Tornihuhut-thread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pain
  • Aloitettu Aloitettu
julkea_kameli sanoi:
Kyllä, joskin vaan betonipäitä. Ehdottomasti hurjin pyssy, jolla olen ammuskellut. Kova apilas oli siihen verrattuna retki niityllä.

Kyllähän tuolla ammuttiin n. 40 laakia intissä -96. Se oli nyt aivan sama oliko ite amupajana vai vieressä istumassa ni se oli aika rankkaa puuhaa. Ihanku ois lyöty lapiolla selkään ja naamaan samaan aikaa :rock:

EDIT: siis "mustilla"

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
joo toi "havukoe" oli noin 90km ja kolme vuorokautta aikaa suorittaa ne rastit. eli ei siis pelkkä marssi todellakaan vaan rastikoe. noin paljoa ei keneltäkään mennyt aikaa koska ketään ei kiinnostanut nukkua taivasalla -10c pakkasessa, eli yhteen soittoon koko leikki. edellisessä saapumiserässä kuulemma vielä pidempi matka. yksi komppaniasta oli niin jumissa että väsäsi puurot Hyvään Tuleen (vesikannu ja toi purkki vierekkäin) ja sen jälkeen suoraan tilkkaan (fakta, ei huhu).

hypenistä vielä toinen juttu, joka myös sekin pitää paikkansa (uskoo ken tahtoo, itse olen nähnyt). sanoi että "en vaadi teiltä sen enempää kuin itseltänikään" ja kiipesi muutaman metrin perse edellä puuhun.

kaverille kävi paskasti kun pitivät paloharjoitusta tuolla suojelukoulussa (1/03). pakkasta vajaa 20c ja kaverilla vp:tä. luti ajoi komppanian ulos ja kaverille huuti että "et sää ny jumalauta tänne jäis jos tää paikka palais!". pihalla huovan alla palelemassa sitten jonkun tunnin verran vp:stä huolimatta. oli vissiin tullut paskaa niskaan tolle luutnantille sopivasti.

pouta sanoi:
Nämä kummatkin on tuttuja tornareita. Tuota jälkimmäistä juttua kerrottiin pkarpr:ssa totena. Empä siihen uskonu, vaikka jotkut kouluttajat sen verran hulluja olivatkin, että olis voinu jotain sellasta syntyä.

Tarkennetaan: Se veteenpoistutustornari menee jotenkin niin, että lomakamppeet päällä komppania/joukkue oli poistutettu järveen ja kaikki myöhästyivät lomilta, koska märissä vaatteissa ei tietysti voi lähteä.

Tosijuttu PKarPR:stä menee seuraavasti: Vääpeli M:llä oli koko PST-komppania (II/93) komennossa kaasuharjoituksessa. Sen jälkeen lähdettiin marssimaan Höytiäistä kohti, jolloin vääpeli vapautti 1. ja 2. joukkueen (ylil. joukkueet) kassulle ja otti meidät omansa 3. j:n mukaan. Vääpeli marssi suoraan järveen ja me tietysti perässä. Sitten siellä tehtiin lyhyt sulkeisharjoitus. Viileä alkusyksy oli, joten ei järin hauskaa. Jotain kamaa hävisi järveen ja nassejen suodattimet kastuivat paskaksi. Tämä juttu on epäilemättä Kontiorannassa muuttanut 12 vuoden aikana muotoaan.

Ko. vääpeli on nykyään luutnantti tai ylil. ja esikuntakomppanian vääpeli, eikä kouluta ketään. Hyvä niin. Varsinainen supertaistelija, mutta täysin kyvytön johtamaan porukkaa.

nevahood sanoi:
hypenistä vielä toinen juttu, joka myös sekin pitää paikkansa (uskoo ken tahtoo, itse olen nähnyt). sanoi että "en vaadi teiltä sen enempää kuin itseltänikään" ja kiipesi muutaman metrin perse edellä puuhun.

Hehhee, luutnantti Hypen, mainio tyyppi :D Erottui hyvin ampumaleireillä joukosta käyttämällä toisen maailmansodan aikaista saksalaismallista kypärää. Kissapolulla kulki perässä ja ampui USP:lla jantterit alas ennen kuin itse ehti niitä edes havaita. Joskus kun kysyimme miten viikonloppu oli mennyt, kuului vastaus, "Heiteltiin (velipojan?) kanssa käsikranaatteja soramontulla". Yritin joskus selittää (selitykset ovat kuin persreikiä) luutnantille etten ollu vielä kuullut käskyä ja sain vastauksen: "Tulin juuri ja tulin juuri...ja minä tulin juuri äitini verisestä vitusta ja kätilö tipautti lattialle ja potkaisi perään kun luuli rotaksi!"

Edit: Ainiin, ja kerran kun polttopuita ei löytynyt, pilkottiin niitä a-tarvikelaatikosta pumppuhaulikolla. :lol2: "Mikä helvetin intiaaninuotio täällä on, valkoinen mies tekee kunnon roihun."

Huonojalkainen sanoi:
Tosijuttu PKarPR:stä menee seuraavasti: Vääpeli M:llä oli koko PST-komppania (II/93) komennossa kaasuharjoituksessa. Sen jälkeen lähdettiin marssimaan Höytiäistä kohti, jolloin vääpeli vapautti 1. ja 2. joukkueen (ylil. joukkueet) kassulle ja otti meidät omansa 3. j:n mukaan. Vääpeli marssi suoraan järveen ja me tietysti perässä. Sitten siellä tehtiin lyhyt sulkeisharjoitus. Viileä alkusyksy oli, joten ei järin hauskaa. Jotain kamaa hävisi järveen ja nassejen suodattimet kastuivat paskaksi. Tämä juttu on epäilemättä Kontiorannassa muuttanut 12 vuoden aikana muotoaan.

Kesäkuussa -93 astuimme palvelukseen, joten ei tuo ihan alkusyksyä ollut. Muuten paikkansapitävä tarina, itsekin olin mukana... :)

Toisen kosteahkon pikamarssin vältin vempalla (paria kuukautta myöhemmin; eri paikka, eri kouluttaja); purossa kaulaa myöten kahlanneet joukkuekaverit eivät nähneet asiassa huumoria toisin kuin minä :D

Thoke sanoi:
Kesäkuussa -93 astuimme palvelukseen, joten ei tuo ihan alkusyksyä ollut. Muuten paikkansapitävä tarina, itsekin olin mukana... :)

No perkele. Pieni maailma, tai sitten Pakkotoistolla käy kaikki, joukkueessa oli silloin kai jotain 25 miestä. Vääpelihän kävi ärisemässä kuukausia myöhemmin tuvassa, että miksi kaapissa on niitä nassen suodattimia/jauhetta/tms. Vääpeliäkin alkoi hymyilyttämään, kun muisti uintireissun.

Ajankohdan on oltava kai elokuussa. Viileä päivä, ja uinnin jälkeen paleli kohtuullisesti ja vitutti vähän enemmän.

ltn M.

ltn Myller oli ennen EHK:n vääpelin tehtäviä kyseisen komppanian B-miesjoukkueen kouluttajana. etten sanoisi, että varsin loitava valinta... :whip:
jos en aivan väärin muista, niin on siirretty jo varusvarastolle

Heppi sanoi:
ltn Myller oli ennen EHK:n vääpelin tehtäviä kyseisen komppanian B-miesjoukkueen kouluttajana. etten sanoisi, että varsin loitava valinta... :whip:
jos en aivan väärin muista, niin on siirretty jo varusvarastolle

PST-kouluttajasta esikuntakomppaniaan ja sitten varusvarastolle. Huolella on näköjään äijä omat hommansa tyrinyt. Varusvarasto on varmaan se skapparin viimeinen etappi tuossa firmassa. Täytyypä päivittää uusimmat kuulumiset paikalliselta kapiaiselta.

Ahvena sanoi:
Jospa havumarssi suoritettiin eri vuodenaikoina? Hiihtäen matka taittuu paljon nopeammin kuin röhveltäen. Ite en havumarssista paljoa muista, suuremmat hajotukset oli Koottu ja Peuravaaran koukkaus.

Oon sekä kävelly, että hiihtäny havumarssin. Kävelemällä meni just se kuus tuntia. Ja matka oli n. 42km.

Omasta inttiajasta legendaarisin henkilö on ehkä Ltn. Esa Pekkanen SissiK:n yksikköupseeri. Voi poijat siinä vasta oli auktoriteettia!

joo olin ite I/98 just menny inttiin ja siinä sitte kupu-tukikohdassa(santis) oli joku tervetuloa-näytös. viimisenä siinä ammuttiin mustilla pari kutia ja meillä housunlahkeet lepatti. sanoin vaan vieruskaverille et toivottavasti ei tartte noihin hommiin mennä. niinhän siinä sitte kävi et mustiampujaks laitettiin ja ammuksia on tullu ammuttua tähän päivään mennessä yli 100kpl. muutama aito kova ja sit sekalainen määrä betonia ja paskaa. niin ja siinä sivussa on joitain kilometrejä saanu hinata/työntää/kantaa sitä romua. mikään ei vie hymyä miehen naamalta niin varmasti ku mustin vetäminen loskassa tai mudassa renkaat tyhjinä.

ammunnoista riittääki sitte erinnäinen määrä juttuja. yleensä aina sattu jotain hauskaa ja/tai odottamatonta. muutama hyvä kuva on kans tullu otettua. enimmäkseen kertauksista. yks älyttömän hieno on kaverin ottama kuva yöammunnoista ku näkyy vaan suu- ja peräliekit ja miesten silhuetit siinä singon ympärillä.

Parahin Dragon, saanko esitellä: mustit.

Liitteet

• musti1.jpg
    musti1.jpg
    11,8 KB · Katsottu: 3 884
  • musti2.jpg
    musti2.jpg
    106,9 KB · Katsottu: 2 885
no tuolla on muutama kaverin ottama kuva viime kertauksista:

inttifotoja

Jahas, täällä on muitakin mustimiehiä kehissä. Olen sanonut tämän ennenkin ja sanon nytkin, musti on miesten ase, Apilaattori on tytöille. :)
Ampuminen on vänkää hommaa, vetäminen sitten onkin totaalista helvettiä. :hyper: On sitä saatanaa tullut vedettyä ainakin yhden eliniän verran heittämällä. Sitä painetta ampuessa ei osaa selittää, jos ei ole itse ollut ampumassa tai asemassa mukana. Se pitää kokea itse. :D Ja totta, yöammunnat rokkasi täysillä. Kiva kun sattui kattomaan sivusilmällä perseliekkiä, ei vähään aikaan nähnyt mitään.

Mutta tuli vielä mustista mieleen, että osaako kukaan tällä hetkellä intissä oleva kertoa onko musti vielä käytössä? Itse muistan kun kotiuduin Kaipr:sta 2002 kesällä skappareiden puhuneen, että musti laitettaisiin naftaliiniin tai se poistettaisiin ainakin osittain käytöstä.... Jos jollakin olisi ensi käden tietoa, niin olisi hauskaa kuulla mikä on/oli tämän miehisen aseen kohtalo.

meilläki kertauksissa yks vähä yksinkertasempi kaveri päätti kesken ammunnan ihailla peräliekkiä. ei siinä mitään mut kun sen homma siinä ryhmässä oli ammusten kantaminen ja se meni sokkona harhailemaan kesken kaiken sinne takavaara-alueelle. olis voinu käydä huonosti ellei yks kaveri olis taklannu sitä viime hetkellä. jälkeenpäin vaan selitti et ku ei ollu nähny mitään sen liekin jälkeen. :david:

edit. niin ja sen mustin käytöstä nykypäivänä voin sanoa vaan sen et tosiaan kertauksissa sillä ainaki ammutaan vielä.

Tosi juttu (sattui allekirjoittaneelle):
Intin hammaslääkäri tiputti jonkin terävän 12mm:n prikan kokoisen esineen (kuvittele em. esine, katkaise se yhdestä kohtaa ja käännä katkaistut päät muutaman mm:n alueelta 90 asteen kulmaan, teroita päät) kurkkuun ja hammaslääkäri intti vielä viimeiseen asti, että mitään sinne ei mennyt. Siitä sitten saikkuun ja hengissä edelleen... Illalla sairastuvalla tarkkailussa ollessani tuli eräs yliluutnantti katsomaan miehen kuntoa ja totesi: "Olit sitten vähän hermostunut tuolla hammaslääkärissä...". Varmaan tulevien vuosien legenda ko. komppaniassa.

Tornihuhuja liikkui lähellä sijaitsevan entisen hyppyrimäen alas laskettamisesta suksilla aina koulutuskielloissa oleviin skappareihin. Parasta viihdettä oli iltalomien ja vekosien arvailu, onko niitä vaiko ei....

Flea sanoi:
Tosi juttu (sattui allekirjoittaneelle):
Intin hammaslääkäri tiputti jonkin terävän 12mm:n prikan kokoisen esineen (kuvittele em. esine, katkaise se yhdestä kohtaa ja käännä katkaistut päät muutaman mm:n alueelta 90 asteen kulmaan, teroita päät) kurkkuun ja hammaslääkäri intti vielä viimeiseen asti, että mitään sinne ei mennyt. Siitä sitten saikkuun ja hengissä edelleen... Illalla sairastuvalla tarkkailussa ollessani tuli eräs yliluutnantti katsomaan miehen kuntoa ja totesi: "Olit sitten vähän hermostunut tuolla hammaslääkärissä...". Varmaan tulevien vuosien legenda ko. komppaniassa.

Tornihuhuja liikkui lähellä sijaitsevan entisen hyppyrimäen alas laskettamisesta suksilla aina koulutuskielloissa oleviin skappareihin. Parasta viihdettä oli iltalomien ja vekosien arvailu, onko niitä vaiko ei....

Milloin tää tapahtu ja missä... muistaisin jonkun selittäneen tällaisesta tapauksesta...?

nevahood sanoi:
mutta jos joku on ollut vekaralla sissikomppaniassa/tiedustelukomppaniassa/3. panssarijääkärikomppaniassa niin tietää tornihuhujen alkulähteen, luutnantti Hypenin. "famous famous rapidos!", valvova silmä. tämä oli kova vetelemään cooppereita. oikeastikkin kovakuntoinen jamppa. pari kertaa oli jäniksenä ja välistä veteli vaan ison sikaarin. huoltomiehille uhosi pihassa tappavansa kun olivat sen kuplaa kolhineet "jos oltaisi siviilissä niin tappaisin".

niin ja ampumaradalla käytti ampumatta jääneet panokset tyylillä. lonkalta ampui maassa ollutta pitsapakettia. asiallinen jamppa.
Luutnantti Hypénistä on varmasti Vekaranjärvellä kuultu useitakin huhuja, mutta mitä itse sivusta aikoinaan seurasin miehen toimintaa, niin enpä ihmettelisi, vaikka noista suuri osa olisi tottakin. Miehellähän oli tapana ainakin harrastaa aseiden kanssa erikoisempia tekniikoita ja ampua ylitse jääviä panoksia ampumaradalla yhdellä kädellä rynnäkkökiväärilla. Lisäksi arsenaaliin kuului muistaakseni pistooli ja haulikko. Impulsiivinen, mutta reilu mies; vaihtoi mm. marssilla kumisaappaita varusmiehen kanssa, joka oli kastellut itsensä suossa. Myös vaaleansininen kupla tuntui tosiaan olevan sydäntä lähellä.

Jostain syystä JvAuk:n puolelle oli vuonna 2000 kertynyt enemmänkin suustaan nopeita ja toinen toistaan kummallisempia kouluttajia. Luutnantti Loihuranta oli toinen, jonka suusta tuli hauskoja lauseita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom