Treenauksen aloittaminen vanhemmalla iällä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Minua kiinnostaisi kuulla, olisiko kenelläkään omakohtaista kokemusta tai tietoa tuttavapiiristä, että millaisiin tuloksiin on mahdollista päästä, jos aloittaa kuntosaliharjoittelun vasta hieman vanhemmalla ikää. Itse ole 34-vuotias 185cm/97kg mies, jonka urheiluharrastus on ollut intin jälkeen hyvin satunnaista ja vähäistä. Kuntosaliharjoittelua ei ole pohjalla ollenkaan, mitä nyt viimeisen kuukauden aikana olen käynyt salilla tekemässä lähinnä kiertoharjoittelun tyyppistä lämmittelytreeniä. Olen lueskellut muutaman kotimaisen kuntosaliharjoittelua käsittelevän teoksen ja jotenkin niistä on jäänyt mieleen sellainen olettamus, että treenaaminen aloitetaan nuorena ja testosteronia pursuavana. Ei sillä, että 34-vuotiaana testotasot olis vielä pudonneet aivan pohjaan.

Nykyinen perusilmeeni on "normaali vartalo" lisättynä selvästi erottuvalla vatsakummulla. Tavoitteena olis päästä vatsakummusta eroon ja saada selvästi erottuvaa lihasmassaa joka puolelle mutta silti kohtuudella. Treeniohjelman ajattelin muokata pikapuolin paikkaharjoittelutyyppiseksi. Olen katsellut 1-jakoisia ohjelmia ja ne viehättävät minua yksinkertaisuudessaan. Muutama raskas perusliike ja niillä mennään treenikerrasta toiseen. Hifistelyt ja pilkunviilailut eivät ole minua varten. Ainut ongelma minulla on se, että mahdolliset treenipäiväni ovat ma,ti,to,pe. Tuohon on hieman hankala istuttaa 1-jakoista kolmesti viikossa tehtävää treeniohjelmaa. Tulee väkisten treenit peräkkäisille päiville. Kannattaisko suosiolla muokata itselleen 3- tai 4-jakoinen ohjelma vai koitanko 1-jakoisella ja hyväksyn sen, että todennäköisesti se vuorokauden palautuksella oleva treenikerta tulee olemaan löysä keskeneräisestä palautumisesta johtuen. Kannattaako muuten tuollaista treenikertaa käydä edes vetämässä, jos joutuu vetämään kevyenä?

Ohjelman perusrungoksi ajattelin kyykky, mave, penkki, ylätalja (leukoja vetäisin mut lähes sadan kilon ruho taitaa jättää toistot 1-2 kertaan), pysty-/niskantakaapunnerrus ja ehkä vatsat ja hauiskääntö tehtäväksi esim joka toinen kerta. Maveakaan tuskin pystyy repimään joka kerta. Selkälihakseni ovat aika heikot.

Olis kiva kuulla, jos kenelläkään on mitään tietoa/ajatusta siitä, että vieläkö tän ikäisenä ja nollatilanteesta lähtien, on mahdollista pakottaa lihakset kasvuun. Ja tietysti naturaalina, lääkeaineet eivät ole minua varten.

Tervetuloa joukkoon. En itsekään ollut ihan nuorin mahdollinen kun aloitin kuntosaliharjoittelun, mutta vannon, ettet tule katumaan tätä tietä jos nyt kunnolla päätät aloittaa. Itse olin karvaa alle kolmikymppinen aloittaessani ja nyt on 1,5v+ treeniä takana.

Noilla treenipäivillä suosittelisin ehdottomasti kaksijakoista treeniä. Ma ja Ti käyt kropan läpi, keskiviikona huilaat ja uusi kierto To, Pe. Tämän jälkeen viikonloppu huilia. Saat kropan käytyä kahdesti läpi viikossa mikä voisi olla alkuun ainakin ihan passeli määrä. Aloittelijoiden osiolla on threadi pullollaan esimerkkiohjelmia, joten katso niistä joku.

Maastavetoa älä jätä pois heikon selän vuoksi. Aloitat vaan sellaisilla painoilla mitkä saat puhtaasti ylös - vaikka pelkällä tangolla! Itse tein sen virheen, että treenasin 10kk ennen ensimmäistäkään maastavetoliikettä ja tuo harmittaa näin jälkikäteen todella pahasti. Nyt 8kk sitä treenneena nousee jo jotain maastakin, vaikkei läheskään varmasti niin paljoa rautaa kuin, että olisin tehnyt sitä alusta asti.

Leukoja pystyy monissa paikoissa tekemään avustuspakalla, joten katso onko salillasi sellainen. Mikäli ei niin kyllä ne voimat siitä karttuu ja tee edes se kaksi - mutta tämä on vain minun mielipiteeni.

Niin, se jäi vielä mainitsematta, että itsekin aloitin ihan puhtaasti nollatilanteesta. Ensikosketus kuntosaliin ja painoihin tapahtui samalla hetkellä kun aloitin treenaamisen. Sitä ennen istuin vain koneella ja loikoilin sohvalla laiskanpulskeana.

Taas taisin missata sen mitä kysytään :D Joo, kyllä ne lihakset siitä kasvaa. Ei räjähtävästi, mutta huomattavasti kyllä ... varsinkin alussa.

Niin ja oikeaoppinen ravinto ja riittävä määrä proteiinia on oikeasti todella tärkeää kuntosaliharjoittelussa, joten lueskele rauhassa aloittelijoiden puolta jossa on esimerkkejä myös ravintoa koskien.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom