Treenaaminen ja erittäin alhainen verenpaine, saliharrastus laskenut sitä entisestään

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Aina ollut paineet jotain 100 ja risat /65

Helmikuusta saakka treenaillut, nyt viimeiset 2kk kolmijakoisella astetta kovemmin ja nyt paineet 86/58. Mikä neuvoksi? Joka kerta meinaa taju lähteä kun nousee ylös, treenaaminen laskenut niitä noin kamalasti :O

Suolaa käytän, mutta ei tunnu auttavan

niin ja nainen siis olen :D Onko täällä joku jolla vastaava ongelma? Treenaamista en todellakaan haluaisi vähentää, lihasta pitäisi vielä saada monta kiloa (helmikuussa 165/53kg, nyt 56,5kg)

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla yläpaineet ollu aina kunnossa, mutta alapaine matala. Pahimmillaan ollu 45. Suolaa enemmän, ja oliko lakritsi vai salmiakki mikä kanssa nosti. Tajun lähtemiseen tottuu, vaikka vittumaista onkin. Kovien sarjojen jälkeen mennään jo valmiiksi polvilleen tai jostain tukea koska nupissa vippaa aina. Mulle lääkärissä suosittelivat porskuttamaan ilman lääkkeitä jos vain pystyy.

En oo itellä huomannu, että saliharrastus verenpaineeseen tuollalailla vaikuttaisi. Ennemmin se elelee omaa elämäänsä välillä ylempänä ja välillä alempana. Sä olet myös kilojen perusteella tosi laiha, enempi ruokaa helpottaa noihinkin oireisiin

Mulla on kanssa alhaiset paineet. Viimeksi mitattu 91/56 ja syke 41. Miespuolinen ja 173cm/57kg olen tosin. On olleet tuollaista jo yläaste-ikäisestä asti.

Mutta tuohon pyörryttämiseen ja huimaamiseen, niin tota noin, siihen kait pitää vain tottua. Suolaa olen itsekkin kokeillut, mutta eipä tunnu auttavan, eikä paljoa yli 10g päivässä viitsi enään tämän kokoisena yrittää. Lakritsijuurijauhe auttaa jotenkin (saa luontainaistuote kaupoista), mutta sekin apu on lyhyt kestoista... Ei kait auta kuin olla tyytyväinen, että ei ole ainakaan liian korkeat, mitkä ovat kait haitallisempia.

Korkea verenpaine taitaa tosiaan olla se haitallisempi. Tosin nyt kun piruuttaan googlailin, niin ainakin terveyskirjasto.fi :n mukaan matalaan verenpaineeseen ei ole tehokkaita lääkkeitäkään. Ehkä siinä syy miksi parempi pärjätä ilman... Tosin sen oppii tunnistamaan ennakolta millon pyörryttäminen iskee, muut voi vähän ihmetellä miksi tuo taas kyykkyyn meni ja nojaa kädellä maahan mutta se auttaa. Mulla huimailua esiintyy eniten kun paino on alhaalla. 168cm/78kg, viimeksi mitattuna tais olla 110/50.

Onko matalasta verenpaineesta muuta haittaa kuin pyörtymisvaara? Mulla on paineet olleet 100/60 paikkeilla pitkään ja olen kerran aikoja sitten pyörtynyt kyykkyjä tehdessä ja monta kertaa meinannut lähteä taju mavettaessa, mutta menen jo valmiiksi lattialle istumaan heti sarjan jälkeen jos vähänkin siltä tuntuu. :D

Matalista paineista ei ole nuorella terveellä ihmisellä muuta haittaa kuin tuo pyörtymisvaara ja ikävät oireet (huimaus jne), sinällään yleisterveyden kannalta parempi vaan. Tajun ei kyllä pitäisi yleensä mennä kesken jonkun kyykkysarjan matalien paineiden takia, kun sarjan aikana paineet ovat lähinnä useampia satoja. Fyysisessä rasituksessa tuleva pyörtyminen on aina lähtökohtaisesti vaarallinen oire joka tulisi tutkia päivystyksellisesti, koska syynä voi olla esim rasituksessa käynnistyvä vaarallinenkin rytmihäiriö, joka romauttaa verenpaineet tilanteessa, jossa normaalisti verenpaine on lähinnä tavallista korkeampi. Sama koskee kovassa rasituksessa (esim punttisarjan aikana) alkavaa äkillistä päänsärkyä. Matalista verenpaineista tuleva pyörtyminen tulee enempi tyypillisesti kun noustaan nopsaan ylös makuulta tai istumasta tai pitkään paikallaan seistessä tms.

Viimeksi muokattu:
Ei matalat paineet kai rasituksessa niin sitä pyörtymistä aiheutakaan, mutta ainakin mulla rasituksessa kaikenlainen kumartelu, äkilliset nousut ja kaikki missä pää on vähänkään alaviistoon aiheuttaa sen että kolahdan tatamiin. Siksi kaikki kiertoharjoittelutyyppiset ohjatut tunnit on täysin poissuljettuja, koska esim. punnertaminen, siitä nopea nousu ja ryntäys seuraavalle suorituspaikalle--> bonk.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom