloreilla enää keskiviikkona...

Mistä tiedät että kasvattava vaikutus loppuu tiistaina? Onko jollakin jotain parempaa tietoa tästä asiasta, sillä itse en ainakaan ole tietoinen että loppuuko treenin jälkeinen kasvattava vaikutus ti,ke vai to? Mielestäni sitä ei voi millään tietää.
Ja kuten jo Timba mainitsi niin menee aivan liian stressaavaksi jos rupeaa kikkailemaan syömisillä eripäivinä eri kaloreilla.
Ja ei varmaan sitä läskiä nyt yhdessä päivässä pamahda vyötärölle. Ja jos on pelkoa että pamahtaa niin sitten keskiviikkona vaan lenkille joka ei varmasti tee yhtään pahaa. Ja toinen vaihto ehto on se että älä ole millään +1500 kaloreilla vaan hitaasti mutta varmasti joku +300-500 kaloreilla.

teri sanoi:

Ei vastata kun ilmeisesti satavarmaa tietoa ei ole. Mutta usein mainittu aika on n. 48 tuntia treenin jälkeen. Arvio ei ota kantaa siihen kuinka rankka toi treeni oli yms. muitakaan muuttujia, mutta toi karkea arvio on esim. HST-menetelmässä yhtenä perustana.

Mä itse seuraan tuota paria päivää siinä mielessä että jos salilla käynti on syystä tai toisesta harvempaa niin kolmantena päivänä treenin jälkeen alan jo vähän katsomaan syömisten määrää. Ja monesti ajoitan yhden treenin esim. perjantaille tai la-aamulle kun viikonloppuna kuitenkin menee helposti plussalle, eli treenin jälkeen tulee sopivasti se pari päivää runsaampaa ruokailua.

Jos käy sen kolme kertaa viikossa salilla niin sittenhän on käytännössä koko ajan ton parin päivän "ikkunan" sisällä. Täysmittaista bulkkia en itse vetäisi jos tuota harvemmin ehtii salille.

JSmith sanoi:
Mä itse seuraan tuota paria päivää siinä mielessä että jos salilla käynti on syystä tai toisesta harvempaa niin kolmantena päivänä treenin jälkeen alan jo vähän katsomaan syömisten määrää.
Mulla tuo toimii siten, että suunnilleen kolmen päivän kuluttua viimeisestä reenikerrasta (oli sitten aerooppista tai punttireeniä) ruokahalu pienenee, ikäänkuin automaattisesti syön vähemmän.

iivili sanoi:
Mulla tuo toimii siten, että suunnilleen kolmen päivän kuluttua viimeisestä reenikerrasta (oli sitten aerooppista tai punttireeniä) ruokahalu pienenee, ikäänkuin automaattisesti syön vähemmän.

Jotakin tällaista olen itsekin huomannut. Jos ei tule liikuttua muodossa tai toisessa pariin päivään, niin kyllä se ruokahalun vähenemisenä näkyy.

Toisaalta, kun sitä palautumisen tarkkaa kestoa on niin vaikea määritellä (ja palautumisprosessejahan on monenlaisia käynnissä kropassa), niin miksei kannattaisi syödä varman päälle, järkevyyden rajoissa toki...

teri sanoi:
Tottakai toimin em. tavalla jos pääsen käymään salilla säännöllisesti. Monesti se plussalla olo vaatii siihen keskittymistä, niin saisi joskus syödä normaalin terveellisesti ilman ahtamista.

No ei mulle ainakaan plussalla oleminen mitään ahtamista tarkoita. Syö sen 6-7 ateriaa päivässä niin ei tartte ahtaa.

Timba79 sanoi:
No ei mulle ainakaan plussalla oleminen mitään ahtamista tarkoita. Syö sen 6-7 ateriaa päivässä niin ei tartte ahtaa.

No sit sä oot kova äijä. ;) Itellä vaan ei tapahdu mitään painon kanssa alle 4000 kalorin. Mulle tekee tiukkaa syödä/juoda toi määrä.

teri sanoi:
No sit sä oot kova äijä. ;) Itellä vaan ei tapahdu mitään painon kanssa alle 4000 kalorin. Mulle tekee tiukkaa syödä/juoda toi määrä.

Protskudrinkin ja öljyt mukaan, helpottaa kummasti. Tai ehkä mulle sitten toi safka maistuu niin hyvin, että en tällaisia ongelmia ymmärrä... :D

tseif sanoi:
Kyllä minä ainakin mättäisin niinä välipäivinäkin kuin pieni sika. :D

Mutta eihän siinä mättämisessä oo mitään järkee jos treenin kasvattava vaikutus on jo ohi? Silloin kaikki ylimääräinen energia menee rasvaksi.

Eikö kellään ole mitään faktaa miten pitkään keskimäärin tämä treenin aiheuttama kasvuärsyke kestää? Koko kysymyshän on absurdi, mutta haluan tietää :curs:

Back
Ylös Bottom