Training and driving...

Olen huomannut jo useampaan otteeseen, että ajaessani pois salilta (varsinkin erityisen kovan treenin jälkeen) tuntuu siltä, kuin olisi tullut :kippis1: :a reilumminkin. (Tosin humalassa ajamisesta ei ole henkilökohtaista kokemusta) Reaktioaika tuntuu normaalia pidemmältä ja välillä saa ihan oikeasti keskittyä, että saa pidettyä auton viehkojen välissä. Välillä tuntuu, että jalkakäytävät ilmestyvät tyhjästä ja menee pari kortteliväliä ilman, että tajuaa kunnolla ajavansa. Asiaan vaikuttaa varmasti esim. kovan käsitreenin jälkeinen hienomotoriikan heikkeneminen, mutta kyllä tämä silti oudolta vaikuttaa. Onko kenelläkään selitystä asiaan/samanlaisia kokemuksia? Eli olenko vain puhtaasti :david: ratissa, enkä tarkoita ritariässää...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kovan jalkatreenin jälkeen ajaminen on kyllä tuskaista. Varsinkin jos on pohkeita treenannu kunnolla. Siinä meinaa itku päästä kun vaihtaa vaihdetta ja painaa kytkimen alas. Koko jalka vaan tärisee, eikä ajamisesta meinaa tulla yhtään mitään. Muut treenit ei ajamiseen ainakaan mulla vaikuta.

Itsellä ainakin jotenkin poissaoleva fiilis treenin jälkeen, en tiedä miksi, ehkä osittain väsymystä.

Mulla sama vika kun on tehnyt käsiä niin ei pysty kunnolla kääntämään(ajoin kerran melkein kolarin kun ei oikeen kääntynyt tai siis ei ollut käsissä voimaa)
Ja taas jalkatreenin jälkeen jalat rupee hakkaamaan niin paljon et on aina välillä pakko pysätä... mutta se on vaan merkki hyvästä treenistä :whip:

rocky6 sanoi:
Itsellä ainakin jotenkin poissaoleva fiilis treenin jälkeen, en tiedä miksi, ehkä osittain väsymystä.

Tuossa oli erittäin hyvä sana kuvaamaan ko. olotilaa. Voi se olla väsymystäkin, mutta itse huomaan asian vasta kun hyppään auton rattiin.

Hyvin menneen jalkatreenin jälkeen saa joskus oikein keskittyä kytkimen kanssa, painaa pitäisi mutta pohje on toista mieltä asiasta :D Toinen paha vastustaja on portaiden nousu takaisin kämpille mennessä. Liikaa portaita, aivan liikaa portaita...

Dies Irae sanoi:
Välillä tuntuu, että jalkakäytävät ilmestyvät tyhjästä ja menee pari kortteliväliä ilman, että tajuaa kunnolla ajavansa.

No itse en autolla aja treenin jälkeen, mutta joskus treenin tai erityisesti hyvän jenkkifudismatsin jälkeen on sellainen euforinen olo, että aikaa saattaa hyvinkin mennä 5-10 minuuttia vain hymyillessä ja tajuamatta mitä ympärillä tapahtuu. Tosin mulla sitä tapahtuu muutenkin, mutta pienemmässä mittakaavassa.

Mou sanoi:
No itse en autolla aja treenin jälkeen, mutta joskus treenin tai erityisesti hyvän jenkkifudismatsin jälkeen on sellainen euforinen olo, että aikaa saattaa hyvinkin mennä 5-10 minuuttia vain hymyillessä ja tajuamatta mitä ympärillä tapahtuu. Tosin mulla sitä tapahtuu muutenkin, mutta pienemmässä mittakaavassa.
Tota kutsutaan ruohon polttamiseksi. :whip:

Johtunee endorfiinistä, jota vapautuu elimistössä kovan rasituksen jälkeen. Tuottaa raukean ja miellyttävän olotilan.

Dies Irae sanoi:
Olen huomannut jo useampaan otteeseen, että ajaessani pois salilta (varsinkin erityisen kovan treenin jälkeen) tuntuu siltä, kuin olisi tullut :kippis1: :a reilumminkin.

Ilman parempaa tietoa veikkaisin että kyse on verenpaineen, verensokerin ja/tai hormonien (adrenaliini, insuliini tms.) heittelystä.

Mulla tulee toisinaan pientä huimausta ja yökkäilyä :whip: oikein kovien ja runsaiden kyykky- tai penkkisarjojen jälkeen, mutta ne menee viimeistään silloin ohi kun ottaa palautusjuoman ja pääsee kylmään suihkuun.

ENDORFIINI:
etenkin aivoissa, muualla hermostossa sekä aivolisäkkeessä esiintyvä morfiinin kaltainen aine, joka mm. vähentää kipuja
-Lähde: Tohtori.fi / tietopankki

ttopi sanoi:
Hyvin menneen jalkatreenin jälkeen saa joskus oikein keskittyä kytkimen kanssa, painaa pitäisi mutta pohje on toista mieltä asiasta :D Toinen paha vastustaja on portaiden nousu takaisin kämpille mennessä. Liikaa portaita, aivan liikaa portaita...

Voisin myös helposti uskoa tuon menevän endorfiinien piikkiin. Endorfiinihumala on iloinen asia :) Ehkei kuitenkaan toivottava autoillessa.
Portaita pitkin ylös nouseminen tuntuu kyykkytreenin jälkeen uskomattoman kevyeltä. Suihkusta tullessani jalat vielä tärisevät, mutta kun olen saanut palautusjuoman kulautettua alas, niin pian helpottaa. Treenaan siis lähinnä voimapainotteisesti ja melko lyhyillä sarjoilla, usein 5x5. Onko kellää muulla samanlaisia kokemuksia? Voisiko tuo johtua siitä että kyykkääminen on aktivoinut hermot ja pystyn sitä kautta hyödyntämään suuremman osan lihaksesta?

Höh.. eikös se ookkaan bodaus joka tyhmentää ja sitä kautta aiheuttaa ongelmia, niin älyllisellä, kuin fyysiselläkin puolella.... :eek:

Joo.. näinhän se on, että kovan treenin jälkeen ratin kiertäminen on joskus hieman työläämpää...

Kännisen olotilan tuleminen johtunee yleisimmin palautusjuomasta, nopeasti imeytyvät hiilut kuten malto aiheuttavat nopean insuliinipiikin josta johtuu esim. mahdolliset koordinaatio ongelmat, vähän niin kuin sokerihumala.
Lihaskivut ovat sinäänsä aivan toinen juttu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom