Tommih! ja muut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Horst11
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tää nyt on vähän kevennystä.. vaikuttikohan mulla 15-ikäsenä alotettu kunnon kyykkyharjoittelu pituuskasvuun, kun 7. luokalla terkkarin paperien mukaan musta olis pitäny tulla 297:eek: :rolleyes: Ei onneks tullut kuin 199...

Mun mielestä voi huoletta harrastaa kyykkäämistä, kunhan ei mitään maksimeja kovin nuorena ala nostelemaan.

Kun luiden päiden epifyysilevyt sulkeutuvat loppuu pituuskasvu, kovalla kyykky- ja painoharjoittelulla epifyysilevyt sulkeutuvat liian aikaisin. Kyykky- ja painoharjoittelua maltilla kun pituuskasvu on kesken, se ei ehkä tunnu tällä hetkellä tärkeältä, mutta entäpäs 5 - 10 vuoden kuluttua? Kyykky saattaa silloin olla kova, mutta pituuskasvu jäänyt kesken... Maltti on valttia harjoittelussa.

Viimeksi muokattu:
Ei se kyykky niin tärkeä ole itse aloin tekee kyykkyy noin vuoden harjoittelun jälkeen. Itse en ainakaan kyykkyä tekis ton ikäsenä. Sellasen 15 vanhana voi alkaa harjoitella kyykkyä muttei iosoilla painoilla. Mullakin on sarjapainot 40kg eikä oo lähelläkään maksimia teen sellasia 8 toiston sarjoja.

Mä otin kyykyn ohjelmaan mukaan pari kuukautta sitten, ikä 16.7 pituus 187 ja paino jostain iän ja pituuden neliöjuurten väliltä :(

Joulun tienoilla kun piti vähän rannetta kuvata ni lääkäri totes että kasvu-urat on auki, voi vielä pari senttiä tulla pituutta.

Toistaiseksi olen pitäytynyt aika pitkissä sarjoissa pienillä painoilla kun tekniikka kuitenkin kohtalaisen perseestä. Tekemällähän oppii :D

Noo punttikoulun vetäjä tuskin tarttee kauheesti neuvoja. Meriittejä löytyy kyllä vaikka muille jakaa. Kaverilla on (en muista tarkkaan) ,mutta ainakin se kymmenen suomenmestaruutta. Kyllä nuoret joskus ykkösiä kyykkäävät kuhan kattoovat ,että tekniikka on siinä kuosissa että eivät säre itteensä. Ja vaikken itse ole kauheemmin seurannut painonostoa niin olen sen huomannut ,että epäonnistuneita kyykkyjä ei ole meikäläisen silmiin sattunut. Eli ei oteta ihan sitä 100%. Ei täällä ainakaan ole kenenkään pituus kasvuun vaikuttanu ratkasevasti. Kyykky tekniikoitakin on niin monta kun on nostajiakin. Kyllä sen hakemiseen vie vuosia jos meinaa kovia rautoja tehdä. Harvat on niin lahjakkaita ,että kaikki menee kerralla nappiin ja itse oppimalla.

Tuntuu että monelle täällä on kevyt reeni/viikko tuntematon käsite. Tai käsite on ,mutta sitä ei malteta noudattaa. Monet pitää mielummin viikon paussin kun reenais kevyesti.

Fakta on se ,että varmasti voi kyykyn tekniikka harjotteita tehdä ilman pituus kasvun kärsimistä. En tiedä mistä tää käsite on yleensä tullut. Vähän samalta tuntuu tää käsite kun se ,että "en tee kuin puoli kyykkyä kun kuulemma polvet hajoaa".

kyllähän kyykkyä pystyy tekemään siten ettei pituuskasvu häiryynny mutta kun ei malteta kuitenkaan tehdä niin kevyillä painoilla kun pitäisi;)

Tommih

Pistäs viel noi strategiset mitat!

Omani:

Rinta:95cm.

Hauis:34cm.

Vatsa:81cm.

Muita ei oo tullu mittailtua.

Eli pistäisitkö viel noi omasi?

Tommih 2

Et jaksais pistää jotain treenipainoja?
Olis hyvä juttu ,kiinnostaa meinaa voi vähän vertailla.

Originally posted by Risto-86
Mielipiteitä kun löytyy niin minkä perusteella tiedätte että kyykkääminen kasvuiässä on epäterveellistä ja miksi se on sitä?

Mie ainakin onnistuin hommaamaan itelleni rasitusvamman (joku Schlatterin systeemi, oli aiemmin juttua foorumilla) polveen, kun aloitin kyykkäilyn ehkä liian aikaseen ja erityisesti paskalla tekniikalla. Ei nyt kannata ottaa sätkyjä tästä, varmasti nuorena voi kyykätä ilman haittoja kunhan vaan malttaa pitää painot kohtuullisena ja panostaa tekniikkaan heti alusta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
tommih: et viittis pistää tän kaikkien nähtäviks niit treeni/maksimi painoi? Voisin mäkin vähän vertail niit omiin. Alotin viimeviikolla tekeen sellasel systeemillä että nostan joka sarjojen välis painoo ja teen niin monta toistoo kun jaksan(olisko toi pyramidi) Täytyy koittaa miten vaikuttaa penkki maksimiin jos vaiks sais sen tonne 80-85 paikkeille :rolleyes:

Mike:

Minkätakia prässiä ja hackiä voi tehdä pituuskasvua häiritsemättä? Epifyysilevyjä löytyy mun tietääkseni kaikista luista, niin voihan jalat lakata kasvamasta myös prässiä ja selkä hackiä tekemällä?

Yksi tuttu tulee mieleen joka on saattanut oman pituutensa pilata päin persettä treenaamisella. Kaverilla on mutsi yli 175 cm ja faija yli 190 cm. Jo joskus 13-14 vanhoina tää jätkä teki kamalia niiauksia yli 100 kiloa niskassa, prässiä yli 200 kg:llä, niiauksia myös. Sarjat oli aina kymppejä koska vähemmät toistot oli vaarallisia, mutta kaverin olis pitäny pikemminkin tehdä ykkösiä sillä painolla, jos sitäkään. Tää tyyppi jäi 170 cm pitkäksi ja joku aika sitten tais katkasta jotkut jänteet lonkastansa ja polvista. Meni pyörätuolilla puoli vuotta ja on edelleen eikä ole kasvanut senttiäkään.

Kai mä voin kyykätä, ku oon "jo" 16-vuotta ja pituusennuste oli 180cm ja oon 180cm pitkä, vai jätänkö kyykyt poijes :rolleyes:

Originally posted by Jorkka
No hyvä, kuhan vaa tää vasen etureisi helpottais nii vois kyykkäillä.
Tosin haeskele ensin sitä tekniikkaa pienimmillä painoilla, ja muutenkin varmaan kannattaa tehdä vähän pidempiä sarjoja.
En tiedä. Järki vain sanoo, että sinun, kuten myös minun kroppa ei ole vielä aivan täydessä latingissa mihkään älyttömyyksiin. Kaikki kun kehossa vahvistuu hiljalleen..

Re: Re: Tommih! ja muut

Originally posted by mikakor
Useissa treeniohjelmissa mitä olen nähnyt, tehdään ainakin kolme eri liikettä ja jokaisessa ainakin kolme kovaa sarjaa. Eikö tämä ole hieman liikaa? Itse selviän hyvin kahdella liikkeellä, esim penkki + käsipainot, ja sarjojakin vain joku 2 kpl, joista viimeisin vasta täysin loppuun. Hyvin ovat tissit kasvaneet.
Monet sanovat, että jopa yksi kova sarja riittäisi per lihas.

Omalla kohdalla on sitä paremmin aina treeni kulkenut kun on raaskinut sarjoja vähentää ja tehoa koventaa.

Rinnalle teen 2 liikettä, ja lämmittelysarjan+2 kunnon sarjaa, viimeinen kovin. Ja toimii! Sitä enemmän kasvaa, mitä paremmalla tekniikalla nuo ottaa ja malttaa tosiaan jättää tekemättä enempää, sillä saa kyllä paikat kipeäksi muttei kasvamaan...

Oon myös sitä mieltä, että takuulla yhdellä kovalla sarjalla saa paikat kasvamaan, ei varmaan kipeäksi mutta kasvamaan kyllä, ja paremmin kuin usean sarjan nylkytyksellä. Näin siis NATUJEN kohdalla.

Originally posted by Away
Tosin haeskele ensin sitä tekniikkaa pienimmillä painoilla, ja muutenkin varmaan kannattaa tehdä vähän pidempiä sarjoja.
Juu, tottakai. Mä oonkii jo pari kertaa pelkän tangon kanssa hionu tekniikkaa.
Ekalla kerralla ihmettelin, että mikä helvetti tässä on, ku ei pysty kovin syvälle mennä. Toisella kerralla laitoin lankun pätkän kantapäitten alle ----> toimi!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom