Tonnikalan syönnin pitkä-aikaisvaikutukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RJDIO
  • Aloitettu Aloitettu
Eipä tuo ideologia oikein loppupeleissä toimi, aika monia Ei-purkki-ruokatuotteita säilytetään jonkinnäköisissä säiliöissä jossakin tuotantovaiheessa joista irtoaa jos jonninnäköstä "kemikaalia". Saahan sitä silti elää uskossa missä haluaa, useimmiten kaikennäköiset ekologisuus/terveellisyys/vältän kemikaaleja jutut tuppaavat oleman suuria ilmakuplia - todellisuus romuttaa ne.

Eli siksi kun joitain muitakin elintarvikkeita voidaan jossain vaiheessa säilyttää jonkinnäköisessä säiliössä ehkä joskus, ja siitä saattaa ehkä irrota jotain johonkin, ei sinusta kannata pyrkiä välttelemään selvää terveysriskiä? En ymmärrä tätä logiikkaa, että jos ei voi elää "täydellisesti" (koska kaikessa on kaikkea), niin ihan sama sitten mitä paskaa vetää. Toki kaikki tekevät niin kuin parhaaksi katsovat, mutta itse pyrin minimoimaan vaikka pienilläkin teoilla sitä kemikaalien määrää, jonka kroppaani saan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tänään tuli Prismassa just juttua miten ihmiseen kasaantuu kaikki kemikaalit mitä on luontoon livahtanut tai suoraan ruiskutettu. Siinä mainittiin myös Halon mainitsema bisbhenol-A ja,että sitä irtoo just säilykepurkin kannesta purkkia avatessa. Se oli Kanadalainen dokkari ja kanukkien viranomaiset luonnollisesti kiisti näiden hyvin pienten määrien aiheuttavan mitään ihmiselle. Samat viranomaisethan myös vakuuttaa EU:n olevan väärässä,kun se ei salli hormoonipiikkien tuikkimista lehmiin,eikä hormoonilehmien lihan tuomista ameriikoista EU kauppoihin.

Hyvä lopputulos saadaan, kun vedetään kaikkea vähän :) Eli tuskin tunan BPA tappaa jos syö pari purkkia viikossa, samoin karkkiakin voi syödä kohtuudella, kuten myös maapähkinöitä joiden viljelemisessä käytetään kaiketi ankaria myrkkyjä (en ole varma), jne. jne. jne... eli kun syö monipuolisesti niin pysyy terveenä ja hyvinvoivana. Itse ainakin pyrin tähän. Toki laiskuus ja budjetti vähän pakottavat yksipuolisuuteen, mutta esim. kasvisten kohdalla pyrin vaihteluun.

Tänään tuli Prismassa just juttua miten ihmiseen kasaantuu kaikki kemikaalit mitä on luontoon livahtanut tai suoraan ruiskutettu. Siinä mainittiin myös Halon mainitsema bisbhenol-A ja,että sitä irtoo just säilykepurkin kannesta purkkia avatessa. Se oli Kanadalainen dokkari ja kanukkien viranomaiset luonnollisesti kiisti näiden hyvin pienten määrien aiheuttavan mitään ihmiselle. Samat viranomaisethan myös vakuuttaa EU:n olevan väärässä,kun se ei salli hormoonipiikkien tuikkimista lehmiin,eikä hormoonilehmien lihan tuomista ameriikoista EU kauppoihin.

http://ohjelma.yle.fi/ohjelmat/580238

Tsekatkaa 12:00 eteenpäin, kun kaveri puhuu BPA:sta. Se on siis muoviyhdiste, jolla tölkkien sisäpinta päällystetään, jotta metalli ei liukenisi ruokaan. Itse kemikaali on varmaan pahempi, kuin mitä se metalli olisi...

Kaapeli sanoi:
Lukeeko siinä purkissa kyseessä olevan auringonkukkaöljy?
Niissä joissa ei lue, luulisin käytettävän jotain halpaa ja huonoa kookosöljyä.

Kookosöljy on huoneenlämmössä kiinteää. Yleisimmin purkkitunassa on auringonkukkaöljyä - jos se on oliiviöljyä niin sitä kyllä mainostetaan ahkerasti, vaikka se olisi huonolaatuista. Tunapurkin öljyt on lähes poikkeuksetta huonolaatuisia (esim. juuri se auringonkukkaöljy), aivan liikaa omega-6:sta ja kaikki hyvät aineet raffinoitu pois. Se purkin öljy kannattaa kaataa pois ja pistää parempaa tilalle.

powerhousu ei siinä varmaa muuta ideaa mut pysyy lihanesteet vähä paremmi sisäl. Ainakin näin omakohtasia kokemuksia tai sit vaa mutuilua :D

Eli siksi kun joitain muitakin elintarvikkeita voidaan jossain vaiheessa säilyttää jonkinnäköisessä säiliössä ehkä joskus, ja siitä saattaa ehkä irrota jotain johonkin, ei sinusta kannata pyrkiä välttelemään selvää terveysriskiä? En ymmärrä tätä logiikkaa, että jos ei voi elää "täydellisesti" (koska kaikessa on kaikkea), niin ihan sama sitten mitä paskaa vetää. Toki kaikki tekevät niin kuin parhaaksi katsovat, mutta itse pyrin minimoimaan vaikka pienilläkin teoilla sitä kemikaalien määrää, jonka kroppaani saan.

Jep, ymmärrän kantasi. Kaikki taplaa tyylillään, oma mielipide vaan on, että ihmiset (sinunlaisesi) vetää överiksi noissa jutuissa. On tässä elämässä muutaki murehdittavaa ku tonnikalapurkeista saatavat sivuvaikutukset.

powerhousu ei siinä varmaa muuta ideaa mut pysyy lihanesteet vähä paremmi sisäl. Ainakin näin omakohtasia kokemuksia tai sit vaa mutuilua :D
Ja omakohtaisen kokemuksen perusteella toi on juurikin mutuilua. Se voi tuntua siltä, että vedessä ei muka kuiva niin helposti. Jos sieltä nesteet tulee pihalle, niin ei ne enää takaisin sinne mene vaikka sitä kanaa uittaisi missä. Nimimerkillä keitin kerran kanan niin kuivaksi, ettei ole uunissakaan ikinä niin kuivunut. Ja toiseksi se ei siellä uunissa kyllä kuivu ellei kokki ole täysin käsi. Tosin itse tykkään vetää vähän kuivaksi. Se keitetty oli silti jo naurettavan kuiva.

Jos ei huomioida itse purkkia vaan keskitytään sen sisällön pitkäaikaisvaikutuksiin, niin suosittelen vaihtamaan tonnikalan sardiineihin. Sisältävät enemmän omega-3-rasvahappoja ja paljon vähemmän raskasmetalleja.

Sardines are extremely low in contaminants such as mercury.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sardine#Sardines_as_food

Makrilli on myös erittäin rasvainen kala ja minusta parhaimman makuinen säilykefisu. Säilykkeissä käytetyissä makrillilajeissa ei ole elohopeariskiä.
Sitä myydään yleisimmin 125g purkeissa tomaattikastikkeessa, joka toimii ruisleivän päällä.

Halo tai joku muu voisi vastata siihen, että mitäs me köyhät opiskelijat sitten syödään jos purkkitonnikalaa pitäisi ruveta välttelemään terveyshaittojen pelossa ? Suomessahan ruoka on tunnetusti kallista ja purkkitonnikala on niitä harvoja edullisia tuotteita.

mistä lähtien tonnikala on halpaa?

Aika totta. Itse syön esim paljon possun ulkofilettä. Kestotarjouksessa S-marketissa 5,90 eur/kg. Täyttä tavaraa eikä pahemmin rasvaa. Proteiinia 24g / 100 g. Ja kilohinta alle halvimmankin tonnikalan. Tosin syön mä tonnikalaakin mutta kalliimpaahan se on...

mistä lähtien tonnikala on halpaa?

No,en minäkään halpana pidä(no jos niitä "kusivesissä" maustettuja 0,80€purkkeja ei lasketa mukaan)
Abba/ JohnWest 2-2,4€ purkki ja Pirkkaa saa halvalla 1,4€!
Mutta ei kyllä kg hinta kauhen edulliseksi tule!

Aika totta. Itse syön esim paljon possun ulkofilettä. Kestotarjouksessa S-marketissa 5,90 eur/kg. Täyttä tavaraa eikä pahemmin rasvaa. Proteiinia 24g / 100 g. Ja kilohinta alle halvimmankin tonnikalan. Tosin syön mä tonnikalaakin mutta kalliimpaahan se on...
En menis välttämättä allekirjoittamaan tonnikalan kalleutta... Nimittäin jauhelihasta, broilerinsuikaleista jne. lähtee pannulla huomattavasti enemmän painoa kuin tonnikalasta. Eli siinä vaiheessa kun syömään ruvetaan niin kilohinnat on on jotain muuta kuin mitä paketissa lukee...

Silakka hyvä vaihtoehto. Pari kiloa fileitä, merisuolaa sipulisilppua etikkaa ja paino päälle ja pari päivää jääkaapissa. Voi myös pakastaa. Hyvää ja lähiruokaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom