Treenaaminen ilman varsinaista treeniohjelmaa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
En lähtisi treenaamaan ilman treeniohjelmaa. Saahan sen selänkin hakattua kipeäksi vaikka kepillä, mutta ei se mitään kehitystä tuo. Pitäisin edes pääliikkeet järkevästi suunniteltuna mukana. Helposti vaarana on se, että pian ei ole muuten pääliikkeitä ollenkaan. Lisäksi esimerkkinä itse en osaisi treenata tarpeeksi "kevyesti", mikäli ei ole jonkinlaista suunnitelmaa. Varsinkin mavessa se jatkuva lähes maksimisarjojen vetäminen ei ainakaan minulla näin paskana vetäjänä toimi ollenkaan.

Itellä kanssa penkki tyssäs jo johonkin 80 maksimiin ekan kerran. Sillon tein jotain 2x6 ,4x10 ja 3x8 treenejä ja aina failureen. Myöhemmin tajusin että ei sinne vitun failureen, mikäli voimaa haluaa saada. Kuitenkin rakastan treenata täysiä ja failureen niin seon helkkarin vaikeeta.
No mutta kuitenkin 2 kertaa oon kuukauden jakson malttanu pysytellä pois raskaista kuormista ja molemmilla välittömästi tulosta. Eka tein jotain hämärää 6x2 penkkiä kerran viikkoon missä ei menty failureen, sarjat oli kohtalaisen kevyitä. Tätä maltoin tehä 4viikkoa jonka jälkeen penkki tuntu niin kevyeltä että oli pakko testaa paljon sieltä tulee: 12,5kg nous ykkösmaksimi :) no siitä alko taas pään hakkaaminen seinään eli tehtiin failureen penkkisarjat. Jossain vaiheessa päätin sitten tehä täältä otettua 5x5 ohjelmaa, piti tehä alunperin 8viikkoo. No 4 viikon kohalla alko taas tapahtua, penkki tuntu helkkarin kevyeltä joten tyhmänä menin keskeyttää ohjelman ja testasin maksimeita niin taas oli 10kiloo tullu lisää :) Eli itellä ainakin FAILURET tappaa voimankehityksen ihan kokonaan. Lihas kuitenkin kasvanu hyvin aina.

Siitäkin taitaa olla monenlaista ajatusta mikä yleensäkin on "treeniohjelma", itsellä se on ihan jotain muuta kuin lista liikkeitä ja niille sarjat x toistot ja varmaan voikin kuulostaa tuolta "treenamiselta ilman varsinaista treeniohjelmaa".
Omassa ohjelmassa lukee ensin jokaiselle pääliikkeelle(itsellä kyykky,veto,penkki,pystäri,leuat) tavoite missä vain 1-2krt vuoden aikana lukee joku suora kilomäärä tai sarjatavoite, muutoin jotain ihan muuta. Itse treenit muotoutuu pitkälti edeltävän vastaavan treenin perusteella + "hieman enemmän" josta kevennyksen kautta tullaan alas voluumissa tai painoissa. Kevennyksessä myös tavoitteen tarkistukset ja muokkaukset jonka kautta käytössä olevat liikkeet vaihtuu jos tarvetta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom