Treenaaminen dietillä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nagare
  • Aloitettu Aloitettu
Supermassan vlog28 JP Pulkkinen toteaa että punttitreenin ainoa tarkoitus on lihasmassan ylläpito dietillä. Sillä ei polteta rasvaa eikä enää saada siinä vaiheessa lisää lihastakaan. Wilenius&Hulkki podcast 24 keskustelivat kuinka vähällä treenillä lihaksen ylläpito onnistuu toisten lihasten priorisaatio jaksolla. Ymmärrän että on iso ero lihasten ylläpidossa onko miinus vai plussa kaloreilla. Olen huomannut että monet treenaavat dietillä enemmän ja intensiivisemmin kuin normaalisti kun ei olla dietillä. Miksi? Ymmärrän kyllä että dietin alussa kun rasva-aineenvaihdunta lähtee käyntiin on enemmän energiaa ja motivaatio nousee kun rasva alkaa palaa. Ja jos on lääkeaineet pelissä niin ne on taas oma lukunsa.
Itse naturaalina olen huomannut että jos treenaa samalla voluumilla ja intensiteetillä kuin ennen diettiä joutuu kevennyksen ottamaan jo 2-3 viikkoa aikaisemmin kun kroppa ei palaudu samalla tavalla miinuskaloreilla ollessa. Normaalisti kevennys on joka 5-6 viikko.Tämä ilmenee sitä selvemmin mitä lähemmäksi oman kropan rasvan set pointtia mennään. Miten porukat täällä treenailee dietillä? Mennäänkö vaan sisulla ja treenataan samalla tavalla kun ennen diettiä vai muuttuuko treeni dietin aikana? Jos ja kun ei palaudu niin mikä muuttuu voluumi, intensiteetti, frekvenssi vai vain useammin kevennyksiä? Ei siis kisadietti eikä lääkeaineita käytössä.
Kiinnostaa noin niinkun normaalin salitreenarin näkökulmasta joka tykkää vaan treenata ja olla hyvässä kondiksessa.

Samalla tavalla, mutta oikeastaan vaan omaksi iloksi ja kulutuksen vuoksi. Huomannut että todella vähän ja harvakseltaan riittää, kunhan pitää intensiteetin korkealla.

Esim. Kyykky, dippi,leuat ja 2 kertaa viikkoon kovaa. En usko että lähtee lihaksia. Jotain pohkeita, vipareita jne. voisi varoiksi joskus tehdä.

Viimeksi muokattu:
Itse olen oppinut juuri siihen, että kun mennään pitempään miinuksella, kevenee treenit samassa suhteessa. Tämänhän voi tehdä monellakin tapaa, eli joko volyymiä tai intensiteetti tiputetaan tai lepoa lisätään.

Tämä siis puntista. Samaan hengenvetoon taas muistettava, että aerobisen osuus lisääntyy. Alussa voi olla 4 punttia ja 2 aerobista, kun taas viimeisillä dieettiviikoilla mennään 2 punttia ja 5-7 aerobista.

Itselle myös toimii se, että puntti muuttuu enemmän voimanostopainotteiseksi pääliikkeissä, kun taas pienissä lihasryhmissä mukaan otetaan paljon erikoistekniikoita.

Tää on mielenkiintoinen aihe, jokaisella on oma versionsa asiaan. Liikaa ei pidä treenata, mutta ilman punttia myös kadottaa lihaksensa.

Muistaakseni esim. Lyle Mcdonaldin Ultimate diet 2.0 treenataan 1-jakoisella 4xviikossa. Tavoitetoistot olivat kahdessa ekassa treenissä 12-15, kolmannessa 6-12 ja vikassa 3-6. Sarjoja tulee ihan miehekkäästi, alkuviikosta 6 sarjaa per lihasryhmä ja loppuviikosta 3-6. En muista kuinka meni aerobiset tässä. Lisäksi kikkailtiin kaloreilla -50% yli 1kg hiilaripäivään.

Sitten eräskin ansioitunut suomalainen valmentaja teettää esim 1+2 jakoisella treenit ja siihen päälle 1-4 aerobista, josta valtaosa tasasykkeisiä. Aerobisen määrä siis kasvaa loppua kohden, mutta samaan aikaan salitreenien määrää ei tiputeta.

Back
Ylös Bottom