treeni ohjelmaa kesäksi lentopalloilija tytölle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja saiska
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Esim.
Voimapyörä
Hoover -suoraan, kyljellään, toinen jalka irti lattiasta jne jne.

Suomennettuna:

Voimapyörä: Otat käsipainot tai tangon (jonka päissä pienet kiekot) ja asetut lattialle tanko käsissä, polvet lattiassa. Tanko lähtee rintakehän alta, vieritä sitä eteenpäin hieman oman otsalinjan yli. Pidä pieni koukku kyynärpäissä, hartiat irti korvasta, vatsa ja kyljet tiukkana (-> selkä ei notkolla!!). Keskitä ajatus vatsaan, tee työ vatsalihaksilla.

Hoover: Pito kyynärpäiden ja varpaiden varassa. Edelleen vedä "napa kiinni selkärankaan". Sama kyljellään, lantio ylhäällä, rintakehä auki.

Tasapainolaudalla seisominen, ensin kahdella, sitten yhdellä jalalla. Koko jalalla, varpailla. Jumppapallon päällä tehtävät liikkeet. Erilaiset tasapainoharjoitukset. Kaikki käy!

Syvät keskivartalon lihakset. Oi miksi, MIKSI KAIKKI LAIMINLYÖ NE? Korsetti kuntoon, lajista riippumatta, sanon mä.
Ei ainakaan minun joukkueessa noita laiminlyödä. Punttipäivä on ainoa treenipäivä viikossa jolloin jätämme keskivartalon rauhaan, jotta olisi edes hiukan levänneet lihakset eikä häiritsisi esimerkiksi etukyykkyä :whip:

Keskivartalojumppaa tulee reilusti fysiikkatreenauksessa mukaan ja lisäksi myös aivan saliharjoittelun yhteydessä. Ja oikeasti treenataan myös noita syviä lihaksia ... ei ole minun käymät muutamat "joogapilates" -tunnit menneet ihan hukkaan (vaikken niistä itse yhtään tykännytkään) :rolleyes:

Täällähän on saatu hyvää keskustelua aikaan :) hyvä sagke!

Monet seuravalmentajat ei painota fysiikkaa tosiaan ollenkaan, mikä on mielestäni merkki siitä, että he eivät ajattele valmentamistaan riittävän kokonaisvaltaisesti. Jos oikeasti joku lentopallovalmentaja vielä ajattelee, että ei puntilla tarvitse käydä tai erityisiä fysiikkatreenejä tehdä, niin mitenköhän hän luulee että muissa lajeissa huiput ovat päässeet huipulle. Varmaankin laji kuin laji, niin huipulle (tai edes korkeammilla sarjatasoilla pärjätäkseen) päästäkseen tarvitsee myös fysiikkapuoli huomioida. Tosin tekniikkalajeissa hyvällä tekniikalla pystyy paljon korvaamaan, mutta ei enää tietyn pisteen jälkeen. Onneksi lentopallossakin on alettu fysiikkapuoleen keskittymään yhä enemmän ja enemmän.

Jos tyttö ei ole fysiikkaa paljoa treenannut, kantsisi nyt kesän alku keskittyä tekniikoiden harjoittelemiseen ihan pelkällä tangolla ja pienillä painoilla - kuten sagke täällä jo neuvoikin :) kun tekniikat on hallussa, voi miettiä raskaampaa punttitreeniä.

Itse olen nähnyt vierestä liian monen valmentajan vain sanovan, että käykää puntilla ja treenatkaa sitä fysiikkaa. Ei se noin toimi ... pitää tehdä fysiikkaohjelma käteen, neuvoa liikkeet (käydä parikertaa vähintään itsekin salilla) ja laittaa ne kalenteriin!

Lajipuoleensatsataan ja sitten oletetaan että joku nuori (varsinkin tytöt) osaisivatkäydä puntilla ja tehdä oikeita liikkeitä. No toivotaan lisää lentopalloilijoita pakkiksellekin ;)

Joo just noin ne sanovat, kuulostipa hyvin tutulta. Eikä niitä edes kiinnosta mitä siellä tehdään. Onneks mulla aikoinaan oli hyvä tilanne, siitä olen tyytyväinen :)

nyt on pikkasia ongelmia alkaa kasaamaan sitä treeni ohjelmaa tyttöystäväl ku on niin paljon vinkkejä tullut.. ku teen sellasen viikko ohjelman; mihin sit sisältyy aerobinen, puntti, ja sit kotona kuntopiiri. et pitäis tehä puntil ohjelma, sit mitä tehä siin kuntopiiris ja sit kuin pal aerobist. teen hänel aina kaks viikkoo eteenpäin sellaiset viikkoohjelmat.... alku kesän ajattelin sit laittaa vaan perus voima harjotteluu ja tekniikan opettelua puntilla ja sit joskus ehkä heinäkuun alussa aletaan enemmän lisäilemään tankoon painoja ja aletaan myös sitä äjähtävyyttä harjoittamaan.

sit kun pitäis myös jossain vaihiheessa alkaa treenata sitä nopeutta jalkoihin niin tuleeko se ihan rappusten juoksun ja tällästen treenien kautta?

nyt on pikkasia ongelmia alkaa kasaamaan sitä treeni ohjelmaa tyttöystäväl ku on niin paljon vinkkejä tullut.. ku teen sellasen viikko ohjelman; mihin sit sisältyy aerobinen, puntti, ja sit kotona kuntopiiri. et pitäis tehä puntil ohjelma, sit mitä tehä siin kuntopiiris ja sit kuin pal aerobist. teen hänel aina kaks viikkoo eteenpäin sellaiset viikkoohjelmat....

En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta kaksi viikkoa on melko lyhyt aika kehittää mitään, ainakaan kun kyse ei ole huippu-urheilijasta..

Jos on valmis treenaamaan esim. 4-5 kertaa viikossa, mun esimerkkiehdotus viikko vois olla ainakin alkuun tällainen:

Puntti 2krt viikossa, ja aluks perusliikkeiden tekniikoiden harjottelu niin kauan kuin ne alkavat sujua (joillain kestää kauemmin, kaksi viikkoa ei varmastikaan riitä), ja sit samalla voi toki tehdä raskaampia sarjoja liikkeissä, jotka eivät suurempaa tekniikan harjoittelua vaadi. Mutta kuitenkin mielestäni yks puntti viikossa ei välttämättä näin kesäaikaan riitä. Ja ne tekniikatkin oppii paremmin ja nopeammin, kun käy siellä vähän tiheämpään :)

Yks pidempi aerobinen harjoitus, mikäli kokee sen tarpeelliseksi. Olen sitä mieltä, että lentopalloilijan kantsii kesällä tehdä myös aerobista. Esimerkiksi rauhallista juoksua 45minsaa. Tämän päälle voi tehdä lihaskuntoa ihan omalla painolla. Muutenkin keskikropan lihaskuntoa saa mun mielestä tehdä todella paljon.

Sit hyvä on loikkatreeni, johon voi sisällyttää vähän kaikenlaista. Ensin esim. lenkki 20minsaa, jonka jälkeen erilaisia loikkia esimerkiks 3 eri loikkaa 3x12. Välillä voi tehdä pidempikin sarjoja. Spurtteja vaihtelevasti, välillä voi ottaa lyhyempiä ihan maksiminopeuksilla, välillä tehdä esim. ylämäkeen. Loikat voi tehdä myös ylämäkeen välillä. Jos mahis rappusiin, voi niissä tehdä erilaisia juoksuja ja hyppyjä. Tai matalilla aidoilla aitahyppyjä, penkeillä erilaisia penkkihyppyjä. Näissä on lähes mielikuvitus rajana!

toi kaks viikkoo oli sellanen aika minkä mä teen hänelle vaan eteenpäin ton ohjelman.. sit ku se kaks viikkoo on menny ni teen uuden.. kyl hää on valmis tekemään sen 5 kertaa viikossa ja voi olla et siihen tulee sit 3 sali kertaa per viikko ja sit pari aerobist+loikat. Sit noil päivinä kun on aerobist ni on kunopallon heittelyy koska ite oon pitäny sitä aika hyvänä lentopalloilijalle

Suositut

Back
Ylös Bottom