Treeni tympii, miten jaksaisin taas?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tintsu
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Olen myöshäisherännyt kuntoilija ja olen treenannut vasta 2-3 vuotta ihan ajatuksen kanssa. Olen käynyt salilla 3 kertaa viikossa ja pari kertaa lenkillä juoksukunnon ylläpitämiseksi. Lepopäiviä on kertynyt joka ikinen viikko vähintään 2, yleensä jopa 3-4. Parin vuoden aikana on ollut muutaman kerran viikko tai parikin, etten ole urheillut ollenkaan esim. lomamatkan vuoksi. Syön normaalisti, ehkä himpun verran liian vähän, mutta paino on kuitenkin noussut 2 vuoden aikana 3 kiloa. Painan nykyään 60 kg ja olen 170 pitkä. Rasvat 15% tienoilla, eli aika matalat, mutta ne olivat jo ennen treenin aloittamistakin alle 20%.

Nyt on kuukauden ajan tympinyt lähteä salille. Olen mennyt väkisin, koska yleensä vittuuntuminen häviää treenatessa ja koko homma onkin mukavaa. Nyt kuitenkin tympii myös treenata ja sarjapainot on pudonneet huomattavasti. Kaikki salikerrat olen skipannut tällä viikolla, olen vain niin väsynyt ettei huvita lähteä. Eilen kävin lenkillä ja jaksoin juosta peräti 15 minuuttia, jonka jälkeen olin jo ihan rätti. Ruokahalu on normaali, nälkä tulee säännöllisesti, mutten jaksa syödä kuin murusen ja olen jo ihan täynnä.

Olen aina ollut aamuvirkku. Koko kesän olen ollut todella väsynyt aamuisin, en tahdo jaksaa nousta sängystä ylös. Töissä pitää ottaa välillä torkut, kun väsyttää. Työ ei rasita kuin aivoja, eikä stressaa. Iltaisin ei väsytä, jos en ole treenannut, mutta jos olen, olen tosi väsynyt jo 21 aikaan.

Onko täällä kellään ollut vastaavia oireita? Mikä minua vaivaa, miten siitä pääsee eroon? Toki osaan omalla järjellä ajatella sen verran, että lepo voisi tehdä terää, mutta en edes tiedä mistä tarvitsen lepoa. En ole koskaan treenannut hulluna joka päivä, enkä kantanut huonoa omaatuntoa väliin jääneistä treeneistä ja repinyt kahden edestä seuraavana päivänä. Ei huvittaisi pitää pitempää taukoa, koska tuntuu että aloittaminen on se jälkeen taas niin vaikeaa.

Kertokaa omia kokemuksia jos sellaisia on.

Onko vitamiinit ok? Saannista huolimatta voi olla esimerkiksi imeytymisongelmia.

Ja tuo ettei huvita lähteä, mutta sitten kuitenkin treenit on kivoja ja mukavan fiiliksen antavia on kai aika yleistä. Muistan silloin kun treenasin oikein tosissaan, niin kertaakaan en lähtenyt harkkoihin muuten kuin pakolla itseni raahaten ja aina oli mukavaa jne. Pitäisi vaan olla kuuntelematta moisia ajatuksia ja vain yksinkertaisesti mennä ohjelman mukaan.

Ylikunto tosin voisi olla yksi selittäjä. Silloin lepo on ainoa konsti.

Ylikunto mulla tuosta ekana tulee mieleen. Pieni tauko treenaamisessa voisi olla kohdallaan. 2-3 viikkoa lepoa ja treeni saattaa maistua huomattavasti paremmin.

Itellä auttanu asiaa hyvä treenikaveri, bodyvideot ja tulosten nousu...
Oli 6kk tauko tossa joku vuosi sitten ja sen jälkeen jaksanu käydä jo melkeen puoltoistovuotta iha ilma mitää motivaatio-ongelmia. :rock:

Kyllä noillakin treenimäärillä ylikuntoon pääsee. Helpostikin, jos intensiteetti on aina 110% lasissa. Anna itsellesi lupa ottaa nyt rennosti, pidät taukoa, syöt hyvin, nukut hyvin ja katsele tosiaan tuo vitamiinipuolikin kuntoon.

Parissa viikossa ei läski kerry, eikä kunto romahda. Voi olla, että lepo ja rennosti ottaminen tekee nyt terää, yleisväsymyksenkin kannalta jo!

Elämä muuten vaikuttaa aina liikuntaan. Jos on henkisesti väsynyt niin ei sitä fyysisesti jaksa välttämättä 100 kertaa viikossa urheilla ja vääntää rautaa.

Täällä on tullut hyviä pointteja, joista perinteisenä ensimmäisenä vaihtoehtona tuli itsellenikin mieleen muutamia:

-ylikunto: Sanoit itsekin, että syöt kenties liian vähän. Kroppa jaksaa vähän aikaa liian vähäisellä polttoaineella, mutta pitemmän päälle sitä vain menee perse edellä puuhun. Treenaillessa tärkeää on se pyhä kominaisuus, treeni, lepo ja ravinto. Kaikki muu näyttääkin olevan kohdallaan, mutta se ravinto. :) Saatko tosiaan tarpeeksi vitamiineja? Entä rasvaa? Hyvien rasvojen ja esim. B-vitamiinien sekä raudan puutos voivat aiheuttaa haluttomuutta ja alhaista mielialaa. Pidätkö ruokapäiväkirjaa? Jos et, niin sellaistahan voisi kokeilla, jotta näkee, mitä sitä tulee saatua ja ennen kaikkea, mitä jää puuttumaan.

Hankalaahan tuo tietty on, jos ei oikeastaan tiedä, mistä sitä lepoa tarvitsee. Mutta ei ole tarvinnut treenailla joka päivä veren maku suussa, jotta sellainen yleinen, hetkittäinen tympääntyminen treenailuun nousee pintaan. Näinhän se on vähän kaikessa: välillä se työntekokin vaan selittämättömästi tökkii ilman mitään sen kummempia syitä keksimättä.

-uni: Oletko saanut hyvin nukutuksi? Kesä on ollut kuuma, ja öisin on ollut melko nuhjuista. :D Kunahn vain tarkistat, että nestettä saa tarpeeksi, niin nestetasapaino säilyy.

-treenikaveri: voisi auttaa asiaa. :rolleyes: Jos yleensä on tottunut treenaamaan yksin, niin ehkä vaihtelun vuoksi voisi siinä vierellä olla joku samanhenkinen treenailija, joka tarpeen tullen potkii persiille, mutta toisaalta taas tsemppaa omilla elintavoillaan ja tuloksia sinuakin jatkamaan kohti tavoitteitasi.

-musiikki: Kuunteletko treenatessasi musiikkia? Mitä jos investoisi uuteen poppiin tai poppivehkeeseen. Musiikilla on ihmeellinen vaikutus treeneihin. Josko uusi poppi nostaisi vähän tunnelmaa.

-tavoitteet: Josko vielä tarkentaisit, että mitä treeniltäsi haet, mihin haluat pyrkiä? On 'helpompi' mennä salilla tai lenkille, kun mieltää, "miksi tätä oikein teen". Myös treenipäiväkirja voisi auttaa, kun näkee mitä tavoitteita on saavutettu ja kuinka treeni kulkee.

Hmm, tuossa nyt tuli mieleen muutamia. Tsemppiä treenailuun, kyllä se se into sieltä taas jossain vaiheessa tulee, se vaan on kesälomalla! :lol2:

Täällä on tullut hyviä pointteja, joista perinteisenä ensimmäisenä vaihtoehtona tuli itsellenikin mieleen muutamia:

-ylikunto: Sanoit itsekin, että syöt kenties liian vähän. Kroppa jaksaa vähän aikaa liian vähäisellä polttoaineella, mutta pitemmän päälle sitä vain menee perse edellä puuhun. Treenaillessa tärkeää on se pyhä kominaisuus, treeni, lepo ja ravinto. Kaikki muu näyttääkin olevan kohdallaan, mutta se ravinto. :) Saatko tosiaan tarpeeksi vitamiineja? Entä rasvaa? Hyvien rasvojen ja esim. B-vitamiinien sekä raudan puutos voivat aiheuttaa haluttomuutta ja alhaista mielialaa. Pidätkö ruokapäiväkirjaa? Jos et, niin sellaistahan voisi kokeilla, jotta näkee, mitä sitä tulee saatua ja ennen kaikkea, mitä jää puuttumaan.

Rasvaa varmasti saan tarpeeksi, en syö mitään kevyttuotteita (tosin tämä rasva tuskin on aina hyvää), sekä käytän aina ruuanlaitossa öljyä. En ole koko suuren urheilu-urani aikana vahtinut syömisiäni, kuten sitä ennen tein. Syön aina mitä mieli tekee, enkä kyttää kaloreita alas- enkä ylöspäin. Ruuan laatukin on mielestäni hyvä, vaikken mitään dieettejä noudatakaan. Tykkään kanasta, kalasta, ruisleivästä, perunasta, kaikesta tavallisesta ja terveellisestä. B-vitamiinin puutos minulla voi olla, iho on kasvoissa mennyt vähän huonoksi ja suupielet aukeavat säännöllisin väliajoin. Tosin tämä suupielten aukeaminen ei taida johtua vitamiinin puutteesta, sitähän saattaa aiheuttaa vaikka raudan puute. Olen kärsinyt teini-iässä anemiasta, mutta nykyisin hemoglobiini on ollut ihan ok. Ehkä olisi paikallaan käydä vaikka työterkkarilla mittauttamassa hemoglobiini, sittenhän sen näkee.

Hankalaahan tuo tietty on, jos ei oikeastaan tiedä, mistä sitä lepoa tarvitsee. Mutta ei ole tarvinnut treenailla joka päivä veren maku suussa, jotta sellainen yleinen, hetkittäinen tympääntyminen treenailuun nousee pintaan. Näinhän se on vähän kaikessa: välillä se työntekokin vaan selittämättömästi tökkii ilman mitään sen kummempia syitä keksimättä.

Tosiaan, tuntuu vain että laiskottelen jos en urheile vähintään sitä 3 kertaa viikossa ja aina kovaa. Treenit on olleet aina kovia, ei veren maku suussa vaan oksennus kurkussa. Olen itsekin ajatellut, että joskus kannattaisi treenata vähän pienemmällä intensiteetillä, eikä aina puristaa perse ruvella. Vaan minkäs teet, on niin syvälle iskostunut se, että naiset treenaa liian pienillä painoilla.

-uni: Oletko saanut hyvin nukutuksi? Kesä on ollut kuuma, ja öisin on ollut melko nuhjuista. :D Kunahn vain tarkistat, että nestettä saa tarpeeksi, niin nestetasapaino säilyy.

Hyvin olen nukkunut 27 asteen sisälämpötilasta huolimatta. Alkaa tökkimään jo tämä ainainen hiki, ehkä sekin rasittaa ja väsyttää.

-treenikaveri: voisi auttaa asiaa. :rolleyes: Jos yleensä on tottunut treenaamaan yksin, niin ehkä vaihtelun vuoksi voisi siinä vierellä olla joku samanhenkinen treenailija, joka tarpeen tullen potkii persiille, mutta toisaalta taas tsemppaa omilla elintavoillaan ja tuloksia sinuakin jatkamaan kohti tavoitteitasi.

-musiikki: Kuunteletko treenatessasi musiikkia? Mitä jos investoisi uuteen poppiin tai poppivehkeeseen. Musiikilla on ihmeellinen vaikutus treeneihin. Josko uusi poppi nostaisi vähän tunnelmaa.

Musiikkia olen kuunnellut aina treenatessa. En osaa edes treenata ilman omaa musiikkia!

-tavoitteet: Josko vielä tarkentaisit, että mitä treeniltäsi haet, mihin haluat pyrkiä? On 'helpompi' mennä salilla tai lenkille, kun mieltää, "miksi tätä oikein teen". Myös treenipäiväkirja voisi auttaa, kun näkee mitä tavoitteita on saavutettu ja kuinka treeni kulkee.

Juuri tätä olen ajatellut viime aikoina, että miksi mä yleensä menen sinne salille? Se mitä alunperin menin salilta hakemaan, on jo saavutettu. Tavoitteena oli saada tasapainoisen näköinen vartalo, hyvä ryhti, muotoa ja jäntevyyttä lihaksiin. Samoin kun aloitin lenkkeilemään, tavoitteena oli vain jaksaa juosta ilman sitä polttavaa tunnetta keuhkoissa ja oppia nauttimaan siitä. Tämänkin saavutin jo pari vuotta sitten. Ehkä mun tosiaan pitäisi miettiä uudet tavoitteet. Taidan olla saliharjoittelussa juuri siinä vaiheessa, jonka jälkeen pitää tehdä töitä tuplasti että näkee tuloksia. Ja syödä enemmän! Mulla olisi mahdollisuus saada apua eräältä kilpailleelta mieheltä, joka lupautui auttamaan ja tsemppaamaan kohti uusia tavoitteita. Siihen jos ryhdyn, en tosiaan voi olla vain puoliksi mukana.

Hmm, tuossa nyt tuli mieleen muutamia. Tsemppiä treenailuun, kyllä se se into sieltä taas jossain vaiheessa tulee, se vaan on kesälomalla! :lol2:

Kiitokset tsempistä. Ajattelen itsekin että kyllä se into sieltä vielä löytyy. Ei vaan koskaan ole ollut näin vaikeaa, tekisi mieli heittää hanskat tiskiin ja alkaa harrastaa jotain aivan muuta. Ehkä treeni-into jäi ennen minua lomalle, itse jään tämä viikon jälkeen :) Jos tekisi vain kevyitä kävelylenkkejä ja kävisi vaikka jumpassa, etten ihan vain pötkähdä sohvalle.

Vitamiinit ok?

Onko sulla rauta-arvot sekä vitamiinien saanti kkondiksessa? Nimittäin itselläni huomaan, jos raudat on päin mäntyä, että pitää aloittaa taas "rauta kuuri". Marssin siis apteekkiin ja ostan Retafer merkkiksiä rautatabletteja. Niitä yks/päivä. Ja taas jaksaa. Huomaan raudan puutteen väsymyksenä/eikä mikään kiinnosta. Kantsii koittaa, jos et ole koittanut. Lisäksi nappaan Multitabsin tms. monivitamiini valmisteen päivittäin. Myös kalanmaksa öljykapseleita suosittelen.

Osta itelles uudet treeni vaatteet ja jotain höttöä palautusjuomaan (glutamiinia ym..) Pienillä säädöillä voi motivaatiota saada kummasti lisään, jos tuntuu siltä, että kaikki on samaa vanhaa

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Hmm, jos osasyy sitten ainakin olisi toi B-vitskun puute. Itse huomaan oitis parin päivän jälkeen, että olo on tökköinen eikä treeni oikein tunnu yhtä hyvältä alakuloisemman mielen vuoksi. Toinen on raudan puutos. B-vitamiinit vedänkin tuplana (aamulla ja illalla), koska treenaan paljon ja rautakuurin vedän silloin tällöin (mm. apteekista saa Retafer -rautatabuja, joita ostan sen 100 kpl ja syön ne, sitten taas taukoa). B-vitamiinin puute aiheuttaa juuri tuota suupielien haavautumista. Noihin suupieliin suosittelen Bepanthenia, B-vitamiinirasvaa. Kyllä lähtee; sitä niin usein kuin vaan sielu sietää. :)

Ymmärrän tuon laiskottelufiiliksen, tulee semmoinen laiska ja saamaton olo, kun ei tee mitään. Vaikka ihminen on luotu liikkumaan ja kroppa rakastaa liikkumista, niin eihän se synti ole, jos ei joka päivä liiku. Mutta pääasia, että pysyy edes jotenkin fyysisesti aktiivisena. Aina ei kuitenkaan tarvitse rääkätä itseään loppuun asti. Täytyy opetella olemaan itselleen myös armollinen, olen sen itsekin joutunut vain opettelemaan, ja täytyy myöntää, hyvä valinta. :thumbs:

..tosin välillä pitää antaa palaa räkä poskella... :evil:

Nukkumisesta ja hikoamisesta; ettei vain olisi nestehukkaa? Itse huomaan, että jos on ollut iltatreenit eikä ole kerinnyt (lue: napa ei vedä) tankata riittävästi nestettä illalla, niin hikisen yön jälkeen nestehukka on selvä seuraavana päivänä. Pidä vaikka hollilla koko ajan mehu- tai vesipulloa ja juo siitä säännöllisin väliajoin. Josko jelppisi. :rolleyes:

Tosi hyvä, jos saisit siltä mieheltä vähän tukea ja tavoitteellisuutta taas hommaan. Toisaalta hyvä merkki, että kehitystä on tapahtunut ja etiäpäin ollaan menty, mutta varmaan vähän sama juttu, kuin pääsykokeisiin lukiessa. Ensin tahkoaa täysillä kohti päämäärää, mutta sitten kun pääsykoe on ohi ja etappi saavutettu, niin jää tyhiö: mitäs sitten tekis? :eek:

Mulla on ollut tollasia oireita kolmisen vuotta sitten ja syy löytyi veriarvoista. Treenasin paljon ja keliakiasta johtuen ravinteiden imeytyminen oli vähäsen heikkoa niin jonkin sortin puutostila pääsi syntymään. Pelkkä raudan lisääminen ruokavalioon ei riittäny vaan lisäks piti syödä vahvaa B-vitamiinia ja C-vitamiinia. Joku lääkäri joskus sanoi jotain foolihapostakin, kun nyt muistas vaan et mitä...

Nyt ei ole ongelmia ollu, kun syön joka päivä vahvaa B-vitamiinia (B1, B2, niasiini, pantoteenihappo, B6, B12, foolihappo ja biotiini), C-vitamiinia (500mg), A-, D- ja E-vitamiinia sekä omega3 rasvahappoja. Ja rautaa kuuriluontoisesti nestemäisenä.

Joku lääkäri joskus sanoi jotain foolihapostakin, kun nyt muistas vaan et mitä...

Maininnut varmaa jotain, että foolihappo kuuluu B-ryhmän vitamiineihin ja niillä on oleellinen tehtävä mm. punasolujen muodostuksessa. Lisäksi sillä on masennusta ehkäisevä vaikutus ja se tehostaa masennuslääkkeiden toimintaa. :rolleyes:

Vitamiinipuoli kuntoon ja esim. viikko täysin lepoa salilta ja urheilulta voisi auttaa hyvin asiaan!

Meinasin hätäpäissäni perustaa uuden threadin, onneks löyty jo aihettani sivuava:rock:

Olen nyt vetänyt pitkästä aikaa treeniviikon, jossa vaan 3 salitreeniä, yksi 45min kävelylenkki ja pyöräilyä yhtenä päivänä 4 osassa yht. n. 50 min. Työmatkat pyöräilen, yhteensä menee 30min päivässä siihen (kuluneella viikolla neljänä päivänä).

Normisti treenaan salill 4x/vko sata lasissa, mutta tarkoituksella vedin tän viikon salilla 15-20 toiston sarjoja enkä viimeiseen vääntöön saakka mitään. Mutta kuitenkin vähän lihakset jumissa ja kipeinä kun ovat tottuneet 6-8 toiston sarjoihin.

Asia on siis, että uni on ollut jo pitkään vähän huonoa ja töissä stressiä kun kollega sairaana -> tuntuu että saattaisi olla hyödyllistä pitää ensi viikon kokonaan treenivapaana, eli vaan hyötyliikuntaa työmatkoissa. J hyvää syömistä ja oleilua rennommin. On tavoitteellista pitää yksi kevyt viikko esim 3-4vkon kovistelun jälkeen, mutta mitä olette mieltä, romahtaako kuntoni romahtaa ja repsahdan täysin, kun tulee käytännössä kaksi kevyttä viikkoa putkeen? Vai onko tämä vain sitä ettei huvita ja jos painaa vaan täysillä niin huvituskin lisääntyy.. Tulokset salilla ei ole tippuneet, mutta jotenkin tuntuu että kauheilla ylikierroksilla olen koko ajan, kaikki tulisi jaksaa tehdä täysillä.

Kuulostaa hullulta, mutta tällaisia minä pohdin. Että tyssääkö lihasten kehitys ja joudunko palaamaan johonkin alkutekijöihin ja lihonko palloksi vaikka syön saman verran kuin treenatessakin (paino nyt tosi alhaalla, ei siis paniikkia vaikka 500g nousisikin :D ).

Sanokaa joku jotain, pliis :worship:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom