Too old for Budo

Olen 58-vuotias mies joka on harrastanut kaikenlaista liikuntaa/urheilua, mutta missään en ole ikinä ollut masters tasolla. Nyt aloitin 2 vuotta sitten BJJ, kun tyttäreni innostui lajista ja itse olin jossakin vaiheessa harrastanut judoa 4-5 vuotta. Taukoa oli edellisestä kerrasta tatamilla reilut 25 vuotta. Ihan Ok meni tuo BJJ eka kerralla, joten edelleenkin käyn BJJ reenaamassa. Vuoden jälkeen alkoi tekemään mieli enemmän pysty ottelua ja muutaman kuukauden jälkeen menin judo reeneihin. Siinä oli kyllä kynnys BJJ:tä selkeästi korkeampi.
Nyt reenaan judoa 2 x viikossa (1,5 h/krt) ja BJJ 3 x viikossa (2h/krt). Tämän päälle kerran viikossa kerran kuntosali ja päivittäin kävelyä 4-5 km. Pakko myöntää että kaikilla kerroilla en saa itsestäni kun 60-70% irti. Jokohan tuo ikä alkaa painaa vai onko syy ruokavaliossa. Olen molemmissa lajeissa porukan vanhin reenaaja, mutta toistaiseksi olen ihan kohtuullisesti pystynyt "kiusaamaan" nuorempia. Nyt mielestäni kehitys on polkenut paikoillaan syksyn kehityspiikin jälkeen.
Jos joku ravintotieteen asiantuntija lukee tämän, niin mielelläni kuulisin häneltä, miten saisin tehoja reeneihin lisää vai pitääkö hyväksyä iän tuomat rajoitteet?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuuluisi ehkä ennemmin tuonne ravintopuolelle.

Jos lepo/uni on kunnossa, voisi ongelmaa lähteä selvittelemään juurikin ravinto puolelta. Oletko kirjannut syömisiä (esim kalorit ja makrot)? Hankala lähteä auttamaan, jos ei tiedä lähtökohtaa.

En ole kirjannut, mutta selkeä ero energiatasossa, kun syö suht'koht terveellisesti. Aamu selkeä ongelma, normaalisti leipää ja päälle voimariiniä, juustoa ja kinkkua, joskus pari kananmunaa. Sitten syönkin seuraavan kerran iltapäivällä klo 14-15 aikaan. Yleisin ruoka on pari kanafilettä,riisiä tai tummaa pastaa, sekaan hiukan vihanneksiä. 16 aikaan kahvit ja pari digestive keksiä. Sitten reenit klo 17-19, jonka jälkeen nestettä menee n 2 litraa. Muutama leipäpala, banaani ja/tai applelsiini/mandariini. Siinä ns peruspäivänannos. Viikonloppuna silloin tällöin pizzaa ja kerran kuussa ehkä hamppari ateria. Yleensä lauantaina en reenaa vain kevyt kävely hurtan kanssa. Ennen budo-lajeja kävin salilla ja hölkkäsin/kävelin, Siitä on paino pudonnut 15-16 kg. Sali aikaan kyllä turhan tuhdissa kunnossa, nykyinen paino on muutaman kilon alempana kun nuorena judokana, Tuossa pähkinän kuoressa nykyinen malli.

5 lajitreeniä + puntti viikossa on sen verran paljon jumppaa, että syömiseen kannattaa varmaan ihan kunnolla syventyä. Äkkiseltään sapuskan määrä kuulosti aika maltilliselta. Ehkä kannattaa vaikka edes yhdeltä normiviikolta arvoida kulutus ja syödyt kalorit.

En todellakaan ala tyrkyttämään mitään syö 3h välein, mutta tuo ilta on selkeästi kevyt ruoan osalta. Jos halua ja tahtoa on nauttia, niin aminohappoja voisin varauksetta suositella tuohon treeniä ennen/treenin aikana juotavaksi elektrolyyttien kanssa. Iltapalalle vielä hieman jotain proteiinipitoisempaa, niin et ihan kauheaan kataboliaan vaivu yön aikana.

Haittaa ei varmaankaan olisi magnesium ja d-vitamiinilisästä, jos niitä ei mene.

Kyllä asian täytyykin olla niin, että jos treenaat kamppailua 9 tuntia viikossa ja lisäksi perusliikuntaa, niin hyvinkin puolet kamppailusta pitää olla vajaalla teholla. Eli tuo 60-70% pitäisi olla aivan tyydyttävä teho välillä. Johonkin asti rasitusta voi kompensoida kaloreilla, mutta jos paino ei laske niin ruokailu lienee riittävää? Veikkaan että sinulla tulee nyt turhan vähän polttoainetta eli hiilaria jos vertaa tuohon esimerkkiin minkä kerroit? Ainakin treenipäivinä lisäisin 30-50 % hiilariruokia noihin esimerkkeihin...siihen asti että paino ei nouse niin hiilarit ei ole ylimääräisiä. Johan tuossa treenimäärässä olisi puolta nuoremmallekin tekemistä! Esimerkkinä mainitsen, että suomen tämän hetken paras pikajuoksija tekee viikossa vain kaksi kovaa treeniä, 18 vuotias kaveri. Toki muuta harjoitusta tulee päivittäin, mutta se on luonteeltaan enempi palauttavaa. Tältä pohjalta olen itsekin mittaillut omia urheilujani...ei missään nimessä aina täysillä, se johtaa seinään törmäämiseen lajista riippumatta.

Hyviä kommentteja, kirjailen mitä syön teen siitä analyysin. Budo puolella yritän joka toisen reenin vetää kevyemmin, ei rahdoria, pelkkää tekniikkaa. Pitää pikkasen himmailla ja turha yrittää liikaa. Loistava tulevaisuus on takanapäin :) . Pikkasen yliväsynyt on kroppa ollut viime aikoina, joten kuukauden kahden kevyempi jakso, voi olla kohdallaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom