Tontin lahjoittaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sama se.

Perintövero on itseasiassa 13% alle 50 000 perinnössä/lahjassa.

Niin näyttää olevan, just tutkailin tätä taulukkoa:
http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=662;47368

Helpoimmalla taidetaan päästä, jos he lahjoittavat tontin meille ja me maksetaan sitten se muutaman tonnin vero. Ei tule sitten mitään sanomista jälkeenpäin.

Kiitokset kaikille, jotka asiaa jaksoivat pohtia :)
 
Oletan nyt, että appivanhemmillasi on kummallakin yhtäläinen omistusoikeus tonttiin. Lähdetään tuosta 30ke hinnasta.
Tällöin molemmat voivat lahjoittaa sinulle kiinteistöstä 1/4. Eli saamasi lahjat olisivat kaksi 15ke x 1/4 = 3750e lahjoitusta jolloin et maksa niistä kummastakaan veroa. Appivanhempasi lahjoittavat avopuolisollesi molemmat 3/4 omistusosuuden jolloin hänen lahjansa olisi kaksi 11250e lahjaa, joista menisi molemmista veroa 85e + (11250e-3400e) x 10% eli 2 x 870 = 1740e.
 
Oletan nyt, että appivanhemmillasi on kummallakin yhtäläinen omistusoikeus tonttiin. Lähdetään tuosta 30ke hinnasta.
Tällöin molemmat voivat lahjoittaa sinulle kiinteistöstä 1/4. Eli saamasi lahjat olisivat kaksi 15ke x 1/4 = 3750e lahjoitusta jolloin et maksa niistä kummastakaan veroa. Appivanhempasi lahjoittavat avopuolisollesi molemmat 3/4 omistusosuuden jolloin hänen lahjansa olisi kaksi 11250e lahjaa, joista menisi molemmista veroa 85e + (11250e-3400e) x 10% eli 2 x 870 = 1740e.

Mä en varmaan ihan oma-aloitteisesti kehtaa alkaa ehdottelemaan, että antakaas mulle siitä osa, jos itse ehdottavat niin sitten on eriasia ;)

Jos tuon tontin todelliseksi arvoksi muodostuu jotain 20-30k€ välistä niin ei se 13% niin paha rasti ole. Pitää lähiaikoina pyytää joku arvioimaan se tontti niin sitten tietää tarkemmin, että missä mennään.
 
Mä en varmaan ihan oma-aloitteisesti kehtaa alkaa ehdottelemaan, että antakaas mulle siitä osa, jos itse ehdottavat niin sitten on eriasia ;)

Jos tuon tontin todelliseksi arvoksi muodostuu jotain 20-30k€ välistä niin ei se 13% niin paha rasti ole. Pitää lähiaikoina pyytää joku arvioimaan se tontti niin sitten tietää tarkemmin, että missä mennään.
Toi oli vaan ehdotus miten tuon voisi toteuttaa. Tonnin tai pari tuossa voi säästää. En ala neuvomaan miten voitelet appivanhempasi säästämään teille tuon summan :)
 
En suosittele mitään yhteisomistusta maapohjaan, kun se tulevan talon omistus menee kuitenkin erilailla. Siitä tulee helvetillinen sotku kun eroatte.

Toiseksi, miksi teidän pitää saada omistusoikeus maahan? Miksei kelpaa maanvuokrasopimus, joka on edelleensiirrettävissä, pantattavissa ja rakennusoikeus ilman vuokranantajan lupaa. Tällöin ei tarvitse noudattaa määrämuotoja hallinnansiirrossa ja vuokramiehen asema on pitkälti sama kuin omistajan. Kun vanhemmat kuolevat, kannattaa kuitenkin varmistua, ettei perillisinä ole ketään vittumaisia tyyppejä, jotka voivat olla hankalia vuokraisäntiä.
 
jossain täällä oli keskustelua vähän vastaavasta. jos tontin kauppasumma on isompi kuin tuo 13k€: jos otatte lainaa niiltä tontin lahjottajilta tontin kauppasumman verran, maksatte nollakorkoa ja lainan lyhennystä joka kuukaus/vuos/vast.. samalla toiseen suuntaan lahjoittaa vuodessa maksimimäärän verran rahaa. laskee vaikka "lainan" takaisinmaksun ja lahjoitusrajan summan samaksi niin käytännössä saa silleen että rahat vaan käy kääntymässä toisen tilillä ja sieltä kiertää takaisin.
eli 3399€ saa lahjoittaa vuodessa verottomana nuppi per nuppi ja jos kumpikin lahjoittaa kummallekin, he lahjoittavat rahat(13k€) teille ja niillä rahoilla lyhennätte lainaa eli siirrätte rahat takaisin.

hommaahan tällaisessakin on, mutta vähän tontin arvosta ja maksuajasta riippuen voi tulla halvemmaksi kuin vuokraaminen... laillisuudesta en mene takuuseen! voi kyllä löytyä joku pykälä mikä kieltää moisen...

Tämä jo hylättiinkin, mutta tehdään asiasta vielä houmio. Toi systeemi olisi lahjoittajille aika "reilu". Eli te lyhennätte sitä esim 10 000€ vuodessa ja he lahjoittavat saman summan takaisin. Nythän te ette joudu maksamaan tästä tietysti veroja, mutta lahjoittaja joutuu maksamaan sen 29% pääomaveron 40% hankintakulujen vähentämisen jäleen. Näin todellinen vero% on 17,4%, mutta sen maksaa siis lahjoittaja. Reilua:)
 
Todellakin muistakaa, että vaikka luovutus tapahtuisi vastikkeetta (= lahja/ennakkoperintö) joutuu lahjoittaja maksamaan käyvän hinnan mukaisesta arvosta mahdollisen luovutusvoittoveron. Eli jos tontti on aikoinaan maksanut 1e ja nyt 30 000e niin 40% hankintameno-olettaman jälkeen verotettavaa luovutusvoittoa on syntynyt 18 000e mistä vero on vajaa 6000e. Eli vaikka lahjoittaja ei saa yhtään rahaa tontista hän joutuu maksamaan yllä olevan esimerkin mukaisessa tilanteessa 6000e luovutusvoittoveroa ja lisäksi lahjan saaja joutuu maksamaan lahjasta 13% = 3900e lahjaveroa. Nyt tontista, jonka arvo on 30 000e on maksettu yht vajaa 10 000e veroja vaikka yhtään rahaa ei ole liikkunut suuntaan tai toiseen...

edit. korjatkaa, jos olen väärässä.:)
 
Todellakin muistakaa, että vaikka luovutus tapahtuisi vastikkeetta (= lahja/ennakkoperintö) joutuu lahjoittaja maksamaan käyvän hinnan mukaisesta arvosta mahdollisen luovutusvoittoveron. Eli jos tontti on aikoinaan maksanut 1e ja nyt 30 000e niin 40% hankintameno-olettaman jälkeen verotettavaa luovutusvoittoa on syntynyt 18 000e mistä vero on vajaa 6000e. Eli vaikka lahjoittaja ei saa yhtään rahaa tontista hän joutuu maksamaan yllä olevan esimerkin mukaisessa tilanteessa 6000e luovutusvoittoveroa ja lisäksi lahjan saaja joutuu maksamaan lahjasta 13% = 3900e lahjaveroa. Nyt tontista, jonka arvo on 30 000e on maksettu yht vajaa 10 000e veroja vaikka yhtään rahaa ei ole liikkunut suuntaan tai toiseen...

edit. korjatkaa, jos olen väärässä.:)
Paitsi jos kyseessä on käyttöoikeuden luovutus.
 
Juu, ei me aleta sen enempää kikkailemaan. Eli kuvio tulee nyt sitten menemään niin, että tontin hinnasta hankitaan arvio, appivanhemmat antavat tontin lahjana avovaimolleni ja me maksetaan kiltisti se 13% vero.

Se on selkein ratkaisu, eikä sitten tule jälkikäteenkään mitään sanomista verottajan suunnalta.
 
Juu, ei me aleta sen enempää kikkailemaan. Eli kuvio tulee nyt sitten menemään niin, että tontin hinnasta hankitaan arvio, appivanhemmat antavat tontin lahjana avovaimolleni ja me maksetaan kiltisti se 13% vero.

Se on selkein ratkaisu, eikä sitten tule jälkikäteenkään mitään sanomista verottajan suunnalta.

Ja appivanhempasi maksavat lahjoitusarvon miinus hankinta-arvon jälkeen jäävästä summasta normaalin luovutusvoittoveron (28%). Jos omistus on ollut yli 10v voi käyttää hankintameno-olettamaa (40%) oikean hankintahinnan sijasta.
 
Ja appivanhempasi maksavat lahjoitusarvon miinus hankinta-arvon jälkeen jäävästä summasta normaalin luovutusvoittoveron (28%). Jos omistus on ollut yli 10v voi käyttää hankintameno-olettamaa (40%) oikean hankintahinnan sijasta.

Pitääkö sellainen tosiaan maksaa vaikka mitään kauppaa ei tehdä? Itse en ainakaan sellaista pykälää mistään löytänyt, ainoastaan sen lahjaveron.
 
Pitääkö sellainen tosiaan maksaa vaikka mitään kauppaa ei tehdä? Itse en ainakaan sellaista pykälää mistään löytänyt, ainoastaan sen lahjaveron.


No nyt en ole 100% varma, mutta kuitenkin sellainen mielikuva asiasta on, että lahjoittajan täytyy maksaa. Muistelisin, että esim. kun sain äidiltäni ylioppilaslahjaksi osakkeita niin äidilleni tuli niistä luovutusvoittoa vaikka osakkeet saain ilmaiseksi. Äidin luovutushinta oli sama kuin minun hankintahinta.
 
Naputtelin just verohallinnon nettisivujen kautta kysymyksen tuosta asiasta. Ilmoittelen täällä sitten mitä vastailevat, jos vaikka sattuu jollekin toiselle samanlainen tilanne eteen.
 
Ei ole mun vanhempien, vaan tulevan vaimon vanhempien omistuksessa

Pointti oli siinä, että ärsyttää maksaa asiasta, joka on jo "suvun hallussa" ja joka meille haluttaisiin ihan ilmaiseksi antaa.[/QUOTE

Kyynikön vastaus: Viisainta olisi mahdollisesti tulevilta appivanhemmiltasi antaa se ennakkoperintönä tyttärelleen ja laittaa ehto, että aviopuolisolla ei ole avio-oikeutta tuohon perintöön. Jolloin mahd. avioeron sattuessa tontti jäisi vain heidän tyttärelleen eikä "ei enää sukuun kuuluvalle", mutta sinun kannaltasi tietenkin yhteislahjoitus tai "myynti" on viisainta.

Pieni provo;
Jos se lahja- / tai perintöveron maksaminen on niin vaikea, pyydä lahjoittamaan tontti jollekkin joka pystyy lahjaveron maksamaan ruikuttamatta ( vaikka minulle, vuokraan sen sitten sinulle "kohtuulliseen" hintaan).
 
Juu, ei me aleta sen enempää kikkailemaan. Eli kuvio tulee nyt sitten menemään niin, että tontin hinnasta hankitaan arvio, appivanhemmat antavat tontin lahjana avovaimolleni ja me maksetaan kiltisti se 13% vero.

Se on selkein ratkaisu, eikä sitten tule jälkikäteenkään mitään sanomista verottajan suunnalta.

Ainakin minun kokemukseni mukaan näin on selkeintä.
Isäni antoi lapsilleen tontit ennakkoperintönä ja perintöveron maksoi osa heti tontin saatuaan ja osa isäni kuoleman jälkeen ja muita veroseuraamuksia ei ollut kuin normaali perintövero ei tullut mitään hankintavoitto tms veroja. Isäni laittoi lahjakirjoihin myös ehdon, että puolisoilla ei ole avio-oikeutta tonttiin. Mutta kukin tyylillään.
 
muita veroseuraamuksia ei ollut kuin normaali perintövero ei tullut mitään hankintavoitto tms veroja.

Toivottavasti näin menee myös meillä. Jos ei niin kyllä me itse hoidetaan se lahjoittajillekin tuleva vero, ei tuosta nyt missään nimessä heille saisi mitään kuluja tulla.
 
Toivottavasti näin menee myös meillä. Jos ei niin kyllä me itse hoidetaan se lahjoittajillekin tuleva vero, ei tuosta nyt missään nimessä heille saisi mitään kuluja tulla.

Todennäköisesti olen väärässä tässä kohtaa ja vero tulee ainoastaan lahjan saajalle. Tosin kannattaa varmistaa ettei tule yllätyksiä.
 
Ei lahjan antajille tule tuosta mitään veroja maksettavaksi, sillä hehän luopuvat omaisuudestaan vastikkeetta eikä heille synny minkäänlaista verotettavaa tuloa.

Mikäli tuon tontin itsellenne / avovaimollesi tahdotte omistuksenne, ettekä siis jäädä esim. vuokralle, ei tuo lahjaveron maksaminen kiltisti ole mielestäni ongelma. Tämähän tulisi kuitenkin joskus hänelle perintönä ja tällöin verokohtelu olisi aivan samanlainen.
 
Ei lahjan antajille tule tuosta mitään veroja maksettavaksi, sillä hehän luopuvat omaisuudestaan vastikkeetta eikä heille synny minkäänlaista verotettavaa tuloa.

Mikäli tuon tontin itsellenne / avovaimollesi tahdotte omistuksenne, ettekä siis jäädä esim. vuokralle, ei tuo lahjaveron maksaminen kiltisti ole mielestäni ongelma. Tämähän tulisi kuitenkin joskus hänelle perintönä ja tällöin verokohtelu olisi aivan samanlainen.

Näin minäkin sen päättelin. Tuli tuosta tosiaan verottajallekin laitettua kysymys niin menee sitten varmasti oikein.
 
Back
Ylös Bottom