Treenaanko liian kovaa?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei! Olen uusi foorumilla, en löytänyt pikaisesti kyseisestä asiasta ketjua joten näpyttelen asiani tähän. En myöskään tiedä monien liikkeiden nimiä... älkää naurako :)
Olen 16-vuotias miehenalku, olen käynyt nyt salilla n. 1,5 vuotta ja sitä ennen ollut kova kilpauimari. Olen hyvin kiintynyt kunto-salilla treenaamiseen ja useimmiten myös viihdyn siellä. Käyn treenaamassa salilla keskimäärin 5krt. viikossa.

Treeni-ohjelmani on 4-jakoinen...

JALAT: kyykky, prässi, vempele jolla koukistetaan(takareisi) ja samankaltainen vempele jolla koukistetaan ylös (etureisi). (en tiedä laitteiden nimiä :face: .) + vatsat

OLKAPÄÄT/HARTIAT: laite jolla työnnetään molemmat kädet ylös (pystypunnerruksen tyyppinen), sivuille ja eteen nosto käsipainoilla, istuen pystypunnerrus käsipainoilla ja pystysoutu. + vatsat

SELKÄ: maastaveto, kulmasoutu vapaalla tangolla seisten (en ole varma liikkeen nimestä, toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan), ylätalja eteen + taakse ja soutu. + vatsat

RINTA: tasapenkki tangolla, vinopenkki käsipainoilla, vipunosto tasapenkillä, vipunosto vinopenkillä ja ristikkäistalja. + vatsat

En nostele/työntele maksimeita, vaan teen 4x10 sarjoja liikkeestä riippumatta. Käyn myös lenkillä aamuisin ennen koulua 3krt. viikossa n. 6km. En usein edes pidä välipäiviä ja silti tunnen olevani seuraavalla salitreenillä täystehoinen. Olen lukenut juttuja kuinka pitäisi levätä ja pitää väli-päiviä jne. Onko tämä liikaa?

Itekkään en välipäiviä pidä ku kerran parissa kuussa ja hyvin toimii, se on aikalailla ihmiskohtaista mutta jossain vaiheessa se raja tulee vastaan..Jos jaksaa ja olo on sen mukainen ni mikä jottei reenais, mut muista kuunnella kehoas äläkä pakonomaisesti rääkkää ittees, voi olla sali reenit jäävä lyhkäseks..

Jos käyt 5krt./viikossa niin tuleehan siinä 2 lepopäivää viikkoon? Fiksulla jaolla ei ole mikään ongelma...
Et treenaa käsiä ollenkaan? 4-jakoinen ohjelma on tosi hyvä, kuhan se on fiksusti toteutettu. Suosittelisin hiukan selaamaan forumia ja kaivamaan joku "uusi" 4-jakoinen, jossa olisi noille käsillekin omat treenit. Tai vaihtoehtoisesti otat olkapää treenipäivälle ojentajat ja rintapäivälle hauikset?

Jako on ihan hyvä, mutta sulla on kyllä karmea määrä liikkeitä ja puolet niistä on tollasia turhia nitkutuksia(kuten reisiojennus/-koukistus). Tulee vähän mieleen jotkut 90-luvun bodaus-lehden ohjelmat :) Sinuna tekisin 1-2 HYVÄÄ liikettä per lihasruhmä ja mahdollisesti enemmän sarjoja. Sulla myös puuttuu kädet kokonaan tosta mikä on vähän hassua kun tuo kuitenkin näyttää enemmän bodailuohjelmalta. Vai unohtuiko vaan kirjoittaa? Tuolla jaolla keskittyisin kyykky/penkki/mave/pystypunnerrus-akselille pääliikkeinä ja lisäksi paljon kulmasoutuja, leukoja, sjmv/rdl, dippiä ym raskaampia liikkeitä. Ainoat hyvät "pikkuliikkeet" imo on takaolkapäät/kiertäjäkalvosimet.

Hyvältä näyttää. Kyllä sinä sit tunnet sen, jos et palaudu ja sitä rataa. Kannattaa ehkä kuitenkin silloin tällöin antaa kropalle pari ylimääräistä vapaapäivää tai tehdä ns.kevyitä treenejä.
Minä oon lisäksi eri mieltä ylläolevan kanssa siitä, että kannattaa niitä eristettyjä pikkuliikkeitäkin tehdä jos se tuntuu toimivalta ja teet sen ihan oikein treenien loppupuolella. Bodaustyyppisessä treenissä niille voi hyvinkin olla oma paikkansa. Esim.itselläni ne toimivat erittäin hyvin. Kokonaisuus on vaan rakennettava isojen perusliikkeiden varaan ja koneet/eristävät liikkeet sit tukeviksi.

Kehoitan suhtautumaan kaikkeen kuulemaasi ohjeistukseen ja opastukseen pienellä varauksella ja enemmänkin kokeilemaan ihan käytännön tasolla mikä itselläsi toimii. Sinä itse olet itsesi paras asiantuntija kunhan olet kroppaasi opiskellut.

Semmonen pieni huomautus, että takareisille sulla näyttää olevan vaan toi reidenkoukistus, joka ei kyllä mielestäni riitä. Lisäisin itse tuohon jalkapäivälle vielä SJMV:n.

Ja tosiaan ku nelijakosella meet, niin ihan hyvinä pidän isojen liikkeiden jälkeen noita pumppaavia, eristäviä liikkeitä. Itse olen kyykkysarjojen jälkeen tehdyt reidenojennuslaitteessa kaksi pudotussarjaa ja kyllä muuten polttaa! Nelijakosella saa kyllä mielestäni jo melkeen loppuun asti reenata jokaisen lihasryhmän, palautuminen kestää kuitenkin vain kahdesta neljään päivään.

4x10 on kyllä melkosen paljon. Se olisi asia jota ehkä omalla kohdallani korjaisin, mutta se on yksilöllistä. Itse saan riittävästi rasitusta penkissä 3x10 toistoilla ja sillonkin alkaa loppumaan ojentajista puhti. Sen jälkeen voi sitte mennä vielä pumppaamaan sitä rintaa vaikka pecdeckiin jos siltä tuntuu. Mutta kokeilemalla selviää, kukaan muu ei tiedä juuri sitä oikeaa vastausta sun kohdalle kuin sinä itse!

Liian vähäisellä levolla eteen tulee todennäköisesti ennemmin tai myöhemmin ylikunto, aluksi lievemmässä ja sitten rankemmassa muodossa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom