Treeni ilman aitoa palautusjuomaa &

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Oge
  • Aloitettu Aloitettu

Oge

Moro kaikille.

Olen salitreeniä harrastanut vajaa vuoden ja lisäpotkua on tuonut pakkotoisto piste comim loistavat faktoja sisältävät keskustelut!
Tietoa on niin että tuntuu salilla tulosten saaminen maalikolle olevan todella monimutkaista, ja dieettikin vielä päälle, huh!

Asiaan:

1. käykö palautusjuomaksi mikä tahansa tuote jossa on tietyt määrät hiilareita/protskua ym tarvittavaa? Mitä palautusjuoman tarvitsee sisältää?
Tyhmä kysymys: kävisikö maitorahka+hiilarit? (runsaan proteiinimäärän omaavana)

2. Dieetistä: "vältä nopeita hiilareita kuin ruttoa" - Lukeutuuko banaani siihen?

3. Dieetistä: Mihin aikaan vuorokaudesta pitää syödä ja mitä? Mitä ovat "liiat/huonot" hiilarit?

4. Mistä tiedän että olenko säästöliekillä?

Hyvää syksyä kaikille!

Oge sanoi:
1. käykö palautusjuomaksi mikä tahansa tuote jossa on tietyt määrät hiilareita/protskua ym tarvittavaa? Mitä palautusjuoman tarvitsee sisältää?

No sen pitäs sisältää nopeesti imeytyvää proteiinia ja sit hiilaria. Ja maitorahka ei käy kun se on maitotuote joten se imeytyy hitaasti.

Oge sanoi:
2. Dieetistä: "vältä nopeita hiilareita kuin ruttoa" - Lukeutuuko banaani siihen?

Kyllähän se..Miten sen nyt ottaa.

Oge sanoi:
3. Dieetistä: Mihin aikaan vuorokaudesta pitää syödä ja mitä? Mitä ovat "liiat/huonot" hiilarit?

No 3h välein..Huonoja on sokerituotteet (limut,keksit,karkit) ym.Ja vaalee leipä ym.

Lues toi! Tossa on tietoo laihdutuksesta!

laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!

Oge sanoi:

Maitorahka sisältää maitoproteiinia joka on hitaasti imeytyvää ja siten ei oikein sovi palautusjuomaan. Suositeltavaa olisi käyttää heraproteiinia, joka imeytyy huomattavasti nopeammin. Hiilareiden täytyy palautusjuomassa olla "nopeita". Maltodextriiniä kaytetään normaalisti.

Oge sanoi:

Hieman raaka tai siis sellainen vihertävä banaani sisältää hitaampia hiilareita kuin kypsä. Eikä niitä "nopeita" hiilareita täydy niin ankarasti vältää, kannattaa vaan ottaa niitä oikeaan aikaan, esimerkiksi palautusjuomassa. Eikä kohtuullinen määrä nopeita hiilareita kenenkään dieettiä suoraan ojaan paiskaa...

Oge sanoi:

Kannattaa syödä päivän aikana 5-7 ateriaa siten, että mahdollisimman tasaisesti tulee energiaa joka aterialla. Päivän viimeisellä aterialla ei kannata enää hiilareita syödä, koska yöllä sille ei käyttöä paljoa ole ja menee herkästi laardikerrostumiin.

Huonoilla hiilareilla tarkoitetaan aika usein juuri nopeita hiilareita. Ei nekään mitään huonoja ole kunhan syö oikeissa paikoissa ja kohtuudella. Hiilarimäärän omaan dieettiisi voit laskea sen mukaan, miten ajattelit makroravinteet jakaa. Esimerkiksi jos jaat prosentteina p/hh/r=30/40/30, niin hiilari määrä olisi noin 0,40x(päivän kalorit).

Oge sanoi:

Ei sitä mistään varmasti tiedäkään, mutta jos olet syöt varmasti reilusti alle kulutuksesi ja paino junnaa aina vaan paikallaan, olet todennäköisesti säästöliekillä.

Edit tulipas tekstiä...

abcd sanoi:
Et kovin lihavalta ainankaan profiilin mukaan vaikuta, eli onko edes järkeä alkaa dieetille?

Eihän paino mitään läskin määrästä kerro. Itse olen samanpituinen ja dieettasin juuri 84 -> 78kg...

Keila sanoi:
Eihän paino mitään läskin määrästä kerro. Itse olen samanpituinen ja dieettasin juuri 84 -> 78kg...
Ei tietenkään kerro. Meinasin alkaa selittämään näitä "IMO-juttuja", mutta ku toisessa threadissa sanottiin, että kynäniskat tulee laukomaan omia viisaita mielipiteitään ihan turhaan ni antaa olla :D

Kokeilen nyt minäkin vastailla, vaikka vastaukseni saattavatkin poiketa muista.

Oge sanoi:

Proteiinia ja hiilihydraattia. :) Noitahan on sitten molempia tarjolla erilaisia, mutta jos et tee harjoituksiasi paastotilassa, niin laaduilla ei liene kovin suurta merkitystä käytännön tasolla. Ehdottomasti tärkein asia on proteiinin päivittäinen kokonaismäärä.

Oge sanoi:

Ei. Kun syöt aterialla kuitenkin muutakin, kuin sen banaanin, niin ei sillä hiilarien "nopeudella" ole pahemmin merkitystä. Ei sillä, että sillä nyt muutenkaan olisi.

Oge sanoi:

Aamulla, illalla ja siinä välissä. Ajankohdalla ei ole hirveämmin merkitystä. Jos puhut dieetistä rasvanvähennysmielessä, tärkein asia on negatiivinen energiatasapaino ja riittävä proteiinin saanti.
Liiat hiilarit ovat sellaisia, joita et tarvitse.

Oge sanoi:

Et oikein mistään.Dieetillä energiakulutus vähenee, koska elopainosi vähenee ja syömäsi ruokamäärä vähenee. Eli voisi ehkä määritellä "säästöliekin" sellaiseksi energiankulutuksen vähenemiseksi, joka ei selity noilla kahdella asialla.

jos ei ole palkkaria, niin.. vedä heti treenin päälle pari banaania ym. nopeaa hiilihydraattia. mene suoraan kämpällesi ja vedä purkillinen rahkaa. rahkassa oli muistaakseni enemmän heraproteiinia kuin raejuustossa.

itse oon käynyt normaalisti jossain kunnon safkalla treenin päälle jos ei ole palkkaria ollut. ei se ole mikään välttämättömyys jos heti treenin päälle saa syötyä. pääasia että jotain tulee syötyä eikä katabolia jatku tunteja. varsinkin tuon nopean hiilarin osalta, että insuliinitasot on korkealla ruokailussa. vartin imeytymiserot eivät ole imo kovin merkittäviä. kokonaisuus on tärkein, aminohappokoostumiksia jne voi vertailla kyllä sittenkin kun perusasiat on hanskassa. mut jokainen tyylillään.

Tahvo Tohvelilta hyvä postaus. Aloittelijalle täysin riittävät perusperiaatteet selkeästi esitettynä. Aika helposti menee liian hifistelyksi toi aloittelijoiden peruskysymyksiin vastaaminen. Katsoin viime Lauantaina kun yksi kaveri veti litran kevytmaitoa treenin jälkeen. Luulenpa että kaveri palautui siedettävästi vaikka prodet ja hiilarit ei ollut nopeimpia mahdollisia.

J.EdgarHoover sanoi:
Tahvo Tohvelilta hyvä postaus. Aloittelijalle täysin riittävät perusperiaatteet selkeästi esitettynä. Aika helposti menee liian hifistelyksi toi aloittelijoiden peruskysymyksiin vastaaminen. Katsoin viime Lauantaina kun yksi kaveri veti litran kevytmaitoa treenin jälkeen. Luulenpa että kaveri palautui siedettävästi vaikka prodet ja hiilarit ei ollut nopeimpia mahdollisia.

Juuri näin! Aloittelijoiden osiolla en lähtisit spekuloimaan banaanin kypsyysasteen vaikutuksesta optimaaliseen palautumiseen. Treenin jälkeen palautumiseen käy hyvin pari banskua ja päälle raejuustoa, rahkaa, tonnikalaa tai jotain missä nyt sattuu olemaan tarpeeksi proteiinia. Niin ja tietysti vettä nestetasapainon palauttamiseen.

abcd sanoi:
Et kovin lihavalta ainankaan profiilin mukaan vaikuta, eli onko edes järkeä alkaa dieetille? :)

En kovin lihava ole mutta silti liian lihava, ensitavoite olisi rikkoa maaginen 80kiloa (nyk. 84kg).
Ensi kesäksi rantakuntoon!

Keila sanoi:

78 kuulostaa minun mielestä kans hyvältä. ensin se maaginen 80 ja sitten lisää!

Kuinka pitkään muuten kesti 84kg -> 87kg?`

TeHo sanoi:
Juuri näin! Aloittelijoiden osiolla en lähtisit spekuloimaan banaanin kypsyysasteen vaikutuksesta optimaaliseen palautumiseen. Treenin jälkeen palautumiseen käy hyvin pari banskua ja päälle raejuustoa, rahkaa, tonnikalaa tai jotain missä nyt sattuu olemaan tarpeeksi proteiinia. Niin ja tietysti vettä nestetasapainon palauttamiseen.

Totta puhutte, mutta kyllä se palautusjuoma on jo kätevyytensäkin kannalta enemmän kuin suositeltu verrattuna johonkin banaaniin ja maitorahkaan. Ja jos ostaa halpisheraa ja maltoa, tai esim. Mass Blastia, niin ei varmasti ole hintakaan este ottaa se palkkari jauhoista. Ja kun päälle vielä saa vähän nopeamman imeytymisen, niin en näe mitään syytä jättää sitä jauhosita tehtyä palkkaria ottamatta.

Mutta se banaanin hiilareiden nopeudella hifistely on jo aika turhaa. Tavallista valkoista sokeria on hyvä välttää, sitä nyt ei välttämättä tarvita yhtään mihinkään ruokavaliossa.

mä oon nyt viime aikoina pari kertaa vetäny 3 banaania ja kilon jugurttia päälle missä on rasvaa alle 0,01%. onko tuo jugurtti hyvä ratkasu? :| kaloreita tuosta saa 650 ja protskuja 35g.

Timba79 sanoi:
Mutta se banaanin hiilareiden nopeudella hifistely on jo aika turhaa.

:nolo:

Kunhan nyt heitin, ei sillä meikeläisen (eikä varmaan kenenkään muunkaan) ruokavaliossa ole oikeasti paskankaan väliä millaisia ne banskut on.

Mutta palautusjuoman kannalla olen kyllä. Paljon kätevämpi, mukavampi, halvempi(!) ja helpompi vetää kovan treenin jälkeen. Mun mielestä palautusjuoma on yksi asia joka kannattaa laittaa heti kuntoon kun aloittaa treenaamisen, muulla hifistelyllä ei sitten niin paljoa väliä olekaan.

Keila sanoi:
Mutta palautusjuoman kannalla olen kyllä. Paljon kätevämpi, mukavampi, halvempi(!) ja helpompi vetää kovan treenin jälkeen. Mun mielestä palautusjuoma on yksi asia joka kannattaa laittaa heti kuntoon kun aloittaa treenaamisen, muulla hifistelyllä ei sitten niin paljoa väliä olekaan.

Erittäin hyvin sanottu. Turhaa räpeltämistä ne banaanit ja rahkat treenin jälkeen. Kunnon palkkari vaan koneeseen ja senjälkeen sitten himassa sitä safkaa naamaan. Varmasti on parempi näin.

Esimerkiksi jos jaat prosentteina p/hh/r=30/40/30, niin hiilari määrä olisi noin 0,40x(päivän kalorit).

Nyt mä kyllä tajusin tämän jutun kyllä jotenkin ihan päin persettä. Siis voinko mä laskee esmes proteinin määrän näin: 0,3x 2550Kcal = 765 mitä yksikköä? Ei tää nyt jumankekka ainakaan grammaa voi olla.

Selittäkääpä tyhmälle :itku:

renki sanoi:
Nyt mä kyllä tajusin tämän jutun kyllä jotenkin ihan päin persettä. Siis voinko mä laskee esmes proteinin määrän näin: 0,3x 2550Kcal = 765 mitä yksikköä? Ei tää nyt jumankekka ainakaan grammaa voi olla.

Selittäkääpä tyhmälle :itku:

Se 765 on kilokaloreita. Siitä saadaan grammoja jakamalla neljällä: 765/4=191,25g. Neljällä jaetaan koska yksi gramma proteiinia antaa energiaa 4kcal...

Tuleeko se nyt sitten edes muka halvemmaks vääntää jotain maitorahkoja ja banaaneita? Mass blastiakin saa 4 kiloa 50 eurolla ja eikös se käy ihan hyvin palkkariksi? Ei luulis olevan mikään ylivoimainen investointi. Nopeasti vaan jauhosörsselit naamaan niin ei tarvitse mitään banskuja miettiä :)

Back
Ylös Bottom