Treeni iskee vain rintalihaksiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Haulikko
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kyllä se mun mielestä vähän vaikuttaa lihaskipuun, siinähän on se idea että palautuminen nopeutuu lihaskalvon venymisen ohella.
Niin, tällainen myytti on pitkään ollut olemassa, mutta ilmeisesti tutkimukset puhuvat tätä vastaan.

Ei ole olemassa mitään sääntöjä, että jos sä haluat lihaksia, niin toistoväli pääasiassa 8-12. Ei ole myöskään pakko tehdä samassa treenissä samalle lihasryhmälle kaikissa liikkeissä sarjoja noudattaen samaa toistoväliä. Itsellä ainakin toimii kaikkein parhaiten se, että raskaimmassa liikkeessä tekee sen 8-10 toistoa per sarja (voi tehdä joko pyramidina tai kaikki sarjat sama toistomäärä) tai joskus jopa 6-8. Sitten niissä hiovammissa liikkeissä ei ole väärin tehdä jopa 15-20 toistoa käsillekään. Samassa treenissä on mahdollista ja mielestäni jopa suotavaa herätellä lihasta vaihtelemalla toistomääriä jopa ihan kunnolla. Tällä metodilla saa tasan varmasti ne kädetkin kipeäksi.
Miksi ihmeessä menet ensin hermosto-alueelle ja sitten kestävyys-alueelle? Ja mitä ovat "hiovat liikkeet"?
No esimerkiksi hauiksia tehdessä monella on nk. ylivahvat ranteet, jolloin hauiskääntö suoralla tangolla ei mene itse hauiksille perille. Mikäli omistaa erittäin kovat olkapäät, dominoi ne hyvin herkästi penkissä vieden samalla sitä tuntumaa rinnasta. Kannattaa ennen kaikkea noille pienemmille lihaksille, joita kädet edelleen on, pyrkiä eristämään se liike niin, ettei kuormita muita lihaksia kuin sen välttämättömän määrän, mitä kyseinen liike vaatii.
Mitä helvv.. Se on kyllä totta, että jos penkkiä ei tee oikein, voivat olkapäät dominoida, mutta tuo hauiskääntö-osuus..? Siis vaikka sulla olis todella, todella vahvat ranteet, ei se vaikuta hauisten osallistumiseen millään tavalla, se on selvä.

Toistoalueet in my a**. Jotta ihminen kehittyy, sen on rikottava rajoja. Noi on pelkkiä ihmisten keksimiä juttuja noi jutut toistoväleistä 3-6, 8-10, 10-12 jne. Se mikä toimii jollain, ei toimi välttämättä toisella ollenkaan. Ja hiovat liikkeet käsittää mulla kaikki ne härvelit, joissa ei käytetä vapaita painoja. Mä veinaan perustan treenaamiseen hyvin pitkälle vapaille painoille, koska ainakin mun kohdalla ne toimii paremmin, kun haetaan sitä todellista lihaskasvua. Tuo termini "hiovat liikkeet" viittaa siis erinäköisiin taljaliikkeisiin, joita tulee dieetillä tehtyä enemmän. Ja jotta se nyt tulisi selväksi, niin en dieettaa kisoihin, vaan lähinnä siis syön tarkasti noin puolet vuodesta ja toisen puolen sitten tankkaan vapaammin.

Ja hauiskäännöstä sen verran, että se oli ehkä ontuva vertaus, mutta vahvoilla ranteilla hauiksen osallistuminen on vähäisempää liikkeen ensimmäisellä puolikkaalla - lopussa on päivänselvää, että hauis työskentelee täydellä teholla no matter what. Enkä ottanut esimerkkiä omasta elämästäni, ei mulla niin vahvat ranteet ole, mutta joillain pro-tason kavereilla kyllä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom