pek sanoi:http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/AsUnderhandChinup.html
Target
* Latissimus Dorsi
Tiedän, että sieltä löytyy myös brachialis, mutta lähinnä epäsuorana.
Tuo suora/epäsuora jaottelu on ihan suhteellista siihen miten liikkeen tekee. Samoin kuin esimerkiksi penkissä saat rasituksen kohdistumaan ojentajiin käyttämällä kapeaa otetta jolloin rinta saa vain epäsuoraa rasitusta, myös leuat on mahdollista vetää lähes kokonaan hauiksilla. Tosin aika harvoin leukoja pelkästään hauisliikkeenä käytetään, ainakaan tarkoituksella.
pek sanoi:Niinhän mä sanoinki: mielestäni liikaa sarjoja. Noista painojen lisäämisestä ni tää ois sama, kun sanoisi, että älä lisää painoja penkissä ennen kuin opettelet tekemään rinnalle etkä olkapäillä. Kyllä molemmissa liikkeissä saa aika perseelleen tehdä, ettei ottaisi rintaan tai vatsalihaksiin.
Kyllä se varmasti myös vatsalihaksiin ottaa vaikka painoa lisäisikin, mutta suurin osa rasituksesta menisi todennäköisesti lonkankoukistajille ja vatsoille jäisi ainoastaan staattinen/epäsuora rasitus. Vatsalihasten tehtävä on nimenomaan pyöristää selkärankaa, joka tuppaa unohtumaan kun aletaan vääntää liian isoilla lisäpainoilla, varsinkin jos jalat on tuettuna. Riippuu toki tavoitteista, mutta jos tarkoituksena ei ole ainoastaan pystyä käyttämään liikkeissä suuria painoja tekniikasta välittämättä, niin ehdottomasti kannattaa opetella tekemään liike pääasiassa sillä lihaksella mitä on tarkoitus treenata. Kropalla on tapana yrittää tehdä liike aina sillä vahvimmalla lihaksella joka liikkeessä tekee töitä, joten myöhemmin tekniikkaa on aina vaikeampi korjata jos esimerkiksi lonkankoukistajat ovat päässeet vatsalihaksia paljon edelle.
Hyvä tapa harjoitella tekemään vatsalihasliikkeet vatsalihaksilla on jättää jaloilta tuki pois. Tällä tavalla tehtynä ei lonkankoukistajia oikein voi edes vahingossa käyttää liikaa vaikka lisäpainojakin olisi pelissä. Tätä kokeilemalla huomaa hyvin jos vatsaliikkeet on tullut tehtyä lonkankoukistajilla, koska silloin yrittää normaalisti vetää kroppaa "kaksinkerroin" eikä puserra selkää pyöreäksi, jolloin jalat alkavat nousemaan ennen yläkroppaa. Sama koskee toki voimapyärääkin, jossa on jopa tärkeämpää tehdä liike vatsalihaksilla, koska siinä loukkaa herkästi alaselkänsä jos heittää tekniikan nurkkaan eikä pidä tarpeeksi köyryä selässä. Nimimerkillä "kokemusta on".
pek sanoi:Voithan sä sitä suositella, mutta vaikea se on sinun menestymisiä muihin yleistää.
Enhän minä nyt mitään mennytkään lupailemaan että kaksijaolla saa varmasti paremmin tuloksia kuin nelijaolla. Tyhmähän minä olisin jos en suosittelisi kokeilemaan jotain jonka olen itselläni erittäin toimivaksi kokenut. Edelleenkään jonkin ohjelman sopivuutta itselleen ei voi todeta kuin kokeilemalla.