Olen nyt 18-vuotias poika ja painan 62 kiloa ja olen 173cm pitkä, sekä rasvaprosentti on n. 15%. Innostuin nyt salitreenauksesta tässä kesäloman jälkeen, koska alkoi ketuttamaan oma yleinen saamattomuus. Luettuani stickyjä päädyin, että tämä ohjelma olisi minulle alkuun hyvä:
Kyykky / Prässi 2 x
Jalkojen koukistus / SJMV 2 x
Pohkeet istuen / Pohkeet seisten 2 x
Kulmasoutu tangolla / Kulmasoutu käsipainolla / Alatalja 2 x
Leuanveto / Ylätalja 2 x
Vinopenkki / Penkki 2 x
Viparit sivuille / Pystysoutu 2 x
Ranskalainen punnerrus tangolla / Ranskalainen punnerrus käsipainoilla 1 x
Scott hauiskääntö / Hauiskääntö käsipainoilla 1 x
Jalkojen nosto / Vatsarutistus 1 x
Alkuun ajattelin näistä tehdä niitä, mitkä tuntuvat helpoimmilta ja vaihtaa ehkä sitten välillä.
Toistomäärien vaihtelua ajattelin tämmöiseksi, niinkuin tuolla yhdessä faq:ssa luki:
1. kk 12-15 toistoa per sarja
2. kk 8-12 toistoa per sarja
3. kk 6-8 toistoa per sarja
Treenaisisin ainakin alkuun ma, ke ja pe
Sitten olen miettinyt myös näitä sarjojen välissä olevia taukoja. Elikkä siis häiritseekö ketään se, kun pidän sen 60s taukoa vaikka siinä penkillä ennen kuin teen toisen sarjan vai päästänkö jonkun muun siinä välissä? Kelpaako tavalliset lenkkarit salikengiksi, jos ne ovat puhtaat pohjasta? Anteeksi, jos kysymykseni tuntuu tyhmiltä, mutta en haluaisi ärsyttää ketään sitten siellä salilla tekemällä jotain tyhmää.
Suurin asia, mikä minä on mietityttänyt on ruoka, eli siis miten syön ja takaan, että saan tarpeeksi kaloreita/proteiineja päivässä. Eli paljon tämmöisen minun kokoiseni 173cm/62kg tarvitsisi saada kaloreita päivässä, että lihas kasvaisisi, eikä treenit menisi hukkaan. Onko myös jotain kikkoja, millä voisi lisätä kalorimäärää, jos ei aluksi jaksaisikaan syödä niin paljoa. Ja proteiiniahan pitäisi kai kanssa saada 2g/rasvaton painokilo, mikäli olen oikein ymmärtänyt? Alanko myös heti bulkkaamaan näin aloittaessa?
Tämän hetkinen ruokavalioni suurinpiirtein:
Aamupala: vettä, ehrmannin maitorahkaa+mehukeitto, 2 palaa ruisleipää+suolakurkkua, mivitotal
Lounas: kouluruokaa+1 pala ruisleipää,salaattia, kevyt maitoa
päivällinen: kotona jauhelihaa/kanaa + tummaa riisiä/makaroonia,salaattia, kevyt maitoa
iltapala: 2 palaa ruisleipää, vettä
Kiitos paljon jo kaikille näin etukäteen!
Kyykky / Prässi 2 x
Jalkojen koukistus / SJMV 2 x
Pohkeet istuen / Pohkeet seisten 2 x
Kulmasoutu tangolla / Kulmasoutu käsipainolla / Alatalja 2 x
Leuanveto / Ylätalja 2 x
Vinopenkki / Penkki 2 x
Viparit sivuille / Pystysoutu 2 x
Ranskalainen punnerrus tangolla / Ranskalainen punnerrus käsipainoilla 1 x
Scott hauiskääntö / Hauiskääntö käsipainoilla 1 x
Jalkojen nosto / Vatsarutistus 1 x
Alkuun ajattelin näistä tehdä niitä, mitkä tuntuvat helpoimmilta ja vaihtaa ehkä sitten välillä.
Toistomäärien vaihtelua ajattelin tämmöiseksi, niinkuin tuolla yhdessä faq:ssa luki:
1. kk 12-15 toistoa per sarja
2. kk 8-12 toistoa per sarja
3. kk 6-8 toistoa per sarja
Treenaisisin ainakin alkuun ma, ke ja pe
Sitten olen miettinyt myös näitä sarjojen välissä olevia taukoja. Elikkä siis häiritseekö ketään se, kun pidän sen 60s taukoa vaikka siinä penkillä ennen kuin teen toisen sarjan vai päästänkö jonkun muun siinä välissä? Kelpaako tavalliset lenkkarit salikengiksi, jos ne ovat puhtaat pohjasta? Anteeksi, jos kysymykseni tuntuu tyhmiltä, mutta en haluaisi ärsyttää ketään sitten siellä salilla tekemällä jotain tyhmää.
Suurin asia, mikä minä on mietityttänyt on ruoka, eli siis miten syön ja takaan, että saan tarpeeksi kaloreita/proteiineja päivässä. Eli paljon tämmöisen minun kokoiseni 173cm/62kg tarvitsisi saada kaloreita päivässä, että lihas kasvaisisi, eikä treenit menisi hukkaan. Onko myös jotain kikkoja, millä voisi lisätä kalorimäärää, jos ei aluksi jaksaisikaan syödä niin paljoa. Ja proteiiniahan pitäisi kai kanssa saada 2g/rasvaton painokilo, mikäli olen oikein ymmärtänyt? Alanko myös heti bulkkaamaan näin aloittaessa?
Tämän hetkinen ruokavalioni suurinpiirtein:
Aamupala: vettä, ehrmannin maitorahkaa+mehukeitto, 2 palaa ruisleipää+suolakurkkua, mivitotal
Lounas: kouluruokaa+1 pala ruisleipää,salaattia, kevyt maitoa
päivällinen: kotona jauhelihaa/kanaa + tummaa riisiä/makaroonia,salaattia, kevyt maitoa
iltapala: 2 palaa ruisleipää, vettä
Kiitos paljon jo kaikille näin etukäteen!