Travellerin tyhmät kysymykset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mahoney
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin jos tähän voisi heittää pieniä kysymyksiä mitkä liittyvät matkustamiseen eivätkä ole ketjun aloituksen arvoisia. Jos tuntuu, että menee liian sillisalaatiksi niin tämän voi poistaa.

Oma kyssärini liittyy auton vuokraamiseen. Kuinka moni on vuokrannut autoja omassa matkakohteessaan ja mikä on luotettava firma? Mitä tapahtuu jos mällää auton? Toki vakuutukset kattaa, mutta mikä on auton vuokraajan omavastuu tms.?

Vietin yhden kesän Dublinissa Irlannissa ja kävellenkin meni hetken aikaa siihen, että tottui vasemmanpuoleiseen liikenteeseen. Kuinka nopeasti autolla ajaen tuohon tottuu (jos tottuu ollenkaan)?

Autoja on tullut vuokrattua ja niillä myös ajettua mm. Uudessa Seelannissa, Australiassa, Saksassa, Englannissa, Hollannissa, Italiassa, Ranskassa, Ameriikassa ja Etelä-Afrikassa. Ongelmia ei ole ollut kuin kerran, kun rengasvakuutus ei kattanutkaan kadonnutta pölykapselia.

Ainakin kaikki suuret firmat Europcar, Hertz ja Avis ovat riittävän luotettavia. Kannattaa selvittää tarkkaa (maasta riipuen) mitä se vakuutus oikeasti kattaa, saako ajaa hiekkateitä/pikkuteitä, saako ylittää kuntien/osavaltioiden rajoja ja ovatko kilometrit varmasti haluamasi mukaiset tai unlimited. Auto kannattaa myös tarkastaa huolellisesti kaikkien lommojen yms. osalta ja tarvittaessa kuvata ennen käyttöönottoa. Omavastuut vaihtelevat erittäin suuresti 0-1000€:n helpostikin vakuutuksesta riippuen. Kannattaa huomioidan, että tämä vakuutus tulee ilmoitetun vuokrahinnan päälle ja nostaa kokonaiskustannuksia prosentuaalisesti usein melko reippaasti. Paikallinen ajokulttuuri kannattaa myös selvittää huolellisesti, joissain maissa voit olla aina se syyllinen. Kansainvälisen ajokortin puutteestakin voidaan joissain maissa (esim. Italia, vaikka siellä ei todellakaan tarvitse sellaista) nyhtää rahaa poliisin toimesta.

Paikallisista firmoista ei koskaan voi olla varma, mutta kannattaa sitä kysellä isommilta foorumeilta tai sitten paikanpäältä.

Vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tottuu nopeasti hokemalla pari kertaa, ensin oikealle, sitten vasemmalle ja vielä kerran oikealle... Enemmän päänvaivaa voivat tuottaa liikenneympyrät ja erilaiset ryhmittymismenettelyt isommissa risteyksissä, esim. hook turn.

Ok, kiitos. Mahdollinen Italian matka on kyseessä ja tuo poliisien nyhtäminen kuulostaa aika vittumaiselta. Paikallinen ajokulttuuri on jo tiedossa ja sen vuoksi on varmasti aika hyvät mahikset, että joku Giorgio on jossain vaiheessa reissua auton perseessä kiinni.

Jovain tuo karpanen tuossa jo mainitsi noi suurimmat firmat. Sielta onnistuu.

Auto kannattaa buukata ennen lomaa, ja printata ulos tosite etta on buukannu auton. kerran mulla oli nizazza mukana vain varausnumero, ja mulle sanottiin etta ei tama ole mikaan varaus. Meilla ei edes ole pikkuautoja talla hetkella. Sun pitaa ottaa nyt estate kokoinen auto. Mika maksaa enemman.

Kavin sitten printtaamassa varaus lipukkeen emailista minka itse olivat lahettaneet. Sen jalkeen sainkin volvon maasturin renault clion hinalla :)

Aviksen kautta ollaan kerran Italiassa auto vuokrattu. Saatiin kohtuu hinnalla näpsäkkä pikku-Fiat, jolla oli komeeta ajella pitkin seutua. Ajaessa kannattaa tosiaan olla silmät auki ja ajan tasalla sillä liikenne on yhtä kaaosta. Vaffanculo-sana tulee varmasti tutuksi liikenteessä jos ei suju :D

Ihan hyviä neuvoja. Itse olen vuokrannut auton etukäteen netistä, joltain agentuurilta. Printti mukaan, kuten yllä kerrottiin. Jos hintatarjous on epäilyttävän halpa, hinnasta puuttuvat verot ja vakuutukset :)

Ja, nykyään mulla on tapana ottaa gps mukaan vähän kaikkialle, poistaa stressiä tuntemattomissa paikoissa aika lailla. Gps ei vaan ole vakiovaruste läheskään kaikissa vuokrattavissa autoissa, joten tämä täytyy varmistaa etukäteen, tai käyttää omaa kepsiä...

Ja vielä, itse totuin vasemmanpuoleisessa liikenteessä ajamiseen muutamassa päivässä aikanaan. Liikenteen seassa ajaminen ei ollut ongelma, seurasin vain edellä menevää autoa, heh.

Viimeksi muokattu:
Mä oon käyttäny Avista ja Hertziä sekä ihan erästä pientäkin firmaa täällä Thaimaassa. Karibialla Europcaria ja Suomessa sitten milloin mitäkin. Ei huonoja kokemuksia vielä muualta kuin Itäkeskuksen (vai onko se Puotilan) Essolta :D

Mitkä Etelä-Amerikan maat ovat turvallisempia ja mitkä vähemmän turvallisia?

Ainakin Brasilia, Chile, Venezuela, Peru, Equador, Ranskan Guayana ja Bolivia ovat mielestäni turvallisia. Kolumbiakin on varmasti ihan ok, mutta siellä ehkä joutuu käyttämään enemmän harkintaa. Melkein kaikki Etelä-Amerikan maat ovat Perus-Pentille ja Jaanalle vähän erilaisia kokemuksia ja saattavat jopa tuntua vaarallisilta. Lähes aina pärjää kuitenkin heinäntekojärjellä. Kannattaa tsekata Brittien tai USA:n aiheeseen liittyvät valtionhallinnon sivustot. Näistä jälkimmäinen kyllä liioittelee monia asioita suuresti.

Vietin yhden kesän Dublinissa Irlannissa ja kävellenkin meni hetken aikaa siihen, että tottui vasemmanpuoleiseen liikenteeseen.
hehee, naureskelin tuota kun olin Dublinissa ja Lontoossa. Reissun alussa katsoo väärään suuntaan, sitten kun se "vaisto" alkaa häviämään niin ei yhtään tiedä mistä suunnasta se auto voisi olla tulossa. Onneksi joissain risteyksissä lukee "Look right" ja "Look left".

Ajattelin elokuulla tehdä parin viikon reilityylisen reissun Eurooppaan. Näillä näkymin suunnitelmissa olisi itäblokin maiden (Puola, Tshekki, Slovakia, Unkari jne.) kiertely. Mitään ei ole kuitenkaan lyöty lukkoon vielä matkareittien suhteen.

Köyhänä opiskelijana kiinnostaisi tietää, millaisissa hintatasoissa liikutaan eri puolella Eurooppaa. Lisäksi kaikki käytännön vinkit esim. matkustamiseen liittyen ovat tervetulleita. Kokemusta Euroopan matkaamisesta (Ruotsia ja Viroa lukuunottamatta) on kertynyt vain Hollannista ja Italiasta, joten aika ummikko olen näissä asioissa. Reilannut en oo varsinaisesti koskaan.

Aikaisemminkin mainittua korostaen tarkastakaa vuokraamanne kulkuneuvon kunto viimeisen päälle ottaessa.
Etenkin pienemmät tuntemattomammat paikat voi lähteä koijaamaan huolimatonta apinaa urakalla.

Kerran pääsin makselemaan oppirahoja, kun en muistanut/älynnyt prätkästä katsoa pyörän alle. Palauttaessa sitten alkoi kova tivaaminen että olen ajanut pyörän kiveen, sekä minulla että vuokraajalla varma tieto siitä että en todellakaan itse ollut sitä aiheuttanut, mutta oma tyhmä virhe jättää merkitsemättä kohta vikalapussa. Milläpä sitä siinä sitten todistaa.

Pitkän vääntelyn jälkeen ja kokokate remontin kustannuksista 200e aloittaen päädyttiin yhteisymmärrykseen, annoin 4 euroa miehelle ja seuraavan pyörän otin viereisestä puljusta.

Lähinnä ajattelin matkustella raiteita pitkin. Tuskinpa vuokraan mistään kolkasta mitään ajopeliä alle.

Osaako joku sanoa, mistä löytää juna/bussiaikataulut Bratislavan ja Prahan välille?
http://www.zssk.sk/en kyllä löytyi mutta jostain syystä tuo ei löydä yhtään mitään.

Ajattelin elokuulla tehdä parin viikon reilityylisen reissun Eurooppaan. Näillä näkymin suunnitelmissa olisi itäblokin maiden (Puola, Tshekki, Slovakia, Unkari jne.) kiertely. Mitään ei ole kuitenkaan lyöty lukkoon vielä matkareittien suhteen.

Itse olen Unkarissa töissä suomalaisen firman listoilla ja pieniä piipahduksia olen tehnyt maan sisällä ja ulkona.
Vaikka ei ehkä kannata mitään aikatauluja tehdä (koskaan tiedä jos eksyy paikkaan josta ei halua pois, turha sieltä on sitten poistuakaan) niin voisin suositella hieman tuota tshekkiä ja puolaa enemmän kuin unkaria ja slovakiaa.

Tietenkin riippuu mitä hakee mutta ainakin tshekkiläiset ihmiset vie 6-0 unkarilaisia niin ystävällisyydessään kuin ulkoisella olemuksellaankin. Halpoja majoituksia löytyy joka kyläpahasesta mihin eksyt kunhan olet valmis reissaajana hieman luopumaan norsunluisista hammasharjoista ja lämpimistä pyyhkeistä kuplakylvyn jälkeen.

Jos haluat nähdä kauniita kaupunkeja niin Puolan Varsova ja Tshekkien Praha menee kyllä eurooppalaisissa maissa aika korkealle. Jos itse suunnittelisin vastaavaa reisua niin ottaisin ehkä jopa unkarin tilalle pari päivää wienissä. Ruoan hinnat on noin puolet suomen hinnoista ainakin täällä suunnalla ollut mutta enitenhän niihin voi vaikuttaa itse kun tutustuu paikkoihin niin ei aina syö niissä kalleimmissa (joissa se ruokakaan ei aina ole parasta)

Tshekeissä kävin Brno:ssa kääntämässä myös nopsaan mutta nätin paikan lisäksi en nähnyt siinä juuri mitään kiinnostavaa. Prahaan sen sijaan ei riitä edes viikko kun siihen alkaa tutustumaan. Majoitukset sielläkin lähtee noin 10-15e ja jatkuu ties kuinka korkealle. Ehkä noin 30-50e yö saat jo makean huoneen kaupungista mutta keskustat ovat aina kalliita isoissa kaupungeissa.

Bratislava oli todella kaunis ja jotenkin kumman surrealistinen. Ainakin omat fiilikset jäi korkealle kävellessä iltahämärässä kapeahkoa kivikujaa kun jostain kaikui uskomaton viulumusiikki (lähistöllä oli jokin musiikkikonservatorio). Olin reisussa autolla ja opin ainakin Prahassa että sillä autolla ei siellä tee yhtään mitään. Paljon nopeammin pääsee kun ottaa taksin lähistölle ja jatkaa jalan lopun päivää. Kidutusmuseo Prahassa jätti hiukan angstiset vibat.

Pyytäisin jokusia avuliaita laittamaan muutamia linkkejä ylikansallisille foorumeille joissa voi esim hakea sosiaalisia kontakteja maailman kaupunkeihin. Kun kiertelee yksin lyhyitä reisuja Euroopankin kaupungeissa niin turhan paljon aikaa menee turhan oppimiseen jos aika on todella rajattu. Tämän vuoksi voisi olla mukavaa jos paikan päällä olisi ns paikallinen opan joka toimisi myös osan aikaa hyvänä matkaseurana.

Kyllähän näitä on mutta en nyt ole saanut jyvälle niitä mistään. Tai haen väärillä termeillä ja väärää tietoa? Apua kanssa kulkijani...

Mitä tehdä jos myöhästyy jatkolennolta, mikä on kuitenkin periaatteessa samalla lipulla eli saman firman jatkolento? Huomenna ei ole Mynchenissä kuin 45min aikaa vaihtaa, joten huonolla tuurilla sieltä pitäisi kuitenkin päästä Helsinkiin jotenkin.

Mitä tehdä jos myöhästyy jatkolennolta, mikä on kuitenkin periaatteessa samalla lipulla eli saman firman jatkolento? Huomenna ei ole Mynchenissä kuin 45min aikaa vaihtaa, joten huonolla tuurilla sieltä pitäisi kuitenkin päästä Helsinkiin jotenkin.

Muistaakseni tuo on hoitunut sillä, että marssii ko. firman transfer deskille ja ilmoittaa tilanteen. Siitä sitten yrittävät sulle kirjoitella uutta lippua seuraavalle mahdolliselle lennolle.

Tatahan sattuu harva se paiva kun vahankaan lentelee. Jos jatkolento on samalla lipulla (eli olet ostanut lennon jokupaikka - frankfurt - helsinki) ja missaat jatkolennon niin sinut vain laitetaan seuraavalle mahdolliselle lennolle (transfertiskilla asia hoituu niin kuin edellinen kirjoittaja jo totesikin). Jos seuraava lento lahtee vasta seuraavana paivana niin yleensa lentoyhtio maksaa hotellin, mutta siita joutuu joskus olemaan vahan tiukkana. Jos taas olet ostanut kaksi erillista lippua, ja missaat sen toisen lennon, ei kakkosyhtiolla ole mitaan velvollisuutta vieda sinua omalla kustannuksellaan eteenpain. Siita huolimatta ne ovat joskus nain tehneet, etenkin jos vaihto on ollut tosi pitka eika siita huolimatta ennattanyt kun eka lento myohastyi. Muutaman kerran olen ostanut noita erillisia lentoja ihan vain siksi kun on tullut niin paljon halvemmaksi etta vaikka missaisi lennon niin olisi silti voinut viela itse maksaa uudestaan sen kakkoslennon ja jaada omilleen.

Back
Ylös Bottom