treenaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rocket
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
treenimenetelmissä tuntuu olevan aika paljon eroja. minua kiinnostaisikin tietää, millä tavoin te mimmit toimitte.

¤ sinulla on selkeästi valmiiksi suunniteltu ohjelma, jonka mukaan läpikäyt treenisi vai vaihteletko fiilispohjalta liikkeitä treenikerroilla

¤ teet ulkopuolisen sinulle räätälöityä ohjelmaa tai teet saman lajin pravuurin hyväksi kokemaa ohjelmaa

¤ sinulla on selkeä tapa seurata toisto ja sarjamääriä vai annatko "tuulen viedä"

¤ keskityt selkeästi johonkin tiettyyn lihasryhmään tai liikkeeseen enemmän

¤ pidät aina tietyn ohjelmarakenteen ja suoritusjärjestyksen vai kokeilet uusia juttuja ja tyylejä

¤ seuraat ravintoasi grammoja laskemalla vai ravitset itseäni enemmän fiilispohjalta

¤ pidät salin ehdottomana ykköslajina vai saatatko urheilla jotain muuta, palautumisriskin uhallakin

¤ "sali ohjaa elämääsi vai elämäsi salia"

yms.

näissähän on nyt paljon kyseenalaisuuksia jne.jne. mutta mikä on sinun suuntasi yleensä.

:) -r

Ohjelma mulla on kyllä jossain...Ja ihan itse on sovellettu,pääliikkeet vaihdellen vuoroviikoin.
Useimmiten noudatan kiertoa,kuitenkin pääsääntöisesti sovellan rajulla kädellä;Jos esim.ojentaja&olkapää pvä ja paikat tukossa niin vaihdan esim. rinta&hauis..

Tuuli vie tätä tyttöä,vaikkei saisikaan,jos hyvä päivä niin hierrän mitä järkyttävimmillä painoilla,olkoonkin että se kevyt viikko piti olla nyt..

Ongelma kohtiin yritän paneutua,mutta kun se hauiskääntö on niiiiin kivaa...Jalat &perä saavat kyllä tuta,kunhan koipi tulee kuntoon!!

Hmmm,kokeilen kaikkea ja mahdollista,välillä nitkahtamiseen asti(näitä noviisin metkuja:D)

Sapuska menee fiilispohjalta,lue morkkisten ja vtutuksien kautta kiristelyyn...

Tällä hetkellä:Sali ohjaa elämää,kun ei muutakaan tämän palstan ohella ole...

Tämän luettuani--->Personal traineri on jälleen ajankohtainen hankinta
:rolleyes:

Mulla on ollut jos jonkinnäköistä ohjelmaa, mutta parhaat liikkeet on kyllä valikoituneet kokemusta karttuessa ja turhat vitkuttimet jääneet pois. poikakaverilta olen saanut muutamia hyödyllisiä neuvoja, kiitokset sinne. Tällä hetkellä itselläni on ollut alan lehdestä otettu ohjelma (toki pohjana vain) joka melkein vastasi suunnitelmaani ja josta oli helppo pienillä muutoksilla saada minulle sopiva. Nyt jos jostain löytäisi aikaa paneutua uuden ohjelman rakentamiseen, kaivelisin vanhat ohjelmani esille ja rakentaisin itselleni vaihteeksi vähän tiukemman ohjelman. Kunhan tässä kiireiltään ehtisi, hyvä jos salille ehtii tätä nykyä..

- Haluan lisätä edelliseen viestiini, missä kerroin käyttäneeni ohjelmani POHJANA lehdestä napattua fitness-naikkosen ohjelmaa, että se on todellakin ollut vain runko, sillä OHJELMAT OVAT KUITENKIN YKSILÖLLISIÄ, TOISELLE SUUNNITELTU OHJELMA EI USEINKAAN ILMAN MUUTOKSIA SOVI JOKAISELLE! Täytyy ottaa huomioon mahdolliset 'ongelmakohdat', ne lihakset joita halutaan kehittää ja ne jotka ovat jo paremmassa kunnossa valmiiksi, ettei tule suhteettomuuksia vartaloon. Esim. pelkällä jalkatreenillä saadaan aikaan 'kiva' päärynävartalo, mutta jos leveät lanteet omistaa jo luonnostaan (niinkuin minä), kannattaa kiinnittää huomiota ylävartalon treenaamiseen, hartiat ja yläselkä... Mutta edelleen korostan tasapainoista harjoittelua...

no joo, tässä tuli nyt esimerkillistä selostusta aiheen vierestä, mutta toivottavasti oikaisunikin tuli esille...

Periaatteessa selkeä ohjelma, jota noudatan. Käytännössä treeni muuttuu, kun kroppa ei ole aina samaa mieltä. Pidän siis kevyet viikot aina tuntuman mukaan.

Ensimmäisen "oikean" ohjelman teki aikoinaan mieheni. Nykyään fiksailen sitä itse. Toki konsultoin; lähinnä varmistelen järkevyyttä ja ylipäätään kyselen mielipidettä. Tältä palstalta haen ideoita, jos kaipaan muutosta ohjelmaani.

Toistoja ja sarjamääriä en kirjaa mihinkään, muistan ne tarkkaan noin kuukauden pituiselta ajalta. Olen monta kertaa yrittänyt laittaa niitä ylös, mutta en ole jaksanut kertaakaan paria viikkoa pidempään raapustella.

Teen joka treenikerta jonkun pääliikkeen variaation ja ohjelma pyörii niiden ympärillä. Toki tulee mietittyä eniten perässä laahaavaa lihasryhmää, tällä hetkellä yläselkää.

Uusia juttuja ja tyylejä kokeilen kun kehitys pysähtyy/kääntyy laskuun.

Ruokavalio onkin sitten heikoin kohta (ihan kuin niitä muuten ei olisikaan :rolleyes: ). Paljon olen saanut korjattua järkevämmäksi, mutta todella paljon on vielä tekemistä. Proteiinin saanti on vielä selkeästi liian alhainen, joten rasvan laatuun yms. en ole vielä uhrannut ajatustakaan.

Sali on ainut harrastus ja samalla todella tärkeä osa elämää, mutta kuitenkin vain harrastus.

Tosiaan treenisysteemit on muuttuneet vuosien varrella aika paljon. Tietenkin kun ennen harrasti kilpauintia, niin treenaaminen oli täysin erilaista kuin nyt. Salitreenit enemmän kuntopiiriä jne.

Tällä hetkellä minulla on ammattilainen treeniohjelmieni takana, koska muuten kisoihin valmistautuminen olisi todella vaikeaa. Paljon kisoja läpikäynyt ja vuosia treenannut ammattilainen pystyy antamaan todella paljon. Tottakai on myös itse vuosien varrella oppinut kuuntelemaan omaa kroppaa ja tietää mikä toimii ja mikä ei. Myös oma liikunnallinen koulutus ja ammatti(anatomiat, fysiologiat jne.) on antanut paljonhyödyllistä tietoa.

Salitreenausohjelmia ei sitten itse tarvitse pähkäillä. Käydään kuitenkin yhdessä läpi liikkeitä ja mietitään, mikä tuntuu hyvältä. Seurailen aika tarkkaan ohjelmaa ja pistän hyvin muistiin tehdyt treenit ja toistot. Treenit menee aina viikolla systemaattisesti ja saman kaavan mukaan. Toki ohjelmia vaihdetaan määrätyin väliajoin.

Treenaaminen ei tapahdu vain salilla, sillä viikkoon mahtuu myös hapenottokykyä parantaa treeni, telinevoimistelua ja loikkatreeni. Uiminen on tietenkin lähellä sydäntä ja varmaan aamuaerobiset tapahtuu osittain uiden.

Haja-ajatuksia treenistä

Omatekoinen ohjelma. Kokemuksen pohjalta tehty. Toki vinkkejä ja neuvoja noukin sieltä ja täältä, alan lehdistä + kirjoista + jostain Pak... Pakki... No, oli mikä oli.

Aika selkeä jako eri lihasryhmiin tai pääliikkeen mukaan: pena-, mave-, jalka-, selkäsaunapäivä tms. Niiden järjestys saattaa vaihdella käytettävän treeniajan tai palautumisen mukaan.

Selvä keskittyminen voimanhankintaan - ja tunnustaa täytyy: haukkarin rakennukseen.

Viikko kerrallaan, sunnuntaina syntyy ohjelma. Silti annan fiiliksen viedä paikan päällä, jos ei ennalta tehty maistu tai käy päinsä.

Treenipäiväkirja löytyy. Korvaamaton apu ohjelmanteossa. Tiedän vaihdella liikkeitä, painoja, sarjoja ym. ja sieltä näen, onko aika keventää, ennen kuin kropassa tuntuu ylirasitusten oireet. (Joskus kyllä ajan itteni tietoisesti ylikuntoon ja pidän piiitkäää ja harrrasta palautusjaksoa.)

Uutta kokeilen, jos se kiinnostaa tai sopii tavoitteisiini.

Syön fiilispohjalta, s.o. mässyämisen + huonon omantunnon kautta aerobisen lisäämiseen/lenkille.

Talvella sali ykköslaji, muut sen ehdoilla. Kesällä yleisurheilu ykkönen ja sali sen ehdoilla, no jaa joihinkin liikevalintoihin se vaikuttaa talvellakin. Elämä ohjaa salia, on sen ulkopuolellakin hyvin antoisaa elämää. Harrastuksia on vaikka jakaa asti, ja työhön kuuluu kotitöitä.

Lopuksi erään valmentajan motto: Harrastukset eivät saa häiritä työtä eikä työ harrastuksia.

Mulla menee kyllä liikaa fiilispohjalta. Usein aamulla herätessäni en heti osaa päättää, menenkö sinä päivänä salille ja mitä treenaan. Usein päätän, mitä lihasryhmää treenaan, vasta salilla. Jotenkin tuntemusten mukaan ja sen mukaan, onko jossain laitteessa jonoja. Ja tietysti sen mukaan, mitkä lihakset ovat palautuneet.

Toistomäärät ja painotkin määräytyvät fiiliksen pohjalta. Joskus tulee tehtyä enkka vaikka sitä ei alun perin aikonut edes yrittää.

Ruokailun suhteen olen tarkempi. Lasken kalorit joka päivä ja pidän ravintoaineiden suhteen n 33/33/33.

Kaikista tarkin olen levon suhteen. Vähintään 10 tuntia unta pitää saada, mieluiten 12 jos vain mahdollista.

Olen suunnitellut treeniohjelmani aina itse, ts. minulla ei ole koskaan ollut PT:n/salinpitäjän/ohjaajan tekemää ohjelmaa. Toki olen ottanut vuosien varrella paljonkin vaikutteita bodylehdistä, kirjoista yms. ja nyt viimeisen vuoden aikana tietenkin Pakkikselta :thumbs:

Monenlaisia systeemejä on tullut vuosien varrella kokeiltua, mutta aina olen kuitenkin treenannut jonkin tietyn ohjelman mukaan, ei siis fiililispohjalta, vaan melkoisen orjallisestikin suuren osan ajasta. Tällä hetkellä treenaan niin, että pääliikkeet pysyvät viikosta toiseen samana, ja apuliikkeitä vaihtelen sitten ainakin jossain määrin. (Jalkatreeni pysyy tosin suht vakiona koko ajan, kyykky-ojennus-koukistus-SJMV-combolle on vaikea löytää voittajaa :D)

Ruokajutut ovat, vuosien hapuilun ja kompastelun jälkeen, viimeisen vuoden aikana viilautuneet pikku hiljaa suhtkoht kohdalleen. Tästäkin kuuluu ilman muuta suurin kiitos Pakkiksen tietäjille! :) 100% oikein en toki vieläkään syö ja tuskin koskaan tulenkaan, mutta oikeaan suuntaan on menty paljon, ja mennään edelleen. Mihinkään kirjevaakahommaan ja prosenttien pilkuntarkkaan laskeskeluun en kuitenkaan suostu ryhtymään, minulle riittää se että syömisjuttujen perusteet ovat kunnossa (ja protskua tulee tarpeeksi! :D)

Punttitreeni on tällä hetkellä ehdoton ykköslaji, mutta harrastan myös esim. spinningiä, pacea, rullistelua, kävelyretkiä... Omaksi iloksenihan tätä teen, ja puhtaasti harrastuspohjalta.

Tällaista pohdiskelua. :)

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Mun treeni eroaa monista täällä varmaan aika paljonkin, kun futis on vielä selkeä ykköslaji. Pelaan nyt vielä niin kauan mahdollisimman korkealla tasolla kun paikat (ja pää :D ) kestää ja lopetan pallon potkimisen sit kertaheitolla ja rupeen vääntään punttia enemmän tosissani

Teen suurinpiirtein ukon mulle laatimalla ohjelmalla, sarjat ja toistot riippuu vähän palautumisesta ja päivästä ym. Talvella käyn salilla yleensä 2krt/vko, nyt sarjan alettua 1krt/vko. Talvella kaikki lihasryhmät mukana, nyt jalkapäivä pudotettu pois. Syksyllä sit taas jatketaan kyykkäämistä...

Ravintopuolella mennään sit reilusti metsään, mut en ota siitä hirveetä stressiä. Pikkuhiljaa yritän parantaa ja eroaahan futaajan ruokavalio kuitenkin jonnin verran punttaajan ruokavaliosta. Mutta myönnän, että paljon olis ravintopuolella tekemistä!

Omatekoinen ohjelma on meikäläiselläkin. Eli ensin joku raskas perusliike(pena,kyykky,mave).Apuliikkeitä voi sitten enemmän säädellä fiilispohjalta. Toistot luokkaa 3-20 riippuen liikkeestä ja onko raskas/kevyt viikko.Tavoitteet antaa mukavasti lisämaustetta treeniin.Tällä hetkellä mulla on menossa venäläinen penkkiohjelma.
Ravintopuolesta; palautusjuoma aina ja muita lisäravinteita tarpeen mukaan. Muuten syön perus"koti"ruokaa. Tietty pitää kattoa että protskua tulee riittävästi.
Salitreeni on ehdoton ykkönen! Lisäksi tulee jujutsu-treeniä ja joskus saatan spinnailla.

Treenaaminen on vuosien ja omien kokemusten kautta pikkuhiljaa järkevöitynyt.Koko ajan opitaan lisää ja kokeillaan uutta, mutta pääasissa näillä eväillä;

-Harjoitteluvuoden olen jakanut kolmeen kauteen; perus-,kilpailuun valmistavaan-, ja kilpailukauteen.

-ph-kausi on mulla ollut kuusi kuukautta ja kilpailuun valmistava kausi 8-10 viikkoa ja loppu aika on sitä ihanaa diettiä ja kisakautta.

-Harjoitteluni eroaa monien kanssasisarieni treeneistä siinä, etten koskaan juurikaan mene treeneissä alle kymmenen toiston. Treenaan lähes aina pitkää sarjaa 15-20, joissain pääliikkeissä kahtatoista.Itselläni homma toimii näin paremmin, koen että lihakset kehittyy malliltaan paremmiksi ja erottuvuus paranee.
(tämä on siis vain minun mielipiteeni)
-Salitreeni on minulle kaikista mieluisinta treeniä.Treeniohjelman olen jakanut neljälle päivälle.Treeniin menee lämmittelyineen aikaa n.puolitoista tuntia.

-Pääliikkeitä 1-2 ja muotoliikkeitä 1-2 lihasryhmää kohden.Hauis ja ojentajaliikkeitä vain 2.

-Treenaan salilla vaihdellen myös kuntopiiriä ja kevyellä viikolla käyn vain body pumpissa.

-Mahdollista lajin vaihtoa ajatellen teen myös (vapaaohjelmafitness) loikkaharjoitteita, lajivoimaa ja käyn tanssitunneilla, jotka koulukiireiden takia ovat jääneet vähemmälle.

_-Aerobiset teen luonnossa liikkuen sauvakävellen tai ilman, vaihtelun vuoksi spinningissä.

-Venyttelyt ja muut liikkuvuusharjoitteet kuuluu viikko-ohjelmaan, vaikka siitä tulee laistettua liian usein

:rolleyes:

-Ohjelmaa säädän viikottain, viikkorytmin muuttuessa ja oloani kuunnellen.

_-Innostun helposti uusista lajeista ja aika ajoin tulee kokeiltua uusia juttuja,viimeisimpänä innostuksena astangajooga, jota voin suositella ihan kaikile!:thumbs: ;)

Alusta helmikuuhun asti (2,5 vuotta)mulla oli orjallinen ohjelma mitä noudatin: su jalat, ma rinta, ti selkä, to kädet, pe hartiat. Tää oli matkittu niiltä miespuolisilta, joiten kaa oli tullu käytyy salilla. Liikkeitä tietty vaihtelin välillä, mut jako koko ajan sama.

Sit rupesin treenaan tavan punttailun lisäks enempi painonnostoo (edellisenä kesänä olin harjotellu tempaamaan). Siitä lähtien on treenit menny vähemmän suunnitellusti. Nään "valmentajaa" kerran tai kahesti viikkoon, ja sillon aina temmataan kovaa tai työnnetään/vedetään rinnalle kovaa. Ja tehdään näistä liikkeistä eri variaatioita (tempaus raakana, tempaus nivusilta, allemeno, pelkkä ylöstyöntö jne) Lopuks yleensä kyykätään tai vedetään maasta.

Kun oon yksin salilla teen noita samoja juttuja ja kerran viikossa pyrin tekeen kädet ja rinnan (ettei kaikki lihakset häviis ;) ) Painonnostossa ei nimittäin paljo ylävartalon lihakset hartioita lukkunottamatta pääse kasvaan.

On ollu vähän hankalaa opetella noihin painonnoston metodeihin, kun ennen tein aina suurimmaks osaks 6-8 toistoo (teen toki vieläkin kun teen muuta kun painonnostotreenii). Painonnostossa tehdään eleensä toistoja 1-3, vedossa ja kyykyssäkin max 6, usein vähemmän. Pyritään saamaan räjähtävää voimaa. Jostain syystä mie oon aika hidas, vaikka oon harrastanu telinevoimisteluu. Toistot ei tod tuu tarpeeks räjähtävästi. Treenaan yleensä viis kertaa viikossa, joskus jää neljään.

Ruokailutottumukset on aivan perseestä. En syö tarpeeks kunnon ruokaa, sitäkin enemmän suklaata, sipsii, jätskii... Treenin jälkeen proteeinia+maltoa. Paino ei nouse, vaikka mässäilen kuin, päinvastoin, miun on tosi hankala lihoo. Jos söis terveellisemmin ja enemmän proteiinii, vois auttaa, tiedän. Mut mulla on aivan sairas himo makeeseen. :(

Sali on ainut harrastus, ja erittäin tärkee osa elämää. Vierotusoireet on pahoja, jos on sairas eikä voi treenata. Mie haluun oppii nostaan ja olla iso ja vahva. :D

Olen tehnyt itse ohjelmani jo vuosia, mutta konsultoin kyllä aika-ajoin avokkia. Aikoinaan ekaa kertaa salille eksyttyäni salin henkilökunta teki kyllä mulle ohjelman, ehkä jotain kolmea-neljää sellaista ohjelmaa ehdin käyttää kunnes siirryin omatoimisempaan treenien suunnitteluun. Silloin suunnittelin ohjelmani todennäköisesti ihan miten sattuu ja onneksi avokkini tuli jossain vaiheessa kuvioihin mukaan ja antoi kullanarvoisia treenivinkkejään. Sitten innostuinkin jo ihan toisella tavalla ja itsekin aloin perehtyä asioihin - etenkin pakkiksen tultua kehiin :)

Valmiiksi suunniteltuna mulla on lähinnä treenijako lihasryhmittäin, liikkeitä ja toistoja vaihtelen jonkin verran fiilisten mukaan. Teen melko orjallisesti kaikkia lihasryhmiä, vaikka omat lempparini-lihasryhmäni mullakin on ja ne ovat ehdottomasti selkä ja olkapäät! Voi sitä mahtavaa fiilistä mikä tulee kun pääsee tekemään kulmasoutua...

En laske ravinnostani grammoja, mutta olen sitäkin joskus tehnyt, joten aika hyvä kuva mulla on siitä, mitä tulee milloinkin syötyä. Ruoka-asioissa tiukkismainen asenne ei sovi mulle, pää ei kestä jos ei jostain syystä voikaan laskea niitä grammoja vaikka haluaisi :(

Sali on ykköslaji, koska ilman sitä olen ihan romuna ;) Etenkin nykyisin kuitenkin elämä ohjaa salia.

Suunnittelen treenini yleensä yhden kierron eteenpäin (n.8 pv) Mietin jo etukäteen milloin teen punttiksen ja mille päiville sijoitan aerobisen. Teen tämän siksi, että kroppa saisi levetä tarpeeksi, eikä tulisi käytyä liian ahneesti salilla. Lihas kasvaa levossa ;)

Ohjelma on 4:n jaettu ja olen koonnut sen itse, toki ammennan tietoa minua viisaammilta koko ajan ja olen kuin kyselyikäinen lapsi, joka kyseenalaistaa joka asian, miksi näin? ja miksei näin?

Vedän treenini suunnitellun ohjelman mukaan ja vaihdan sitä aina silloin kun alkaa tylsistyttämään ja kehitystä ei tapahdu.

Toisto ja sarjamäärät ovat hyvin usein samat, mutta vaihtelen niitä fiiliksen mukaan. Sarjamäärät riippuu paljolti siitä onko minulla norm., raskas vai kevytviikko.

Yritän keskittyä koko kroppaan tasapuolisesti, mutta tietysti suurimpana tavoitteena on saada olkapäät ja selkä niin isoiksi ja vahvoiksi kuin vain mahdollista.

Ruokapuoli on hyvin hanskassa. Käytän vaa'an kautta kaikki suuhuni pistämät ruuat, mutta en nipota. Lähinnä punnitsen ruoat sen takia, että söisin päivän aikana tarpeeksi proteiinia. Massakaudella en laske hiilareita ym muita. Herkkupäivänä syön ja nautin ruoasta niin paljon kuin sielu sietää!

Täytyy kyllä sanoo, että sali ohjaa elämääni ja niinhän se pitää ollakin jos haluaa saavuttaa tavoitteensa...toki maalaisjärkeä käyttäen ;)

Kun aloitin aikoinaan ihan ensimmäisiä kertoja salilla, tein salin ohjaajalta saadun ohjelman mukaan. Kun kolmisen vuotta sitten avokki vei minut salille jälleen pitkän tauon jälkeen, aloin tehdä lähinnä hänen opastuksellaan ohjelmaa, joka on vuosien mittaan hioutunut ja muokkautunut tarpeiden ja tilanteen mukaan. Itse siis suunnittelen nykyään ohjelmani. Nyt olen noin vuoden verran tehnyt aika lailla samalla ohjelmalla. Pari muutosta oli talven aikana, ja nyt olen saanut hiottua sen melko hyväksi ja tähän elämäntilanteeseen ja tavoitteisiin sopivaksi.

Yleensä noudatan ohjelmaani aika lailla tarkkaan, mutta etenkin apuliikkeissä teen usein fiiliksen ja sen mukaan, mitä laitteita sattuu olemaan vapaana. Treenissä yleensä ensimmäisen tai toisen liikkeen jälkeen jo näkee, miten sinä päivänä kulkee, ja tavoitteet tulee asetettua sitten siinä. Jos ei kulje, on voimaton olo, energia on hakusessa tai paikat on tukossa edelliskerralta, en vaadi itseltäni 150-prosenttista tehoa. Joskus käy myös niin, että ensimmäinen liike ei kulje, mutta sen jälkeen onkin sitten hyvin voimia seuraaviin. Ennätyksiä kokeilen aika (liian?) varovasti, ykkösiä en ole tehnyt koskaan. Tarvitsen usein vähän potkimista että rohkaistun isompiin painoihin, mutta vaihdan kyllä kun alkaa mennä 12-15 toistoa. Kevyet viikot sitten kun alkaa tuntua siltä, yleensä 4-5 viikon välein suunnitellusti jos ei luonnollista taukoa tule sitä ennen.

Ikiongelmani ovat olkapäät, haluaisin sellaiset pyöreät ja muodokkaat. Samoin hauikset olisi kiva saada näihin tikkukäsiin. Mieluisin liike on kulmasoutu, selkää on muutenkin kiva treenata.

Ruokavalio menee aika lailla fiilispohjalta. Talvella huomasin, että varsinkin protskun saantiin pitää kiinnittää erityistä huomiota. Dieetinkin aloitin fiilispohjalta ja kun mieskin aloitti, ja ajattelin jatkaa sitä niin kauan kuin on fiilistä. Nyt alkaa tuntua, että kesäkuun alussa lopetan. Minulla on kypsymässä elämäni ensimmäinen suunnitelma kunnollisesta massakaudesta ensi syksystä alkaen. Ajattelin syödä oikein tosissani, mutta mahdollisimman terveellisesti, ja treenata kuin pieni eläin. Sitten ensi keväänä voisi jälleen kiristellä kun se näyttää sujuvan minulta melko helposti :evil:

Tällä hetkellä elämä tulee ennen treeniä, mutta toisaalta treeni kuuluu elämään. Se pitää minut kuosissa ja kurissa, sillä ilman treeniä koko muu elämäkin suistuisi sohvalla makailuksi sipsejä syöden.

Hei :D

Minun treeniohjelma on rakenteellisesti etukäteen harkittu sarjojen määriä ja pituuksia ajatellen, mutta liikkeitä vaihtelen sen mukaan, mihin laitteisiin ei ole jonoa ja miltä milloinkin sattuu tuntumaan. Toisaalta mulla ei ikinä TEE MIELI esim. kyykätä, mutta teen sen silti aina jalkatreenissä.

Ohjelmassani on vaikutteita eri "oppikirjoista", mutta se on sovitettu oman mieleni mukaiseksi.

Kokeilen mielelläni aina välillä jotain uutta, kuten vähennyssarjoja, vai miksi niitä nyt sanotaan... ja toisaalta dietin aikana yritän keskittyä pitkiin sarjoihin pienemmillä painoilla (toki aina suurimmilla mahdollisilla joilla sarjan vain jaksaa loppuun rutistaa). :curs:

En laske kaloreita, mutta yritän säilyttää näppituntuman siihen, montako grammaa mitäkin tulee syötyä. Keskityn enemmän viikottaiseen, kuin päivittäiseen seurantaan ruokailun osalta. Raskaimpina treenipäivinä ruokailu on vähän tarkempaa.

Minusta on mukava käydä muissakin liikuntaharrastuksissa jotta saa kontakteja uusiin ihmisiin ja voi tuulettaa päätään liikunnan merkeissä salin ulkopuolellakin. Vaihtelu pitää mielenkiinnon yllä :thumbs:

Ja lihakset palautuvat vain paremmin puntilta kun ne saa vähän erityyppistä rasitusta välillä. Tätä mieltä minä.

Pusipusi vaan kaikille :lol2:

Kaddy

Originally posted by Nate
... mutta toisaalta treeni kuuluu elämään. Se pitää minut kuosissa ja kurissa, sillä ilman treeniä koko muu elämäkin suistuisi sohvalla makailuksi sipsejä syöden.

Tämä on muuten minunkin kohdallani niin taivahan tosi kuin vain olla ja saattaa. Helposti huomaa esim. sairastellessa tai kun ei jostain muusta syystä pääse vähään aikaan salille, miten syömistavat alkavat lipsua hyvinkin nopeasti... ja olo sitten sen mukainen... :evil:

ompas kiva kuulla millä tavalla treenaatte:)

kun punttisali tuli säännölisesti elämääni luistelun jälkeen, muistan eläissäni ensimmäisen kerran kun kerroin, minkälainen haluan olla ja Jari-pt laittoi mut penkkaamaan. sillehän salille jumituin sitten traineriksi.:)

mun treenikerrat poikkeaa toisistaan kyllä ihan viikoittain, jollain tavalla. perusrunko on lähes aina sama. ja on tietyt liikkeet, jotka lähes aina teen, liikejärjestys vaihtelee kyllä.
vaihtelen myös aika paljon suoritustapaa. teen hermotusta sekä voimalla.
toistomäärät vaihtelevat paljonkin. joskus lämmitän ekassa sarjassa hermottamalla, annan loput palaa tai toistepäin.
olen oikea pakkotoistotyttö:D, jonkun verran käytän muitakin ihmekeinoja, en kyllä miellä niitä koskaan erikoistekniikoiksi. ne tulee, jos on tullakseen.

rakennan itse ohjelmat, samoin kuin tanssitunnit ja vaparitreenityms. teen harjoituskerran tunnustelemalla kehoani, mikä tänään saattaisi toimia. siinä olen erikoinen tapaus, että ihan perusperusliikkeitä en tee juurikaan.penkistä en ole koskaan kokeillut tuloksia.
ehkä sekin päivä koittaa. :)

parhaat vinkit ovat ehdottomasti tulleet ympäristöstä.:) kyseenalaistamalla lähes kaiken, en myöskään sulje ehkäpä jopa eriskummallisia ideoita pois, kokeilematta. se on ainoa keino, jolla saan selville, toimiiko se.ja nimenomaan, toimisiko se minulla.

vaikka urheilen todellakin täydellä sydämellä ja sen mukaan, kyllä tämä laji ohjaa elämääni useallakin tavalla. sanotaan, että olen hyvin hyvin kiintynyt tähän, joten minua olisi vaikea haravoida tästä maailmasta pois.urheilu on aina ohjannut elämääni. nyt kuitenkin kun on mahdollisuus omaan aikatauluun, mahtuu lajivalintani hyvin elämääni.

-r

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom