treenin muokkaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marqs
  • Aloitettu Aloitettu
Kysymys voi tuntua hieman typerältä mutta en ole saanut täyttä selvyyttä asiasta joten kysyn.

Kun puhutaan että treeniohjelmaa pitää vaihtaa tietyin väliajoin ettei lihakset totu samanlaiseen rasitukseen, niin minkälaisia muutoksia treeniin pitäisi tehdä?

Itselläni tuntuu kehitys vähän jämähtäneen paikalleen.

Esim. näin:

-vaihdat treenijakoa, esim. koko kroppa kerralla, 2-/3-/4-/5-jakoiset jne.
-vaihdat toistojen määrää sarjassa
-vaihdat liikkeitä, esim. kyykyn tilalle prässiä, dipin tilalle kapeaa penkkiä jne.

Itse olen juuri tuolla liikkeiden vaihtelulla saannut hyvän piristyksen jämähtäneeseen kehittymiseen varsinkin jos sarjapainot alkavat pysyä samoina. Otetaan pariksi treeni kerraksi joku toinen liike ja sitten taas palataan takaisin tuohon alkuperäiseen.

japa sanoi:
Otetaan pariksi treeni kerraksi joku toinen liike ja sitten taas palataan takaisin tuohon alkuperäiseen.
Itse teen jotain muuta/muita liikkeitä yleensä noin kahden ohjelman (ohjelmani ovat lähes aina 4vkoa) ajan. Onko tuo riittävää vaihtelua että pariksi treenikerraksi toinen liike, jos vaikka sitä ennen on monta kuukautta vääntänyt sitä samaa?

Minäkin vaihelen liikkeitä ja toistoaluetta. Itse treenijako pysyy yleensä samana, siihen harvemmin muutoksia teen.

Omalta osalta vaihtuu liikkeet kolmijakoisessa jatkuvasti, ei pelkästään ärsykkeen, vaan myös vaihtelun vuoksi. Toisia liikkeitä ei viitsi pitkään hinkata mahdollisten kiputilojenkaan takia (esim. ranskalaiset punnerrukset).

Pääliikkeissa toistomääriä/ohjelmia tulee vaihdeltua sitten enemmänkin kausiluonteisesti. Kehityn hitaasti mutta epävarmasti :D

Lapo sanoi:
Itse teen jotain muuta/muita liikkeitä yleensä noin kahden ohjelman (ohjelmani ovat lähes aina 4vkoa) ajan. Onko tuo riittävää vaihtelua että pariksi treenikerraksi toinen liike, jos vaikka sitä ennen on monta kuukautta vääntänyt sitä samaa?

Treenijako pysyy samana kuukaudesta toiseen mutta yleensä teen samalla "ohjelmalla" eli samat "perusliikkeet" jonkun 3-4 kertaa ja sitten vaihdan juuri liikkeitä pariksi kerraksi toisiin. Samalla sitten voin kikkailla etukäteisväsytyksellä jne. Mulla toimii hyvin ja tuolla ei juuri pääse tulemaan tuota monen kuukauden samaa vääntöä. Mä en näe mitään hyötyä siitä että kuukaudesta toiseen pitää kaiken samana, kun vaihtelee liikkeitä/toistoja/tekniikoita/sarjoja niin keho on kokoajan sellaisessa tilassa että ei pääse turtumaan samaan. Jopa mielelle on vaihtelu virkistävää.

Mulla on ainakin etenkin tuo mieli se joka kaipaa sitä vaihtelua. Lihas kestäisi pidempäänkin treenata samalla systeemillä, pää huutaa vaan vaihtelua sillointällöin.

jänkäkoira sanoi:
Esim. näin:

-vaihdat treenijakoa, esim. koko kroppa kerralla, 2-/3-/4-/5-jakoiset jne.
-vaihdat toistojen määrää sarjassa
-vaihdat liikkeitä, esim. kyykyn tilalle prässiä, dipin tilalle kapeaa penkkiä jne.
Sitten, mulle on joskus sanottu että treenipäivienkien vaihtelu auttaa, kun kroppa kuulemma "muistaa" eli on valmistautunu johonkin tiettyyn treeniin niin kaikenlainen kropan huijaus/shokeeraus on mun käsittääkseni hyväksi.

Back
Ylös Bottom