Treenijaosta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jones
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
46
Olen tässä toista viikkoa tahkonnut tuota treenijakoa, jonka sain pari viikkoa sitten valmiiksi. Sellane ongelma vaan ilmennyt, että hauis ja selkä samana päivänä ei oikeen futaa. Tuntuu et selän jälkee ei jaksa ees käsiään nostaa!

Sama ongelma (hieman lievempänä) on rinnan ja ojentajan kanssa.

Ajattelinkin tässä jo et kannattaisi miettiä tuo jako uudelleen. Liikkeet ovat samat, mutta eripäiville vain jaettu.

Ma: Rinta + Selkä

Pena 3*10
Vinopena 3*10
Vipunostot 2*10
Peck deck 2*10
Ylätalja taakse 3*10
Alatalja 3*10
Ylätalja eteen (kapea) 3*10
Alaselkä "ojennuksia" 3*10

Ke: Jalat

Kyykky 3*10
Reiden ojentajat 3*10
Reiden koukistajat 3*10
Pohkeet seisten 3*10
Pohkeet istuen 3*10

Pe: Olkapää + Ojentajat + Hauis

Pystypunnerrus 2*10
Vipunostot sivulle 3*10
Pystysoutu 3*10
Dippi 2*10
Ranskalainen pun. maaten (kulmatanko) 3*10
Ojentajapunnerrus alas 3*10
Hauis käsipainoilla 3*10
Hauis Scotissa 3*10
Hauis alataljalla 3*10

Joku saattaa taas sanoa, että aika paljon tavaraa aina yhdelle päivälle, mutta aikaisemmin ainakin jaksanut vetää täysillä (onko ylikunto vasta tuloillaan?)

Fiksuja kommentteja otetaan vastaan! (perusteluin)

Ai niin, aiempi jako oli Ma: Rinta, olkapää, ojentaja To: Jalat, vatsat Pe: Selkä, hauis

Originally posted by Jones
Tuntuu et selän jälkee ei jaksa ees käsiään nostaa!
Jaa'a, ettet vain käyttäisi noissa taljoissa sitten enemmän hauista kuin selkää, sekin on nimittäin mahdollista jos tekniikka ei ole kohdallaan. Hauisten ei pitäisi mennä pumppiin noiden selkäliikkeiden aikana, paitsi jos tekee esim ylätaljan ihan "viimeiseen hengenvetoon", eikä silloinkaan merkittävästi. Nimittäin kyllä noiden selkäliikkeiden jälkeen jotka teet pitäisi vielä hauista pystyä tekemään.

Itse teen jaolla:
- Ma: Rinta, hauis
- Ti: Selkä
- To: Ojentajat, olkapäät
- La: Jalat.

Ehdottaisin jos treenipäiväsi on nuo ma,ke,pe seuraavaa.

- Ke: Selkä, olkapäät
- Pe: Jalat, ojentajat

Mielestäni rinta ja selkä ei ole hyvä tehdä samana päivänä ja perjantaikin näyttäs sulla aika raskaalta.
Ojentajille, hauksille ja olkapäille riittää mielestäni kaksikin liikettä.

Monissa ohjelmissa on mielenkiintoista se, että esim etureisille tulee 2 liikettä ja rinnalle yleensä 3, jos ei 4 liikettä! Toki hauiksille myös se pakollinen 3 ja joskus 4. Pienet lihasryhmät saa tapettua raadoiksi jo kahdella liikkeellä, (kuin myös etureidetkin), kun taas selälle voi hyvällä omallatunnolla ottaa sen 3 tai jopa 4 liikettä.

Mä olen itse miettinyt samaa jo pitkän aikaa. Rintalihakset on kuitenkin suhteellisen pienet ja niitä silti treenataan, kuin ne olisivat kropan suurin. Mä olen miettinyt tälläistä kulkua:
Jokainen tietää, että se joka nostaa penkistä on suurin, kaunein ja mahdollisesti myös voimakkain --> jossain vaiheessa jokainen treenaaja tajuaa (toivottavasti), että ei ole sellaista lihasryhmää, kuin "penkki" ja se korvautuu käsitteellä "rintalihas"--> nyt kun sitten puhutaankin lihaksesta, eikä suoritettavasta liikkeestä, muuttuu tärkein liike, tärkeimmäksi lihakseksi --> tärkeät lihakset, kuten rinta (penkki) tarvitsevat paljon treeniä (tyypillinen "mitä enemmän työtä, sen paremmat tulokset"-ajattelutapa, mikä yleensä lähtee liikkeellä ala-asteen liikuntatunneilta.)

Hauis on klassinen "esittelylihas", onhan se paljon kätevämmin näytettävissä, kuin esimerkiksi pohje (sukat on tiellä!), kääri vain hiha ja olet valmis! Motiivi on siis selvä, iso hauis on pitkään ollut miehisen voiman todellinen symboli! Hauiksen ylitreenaaminen perustuu samaan, kuin rinnan, jo ala-asteelta omaksuttu paha tapa, verrattavissa kiroiluun, sylkemiseen jne.

Reidet. Ei niihinkään välttämättä tarvi montaa sarjaa, mutta niitä kuuluisi kaiken järjen mukaan treenata enemmän, kuin pienempiä lihaksia, ovathan ne ihmiskehon suurimmat! Reisiä kuitenkin treenataan suhteessa vähemmän, kuin esim. hauiksia ja tämä johtunee siitä, että reisiä ei ole kiva treenata, kun se ei ole helppoa ja kaikenhan pitää olla! Siispä reisiä treenataan vain vähän, ei niitä treenaamattakaan voi jättää, sillä muuten Hulkki tulee yöllä ja syö sut!

Tähän päätän tieteellisen analyysini painoharjoittelun painottuneisuudesta pienempiin lihasryhmiin. ;)

Nuo selkäliikkeet ei ehkä välttämättä käy juuri hauikseen, vaan enemmänkin kyynärvarsiin, ja se taas vie pirusti puristusvoimaa käsistä. Tämä tunne saa myös hauikseni tuntumaan erittäin heikoilta!

Tuossa aikaisemmassa vastauksessa oli jako:

Mun pää sanoo väkisinki, että selkä ja hauis ovat liian lähekkäin. Treenipäiväni ovat ti. to. pe, joten eikö olisi fiksua laittaa hauis ja selkä mahdollisimman kauas toisistaan, niin hauiksen "apupäivä" olisi tuo ti, jossa selkä. tulisi viikon mittaan hieman tasaisemmin rasitusta nääs. Sama juttu kävisi myös rinnalle ja ojentajille.

eli vielä en tullut vakuuttuneeksi miksei Ti: rinta + selkä To: jalat + vatsat Pe: olkapää + ojentajat+ hauis???

Nuo selkäliikkeet ei ehkä välttämättä käy juuri hauikseen, vaan enemmänkin kyynärvarsiin, ja se taas vie pirusti puristusvoimaa käsistä. Tämä tunne saa myös hauikseni tuntumaan erittäin heikoilta!

Mun pää sanoo väkisinki, että selkä ja hauis ovat liian lähekkäin. Treenipäiväni ovat ti. to. pe, joten eikö olisi fiksua laittaa hauis ja selkä mahdollisimman kauas toisistaan, niin hauiksen "apupäivä" olisi tuo ti, jossa selkä. tulisi viikon mittaan hieman tasaisemmin rasitusta nääs. Sama juttu kävisi myös rinnalle ja ojentajille.

eli vielä en tullut vakuuttuneeksi miksei Ti: rinta + selkä To: jalat + vatsat Pe: olkapää + ojentajat+ hauis???

Voihan tuon ehdotukseni myös jaottaa: Ti,To,Pe tai Ma,Ke,To.
Ainakin rinta ja ojentajat olisi tarpeeksi kaukana toisistaan. Itsellä kyllä hauis-treeni ei hirveästi vaikuta selän tekemiseen.
Omasta mielestä sinulla on vaan liian raskaat Ti (rinta,selkä) ja Pe (olkap,ojen,hauis), mutta tämä on vain minun mielipide.

Kyynärvarsia saa säästettyä kätevästi vetoremmeille, itse treenaan jalat, työntävät, vetävät -jaolla, ja mulla oli vähän samanlaisia ongelmia siihen asti kun aloin käyttää remmejä. Oon huomannu, että myös hauiksia saa säästettyä, koska tulee puristettua huomattavasti vähemmän käsillä. Ja ainahan selän voi treenata koukistamatta käsiä :p

Kohta joku varmaan kirjottaa, että remmit on kynäniskahomoja varten... :D

Jones: toi jako on varmasti toimiva. Treenasin sillä tossa vähän aikaa sitten about vuoden verran ja toimi loistavasti: vaihdoin nykyiseenkin ihan vaan vaihtelunhalusta.

Pari pointtia, mitä on jo tuotukin esiin:

- Rintaliikkeistä ainakin 1 pois
- hauiksille ja ojentalille 1 liike pois
- etureisille ja takareisille 1 liike lisää kummallekin
- toinen ylätaljaliike(taakse) pois ja vaikka kulmasoutu tilalle

RASKAIMMISSA sarjoissa selälle - vetoremmit käyttöön.

Originally posted by Persetan
Kohta joku varmaan kirjottaa, että remmit on kynäniskahomoja varten... :D
Ei ole kynäniskahomoja varten, itsellä kämmenet hikoilee sen verran treenissä että olisi mahdotonta tehdä esim. ylätaljaa ilman remmejä, remmien kanssa tekemisen voi kohdistaa sinne minne pitääkin eli selkään eikä tarvitse huolehtia tangon käsissä pysymisestä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by S225T
Jones: toi jako on varmasti toimiva. Treenasin sillä tossa vähän aikaa sitten about vuoden verran ja toimi loistavasti: vaihdoin nykyiseenkin ihan vaan vaihtelunhalusta.

Pari pointtia, mitä on jo tuotukin esiin:

- Rintaliikkeistä ainakin 1 pois
- hauiksille ja ojentalille 1 liike pois
- etureisille ja takareisille 1 liike lisää kummallekin
- toinen ylätaljaliike(taakse) pois ja vaikka kulmasoutu tilalle

RASKAIMMISSA sarjoissa selälle - vetoremmit käyttöön.

Ajattelin jatkaa noilla sarjamäärillä, Ti ja Pe (kunnes huomaan haitat). Kulmasoutua ei pysty oikee reenaa, ku vihloo olkapäihin, joten ajattelin ottaa toisen ylätaljan sille päivälle.

Minkäslaisia liikkeitä noille reisille vois lisätä? Ne on kyllä aika rikki tuon kyykyn jälkeen!

Ajattelin jatkaa noilla sarjamäärillä, Ti ja Pe (kunnes huomaan haitat). Kulmasoutua ei pysty oikee reenaa, ku vihloo olkapäihin, joten ajattelin ottaa toisen ylätaljan sille päivälle.

Minkäslaisia liikkeitä noille reisille vois lisätä? Ne on kyllä aika rikki tuon kyykyn jälkeen!

Reisille esim.
kyykky+prässi
hacki+prässi
tai esim. ensin prässi ja sitten hacki
suorin jaloin veto+hacki tai prässi toimii myös hyvin
Näitten jälkeen sitten reisihauikset+ojentajat.Alotusliikettä kannattaa vaihdella.

Oletko kokeillut kulmasoutua käsipainoilla tai jossain vipuvarsilaitteessa(esim. david tai normann)?

Tee vaikka hackia tai prässiä. Silleen että pidät jalat suht alhaalla laudalla ja keskityt työntämään kantapäillä. Etkä lukitse polvia ylhäällä vaan jätät pienen kulman ja lasket saman tien taas alas.

Tämä kyykyn jälkeen, tai vielä suuremman pumpin ja poltteen takaa se, että teet ojennukset välissä.

Muutenkin, niitä liikkeitä ja niiden järjestystä on ainakin joskus hyvä vaihdella.

Olisiko fiksua käyttää magnesiumia+vetehihnoja ja alkaa miettimään sitä, onko selkä- ja jalkapäivä liian lähellä toisiaan? Maastanostoa ehdottaisin mukaan (vai olikos sen poisjättämiseen jotain syytä?). Minä en ainakaan voi edes samalla viikolla vetää ja kyykätä kovasti, joten luulisi tuon yhden kokonaan välipäivän olevan aika vähän. ;)
Tällasen pointin vain halusin tuoda julki, muutenhan tässä onkin loistavia neuvoja.

Kyllä tämä minun mielestä on ihan hyvä jako.

EDIT: jaa nuihin päivien järjestykseen en kiinnittäny huomiota. Mulla menee tämänhetkinen jako näin:
Ma: Olkapäät, kädet
Ti: Jalat
-
-
Pe:Selkä, rinta

Kiitoksia paljon vastauksista!

Lisään tuon hackin tohon päivään. Tänään kun oli jalkapäivä niin aloitin kykkyllä, ja huomasin että nivuset tulee aivan v***n kipeiks! mitähän teen väärin? vois varmaan lämmitellä jollain reiden lähentäjä laitteella, tai sit vaa teen sen väärin... Jalat oli hiukan hartioita leveemmässä asennossa, ja siitä laskin alas kunnes jalat noin 90 asteen kulmassa .

Manesiumia en taida kehdata vielä tässä vaiheessa ruveta käyttää...:p Ensin piää saada "vähän" kokoa ja muutenkin katu-uskottavuutta.

Joku tossa kommentoi, että yks liike pitäs vähentää haukkareista, ojentajista ja rinnasta. hmmm.... riittäsköhän, kun vähentäs sarjoja 3:sta 2:een/liike, niin tulis vähän erilaista ärsykettä lihaksille?

Tässähän näitä taas...nyt syömään, ja kohta lukee lisää!:hmmm:

Originally posted by Tomi
Monissa ohjelmissa on mielenkiintoista se, että esim etureisille tulee 2 liikettä ja rinnalle yleensä 3, jos ei 4 liikettä! Toki hauiksille myös se pakollinen 3 ja joskus 4. Pienet lihasryhmät saa tapettua raadoiksi jo kahdella liikkeellä, (kuin myös etureidetkin), kun taas selälle voi hyvällä omallatunnolla ottaa sen 3 tai jopa 4 liikettä.
Johtuiskohan tuo ,että selälle voi ottaa enemmän liikkeitä siitä ,että siihen on vaikeampaa saada tuntumaan--->joudutaan treenaamaan sitä enemmän..

kun taas hauiksille joka eka sarja vetää ne jumiin..

Suositut

Back
Ylös Bottom