Treenikierrosta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tpt
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

tpt

Eli, kun käytte salilla ja teillä on ohjelma, jossa on eri liikkeet jossa sarjoja vaikka jokaisessa kolme, niin teettekö esim. kolme sarjaa penkillä peräkkäin ja sitten toiseen liikkeeseen ja siinä kolme sarjaa jne? Vai teettekö yhden sarjan penkkiä, sitten seuraava liike ja taas toinen... ja tätä kiertoa kolme kertaa?

Luulis, että tuo kierto ois parempi, koska siinä ois pitempi palautumisaika lihaksilla.

Varmaan aika :david: kysymys, mutta pakko varmistaa.

en oo ihan varma ymmärsinkö kysymyksen oikein, mutta meinaatko jos on vaikka Takakyykky/etukyykky/prässi 3x niin tehdäänkö tästä 1x jokaista vai esim takakyykktä 3x...Mutta juu siis 3x tuota kyykkyä vaikka ja ens kerral sit vaikka prässiä 3x jne.

Yksi liike kerrallaan, tuo kierrättäminen on eräänlainen erikoistekniikka jota kutsutaan supersarjaksi. Eli tehdään vaikka kolme eri liikettä putkeen ja sitten tauko ja taas alusta. Eli tuollaista voi joskus käyttää tehostamaan treeniä, mutta en tekisi itse aina noin.

Jonski sanoi:
en oo ihan varma ymmärsinkö kysymyksen oikein, mutta meinaatko jos on vaikka Takakyykky/etukyykky/prässi 3x niin tehdäänkö tästä 1x jokaista vai esim takakyykktä 3x...Mutta juu siis 3x tuota kyykkyä vaikka ja ens kerral sit vaikka prässiä 3x jne.

Juu siis meinasin sitä, että jos esim. maanataina on takakyykky, etukyykky ja prässi. Jokasta tehdään 3x15, niin tehdään eka takakyykky 1x15, sitten etukyykky 1x15 ja prässi 1x15. Tuollain kolme kertaa. Vaiko sitten Eka ne kaikki kolme sarjaa takakyykkyä jne. Timba taiskin tajuta kysymyksen. Kiitti vastauksista!

Yleensähän treenataan liike kerrallaan, mutta joskus kiireessä on pakko pistää superina. Esim. tässä torstaina kun olin salilla ja paikka oli kohta menossa kiinni niin oli pakko pistää lopussa penkki ja kulmasoutu supersarjana, mutta mikäs siinä, treeni kulki loistavasti eikä ollut niin paljoa luppoaikaa. Kannattaa joskus kokeilla supersarjoja, saa ihan kivaa vaihtelua niistä, eikä treeniinkään mene niin paljoa aikaa. Ja tosiaan tosta on vielä sekin hyöty että ehtii se toinen lihas palautua siinä samalla kun treenaa toista (jos nyt eri lihaksia treenataan kuten yleensä on tapana tehdä).

Timba79 sanoi:
Yksi liike kerrallaan, tuo kierrättäminen on eräänlainen erikoistekniikka jota kutsutaan supersarjaksi. Eli tehdään vaikka kolme eri liikettä putkeen ja sitten tauko ja taas alusta. Eli tuollaista voi joskus käyttää tehostamaan treeniä, mutta en tekisi itse aina noin.

Miksi?

Itsekin olen tätä miettinyt joskus. Onko siis paljonkin hyödyllisempää/tehokkaampaa tehdä yhden liikkeen kaikki sarjat putkeen, ja sitten siirtyä toiseen liikkeeseen? Eikö ole sama että ne esim kolme sarjaa sille tietylle lihakselle tulee yleensäkin tehtyä sen treenaustunnin aikana? Tietysti siinä se yksi lihas saa sitten kunnolla sen rasituksen kun tehdään yhtäsoittoa koko setti sille ja väsytetään se.. Kai?

Bliss sanoi:
Miksi?

Itsekin olen tätä miettinyt joskus. Onko siis paljonkin hyödyllisempää/tehokkaampaa tehdä yhden liikkeen kaikki sarjat putkeen, ja sitten siirtyä toiseen liikkeeseen? Eikö ole sama että ne esim kolme sarjaa sille tietylle lihakselle tulee yleensäkin tehtyä sen treenaustunnin aikana? Tietysti siinä se yksi lihas saa sitten kunnolla sen rasituksen kun tehdään yhtäsoittoa koko setti sille ja väsytetään se.. Kai?

No mä teen ainakin vain ja ainoataan siksi, että pidän muutenkin lyhyet sarjapalautustauot ja yritän saada treenin menemään perille paremmin juuri siihen kyseiseen lihakseen kerralla. Eli jos teen näitä eri liikkeitä perättäin, on ne usein samaan lihakseen kohdistuvia tai sitten esim. käsille, joille nyt on jotenkin luentevaa tehdä supersarjoja. Jos aina tekisin tälleen kierrättäen, jäisi sen tietyn lihaksen sarjatauko käytännössä moneen minuuttiin ja tämä ei ainakaan mulle ole tarkoitus kun en voimatreeniä harrasta. No en tiedä voisiko tuollaita viritystä edes voimatreeniksi kutsua, mutta jotenkin tällaisen kierrättämisen jatkuva käyttö sotiin mun treenifilosofiaa vastaan. Mitään tieteellistä juttua mulla ei ole tähän(kään) asiaan laittaa.

kuntopiirimäinen tekeminen on varmasti muuten ihan ok, mutta ongelma on muut salillakävijät. siksi on paljon kohteliaampaa ja helpompaa tehdä liike kerrallaan, ettei "varaa" itselleen 3-4 eri vehjettä joihin jättää painot. aika iso mies täytyy olla sen toisen, että en menisi tekemään tommosen touhuamisen väliin omilla painoillani, jos prässi on vapaa ja tyhjentäisi sen jälkeen prässiä :)
jotain ongelmiakin tulee: esim. vatsat kannattaa joka tapauksessa tehdä vasta lopuksi. samaten esim. rintatreeni on syytä tehdä ennen ojentajatreeniä jne.

Suositut

Back
Ylös Bottom