Treeniä edeltävä aktiivisuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RiscoC
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei. Ollut jo niin kauan mielessä tämä, että pakko jossain alustalla tätä kysyä.. Eli siis onko jotain näyttöä siitä, että kropan pitää tai olisi parempi olla ns. esilämmitelty ennen ku alat treenaamaan tai oikeastaan edes lämmittelemään treenausta varten? Tarkennan. Itselläni on fyysinen työ, jossa pitkälti kehon jokainen osa-alue saa ärsykettä normaalina arkipäivänä. Noh jos menen työpäivän iltana treenaamaan (lentopalloa tässä tapauksessa) niin tuntuu paljon helpommalta ensinnäkin saada lihaksiin tuntuma sekä "lämmöt" ja monesti treenit meneekin paremmin kuin lauantaisin. Eli toinen skenaario on lauantaitreenit, jolloin ei ole töitä. Yleensä vaan löhöän koko päivän ja istun koneella ennen kuin lähden treeneihin n. klo 17. Noh vaikka kuin lämmittelen ja lämmittelen niin kroppa tuntuu lähes poikkeuksetta löysältä ja "unresponsive" (vasteettomalta?). Eikö järjellä ajalteltuna mun pitäis olla lauantaina paljon skarpimpana, kun ei ole mitään työn tuomaa rasitustakaan alla? Vai tottuuko kroppa niin hyvin siihen työn tuomaan taakkaan, että se ei niinkään edes huomaa sitä enää, vaan ns. vaatii sen ennen ku voi rueta antamaan enemmän tehoa? En vaan ite tiedä näistä asioista mitään niin ois kiva saada jotain järkevää näkemystä asiaan ku itse en osaa muuta kuin mutuilla.

Tärkeimpänä siis ois kiva tietää, että miksi kroppa ei "syty" jos päivä on loikoiltu ennen treeniä.

Kiitos jos viitsit vastata.

Noh, onko kroppa valmiimpi liikkumaan kun on jo ollut liikkeellä vai kun on ollut täysin passiivinen. Aamutreenit osaa olla hankalia kun on ensin ~8h ollut makuullaan, sitten istuu aamupalalle, sitten istuu autoon ja yhtäkkiä pitäisi suorittaa. Omasta kokemuksesta auttaa jos on edes muutaman tunnin ollut hereillä ja täyttänyt vaikka tiskikoneen, ja varmaan kehonlämmölläkin on osuutensa. Kevyesti fyysisestä työstä tuskin on kenenkään treeneille haittaa, paljon parempi vaihtoehto kuin istua ja maata loput vuorokaudesta. Joku ylärajakin sillä muulla aktiivisuudella on että missä vaiheessa alkaa merkittävästi puremaan urheiluun, mutta ei se ihmiskeho niin heikko ole kuin yleisesti uskotaan.

Lauantain treeni itsessään ainakin mulla tossa skenaariossa olisi todennäköisesti parempi vaikka lämmittelemään saattaa joutua hieman pidempään. Jos ei sitten ole liiankin viikonloppufiilis ja aivot on mennyt lepotilaan jo perjantaina.

Onhan se nyt ihan selvä, että passiivisuus laittaa laiskotuttamaan vielä enemmän. Siitä syystä yritän treenata lähinnä arkipäivinä ja pyhitän viikonloput rentoutumiselle. Jos treeni osuu lauantaille, yritän päästä salille siinä 12-13 aikaan, jolloin en ole ehtinyt vielä passivoitumaan. Jos jätän illemmalle, niin saattaa jäädä jopa menemättä, kun kroppa ja mieli on laiskottelumoodissa eikä kiinnosta enää tippaakaan.

Työ on istumatyötä, mutta teen sentään jotain ja ajattelen, niin se pitää mielen virkeänä, joten työpäivän jälkeen on paljon helpompi mennä salille kuin vapaapäivinä ja treeni kulkeekin paremmin.

Mutta onko siihen mitään konkreettista syytä miksi levännyt kroppa ei reagoi lämmittelyynkään läheskään samalla tavalla kuin jo koko päivän ajan käynnissä pidetty kroppa? Että vaatisko tuo lauantaitreenaaminen sitte oikeesti sen, että lämmitellään oikeasti se tunti ja pikkuhiljaa lisätään kuormitusta tms.

Mikälie, jonkun alan ammattilainen varmaan osaa selittää. Tiedän vaan että ainakin itselleni tehokkain keino on vaan saada kehonlämpö nopeasti ylös ja veri kiertämään. Eli huppari päällä cardiota ja paljon toistoja tangolla/hyvin kevyellä painolla. Jos on vaikka rupeamassa kyykkäämään/penkkaamaan/vetämään niin vaatii sen yhden toiston kun kroppa ja aivot yhtäkkiä herää. Joskus pitää sillä 60kg tai 100kg käydä kyykkäämässä yksi sarja, joskus 10 ennen kun se tuntuu siltä miltä pitääkin. Aamuisin/laiskottelun jälkeen myös ilmenee mysteerisiä ongelmia kuten että vyö tuntuu pahalta, tanko ei asetu kämmeneen mitenkään, mave tuntuu järkyttävän raskaalta, paikkoihin kolottaa ja tuntumaa/pumppia ei löydy millään.

Ei mikään ääripää ole paras. Pitkä raskas työpäivä niin ei varmasti kulje. Ei myöskään jos makoilee ja syö karkkia koko päivän ja yrittää sitten treenata. Pieni aktiiviteetti on hyvä. Itse en pysty treenaamaan heti kun olen herännyt. Hidas aamupala ja käyn vaikka essolla kahvilla ennen treeniä. Kerkee jäykkä selkä ja aivot heräillä. Mitä enemmän ikää tulee sitä hitaammin kroppa herää. Itselle ainakin pätee.

Mutta onko siihen mitään konkreettista syytä miksi levännyt kroppa ei reagoi lämmittelyynkään läheskään samalla tavalla kuin jo koko päivän ajan käynnissä pidetty kroppa? Että vaatisko tuo lauantaitreenaaminen sitte oikeesti sen, että lämmitellään oikeasti se tunti ja pikkuhiljaa lisätään kuormitusta tms.
Kokeile vähän erilaista lämppää, sekaan lyhyt kovempi rykäisy 500m soudussa tms.

Mulla aamulla kroppa niin tyhjä nesteistä, että tuntuma ja pumppi ei ole paras. Muutenkin kroppa käy jotenkin hitaalla. Ei ole edes nälkä.

Olen huomannut että jos esim. vien lapset aamulla päiväkotiin kävellen, noin 700m yhteensä, niin kroppa herää välittömästi ja myös ruokahalu samalla. Sen jälkeen hyvä mennä salille.

Pitää saada jotenkin "kone käyntiin". Nesteen kroppaan. Tai niin minusta tuntuu, en tiedä mikä homma tuossa oikeasti on.

Kokeile vähän erilaista lämppää, sekaan lyhyt kovempi rykäisy 500m soudussa tms.
Ääni tälle. Itse lämppään joskus 500m soutu rykäsyllä. Parin minsan setti mutta taatusti kroppa herää. Lämpän ei välttämättä tartte olle pitkä. Kannattaa kokeilla eri systeemejä.

Hei. Ollut jo niin kauan mielessä tämä, että pakko jossain alustalla tätä kysyä.. Eli siis onko jotain näyttöä siitä, että kropan pitää tai olisi parempi olla ns. esilämmitelty ennen ku alat treenaamaan tai oikeastaan edes lämmittelemään treenausta varten? Tarkennan. Itselläni on fyysinen työ, jossa pitkälti kehon jokainen osa-alue saa ärsykettä normaalina arkipäivänä. Noh jos menen työpäivän iltana treenaamaan (lentopalloa tässä tapauksessa) niin tuntuu paljon helpommalta ensinnäkin saada lihaksiin tuntuma sekä "lämmöt" ja monesti treenit meneekin paremmin kuin lauantaisin. Eli toinen skenaario on lauantaitreenit, jolloin ei ole töitä. Yleensä vaan löhöän koko päivän ja istun koneella ennen kuin lähden treeneihin n. klo 17. Noh vaikka kuin lämmittelen ja lämmittelen niin kroppa tuntuu lähes poikkeuksetta löysältä ja "unresponsive" (vasteettomalta?). Eikö järjellä ajalteltuna mun pitäis olla lauantaina paljon skarpimpana, kun ei ole mitään työn tuomaa rasitustakaan alla? Vai tottuuko kroppa niin hyvin siihen työn tuomaan taakkaan, että se ei niinkään edes huomaa sitä enää, vaan ns. vaatii sen ennen ku voi rueta antamaan enemmän tehoa? En vaan ite tiedä näistä asioista mitään niin ois kiva saada jotain järkevää näkemystä asiaan ku itse en osaa muuta kuin mutuilla.

Tärkeimpänä siis ois kiva tietää, että miksi kroppa ei "syty" jos päivä on loikoiltu ennen treeniä.

Kiitos jos viitsit vastata.
moro, minkä ikänen oot? kun oot niin energinen että jaksat treenaa fyysisen työn jälkeen? :D
Ite tehny niitäkin hommia, nyt konttorilla töissä. olo treenin suhteen on vähän niinkun sulla lauantaisin, mut huonompi vaan. eli istuu koko päivän, mut viel lisäksi työn aiheuttama stressi taakkana :D eli ei koskaan enää tiedossa hyviä treenejä täällä, ikää 37

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom