Treeni-, ja diettiohjelman tarkistus

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
pek sanoi:
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/AsUnderhandChinup.html
Target

* Latissimus Dorsi

Tiedän, että sieltä löytyy myös brachialis, mutta lähinnä epäsuorana.

Tuo suora/epäsuora jaottelu on ihan suhteellista siihen miten liikkeen tekee. Samoin kuin esimerkiksi penkissä saat rasituksen kohdistumaan ojentajiin käyttämällä kapeaa otetta jolloin rinta saa vain epäsuoraa rasitusta, myös leuat on mahdollista vetää lähes kokonaan hauiksilla. Tosin aika harvoin leukoja pelkästään hauisliikkeenä käytetään, ainakaan tarkoituksella.

pek sanoi:
Niinhän mä sanoinki: mielestäni liikaa sarjoja. Noista painojen lisäämisestä ni tää ois sama, kun sanoisi, että älä lisää painoja penkissä ennen kuin opettelet tekemään rinnalle etkä olkapäillä. Kyllä molemmissa liikkeissä saa aika perseelleen tehdä, ettei ottaisi rintaan tai vatsalihaksiin.

Kyllä se varmasti myös vatsalihaksiin ottaa vaikka painoa lisäisikin, mutta suurin osa rasituksesta menisi todennäköisesti lonkankoukistajille ja vatsoille jäisi ainoastaan staattinen/epäsuora rasitus. Vatsalihasten tehtävä on nimenomaan pyöristää selkärankaa, joka tuppaa unohtumaan kun aletaan vääntää liian isoilla lisäpainoilla, varsinkin jos jalat on tuettuna. Riippuu toki tavoitteista, mutta jos tarkoituksena ei ole ainoastaan pystyä käyttämään liikkeissä suuria painoja tekniikasta välittämättä, niin ehdottomasti kannattaa opetella tekemään liike pääasiassa sillä lihaksella mitä on tarkoitus treenata. Kropalla on tapana yrittää tehdä liike aina sillä vahvimmalla lihaksella joka liikkeessä tekee töitä, joten myöhemmin tekniikkaa on aina vaikeampi korjata jos esimerkiksi lonkankoukistajat ovat päässeet vatsalihaksia paljon edelle.

Hyvä tapa harjoitella tekemään vatsalihasliikkeet vatsalihaksilla on jättää jaloilta tuki pois. Tällä tavalla tehtynä ei lonkankoukistajia oikein voi edes vahingossa käyttää liikaa vaikka lisäpainojakin olisi pelissä. Tätä kokeilemalla huomaa hyvin jos vatsaliikkeet on tullut tehtyä lonkankoukistajilla, koska silloin yrittää normaalisti vetää kroppaa "kaksinkerroin" eikä puserra selkää pyöreäksi, jolloin jalat alkavat nousemaan ennen yläkroppaa. Sama koskee toki voimapyärääkin, jossa on jopa tärkeämpää tehdä liike vatsalihaksilla, koska siinä loukkaa herkästi alaselkänsä jos heittää tekniikan nurkkaan eikä pidä tarpeeksi köyryä selässä. Nimimerkillä "kokemusta on". :)

pek sanoi:
Voithan sä sitä suositella, mutta vaikea se on sinun menestymisiä muihin yleistää.

Enhän minä nyt mitään mennytkään lupailemaan että kaksijaolla saa varmasti paremmin tuloksia kuin nelijaolla. Tyhmähän minä olisin jos en suosittelisi kokeilemaan jotain jonka olen itselläni erittäin toimivaksi kokenut. Edelleenkään jonkin ohjelman sopivuutta itselleen ei voi todeta kuin kokeilemalla.

Keila sanoi:
Tosin aika harvoin leukoja pelkästään hauisliikkeenä käytetään, ainakaan tarkoituksella.

Aivan, en sitä siksi huomioisi oikeestaan. Ja edelleen, en nää siinä mitään ylikunnon riskiä tai muuta riskiäkään, vaikka tekisikin nuo leuat hauistreenissä.

Edelleen oon sitä mieltä, että aika perseelleen saa tehdä, ettei vatsoihin ota. Myönnän, että esim. istumaannousuissa voit vetää jonkun verran lonkankoukistajilla jos jalat on tuettuna, mutta kuten sanoit, tulee siinä myös epäsuoraa rasitusta. Enkä nää mitään haittaa siinä vaikka niitä lonkankoukistajia tulisikin treenattua. Myös voimapyörässä lonkankoukistajien osa on suhteellisen pieni.

Keila sanoi:
Enhän minä nyt mitään mennytkään lupailemaan että kaksijaolla saa varmasti paremmin tuloksia kuin nelijaolla. Tyhmähän minä olisin jos en suosittelisi kokeilemaan jotain jonka olen itselläni erittäin toimivaksi kokenut. Edelleenkään jonkin ohjelman sopivuutta itselleen ei voi todeta kuin kokeilemalla.

Mä taas nään asian niin, että esimerkiksi lihasryhmien jako eri päiville on asia, jota on aivan helvetin vaikea suositella. Muutenhan me kaikki käytettäisiin samaa treenityyliä. Jos taas sun mielestä oli hyvä laittaa joku esimerkiks, niin saman tien mä voisin sanoa, että kannattaa aloittaa HST, jonka mä oon todennu hyväks. En kuitenkaan suosittele. Tyhmyyttä? En tiedä, mutta mun mielestä, niin kuin näköjään osittain sunki, pitää itse tehdä päätös millä tavalla jakaa lihasryhmien treenit eri päiville.

pek sanoi:
Mä taas nään asian niin, että esimerkiksi lihasryhmien jako eri päiville on asia, jota on aivan helvetin vaikea suositella. Muutenhan me kaikki käytettäisiin samaa treenityyliä. Jos taas sun mielestä oli hyvä laittaa joku esimerkiks, niin saman tien mä voisin sanoa, että kannattaa aloittaa HST, jonka mä oon todennu hyväks. En kuitenkaan suosittele. Tyhmyyttä? En tiedä, mutta mun mielestä, niin kuin näköjään osittain sunki, pitää itse tehdä päätös millä tavalla jakaa lihasryhmien treenit eri päiville.

Nyt mulla ainakin meni pointti ohi. Mitä huonoa siinä on että suosittelee itselle hyväksi havaitsemaansa ohjelmaa tai jakoa? Parepi sekin kuin suositella jotain PRO-miehen ohjelmaa jonka on jossain lehdessä tai netissä nähnyt, mutta ei ikinä itse kokeillut.

Ainahan ne ohjelmakorjailut ja muut suositukset pitäisi edes jonkinverran perustua omakohtaiseen kokemukseen, tai sitten todella vankkaa faktaan asiasta. Ja treeniohjelmien kohdalla sitä lopullista faktaa nyt ei vaan ole, muuten me todellakin treenaisimme kaikki samalla ohjelmalla.

Selvennykseksi tähän asiaan: Pyrin aina tekemään vatsat mahdollisimman paljon juurikin vatsalihaksilla, toki kun paukut alkavat loppumaan, liikkeistä tulee epäpuhtaampia, silti ne tuntuvat siellä missä pitääkin.

Lisäpainoja vatsalihasliikkeissä olen harkinnut ja hieman kokeillutkin, varsinkin istumaannousuissa. Tekniikka tosin taitaa olla pullonkaula: kun esim. 5kg levyn asettaa rinnalle, tekniikka häviää samantien. En tiedä missä sitä levyä sitten pitäisi pitää ellei juurikin rinnalla. Ilman lisäpainoja kädet ovat pään takana ja ehkäpä sieltä juuri parhaiten kontroloivat liikettä ja varsinkin liikkeen loppuosassa tuovat jonkinlaista lisäpuristusta(tykkään mennä kohtuu "sykkyrään"/kasaan)

Lisäongelmia :) :

Penkkiä tänäänkin tuli hinkattu, tai tarkemmin vinopenkkiä. Huomasin, että rasitus kohdistuu olkapäille, eikä niin rinnalle.
Luin vasta Miken koostaman penkkipunnerrus-threadin ja pyrin noudattamaan sitä(tankoa laskiessa ilma sisään, lavat yhteen, räväkästi ylös, ilma ulos), silti liike ei juuri tisseissä tuntunut, ojentajissa jonkin verran ja eniten olkapäissä. Kokeilin myös eri oteleveyksillä ja pidin painot maltillisina, lisävinkkejä?

Kokeilin tänään myös ranskalaistapunnerusta tangolla, kiitos pek tuosta vihjeestä, että jättää tanko otsalle, se toimi hienosti :worship: .

pek sanoi:
Edelleen oon sitä mieltä, että aika perseelleen saa tehdä, ettei vatsoihin ota. Myönnän, että esim. istumaannousuissa voit vetää jonkun verran lonkankoukistajilla jos jalat on tuettuna, mutta kuten sanoit, tulee siinä myös epäsuoraa rasitusta. Enkä nää mitään haittaa siinä vaikka niitä lonkankoukistajia tulisikin treenattua. Myös voimapyörässä lonkankoukistajien osa on suhteellisen pieni.

Kuten sanoin aiemminkin, ihan tavoitteista kiinni. Lonkankoukistajia jos haluaa vahvistaa niin siitä vaan. Tosin useimmat - kuten ilmeisesti myös threadin aloittaja - haluavat nimenomaan treenata vatsalihaksia eikä lonkankoukistajia, jolloin on tehokkaampaa tehdä liike mahdollisimman suurelta osin vatsalihaksilla. Tällöin ei sarjojakaan välttämättä tarvita niin paljoa.

pek sanoi:

Ööh... mitä? Siis suosittelu ei todellakaan pakota ketään toimimaan sen mukaan. Ihan itse ne päätökset tehdään että kokeillaanko jotakin vai ei. Miksi esimerkiksi sinä päätit kokeilla HST:tä? Todennäköisesti siksi koska muut olivat saaneet sillä hyviä tuloksia ja _suosittelivat_ kokeilemaan?

Edit.

anatoli^ sanoi:
Lisäpainoja vatsalihasliikkeissä olen harkinnut ja hieman kokeillutkin, varsinkin istumaannousuissa. Tekniikka tosin taitaa olla pullonkaula: kun esim. 5kg levyn asettaa rinnalle, tekniikka häviää samantien. En tiedä missä sitä levyä sitten pitäisi pitää ellei juurikin rinnalla. Ilman lisäpainoja kädet ovat pään takana ja ehkäpä sieltä juuri parhaiten kontroloivat liikettä ja varsinkin liikkeen loppuosassa tuovat jonkinlaista lisäpuristusta(tykkään mennä kohtuu "sykkyrään"/kasaan)

Kokeilepa laittaa painolevy niskan taakse, sinne missä yleensä pidät käsiä. Tuo "sykkyrään" meno on nimenomaan se kohta missä vatsalihakset tekevät töitä, ja siihen kannattaa keskittyä kunnolla.

Ihan vaan tuli mieleen että kai tiedätte "tavoitteen" kussakin liikkeessä? Esim. vatsalihasliikkeessä roomalaisessa tuolissa ei oo päätarkotus saada yläruumista ylös, vaan supistettua vatsalihakset josta seuraa yläruumiin nousu. Toki vatsalihakset saa rasitusta suorin selin roomalaisella tuolilla nousustakin (lonkankoukistajilla), mutta parempi on rutistaa kunnolla jos siis haluaa treenata vatsaa. Samaa periaatetta voi käyttää vaikka latsiylätaljaan: älkää vetäkö tankoa/kahvaa alas, vaan vetäkää kyynerpäät alas pitäen tangosta/kahvasta kiinni. Kummasti menee paremmin latseihin kuin haballe.

Varmaan kaikki huomaa eron. :thumbs:

beware: kaikki yllä perustuu omakohtaisiin kokemuksiin. :piis:

Keila sanoi:
Ööh... mitä? Siis suosittelu ei todellakaan pakota ketään toimimaan sen mukaan. Ihan itse ne päätökset tehdään että kokeillaanko jotakin vai ei. Miksi esimerkiksi sinä päätit kokeilla HST:tä? Todennäköisesti siksi koska muut olivat saaneet sillä hyviä tuloksia ja _suosittelivat_ kokeilemaan?

Ei välttämättä pakota, mutta en rajaisi vaihtoehtoja suosittelemalla yhtä tiettyä treenitapaa. Muistan, kun itse luin palstaa ensimmäisiä kertoja ja halusin tietää millä tavalla jakaa lihasryhmät. Luin tyyliin ensimmäisen kommentin joltain vipiltä, että neli-jakoisella kannattaa paiskoa. Vedin sitten neli-jakoisella tyyliin seuraavan vuoden ennen kuin tajusin, että jatkuva ylikuntoni saattaisi johtua myös lihasryhmien väärästä jaosta itselleni.

Mä en siis sanoisi koskaan, että suosittelen kokeilemaan yhtä tiettyä ohjelmaa, varsinkaan aloittelijoiden osiolla, koska mun mielestä se saattaa iskostua tietoa hakeneen mieleen ainoana oikeana. Tiedän, että tässä tapauksessa pitäisi miettiä kaikesta sanomisesta, että mitä seurauksia sillä on. Mä nään asian kuitenkin niin, että toi sun tapas sanoa on väärä: aika helvetilleen jako, suosittelen vaihtamaan kaksi-jakoiseen. Missään vaiheessa tässä ei anatoli^ kuitenkaan sanonut, ettei kyseinen lihasryhmien jako toimi hänellä, päinvastoin: "4-jakosella mennään. Tuntuu, että ei energia riitä vetämään 3-jakosta, joka oli aikasemmin ohjelmana, tai sitten treenit olivat liian rankkoja, oli miten oli, 4-jakonen tuntuu hyvältä." -aika pitkälti toi viittais myös siihen, että 2-jakoinen toimisi vielä vähemmän.

HST:tä kokeilen itse sen takia, että kuten aikaisemmin sanoin: neli-jakoisella sain itseni aina ylikuntoon, osittain johtuen varmaan myös liiallisesta treenauksesta eri lihaksille. Kaksi-jakoista tuli tahkottua intissä ja kolmi-jakoinen oli dieetillä käytössä, joten halua kokeilla uusia asioita. Kyllä, olen lukenut, että toiset on saanut sillä hyviä tuloksia, joka vaikutti varmaankin siihen, että aloin kokeilemaan sitä. Tiedän myös sen, että olen käynyt monen jaon jo läpi ja HST nyt vaan tuntuu toimivan itselläni parhaiten tähän mennessä. Edelleen, jos 2-jakoinen on sun kohdalla niin hyvä, niin miksei me kaikki sitten käytetä sitä?

pek sanoi:
Mä en siis sanoisi koskaan, että suosittelen kokeilemaan yhtä tiettyä ohjelmaa, varsinkaan aloittelijoiden osiolla, koska mun mielestä se saattaa iskostua tietoa hakeneen mieleen ainoana oikeana. Tiedän, että tässä tapauksessa pitäisi miettiä kaikesta sanomisesta, että mitä seurauksia sillä on.

Juuri tuon takia laitoin linkin erilaisiin ohjelmiin. Kaksijakoja - kuten myöskin nelijakoisia ohjelmia - löytyy tuolta monia erilaisia mistä valita.

pek sanoi:
Mä nään asian kuitenkin niin, että toi sun tapas sanoa on väärä: aika helvetilleen jako, suosittelen vaihtamaan kaksi-jakoiseen. Missään vaiheessa tässä ei anatoli^ kuitenkaan sanonut, ettei kyseinen lihasryhmien jako toimi hänellä, päinvastoin: "4-jakosella mennään. Tuntuu, että ei energia riitä vetämään 3-jakosta, joka oli aikasemmin ohjelmana, tai sitten treenit olivat liian rankkoja, oli miten oli, 4-jakonen tuntuu hyvältä." -aika pitkälti toi viittais myös siihen, että 2-jakoinen toimisi vielä vähemmän.

Mä en missään vaiheessa käskenyt suoraan vaihtamaan nimenomaan kaksijakoiseen vaan annoin linkin joka sisältää suuren määrän aloittelijallekin sopivia jakoja ja valmiita ohjelmia (myös nelijakoisia!), tämän jälkeen sanoin että "itse _suosittelen_ kaksijakoista perusohjelmaa". Ja mikään ei vieläkään ole poistanut sitä asiaa että tuo jako mielestäni vaan on huono. Ja jos joku jako on mielestäni huono, erityisesti aloittelijalle, niin kyllähän minä sen _suosittelen_ vaihtamaan erilaiseksi, oli se sitten neli- kaksi tai 24-jako. Ja sanonpa taas, ties kuinka monennen kerran: Minkään ohjelman toimivuutta itselle ei voi kokeilematta varmaksi sanoa, etenkään reeniuran alussa.

pek sanoi:
. Edelleen, jos 2-jakoinen on sun kohdalla niin hyvä, niin miksei me kaikki sitten käytetä sitä?

Ei vittu nyt musta alkaa tuntua että sä ihan tahallasi ymmärrät asiat päin helvettiä. Lue nuo edelliset postaukset uudestaan ajatuksella ja vaikka kahteen kertaankin :david:

Keila sanoi:
Mä en missään vaiheessa käskenyt suoraan vaihtamaan nimenomaan kaksijakoiseen vaan annoin linkin joka sisältää suuren määrän aloittelijallekin sopivia jakoja ja valmiita ohjelmia (myös nelijakoisia!), tämän jälkeen sanoin että "itse _suosittelen_ kaksijakoista perusohjelmaa". Ja mikään ei vieläkään ole poistanut sitä asiaa että tuo jako mielestäni vaan on huono. Ja jos joku jako on mielestäni huono, erityisesti aloittelijalle, niin kyllähän minä sen _suosittelen_ vaihtamaan erilaiseksi, oli se sitten neli- kaksi tai 24-jako. Ja sanonpa taas, ties kuinka monennen kerran: Minkään ohjelman toimivuutta itselle ei voi kokeilematta varmaksi sanoa, etenkään reeniuran alussa.

Mä näkisin asian taas niin, että jos homma toimii omasta mielestä, niin miksi mennä vaihtamaan? Ekassa postissa kuitenkin sanottiin, että jako tuntuu hyvältä, mutta pienemmällä kierrolla on huonoja kokemuksia ja sitten sä suosittelet juuri siihen suuntaan mikä ei ole toiminut. Kyllähän sä ton linkin annoit, mutta edelleen: miksi suositella jotain jollekin, jonka hän tietää sopivan huonosti itselleen? Ja sano vaan vaikka kuinka monta kertaa, mutta ei täs kuitenkaan ollu aivan täysi aloittelija kyseessä, vaan oli taustaa jo muista jaoista, joista osa ei ollut toiminut.

Keila sanoi:
Ei vittu nyt musta alkaa tuntua että sä ihan tahallasi ymmärrät asiat päin helvettiä. Lue nuo edelliset postaukset uudestaan ajatuksella ja vaikka kahteen kertaankin :david:

Luin postisi ja lähinnä kärjistin tässä pointtini. Jos sä suosittelet jotain, niin etköhän sä siinä tapauksessa usko, että se toimisi kyseisellä henkilöllä varsin hyvin? Mun pointti tässä oli, että mun mielestä ei pitäisi suositella mitään tiettyä jakoa noin yleisesti pelkästään omien kokemusten perusteella. Varsinkin jos ko. henkilön tausta on sitä vastaan. Kyllä mä ymmärrän, että sä haet tässä lähinnä sitä, että oot huomannut sen toimivan itselläsi ja siitä johtuen jaat ilosanomaa muille.

Tää alkaa nyt kuitenkin menemään aiheesta niin sivulle, joten sanon vaan sen, että meillä on aika erilaiset mielipiteet/näkemykset asiasta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
pek sanoi:
Mä näkisin asian taas niin, että jos homma toimii omasta mielestä, niin miksi mennä vaihtamaan? Ekassa postissa kuitenkin sanottiin, että jako tuntuu hyvältä, mutta pienemmällä kierrolla on huonoja kokemuksia ja sitten sä suosittelet juuri siihen suuntaan mikä ei ole toiminut. Kyllähän sä ton linkin annoit, mutta edelleen: miksi suositella jotain jollekin, jonka hän tietää sopivan huonosti itselleen?

Siis kolmijakoisesta hänellä on kokemuksia. Ei kaksijakoisesta. Ei se tarkoita suoraan lisää volyymiä mitä lyhyempi kierto, eikä se myöskään automaattisesti tarkoita että jos on kolmijako ei toiminut niin kaksijakoinenkaan ei toimisi. En minä kenellekään suosittelisi ohjelmaa jota hän on jo kokeillut ja huonoksi todennut.

Siitäkö tässä koko turhassa väännössä nyt olikin lopulta kysymys, että ajattelet että kaksijakoinen ei voi toimia jos kolmijakokaan ei toiminut? Vai siitä että sun mielestä aloittelijalle ei missään nimessä saa ehdottaa ohjelman muuttamista, eikä ainakaan jaon vaihtamista?

pek sanoi:
Mun pointti tässä oli, että mun mielestä ei pitäisi suositella mitään tiettyä jakoa noin yleisesti pelkästään omien kokemusten perusteella.

Kerropas nyt mullekin millä kriteereillä sä suosittelisit ohjelmaa jollekin jos et omiin kokemuksiin perustuen?

pek sanoi:
Tää alkaa nyt kuitenkin menemään aiheesta niin sivulle, joten sanon vaan sen, että meillä on aika erilaiset mielipiteet/näkemykset asiasta.

Mä en edelleenkään kyllä ymmärrä sun pohjimmaista pointtia? Onko se että kaksijako ei voi toimia kuin harvoilla ja valituilla, vai että on hirveä synti edes vihjaista joskus kokeilemaan jotain tiettyä ohjelmaa?

Edit. Laitetaanpa tämä vielä perään:

pek sanoi:
Jos sä suosittelet jotain, niin etköhän sä siinä tapauksessa usko, että se toimisi kyseisellä henkilöllä varsin hyvin?

Tähänkin vastaus on jo kohta sata kertaa kirjoittamani: Ei sitä voi tietää jos ei kokeile! Ei kenenkään puolesta voi sanoa mikä _varmasti_ toimii, ainoastaan voi ehdottaa/suositella kokeilemaan!

pek sanoi:
Luin postisi ja lähinnä kärjistin tässä pointtini. Jos sä suosittelet jotain, niin etköhän sä siinä tapauksessa usko, että se toimisi kyseisellä henkilöllä varsin hyvin? Mun pointti tässä oli, että mun mielestä ei pitäisi suositella mitään tiettyä jakoa noin yleisesti pelkästään omien kokemusten perusteella. Varsinkin jos ko. henkilön tausta on sitä vastaan. Kyllä mä ymmärrän, että sä haet tässä lähinnä sitä, että oot huomannut sen toimivan itselläsi ja siitä johtuen jaat ilosanomaa muille.

Nyt alkaa menemään jo yli mun ymmärryksen. Kerroppa nyt sitten kuka voi ja millä perusteella suositella yhtään mitään kenellekään? Mulle ei mene järkeen enää yhtään mitä sä yrität selittää.

Keila sanoi:
Siis kolmijakoisesta hänellä on kokemuksia. Ei kaksijakoisesta. Ei se tarkoita suoraan lisää volyymiä mitä lyhyempi kierto, eikä se myöskään automaattisesti tarkoita että jos on kolmijako ei toiminut niin kaksijakoinenkaan ei toimisi. En minä kenellekään suosittelisi ohjelmaa jota hän on jo kokeillut ja huonoksi todennut.

Siitäkö tässä koko turhassa väännössä nyt olikin lopulta kysymys, että ajattelet että kaksijakoinen ei voi toimia jos kolmijakokaan ei toiminut? Vai siitä että sun mielestä aloittelijalle ei missään nimessä saa ehdottaa ohjelman muuttamista, eikä ainakaan jaon vaihtamista?

Ei varmaankaan tarkoita automaattisesti sitä, että volyymi kasvaisi, mutta treenin rankkuus voisi, ja uskon että kasvaisi. Kuitenkin 4-jakoinen ja 2-jakoinen on aika eri asia. 2-jakoisella tulee paljon enemmän lihasryhmiä yhdelle päivälle, jolloin pitää lisätä tarvittavat liikkeet niille lihasryhmille. Ok, tässä tapauksessa voi karsia tiettyjä liikkeitä pois samalta lihasryhmältä, joita treenasi vanhassa 4-jakoisessa. Tässä tapauksessa kuitenkin rasitus niille lihasryhmille todennäköisesti vähenisi, jottei treeneistä tulisi ihan yliraskaita. Jos aika ja into riittää käymään 4 kertaa salilla kierrossa tai viikossa ja näin keskittymällä paremmin jokaiseen lihasryhmään, niin miksi ei? Kuitenkin, kuten hän itsekin sanoi: treenit olivat liian rankkoja jo kolmi-jakoisessa. Miksi pitäisi siis varta vasten tarjota siihen suuntaan viittaavaa treenityyliä? Varsinkin jos aika kuitenkin näyttäisi antavan periksi 4-jakoiselle. Vai meinaatko sä, että toi 2-jakoinen tehtäisiin esim. joka toinen päivä ja näin vähennettäisiin treenien rankkuutta?

Keila sanoi:
Kerropas nyt mullekin millä kriteereillä sä suosittelisit ohjelmaa jollekin jos et omiin kokemuksiin perustuen?

Eli niin kuin sanoin, ei pitäisi noin yleisesti suositella jotain tiettyä jakoa, vaikka olisikin itsellä hyviä kokemuksia siitä. Tällä siis tarkoitan, että ei kaikilla toimi sama jako varsinkin jos tausta ei anna myötä. Totta kai siinä tapauksessa on ihan hyväkin suositella, jos ko henkikölle, jolle suositellaan, on sitä tukeva tausta. Tässä tapauksessa mun mielestä ei ole, jonka syyksi mä väitän treenien rankkuuden kasvaminen. Siksi mä sanoinkin, että ei voi noin yleisesti suositella, vaikka omat kokemukset olisivatkin hyviä.

Eli kyllä munkin mielestä omien kokemusten, sekä vankkojen faktojen perusteella voi suositella ohjelmaa, jos tausta tukee sitä. Mutta jos ei ole toiminut saman tyyppinen ohjelma aikaisemmin, niin tuskin toimii jatkossakaan.

Keila sanoi:
Mä en edelleenkään kyllä ymmärrä sun pohjimmaista pointtia? Onko se että kaksijako ei voi toimia kuin harvoilla ja valituilla, vai että on hirveä synti edes vihjaista joskus kokeilemaan jotain tiettyä ohjelmaa?

Pointti nimenomaan on se sama, mikä koko ajan ollutkin, että 2-jakoinen luultavasti toimii niillä, joilla tausta tukee sitä. Ihan niin kuin mikä tahansa ohjelma/jako. Jos taustaa ei ole, kuten tässä tapauksessa ei ollut, sitten voi lähteä kokeilemaan. Ja voihan sitä aina lähteä kokeilemaan vaikka 2-jakoistakin, jos se sitten jostain syystä toimisikin, mutta itse käyttäisin ensin logiikkaa.

Keila sanoi:
Tähänkin vastaus on jo kohta sata kertaa kirjoittamani: Ei sitä voi tietää jos ei kokeile! Ei kenenkään puolesta voi sanoa mikä _varmasti_ toimii, ainoastaan voi ehdottaa/suositella kokeilemaan!

Ja tähän mun vastaus: Ei voikaan, mutta jos tausta viittaa siihen, että tuskin toimisi ainakaan paremmin kuin nykyinen, niin miksi pitäisi vaihtaa? Varsinkin jos nykyinen toimi kuulema ihan hyvin.

Timba79 sanoi:
Nyt alkaa menemään jo yli mun ymmärryksen. Kerroppa nyt sitten kuka voi ja millä perusteella suositella yhtään mitään kenellekään? Mulle ei mene järkeen enää yhtään mitä sä yrität selittää.

Juuri niitten omien kokemusten perusteella, mutta jos on aikaisemmin ollut huonompia kokemuksia aika samanlaisesta tavasta, niin tuskin vastaavanlainen on yhtään sen parempi. Kaikilla ei toimi samat tavat kuin muilla. Mehän muuten kaikki käytettäisiin nimenomaan samaa treenityyliä.

pek sanoi:
Vai meinaatko sä, että toi 2-jakoinen tehtäisiin esim. joka toinen päivä ja näin vähennettäisiin treenien rankkuutta?

Aika harva tekee mitään 2-jakoa 2on-1off-2on-2off syklillä, on aika rankka siten. Yleensä tehdään joka toinen päivä tai kolme kertaa viikossa esim ma-ke-to.

pek sanoi:

Miten niin tausta ei tue? Mä en jaksaisi kirjoittaa samoja posteja enää kovin montaa kertaa peräkkäin eri muodossa. Kolmijakoinen ei ole sama asia kuin kaksijakoinen eikä myöskään automaattisesti kevyempi.

Mun mielestä on turhaa vääntää tätä sopii-ei sovi -kuviota enää pidemmälle. Loppuen lopuksi sen saa tietää vain kokeilemalla, aivan sama mitä muut selittäisivät.

Keila sanoi:
Aika harva tekee mitään 2-jakoa 2on-1off-2on-2off syklillä, on aika rankka siten. Yleensä tehdään joka toinen päivä tai kolme kertaa viikossa esim ma-ke-to.

Joo minun moka. Näköjään on ollu hieman väärä näkemys 2-jakoisesta jo jonkun aikaa. Kaikkea sitä oppii päivittäin, joskus jopa kantapään kautta. :piis:

:nolo:

Ja mikään jako ei automaattisesti tarkoita sitä että se on kevyemi tai rankempi kuin joku toinen jako. Se on ihan se sisältö ja miten kovaa ja loppuun sarjat vetää, mikä määrittelee onko se ohjelma kova vai ei.

Hyvää keskustelua tässä ollut, vaikka vähän vääntämiseksi välillä meneekin. ;)

pek sanoi:
Joo minun moka. Näköjään on ollu hieman väärä näkemys 2-jakoisesta jo jonkun aikaa. Kaikkea sitä oppii päivittäin, joskus jopa kantapään kautta. :piis:

Juu, eipä siinä mitään. Sitä vartenhan näitä palstoja on että erilaisia näkemyksiä päästään jakamaan. :thumbs:

päivitys tilanteeseen

Tämän hetkinen tilanne: nyt 33. päivä dieetillä menossa. Kalorilaskuri.fi:n mukaan keskiarvo kokonaiskulutuksesta on noin -600kcal/päivä, kalorit huitelevat nykyään treenipäivänä noin 2300 ja lepopäivänä noin 1800.

Alkupaino dieetillä oli noin 90-91(pituus jo mainittu 175cm), aamupaino tänään 85.5kg, mielestäni jopa hieman liian nopeaan laskenut paino, etenkin kun minulla ei ole kiire minnekkään, jos kesällä sitten olisi suhteellisen hyvässä kunnossa, vaikka ei silläkään niin väliä :D. Rasvaprosentin olettaisin olleen dieetin alussa noin 20.
Kaksi kertaa olen dieetin aikana ottanu hyvin kevyen mässypäivän, kaloreiden ollessa plussalla noin 200-400.

Nykyiseen peilikuvaani olenkin melko tyytyväinen, ainoa mikä huolettaa on se, että tuntuu että lihakset alkavat pikkuhiljaa palamaan pois. Etenkin fiilikset hauisten suhteen on, että ne ovat pienentyneet, vaikkakin omasta mielestä ihan hyvältä näyttävät peilistä katsottuna edelleen.
Iloinen taas olen siitä, että vatsapalikoista 4 ylimmäistä näkyvät selvästi, alimmaiset ovat vielä rasvan alla, kuten käsittääkseni useimmilla miehillä tilanne se, että viimeiseksi lähtee rasva tuosta vatsan ympäriltä. Lisäksi selästä alkavat lihakset erottumaan, samoin olkapäät ovat tulleet mukavasti esiin.

Vaikkakin tuntuu, että lihasta olisi ehkä hieman lähtenyt, voimatasot ovat pysyneet ennallaan ja monessa liikkeessä nousseetkint. Olen aloittelija, joten eipä tuo ihmekkään ole..kai :D

Lueskelin tossa mielenkiinnolla Timba79:n aloittamaa threadia syklityksestä ja tekisi tässä vaiheessa diettiä mieli kokeilla sitä. Ajattelin vetää seuraavan viikon noin 500 kcal/päivä plussalla kokonaiskulutuksen suhteen ja ensimmäistä kertaa kokeilla kaksijakoista, vaikkakin tykkään nelijakoisesta, tähän lienee syynä jonkinlainen päänsisäinen iskostuma, eli kun jotain tehdään, niin tehdään myös kunnolla, eli rääkätään pari lihasryhmää per treeni täysillä ja korkealla volyymilla ja sitten annetaan niille lepoa.

Kävin läpi erilaisia kaksijakoisia ohjelmia, mutta mikään niistä ei oikein innostanut, ei niinkään, etteivätkö ne olisi hyviä, mutta olen myös sitä mieltä, että treenaamisen pitää olla hauskaa, joten haluan puoliväkisin sisällyttää ohjelmaan ne liikkeet joista todella pidän :).

Aloittelijan tietämyksellä ja lempiliikkeet sisältäen raavin kokoon tälläisen rungon:

vatsat, jalat, kevyt olkapää, haba
=========================

3x12 istumaannousu
3x15 voimapyörä

3x8 kyykky
3x8 jalkaprässi

2x15 hauiksen etukäteisväsytys by tomi
3x10 hauiskone (istutaan, kädet vaakatasossa olevalla levyllä, vedetään taljaa päätä kohden

pystypunnerrus kp 2x12

selkä,rinta, ojentajat
================

3x8 alatalja
3x8 mave

3x8 penkki
2x8 vinopenkki kp

3x8 dippi
3x8 ranskalainen punnerrus

Jonkun mielestä vatsoja on liikaa, tai niitä ei pitäisi olla ollenkaan, pidän vain niiden tekemisestä erityisesti. Ohjelma tollaisenaan tulee varmasti olemaan raskas, mutta plussalla luulisin jaksavani sen.

Esimerkki treenipäivän syömisistäni:

aamupala:

100g elovana plus
2 palaa ruispaloja+ juusto + voimariini + kinkku
2dl rasvatonta maitoa
1 multivita plus

välipala:

Ehrmann 250g

päivällinen:

meksikonpataa n. 240g (riisiä, sikanauta-jauhelihaa, mausteita, tomaattipuree)
3dl rasvaton maito

ennen treeniä:

ehrmann 250g

palautusjuoma:

20g malto+10g kreatiini+50g nutri plus 8100 hera

iltapala:

2 palaa ruisleipää+kinkku+juusto+voimariini+tomaattia
teetä.

lisäksi pitkin päivää kahvia rasvatomalla maidolla 3-4kuppia.

n. 2300 kaloria, 191g proteiini, 225g hiilarit, 72g rasva, kuitua 33g

Kommentteja, vinkkejä? :worship:

Homma etenee..

Dieetti alkoi 8.11 tai jotain:

Tilanne tällä hetkellä: 91kg->84kg. Voimatasot pysyneet ennallaan tai parantuneet huomattavasti, mm. mave noussut kiitettävästi.

Pahimmillaan/parhaimmillaan tänään puntari näytti jo lähes 83kg:n lukemaa, olen pyrkinyt syömään riittävästi ja silti paino laskee, tuntuu, että paino laskee liian nopeasti ja lihakset palaa, mutta luulen, että pelko lihasten menetyksestä on ihan yleinen kaikilla dieettaavilla. Ja ilmeisesti painonlasku on ollut vielä kohtuullinen, noin 2kg/kuukausi(marras,joulu,tammi). Toisaalta kun sarjapainot ovat pysyneet ennallaan tai nousseet, pelko on osittain aiheeton?

Dieetillä olen käyttänyt muutamaa perussääntöä:
1. 2g proteiiniä/painokilo
2. 2-jakoinen treeni
3. Pyrkimys sarjapainojen kasvattamiseen
4. Treenipäivänä noin 2500kcal, lepopäivänä 2200kcal, noin kerran kahdessa viikossa 3000kcal mässypäivä
5. Viinan juontia vähennetty, dieetin aikana noin 1krt/kuukausi(kännit, en juuri juo muuten).

Treeni:

2-jakoisella mennään, treenijako voi olla vähintäänkin omituinen, mutta tuntuu hyvältä ja painotan erityisesti mielekkyyttä: haluan että kummallakin päivällä on liikkeitä joista todella pidän, motivaatio salille lähtemiseenkin on suurempi.

päivä 1:

rinta, selkä, ojentajat

päivä 2:

jalat, olkapäät, hauis ja vatsa

Onko tässä nyt mitään järkeä?

Huomioita: isot pääliikkeet(penkki, kyykky ja mave) menevät hyvin ja panostakin niihin eniten, mutta sitten apuliikkeet eivät juuri kehity, näkeekö kokenut silmä tähän jonkin selvän syyn?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom