Tornihuhut-thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pain
  • Aloitettu Aloitettu
Malz sanoi:
Tosi tarina - kaveri oli samalla leirillä todistamassa tapausta.

Morttileirillä eräs tuleva tykkimies, Tero (nimi muutettu), oli lähtenyt yöllä vartiopaikalle. Oli kävellyt n. 4 tuntia minkä jälkeen oli soittanut kaupungista varuskunnan päävalvomoon ja kysellyt kyytiä takaisin leirille. :thumbs:

tiedusteluharjoituksissa "nuuhkijat" onnistuivat kadottamaan loppuryhmän. noin 2 tuntia etsittiin niitä koska kummallakaan näistä ei ollut puhelinta mukana. mitenhän meille kävisi oikeassa rähinässä? :lol2:

toinen yhtä lupaava tapaus oli kun marssimme koko komppanian (tiedk) voimin, nuuhkijat huomasivat jotain väkeä edessä ja komppania piiloon. jääkärikomppania käveli meidän joukkojen VÄLISTÄ vaikka meillä oli normaali avojono vaan piilossa. meidän komppanian perällä oli alikessu ja se kysyi näiltä jäkstereiltä että "huomasitteko muuten mitään erikoista tässä lähistöllä?". harjoittelivat siis tähystystoimintaa ja jonossa marssia. kukaan ei ollut huomannut mitään erikoista... no sitten komento "tiedustelukomppania!".. hieman jäksterit säikähti kun oli joku 120 jamppaa ihan vieressä (itse olin alle 5m päässä yhdestä tallustajasta), nämä vielä yrittivät tähystellä kaikkea mielenkiintoista. :lol2: :lol2:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Luutnantti F_____ oli poistuttanut alokkaita jontkaan. Kapteeni U_____ oli saapunut paikalle ja kieltänyt lutilta moisen simputuksen. Luutnantti löi majuria turpaan, joka joutui peräti lekuriin.
-Pakkasraja ammuntoihin Ivalon RJK:ssa on -45 astetta

jahas muitaki ivalon käviöitä:D itse olin 1/03 saapumiserä ja komppanian päällikkönä oli kapteeni Klementti..kuri oli aika helvettiä komppaniassa et leireillä tän miehen takia..

Ahvena sanoi:
-Luutnantti F_____ oli poistuttanut alokkaita jontkaan. Kapteeni U_____ oli saapunut paikalle ja kieltänyt lutilta moisen simputuksen. Luutnantti löi majuria turpaan, joka joutui peräti lekuriin.

Tarkotuksellinen virhe? :rolleyes:

Nää on kyl aika hulvattomia. :D

norther sanoi:
jahas muitaki ivalon käviöitä:D itse olin 1/03 saapumiserä ja komppanian päällikkönä oli kapteeni Klementti..kuri oli aika helvettiä komppaniassa et leireillä tän miehen takia..

Klementti kävi meitäkin kouluttamassa kadettina mun aikana kuukauden pari. Sillon se oli ylireilu ja rento. Vaan ei oo tornari, että kun viran saa, homma on toista! :D

Entäs vieläkö F____ oli maisemissa? Tornarin mukaan entinen nyrkkeilijä. Patahullu-ukko! Kauhee huutamaan, tai pikemminkin kimittämään. Sillä on semmonen jännä nenänkautta kimittävä ääni ku se riehaantuu. Ja se huutaa ihan lystikseen pelotellakseen jääkäreitä. Kerran kävin hakeen siltä suksivaraston avaimen. Ei käskeny lepoa kun toimin toimistokäyttäytymisen mukaan. Sanoi vaan että täälähän se avain on ja heitti sen mulle. Otin kopin ja sitten tuli huuto 'S_____, ei liikuta asennossa! V____!'. Sanoin että 'Herra luutnantti, luulin että tarkoititte..'. 'Täällä ei luulla, s_____!'. Oli niin outo tilanne että veti vähän toista suupieltä ylemmäs. Äijä rupes nauraa ja sano että 'Lähehän hiihtämään siitä!'

Sodanuhanajan leirillä se pamautti puomista läpi pankulla ja pysähtyi meidän telamiinojen eteen. Se oli meillä maalimiehenä ja huus ikkunasta 'Suomipoika, haista v___, Suomipojat on H____!' Yritettiin sitte pyytää kulkulupia. Taas tuli huutoa tekovenäjällä ja kauheeta haukkumista. Toimittiin ohjeiden mukaan ja yritettiin panna pakettiin. Turpaan siltä meinas tulla, mutta sain vyöllä sen kintut yhteen kun kolme mutta roikku niskassa. Me oltiin ihan varmoja että se on kajahtanu ja tölvästiin vähän lujempaakin. Äijä oli vaan lopulta hyvillään ja anto kahviliput koko köörille.

Tugi sanoi:
Tarkotuksellinen virhe? :rolleyes:

Nää on kyl aika hulvattomia. :D

Kato peijakas, joo. Ei oo tahallinen. Kyllä se oli kapteeni jota se löi, ei ollu vielä ylennetty, koska homma tapahtui ennen meidän saapumiserää. Se sai ylennyksen vasta meidän aikana.

Väärään telttaan kävelemisestä oma tosijuttu: Kyllä meinas järki lehteä, kun olin vartiossa teltan pystyttämisen ajan. Sovittu paikka olikin vaihdettu, ja oviaukko huonon rj:n takia väärään suuntaan. Kävin 2 kertaa peräkkäin väärässä teltassa kun navigaatio ei oikein sujunut oudossa susipimeässä metsässä. Toiseen vuoroon otin pimeäkiikarit mukaan, että löysin reitin. Oli muuten hauska kattoa metsään näkövehkeellä... Valehtelematta 8-10 sotilasta siellä käveli ristiin rastiin, ja kellään ei mitään selvää suuntaa. Metsässä oli siis jotain 5 pj-telttaa ja valonpito kielletty.

Weeboom sanoi:
Valehtelematta 8-10 sotilasta siellä käveli ristiin rastiin, ja kellään ei mitään selvää suuntaa..

Nämä on ihan legendaarisia nämä pimeässä hiihtelijät :D No vaikeahan sitä on ottaa suuntia jos ei mitään näe. Tuo on aika jännää tuo sokean leikkiminen kun samalla pitäisi särmätä ettei valu paskaa niskaan.

Entäs vieläkö F____ oli maisemissa?

sehän on nykyää virtaniemessä rajavartija vai mikä lie upseeri onkaan..aika hiljanen oli F ku nähtiin sitä sielä virtaniemessä rajavartiakoulutuksessa..ihmeteltiin syvästi niistä huhuista et miten mies on nuin rauhallinen, ilmeisesti lääkitys on kohallaa:D

klementistä tuli ihan hullu kans ku se sai kapteeniin viran meidän aikaan ja haistatti paskat kapteeni Suoniemelle ku peri siltä paikan:)

Itse todistin Santahaminan ampumaradan vieressä hauskan tapauksen. Kranaatinheitinkomppania oli valmistautumassa rk-ammuntoihin ja siinä puhdistivat rynkkyjään. Yhtäkkiä eräs jääkäri rupesi kiroilemaan helvetisti.
Marssi sitten kouluttajan luo ja kävivät seuraavan vuoropuhelun:
-Herra vänrikki, aseessani ei ole lukkoa(ääni väristen)
-MITÄH
-aseessani ei ole lukkoa
-No miten HELVETISSÄ se on mahdollista??
-Unohdin sen pois varmaan viimeksi asetta puhdistaessa ja sen kootessani
-Milloin puhdistitte sen viimeksi?
-Padasjoen leirillä.

Tuossa vaiheessa alkoi vänskääkin naurattamaan. Homma jatkui kuulema siten, että kyseinen noheva jääkäri sitten lähti jonkun toisen komppanian mukaan heidän mennessään Padasjoelle ja onnistui vielä löytämään lukon, eli loppu hyvin kaikki hyvin.

Santahaminan PSTK:ssa oli muuten kaikkien aikojen jäämies vänrikki Penttilä. Se mies oli tosiaan jäässä 24/7. Miehen meriitteinä mm. kolmen puolustusvoimien polkupyörän ja yhden rynnäkkökiväärin (!) kadottaminen. En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta voin hyvin uskoa kun minun aikanani onnistui hiihtomarssilla kadottamaan kokonaisen joukkueen. :lol2:

kaiveli82 sanoi:
Milloin tää tapahtu ja missä... muistaisin jonkun selittäneen tällaisesta tapauksesta...?

Vähän myöhässä tulee, mut tapahtui Onttolan rajajääkärikomppaniassa keväällä 2002.

Pecman sanoi:
-MITÄH
-aseessani ei ole lukkoa
-No miten HELVETISSÄ se on mahdollista??
-Unohdin sen pois varmaan viimeksi asetta puhdistaessa ja sen kootessani
-Milloin puhdistitte sen viimeksi?
-Padasjoen leirillä.

Tuosta tulikin mieleeni. Eräs komppaniamme kaveri osallistui kovapanosammuntoihin. Pyssy oli koottu ihan oppikirjan mukaisesti mutta jostain syystä sysäri oli unohtunut piipun päähän.. Ja sen se kaveri huomasi heti ekalla laukauksella. Lutilla olikin hetimiten sitten paskat housussa ja asia haudattiin nopeasti ettei tule sanomista.

Pois ei luotia piipun päästä kukaan saanut sen verran juntturaan oli painautunut. Myös rynkky meni lunastukseen. Vahvaa tekoa nuo sysärit :D

norther sanoi:
ihmeteltiin syvästi niistä huhuista et miten mies on nuin rauhallinen, ilmeisesti lääkitys on kohallaa:D

klementistä tuli ihan hullu kans ku se sai kapteeniin viran meidän aikaan ja haistatti paskat kapteeni Suoniemelle ku peri siltä paikan:)

Olin yks yö vartiossa. Teltta oli naamioitu hyvin ja vartiopaikka vielä paremmin. Makasin piilossa kun iso-F hiippaa metässä. Se ei antanu lähestymistunnuksia. Aattelin että on maalimies ja päästin lähemmäs paljastamatta vartiopaikkaa. Olin jo antamassa merkkitaputuksen, kun huomasin että se piti puhelinta korvalla. '"Hei kulda... A__ tässä...', ja semmosella ääni-alta-tossun soundilla että en uskaltanu paljastaa olleeni lähelläkään. Ois varmaan käyny päälle. :D Totta tuo 'kulda' on vielä pahempi ja pannu äijjän aisoihin... :worship:

Mie kuulinkin tornarin että Kleme ois iso-F:n seuraaja! :rock:

Tornari: Ivalon RJK:n aseenpuhdistushuoneessa olisi ollut zäpinää, kun eräs jääkäri oli jäänyt yksin komppaniaan viikonlopuksi.

Pecman sanoi:
Santahaminan PSTK:ssa oli muuten kaikkien aikojen jäämies vänrikki Penttilä. Se mies oli tosiaan jäässä 24/7. Miehen meriitteinä mm. kolmen puolustusvoimien polkupyörän ja yhden rynnäkkökiväärin (!) kadottaminen. En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta voin hyvin uskoa kun minun aikanani onnistui hiihtomarssilla kadottamaan kokonaisen joukkueen. :lol2:

Eikös kyseessä ole sama Penttilä joka onnistui hävittämään Pasin leirin aikana? Tämä tapaus mainittiin aina kun oli puhetta kyseisestä Penttilästä.

SledgeHammer82 sanoi:
Eikös kyseessä ole sama Penttilä joka onnistui hävittämään Pasin leirin aikana? Tämä tapaus mainittiin aina kun oli puhetta kyseisestä Penttilästä.

Vänrikki Penttilän maine kiiri Hyrylään saakka :lol2:

Kun olin alokkaana, meidän komppanian alikersantti alkoi metsäleirillä ollessamme huitomaan puukollaan lähellä surraavaa ampiaista. Tuloksena vahingoniloinen ampiainen ja peukalosta kunnon pala irti.

Toinen juttu: myöhemmin kun taas oltiin metsässä, oli kaverini herännyt yöllä teltassa ja unissaan hörpännyt kunnon kulauksen valopetrolia, se kun sattui olemaan samanlaisessa pänikässä kuin juomavesi. Oli huomannut kyllä tämän kun oli jo liian myöhäistä. Väsyneenä miehenä paineli kuitenkin takaisin nukkumaan. Aamulla sitten oli hieman "huolissaan" tästä ja meni veksiin.

:offtopic: Ei jumalauta! Tuli mieleen yksi ei-tornijuttu, mutta jonka ekan kerran kuullessani repesin totaalisesti. Kaksi veljestä olivat rakentamassa toiselle omakotitaloa. Talo oli jo melkoisen pitkällä, kun toinen veljeksistä ärsyyntyi kesken naulaamisen/sahaamisen lähellä pörräävään amppariin. Päätti sitten polttaa tuon otuksen, eli otti sytkärin esiin ja sai kuin saikin osuttua liekillä siihen. Ampiainen ei kuitenkaan kuollut heti, vaan lensi kytevänä jonnekin talon rakenteisiin tai eristyksiin ja sai aikaan sen, että koko rakennelma paloi poroiksi.

Ja tämän pitäisi on tosi, vaimoni oli tämän kärentäjän kanssa samalla luokalla nuorempana.

Pecman sanoi:

Oliko Penttilä vai Sutela lempinimeltään "tähtäinsilmävänrikki"? En enää muista, mutta kaksi liian heikolla lääkityksellä varustettua vänskää siellä PSTK:ssa tosiaan oli. Onneks en ite ollut kyseisessä komppaniassa. Joku muu mainitsi tosta, että se olis onnistunut hukkaamaan Pasin, kyseinen juttu oli ihan legendaarinen tarina ainakin vuonna 2002 Santahaminassa.

Ja haettiin noita tavaroita muissakin komppanioissa. Jouduttiin kerran ryhmän kanssa leirillä 5 kilsan kävelylle, kun KuljK:n masi-kuski oli unohtanut RK:nsa "nojaamaan puuta vasten", jossain päin Kiikalaa. No, kuskilla oli jotain sovittuja ajoja, niin eiköhän me sitten lähdetty sitä etsimään. Sieltähän se edelliseltä telttapaikalta löytyi, nojaamassa puuta vasten. :david: Samalla reisulla Kiikalan kentällä nähtiin kun laskuvarjohyppääjän varjoon tuli vikaa ja äijä putos kun kivi, paikalle tuli ambulanssit ja poliisit. Myöhemmin luin hesarista, että äijältä oli murtunut selkänikamia ja jalka.

Viimeksi muokattu:
Weeboom sanoi:
Toiseen vuoroon otin pimeäkiikarit mukaan, että löysin reitin. Oli muuten hauska kattoa metsään näkövehkeellä... Valehtelematta 8-10 sotilasta siellä käveli ristiin rastiin, ja kellään ei mitään selvää suuntaa. Metsässä oli siis jotain 5 pj-telttaa ja valonpito kielletty.

Hemmetin mukava lelu on tuo pimeäkiikari. Kerran olin poterossa tuollaisen kanssa ja katselin kun näitä haahuilijoita käveleksi teltoillensa. Yksi meinasi kävellä suoraan minun poteroon. Hieman säikähti kun asiasta hänelle ystävällisesti mainitsin :)

Valonvahvistimella ja laseretäisyysmittarilla pystyi leikkimään "tähtiensotaa". Valonvahvistimella näkee sen pulssin ja sitten osumakohdan maastossa, mistä se säde kimpoaa takaisin. Se läikähtää aikas nätisti. Siistiä kuin mikä ja halvat ne oli vissiin huvit metsäkeikalla :D

Vakavasti ottaen, tuo laseretäisyysmittari ei sitten ole todellakaan mikään lelu, joten en yllytä kokeilemaan. Silmiään ei kannata satuttaa lasersäteen tielle, ei edes sen suodattimen kanssa.

SledgeHammer82 sanoi:
HAhahaa! :hyper:
No aivan varmastihan on sama mies. Itse kävin armeijan I/2001, joten lienee tapahtunut sen jälkeen. Penttilän maine se vaan kasvaa. :lol2:

Antzu sanoi:
Oliko Penttilä vai Sutela lempinimeltään "tähtäinsilmävänrikki"? En enää muista, mutta kaksi liian heikolla lääkityksellä varustettua vänskää siellä PSTK:ssa tosiaan oli.
Toi lienee Sutela, siinäkin yhdenlainen säheltäjä. Olen kyllä kovin yllättynyt jos Penttilä vieläkin on PSTK:ssa. Mun aikana jo liikkui huhu, että mies siirrettäisiin paremmin kykyjään vastaaviin tehtäviin jonnekkin, missä ei ole vaaraa rynnäkkökiväärien ja Pasien hukkaamisesta. Jos jollakin on tuoreempaa tietoa niin olisi mukava kuulla...

Vänrikit Penttilä ja Sutela

Pojat perkule, tuttuja juttuja! Noi molemmat tuli mun aikana Santahaminan "lomasaarelle". Eka varusmiesaikana 1999 toi Jää-Penttilä oli 1 JK:n ekan joukkueen kouluttaja ja mun alikkikaverit joutu joukon edessä korjaamaan sen komentoa sulkeisissa, kun se komensi täyskäännöstä OIKEAAN päin. Jätkät kerto sille, ettei sulkeisohjesääntö tunne moista komentoa. Penttilä oli muuten vissiin vielä opistoupseerioppilas tuohon aikaan ja oli kuulemma suorittanut muinoin varusmiespalveluksensa "vaativissa" huoltojoukoissa.

Jossain harjoituksissa, kun Penttilä toimi komppanian päällikkönä ja kantoi asetta ja tetsareita, se oli taas hukannu rynkyn ja kierteli mun joukkueen rynkyt fikkarilla läpi pimeessä ja kyseli aseensa perään :D Siinä haettiin uskottavuutta johtajalle, kun siitä rynkyn lähellä pidosta oli kärkikomppaniassa jauhettu ekasta päivästä asti. Ja muut skapparitkin vaan naureskeli tilanteelle.
Luulenpa, että toi Pasi-juttu on limittäytynyt sen vanhan Santistornarin kanssa, että KuljK ois joskus leirin jälkeen tehny hävärin Pasista, ku oli kuulemma naamioituna kadonnu lumisateeseen. Löyty myöhemmin.

Sitten, kun vuoden 2000 lopussa hain eri yksiköiden vääpeleiltä nimmarit paperiin, ettei mun nimissä ollut mitään ko. komppanialle kuuluvaa materiaalia, tämä Penttilä oli PstK:n vääpelinä. Kun muissa yksiköissä tehtävä vei minuutin pari, niin Penttilä arpoi sen vartin siinä ja jutteli "mukavia". Ja nyt viime syksynä toi sama Sampsa Penttilä oli Valiojoukossa(se tietovisa, missä Satu Ruotsalainen juonsi) kilpailemassa sotilaiden porukassa ja oli muuten toiseksi paras tietäjä, eli ei ihan päässy kokonaisfinaaliin. Voi se tietää ja lukea, mutta käytännön tasolla mies on ikiroutaa.

Sitte Sutelasta. Olin ylikessuna samaan aikaan 1 JK:ssa kun se tuli suorittamaan opisto-oppilaana työharjoitteluaan kesäksi. Annoin sille lempinimen Lazy-Eye ;) Se oli sitte mukana, kun pidettiin yksikön henkilökunnan kanssa saunailta, jossa me tulokkaat eli nuoret määräaikaiset ostettiin koppa per nuppi olutta ja päästiin suorittamaan erilaisia rasteja helteisessä illassa mm. tandemhiihtoa intin laatulankuilla. Ilta jatkui sitten taksilla Roballe. Oli aika vitun hyvä ylläri, kun taksikuski jätti raflan eteen ja heitti "älkääs vielä menkö" ja kaivoi takakontista tetsarit! Ne oli tietenkin Sutelan, ku se ei saanu heitettyä niitä mihinkään ennen lähtöä. No, mentiin sitte Roban sisälle tetsarit olalla ja poket vähän naureskeli :D Seuraavana maanantaina Sutela kyseli meiltä muilta, et missä sen tetsarit on? Ne oli jääny narikkaan. Se soitti sitten sinne ja kävi hakemassa. Saatiin hyvät naurut!

Onhan noita. Lienee ltn/ylil Rikkonen kaikille santiksen käyneille tuttu? Komee ääni, mutta sitten kouluttajana ollessani oikeinkin reilu ja mukava mies. Kun se kuuli mun varusmiesajan lopussa, että oon jäämässä määräaikaiseksi, se pyys toimistoon ja kun astuin sisään, se ensin kysyi tiukasti, että oot kuulemma tulossa töihin? Kun vastasin myöntävästi, miehen ilme suli hymyksi ja se kätteli tervetulleeksi. Leireillä ei olis komppania toiminu ilman Rikkosen yötäpäivää huolehtimia kuljetuksia. Kuulemma nukkui loppusodassa tunnin pari per yö, huoltojoukkueen johtaja eli sodanajan vääpeli seuras vierestä ja ties kertoa. Kyllä arvostus nousi entisestään.

Edit jotain pientä

Seuraavista jutuista ei sitte kannata vetää hernettä nenään jos on pv:n poikia... :) Tornareitahan nämäkin varmaan on ja jos on tosijuttuja, niin ainakin vähän väritettyjä.
Rajalla kuulee paljon paskaa pv:sta, mutta sissilukkojuttu on paras. Kajaanissa rajasissit ja tykärit tappeli ainaki ennen iltavapaalla (tapahtuuko tätä vielä?) yhtenään. Kerran olivat sitten rajan jätkät hermostunu kunnolla ja laittanu tykäreitä sissilukkoon jonkun kadun varrelle lyhtypylväisiin. Ne oli päässy irti vasta myöhään yöllä kun pv:n spollet oli lähteny niitä ettimään ku eivät tulleet takaisin iltavapaalta.

Omilta alikessuilta kuulin juttuja yhteisestä leiristä pv:n kanssa. Pv:n jätkiä oli otettu vangeiksi yhtenään ja niiden leiriä pidetty hereillä koko leirin ajan aiheuttamalla hälytyksiä ja hyökkäämällä. Leirin loppupuolella pv:n joukkojen komentaja oli luvannu, että jos ne äijät saa yhden rajasissin vangiksi niin pääsevät etuajassa takas kassulle. Eivät saaneet vankia, mutta pääsivät silti etuajassa takas kun olivat niin väsyneitä, etteivät pysyneet pystyssä.

Lämärit taas kerto juttuja pv:n lämärikoulutuksesta. Meiltä lähti kuus jätkää sinne oppiin ja jokainen oli kuulemma joutunu eri telttaan. Syyksi ilmoitettiin, että tällä tavalla varmistetaan, että joka telttaan saadaan yöksi tuli. :D Siellä leirillä oli kuulemma ollu myös jätkä, joka ei tuntenu puita, eli ei erottanu esim. kuusta ja koivua toisistaan. Yks kaveri taas oli ollu ihmeissään kun sille oli näytetty tervasta puuta. Oli kuulemma sanonu, että vie kotia ja näyttää vanhemmilleen. :)

Lahdessa olleet lääkintäalikessut kerto myös hauskoja tarinoita. Olivat saaneet käskyn hakea vangin ja onnistuivat siinä. Seuraavana yönä vihollinen oli pitäny parivartiota kun eivät jätkät uskaltaneet olla yksin vartiossa. Pelkäsivät, että joutuvat vangiksi... :)

Lahdessa oli myös telttoja pystytelty tien varteen, että katulamput antais valoa ni ei tarvis pimeässä olla. :D

edit: meille kerrottiin, että ton eka jutun takia sissilukkoa ei enää saa opettaa. Tietenki se aina siirtyy alikessuilta eteenpäin... Ja tuo Lahdessa vangiksi jäänyt oli siis ollu vartiossa ollut äijä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom