treenin aiheuttama unettomuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kuspo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
elikäs nyt tilanne on sellainen että aina treenipäivänä nukun todella kevyesti ja on vaikeuksia saada unta. joskus myös seuraavanakin päivänä.
sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa joka on kyllä hoidossa. ylikuntoa käsitteleviä tutkimuksia on selattu netistä useampi kymmenen varmaan läpi ja
kaiken valossa en millään jaksa siihen uskoa. en kuitenkaan reenaa verenmaku suussa koskaan. kyykky/mave/penkki- jätän aina pari toistoa varaan. en käytä mitään pakkotoistoja ym..

treenaan 2-3 kertaa viikossa voimannostotyyppistä treeniä, 3-4 liikettä per treeni ja pidän myös lepoviikkoja säännöllisesti. syön jatkuvasti vähintään ylläpitokalorien verran. en polta, juon harvoin. mitään ylikunto-oireita ei tuota unettomuutta lukuunottamatta ole eikä tulokset laske, pikemminkin nousee hiljalleen.
tilanne on jatkunut tälläisenä jo pari kuukautta ( unettomuutta on ollut aiemmin kokonaisuudessaan 2 v epäsäännöllisesti kilpirauhasen ja stressin takia) mutta nyt ei ole stressiä eikä kilpirauhanenkaan vaivaa verikokeiden mukaan.

unilääkkeet on kokeiltu eikä niitä huvita 30 vuotiaana alkaa joka ilta syömään.. melatoniinit ym..kevyet ei auta.

voiko olla niin että olen vain jotenkin "exercise intolerant" jostain syystä, koska mitään järjellistä syytä en keksi.
hamittaa ihan perkeleesti kun löysin tän harrastuksen mistä pidän ja nyt on tää tilanne

Moro,
Seuraavat jutut voi olla sulle itsestään selviä, mutta varmistetaan nyt kuitenkin. Käytätkö treenilatureita tai ylipäätään kofeiinia minkä verran? Entä treenaatko illalla ja syötkö hiilaria ennen nukkumaan menoa?

Moro,
Seuraavat jutut voi olla sulle itsestään selviä, mutta varmistetaan nyt kuitenkin. Käytätkö treenilatureita tai ylipäätään kofeiinia minkä verran? Entä treenaatko illalla ja syötkö hiilaria ennen nukkumaan menoa?

treenit aamupäivällä, en käytä latureita. kahvia/energiajuomia en juo...hiilaria pitkin päivää tulee syötyä

Mulla on uniongelmia kanssa ollut jo iät ja ajat. Mun on vaikea nukahtaa, mutta sitten kun olen unessa, niin uni maistuu hyvin. Nukahtaminen kestää lähes aina n.1tunnin. Välillä enemmän, mutta ei oikeastaan koskaan vähempää. Melatoniinia vetelen kaksin käsin. Kaikkeen tottuu ja ei se mun elämään nyt juurikaan vaikuta.

Sama ongelma itsellä mutta eri harrastuksesta. Ja haittaa elämää sillä univaje heikentää vastustuskykyä -> flunssia parin viikon välein.

Eikö se nyt ole vähän vittuilua tulla tänne valittaa "uniongelmastaan" jos joutuu pari tuntia pyörimään sängyssä ennen kun nukahtaa..

Ymmärrät sen ehkä sitten jos joudut kokemaan sen, että nukut keskimäärin 1h katkonaisesti per yö pitkän aikaa..Toivottavasti et joudu kokemaan.
Tällöin ei paljon halua kotoa pois lähteä..

Eikö se nyt ole vähän vittuilua tulla tänne valittaa "uniongelmastaan" jos joutuu pari tuntia pyörimään sängyssä ennen kun nukahtaa..

Ymmärrät sen ehkä sitten jos joudut kokemaan sen, että nukut keskimäärin 1h katkonaisesti per yö pitkän aikaa..Toivottavasti et joudu kokemaan.
Tällöin ei paljon halua kotoa pois lähteä..

Uniongelmiakin on eritasoisia. Kyllä mä oman ongelmaksi luokittelisin, kun siitä "kärsinyt" jo kolmisen vuotta. Yleensä se pyörii siinä tunnissa, mutta paskana päivänä saattaa mennä lähes koko yö ja sitten mennään tunnin parin unilla.

Kokeile aamutreeniä?
Jos mulla treeni menee liian myöhään, niin kroppa on valmiustilassa seuraavat 3-4 tuntia, ja unta on turha odotella.

Hiilareista sen verran, että ei kannata kokonaan jättää pois. hitaat hiilarit iltapalalle messiin, syventää unen laatua (ja muutenkin hidastaa yön aikana esim. proteiinien imeytymistä). Tietenkin jos sokeria mättää, niin unta taas on turha houkutella. Mut esim. puuro on jees.

Kokeile aamutreeniä?
Jos mulla treeni menee liian myöhään, niin kroppa on valmiustilassa seuraavat 3-4 tuntia, ja unta on turha odotella.

Hiilareista sen verran, että ei kannata kokonaan jättää pois. hitaat hiilarit iltapalalle messiin, syventää unen laatua (ja muutenkin hidastaa yön aikana esim. proteiinien imeytymistä). Tietenkin jos sokeria mättää, niin unta taas on turha houkutella. Mut esim. puuro on jees.

oon treenannu aina viimeistään 14-15 maissa joten ei kai pitäis siitäkään olla kiinni.. on tää kyllä jotain niin vammasta.
ainoa oire on tosiaan tuo unettomuus. ei sykkeen nousua, hidasta palautumista, hermostuneisuutta ym.. ylikunto-oireita.
mitä selailin ulkomaalaisia foorumeita niin joillain muillakin on ollut samantyyppisiä ongelmia että mikään muu ei auta kun treenaamisen lopettaminen / reilu vähentäminen.

ehkä joillain ihmisillä adrenaliini/kortisolitasot jää pysyvästi koholle pariksi päivää kovan rasituksen jälkeen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voisit edes kokeilla aamutreeniä, jos kaikki muut keinot on kokeiltu. Ite en pysty tekeen kovia treenejä illalla menettämättä yöunia, mut aamutreenit ei vaikuta unen saantiin.

Mulla on ollut nyt muutaman vuoden reenin jälkeistä huonoa unta, ei vaikuta että mihin aikaan vuorokaudesta reeni on ollut. Tavallisten lekurien kanssa keskustelut on osoittautuneet täysin turhiksi. Ainoa apu sieltä suunnasta on unilääkkeet, enkä ole siihen leikkiin viitsinyt lähteä. Google on kaveri tässäkin, itsellä uneen auttaa parhaiten erilaiset rentoutumisharjoitteet, ihan hengitysharjoituskin puoli tunti ennen nukkumaan menoa.

Pari aiempaa keskustelua asiasta ja Hesarin kohtalainen artikkeli

http://www.pakkotoisto.com/treeni/43102-unettomuus-ja-treeni/
http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/58907-unettomuus-kovan-treenin-jalkeen/

Uneton ? kokeile näitä konsteja edes kaksi viikkoa - Terveys - Terveys - Helsingin Sanomat

Mulla oli kanssa pitkään nukahtamisvaikeuksia eikä tarvinnut olla edes treenipäivä, nukahtaminen kesti ikuisuuden ja saattoi herätä 4 kertaa 5 tunnin aikana, useamman päivän kun menee putkeen alle 3h unilla rupeaa olevaan fyysisesti ja psyykkisesti aika loppu. Mulle lekuri määräsi mirtazapinia toimii pienenä annoksena ainakin mulla. ja mitä nettiä lukee niin monella muullakin. nyt toista kuukautta noita popsinut 7,5mg-15mg ennen nukkumaan menoa ja on meinaan ihan eri fiilis herätä kun on nukkunut kunnolla. Alkoholi vaan kannattaa jättää suosiolla tulee muuten nukkumatti väärässä paikassa :). pari ekaa päivää tosin meni ihme pöhnässä mutta sen jälkeen tasaantui.

Mulla oli kanssa pitkään nukahtamisvaikeuksia eikä tarvinnut olla edes treenipäivä, nukahtaminen kesti ikuisuuden ja saattoi herätä 4 kertaa 5 tunnin aikana, useamman päivän kun menee putkeen alle 3h unilla rupeaa olevaan fyysisesti ja psyykkisesti aika loppu. Mulle lekuri määräsi mirtazapinia toimii pienenä annoksena ainakin mulla. ja mitä nettiä lukee niin monella muullakin. nyt toista kuukautta noita popsinut 7,5mg-15mg ennen nukkumaan menoa ja on meinaan ihan eri fiilis herätä kun on nukkunut kunnolla. Alkoholi vaan kannattaa jättää suosiolla tulee muuten nukkumatti väärässä paikassa :). pari ekaa päivää tosin meni ihme pöhnässä mutta sen jälkeen tasaantui.

joo, onhan noita kaikenlaisia ryynejä millä saa tajun pois. ei huvita ruveta kiskomaan kolmekymppisenä lääkkeitä joiden kaikkia terveysvaikutuksia ei edes tunneta vielä. ja toi mirtazapin/ remeron lihottaa joitain käyttäjiä oikeen huolella, siis +10 kg voi tulla lyhyessä ajassa. ja lääkärithän hieroo vaan käsiään yhteen kun saa helpolla potilaan pois pyörimästä jaloista jollain pillerillä. noita masislääkkeitä tungetaan ihan joka vaivaan nykyään. sori kyynisyyteni. peace.

Mielenkiintoinen juttu ilmeni, vedin eilen oksennuksen partaalle kyykkyreenin ja hieman selkä muljahti. Selkä tuntu himassa pahalta ja heitin Sirdaludin huuleen. Nukuin yön kuin tukki. Normaalisti nukun levottomasti ja heräilen kovan reenin jälkeen.

Tässä on viime aikoina ollut mielenkiintoinen homma unen kanssa.

2 jakoisen työntävien treenien jälkeen ei meinaa saada unta. Vetävien kanssa ei ollenkaan ongelmia. Päivän muulla aktiivisuus tasolla ei ole väliä, sama lopputulos unen kanssa ollut kuitenkin.

-Ei ole ylirasitusta, en käytä kofeinia, treenaan aamulla. Aikanaan 3 jakoisen rinta/selkä treenien jälkeen samoja ongelmia.

Onko ollut muilla yhtä spesifiä ongelmaa tai kokemuksia?

Ite tietoisesti vedin muutama kuukaus takaperin over reachingia koska oli tiedossa totaalitaukoa työreissun takia ja mulla se vaikutti uneen ja huomasin sen leposykkeestä että nyt saarii kroppa ylirasitustilaan (mitä toki hain) mutta parin viikon tauon jälkeen homma lähti taas uutee nousuu ja nyt oon paukutellu jo muutamassa reenissä ennätysrautoja.

Back
Ylös Bottom