BB PRO Tom Platz

http://juicedmuscle.com/jmblog/sites/default/files/images/leg routine.jpg

Aika hurja ohjelma jaloille Tom Platzilla :) meikäläinen lähtis ambulanssin kyydillä ku tota yrittäisin tehdä!

Jännä,

- 3 liikettä etureisille (kyykky niin syvälle tehtynä ehkä kyseenalainen, menee kovasti takareisille ja pakaroille)
- 1 takareisille
- 3 pohkeille

Näköjään ollut hyvä tyyli painottaa kovasti etureisiä ja pohkeita, pitäsköhän kokeilla vastaavaa.... :whip:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jännä,

- 3 liikettä etureisille (kyykky niin syvälle tehtynä ehkä kyseenalainen, menee kovasti takareisille ja pakaroille)
- 1 takareisille
- 3 pohkeille

Näköjään ollut hyvä tyyli painottaa kovasti etureisiä ja pohkeita, pitäsköhän kokeilla vastaavaa.... :whip:

Hurja kyl mun mielestä :) kauankohan on kestänyt treeni ku sarjojakin niin perkeleesti?

Jännä,

- 1 takareisille
- 3 pohkeille

Tuo ohjelma tuntuu aina pomppaavan esille, kun Platzin jalkatreeneistä keskustellaan. Mies saattoi jotain tuon tapaista tehdäkin aikaisemmin urallaan, mutta haastatteluissa kertoo tehneensä tähän tyyliin ainakin loppupuolella uraansa:

2 erilaista jalkatreeniä, joiden välillä lepoa 7-10 vrk. Treeni 1: vain 2 liikettä, eli kyykky ja reidenkoukistus, joskus pelkästään kyykky. Kyykyssä periaatteella "heavy weight, hig reps" eli treeni saattoi mennä näin: ensin venyttelyä 20-30 min, sitten hidas lämmittely kohti työrautoja, jota seurasi pari normi-ihmisille täysin käsittämätöntä sarjaa, kuten 40x180 kiloa, 5-20 min tauko ja toinen sarja samalla painolla niin monta toistoa kuin tulee. Jos vielä kykeni hoipertelemaan reisikoukistuskoneelle, niin teki esim yhden 50 toiston sarjan kevyellä vastuksella, tai useamman setin joissa lopussa kaikki maholliset tehokeinot. Kyykkytreeni saattoi olla myös yksi pudotussarja 260 kilosta tyhjään tankoon asti. Ja sillä 260 kilolla ensin 10-15 toistoa. Joskus teki myös ultrapitkää sarjaa, kuten 100 kilolla kymmenen minuuttia putkeen.

Toisen jalkatreenin vuoroviikoin Tom teki pelkästään koneilla ja se olikin siten totaalista koneiden raiskausta: ensin reidenojennuksia 10 sarjaa maksimitoistoilla+osatoistoja, pakkoja, staattista pitoa...tämän jälkeen yleensä hack-kyykkyä kantapäät yhdessä jalkaterät sivulle osoittaen pitkää sarjaa ja välillä melko akrobaattisella tyylillä joka olisi räjäyttänyt tavan kuolevaisen polvilumpiot seinille. Loppuun reisikoukistusta kaikilla mahdollisilla tehokeinoilla höystettynä.

Muutama viikko ennen kisoja tom lopetti kyykkäämisen kokonaan ja keskittyi reisiojennuksiin ja muihin koneliikkeisiin separaation esiin saamiseksi.

ukukuh10.jpg

Menee nimenomaan etureisille kun kyykkää Platzin tyylillä. Syvyys ei ole oleellista vaan äärimmäisen pieni polvikulma suhteessa lantiokulmaan mutta käytännössä pitää mennä lähes perse lattiaan (kapealla asennolla) että tuo saavutetaan. Vaatii kyllä sopivan rakenteen ja liikkuvuuden eteen pitää vielä tehdä erikseen töitä.

No jaa, itellä ei mikään syvään tehty kyykky/prässi/hack mene etureidelle (ellei vedä noita kantapäät nousee - platz tyylejä). Ainoastaan onnistuu etukäteisväsytyksellä jotenkin. Ei tuo varsinaisesti ongelma ole, mutta huomio. Aina on tullut kyykättyä pakarat pohkeisiin tyylillä niin syvälle kuin menee

No jaa, itellä ei mikään syvään tehty kyykky/prässi/hack mene etureidelle (ellei vedä noita kantapäät nousee - platz tyylejä). Ainoastaan onnistuu etukäteisväsytyksellä jotenkin. Ei tuo varsinaisesti ongelma ole, mutta huomio. Aina on tullut kyykättyä pakarat pohkeisiin tyylillä niin syvälle kuin menee

Pitäähän niiden kantapäiden noustakin, tai siis olla joku koroke, ellei ole todella hyvä liikkuvuus nilkoissa. Jos mennään syvälle ilman että polvet menevät kunnolla eteen, niin silloin tuo lantiokulman ja polvikulman suhde on heti pakaroille suotuisampi. Eli "perse lattiaan" ei ole niin oleellista kuin "polvet eteen" ja "selkä pystyssä".

Platz-Hack:

rtrtrt11.jpg

Takareisille Tom ei tehnyt ilmeisesti ikinä juuri muuta kuin reisikoukistukset. Mies oli sitä mieltä, että kyykky vastasi suurelta osin niidenkin kehityksestä. Suorin jaloin vetoja en muista maininneen missään, mutta tavallista mavea teki kyllä. Mahtoi olla reidet vähän tiellä :)

platz.jpg

Pohkeille Tom painotti kovaa venytystä. Sarjan jälkeen pohjekoneessa roikkui mies tai pari lisäpainona, kun Tomppa venytti lihaskalvoa vastapumppiin. Tulos:

20tidu9.jpg

Pitäähän niiden kantapäiden noustakin, tai siis olla joku koroke, ellei ole todella hyvä liikkuvuus nilkoissa. Jos mennään syvälle ilman että polvet menevät kunnolla eteen, niin silloin tuo lantiokulman ja polvikulman suhde on heti pakaroille suotuisampi. Eli "perse lattiaan" ei ole niin oleellista kuin "polvet eteen" ja "selkä pystyssä".

Joo oot oikeessa. Tuolla tyylillä, esim korottamalla kantapäätä reilusti ja viemällä polvia eteenpäin saadaan etureidelle.

Mutta tuo tyyli miten platz kyykkää noilla videoilla ei ton tyylistä ole. Noita polvien eteen vientejä se teki huomattavasti enemmän hackissa ja vähän prässissä.
Itse kyykkään lähes 1:1 samalla tyylillä.

Itseasiassa kun läheltä katsoo, on tosi pystyä kyykkäämistä. Tuolla ylempänähän mainittiin että itse oli sanonut takareisien kehittyneen eniten juuri kyykyissä... ;)

edit: varmaankin ihan turvallisuussyistä ei vapailla painoilla noita tehnyt, aika raju 200kg selässä samallailla vääntää kuin hackissa kiskoilla

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Joo oot oikeessa. Tuolla tyylillä, esim korottamalla kantapäätä reilusti ja viemällä polvia eteenpäin saadaan etureidelle.

Mutta tuo tyyli miten platz kyykkää noilla videoilla ei ton tyylistä ole. Noita polvien eteen vientejä se teki huomattavasti enemmän hackissa ja vähän prässissä.
Itse kyykkään lähes 1:1 samalla tyylillä.

Itseasiassa kun läheltä katsoo, on tosi pystyä kyykkäämistä. Tuolla ylempänähän mainittiin että itse oli sanonut takareisien kehittyneen eniten juuri kyykyissä... ;)

edit: varmaankin ihan turvallisuussyistä ei vapailla painoilla noita tehnyt, aika raju 200kg selässä samallailla vääntää kuin hackissa kiskoilla

Ei tietenkään koiteta tehdä mitään perverssiä "sissy hack" muunnosta vapaalla tangolla, vaan polvia tuodaan eteen sen liikkeen kontekstissa. Kantapäät pysyvät alustassa ja korotus ei ole enempää kuin lankku tai painonnostokengät. Niitäkään ei tarvita, jos nilkat joustavat tarpeeksi. Kuitenkin se on koko ajan polvet, jotka "ajavat" liikettä, ei lantio. Siinä on ratkaiseva ero. Takareidet ja pakarat osallistuvat kyllä liikkeeseen, ja alakropan kuormitus on kokonaisvaltaisempi kuin vaikkapa hackissa mutta pääasiallinen suorittaja on silti nelipäinen reisilihas.

Tässä hyvä video aiheesta, eli sarjan lopussa näkyy miten kyykky alkaa reisien väsyessä karata polvilta lantiolle. Platz mainitsee tästä ääneen ja räkittää tangon.

...mistä päästäänkin sujuvasti siihen, että vaikka kyseessä on äärimmäisen kokenut treenaaja, jonka välitykset ovat liikkeeseen ihanteelliset ja liike tehdään biomekaanisesti täysin oikein, pitää bodytreenin ollessa kyseessä silti keskittyä tekemään työ halutuilla lihaksilla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mahtaa olla aika härskit etuläteisväsytykset alla, kun noin pienet (Platzille) painot näyttää painavan noin pahasti. Sama melkein kuin meille peruspenteille tyhjä tanko oisi selässä.

Totesin itsekin pitkästä aikaa millaista tuskaa on kyykky muutaman maksimaalisen reidenojennussetin jälkeen. Reisissä tönkköpumppi ja meinasi todellakin karata persiille koko liike, jos vähänkin herpaantui keskittyminen vaikka käytän tuota polvista lähtevää painonnostotyyliä itsekin.

Ero? Voimanostokyykyssä se lantion käyttö korostuu, itse olen puhunut kokoajan pystystä painonnostokyykystä. Itse lopetan sarjan jo ennen tuommoista niiaamista, kuin etureidet on jo selvästi väsyneet. Ja niinhän se on, että kohdelihaksella parempi pyrkiä tekemään, eikä pommittaa noin pohjaan, josta tulla sitten ylös pakaroiden voimalla ;)

Tuossakin videossa näkee että polvet ei mitenkään erityisesti mene jalkaterien ohitse. Katsoin omaa kyykkyä videolta, niin menee vähintään yhtä paljon polvet edelle. Painonnostokyykkyä minäkin teen ja mekaniikan tiedän - pn kyykky alkaa polvien koukistamisella. Ja mulla menee se kyykky eniten takareisille ja perseelle, ei siihen auta 3 sekunnin negatiivisetkään. Tämäkin on vahvasti henkilöstä riippuvaa, onhan niitä ihmisiä jotka taas ei takaosastoon saa jalkaliikkeitä menemään mitenkään. Vastahan tästä aiheesta vääntöä oli jossain toisessakin ketjussa...
Kuitenkin kaveri on kasvattanut maailman parhaat jalat - tekemällä 1 suoraa takareisiliikettä, eikä riitä että sanoo kyykyn kehittäneen takareisiään huomattavasti...

Mahtaa olla aika härskit etuläteisväsytykset alla, kun noin pienet (Platzille) painot näyttää painavan noin pahasti. Sama melkein kuin meille peruspenteille tyhjä tanko oisi selässä.

Samaa olen ihmetellyt. Liekö sitten koko päivän edestä demonstraatioita jo takana mutta hyvä osoitus siitä, miten vaikeasta liikkeestä on lopulta kyse.

Ero? Voimanostokyykyssä se lantion käyttö korostuu, itse olen puhunut kokoajan pystystä painonnostokyykystä. Itse lopetan sarjan jo ennen tuommoista niiaamista, kuin etureidet on jo selvästi väsyneet. Ja niinhän se on, että kohdelihaksella parempi pyrkiä tekemään, eikä pommittaa noin pohjaan, josta tulla sitten ylös pakaroiden voimalla ;)

Tuossakin videossa näkee että polvet ei mitenkään erityisesti mene jalkaterien ohitse. Katsoin omaa kyykkyä videolta, niin menee vähintään yhtä paljon polvet edelle. Painonnostokyykkyä minäkin teen ja mekaniikan tiedän - pn kyykky alkaa polvien koukistamisella. Ja mulla menee se kyykky eniten takareisille ja perseelle, ei siihen auta 3 sekunnin negatiivisetkään. Tämäkin on vahvasti henkilöstä riippuvaa, onhan niitä ihmisiä jotka taas ei takaosastoon saa jalkaliikkeitä menemään mitenkään. Vastahan tästä aiheesta vääntöä oli jossain toisessakin ketjussa...
Kuitenkin kaveri on kasvattanut maailman parhaat jalat - tekemällä 1 suoraa takareisiliikettä, eikä riitä että sanoo kyykyn kehittäneen takareisiään huomattavasti...

Koko ajan puhutaan pystykyykystä.

Siihen voi olla moniakin syitä, miksi sun kyykky menee taka-akselille, vaikka onkin pysty ja ulkoisesti vastaa TP-tyyliä. Se on yksilökohtaista ja ei välttämättä mikään ongelma, kuten mainitsit. Painonnostajaahan ei sinäänsä kiinnosta kohdelihas, vaan se, että kyykky on syvä ja pysty.

Mutta jos toimitaan oikeanlaisilla välityksillä ja rakenteella, riittävällä liikkuvuudella ja oikealla tekniikalla, niin kyykky on haluttaessa erittäin tehokas etureisiliike. Oletan, että Tom Platzin tekemänä se on sellainen. Tiedän, että mun tekemänä se on sellainen ja että sen saavuttamiseksi oli myös tehtävä muutama vuosi töitä liikkuvuuden ja tekniikan eteen. Työ jatkuu joka treenissä.

Mulla tulee polvenpallurat kipeiksi jo ihan pelkästä katsomisesta! Täytyy olla jäsenet melekosen elastista sorttia, kun tolla pystyy kyykistelemään ja polvillensa menemään. Kääk!

Miten Platz treenasi yläkehoa? Aina puhutaan jaloista ja balanssin puuttumisesta. Tekikö jotain samanlaista vai oliko yläkeho treeni "normaali" bodausta? Ei oikein mistään tunnu löytyvän tietoa, jostain tosin luin, että hauiksille teki paljon osatoistoja ja "cheuttausta", joten kai intensiteetti oli korkea.

Miten Platz treenasi yläkehoa? Aina puhutaan jaloista ja balanssin puuttumisesta. Tekikö jotain samanlaista vai oliko yläkeho treeni "normaali" bodausta? Ei oikein mistään tunnu löytyvän tietoa, jostain tosin luin, että hauiksille teki paljon osatoistoja ja "cheuttausta", joten kai intensiteetti oli korkea.

Täältä löytyy silminnäkijän kuvausta Tomin rinta- ja hauistreenistä:

The intensity of Tom Platz - Bodybuilding and Strength Training Articles - Strength Oldschool

Treeni oli jonkinlainen volyymibodauksen ja Mentzer-tyylisen HIT: yhdistelmä. Lähes kaiki sarjat tehtiin reippaasti yli "failuren". Itse asiassa Tomin sarja varsinaisesti alkoi siitä mihin se muilla yleensä päättyi :) Platz perusti myöhempinä vuosina treeninsä puhtaasti "vaiston" varaan-eli teki salilla aina sitä mikä tuntui sillä hetkellä oikealta. Yleisesti ottaen käytti vain 1-2 liikettä per lihasryhmä, mutta lypsi niistä kaiken irti, esim saattoi rintatreenissä tehdä ensin tunnin verran vinopenkkiä käsipainoilla kaikilla mahdollisilla erikois/intensiteettitekniikoilla höystettynä ja sitten loppusilauksena leveää dippiä penkillä seisten, että pystyi tekemään pakkotoistoja. Tom myös teki treenin aikana erilaisia venytyksiä painovastuksella, mikä on erityisen kivuliasta täyteen pumpatuille lihaksille. Sitä en tiedä, mitä Tom tällä haki, mutta esim. Doggcrapp systeemissä tehdään vastaavia "extreme" venytyksiä sillä ajatuksella, että saataisiin venytettyä lihaskalvoja jotta niiden sisään mahtuis kasvamaan helpommin uutta lihaskudosta.

Käytännössä Platzin treenit olivat erittäin vaihtelevia kaikkien lihasryhmien osalta sisältäen pitkää, superpitkää ja vähän lyhyempääkin sarjaa ainakin yläkropalle. Painoilla sinänsä ei ollut merkitystä, ainoastaan tuntumalla lihakseen, sillä että se survottiinjoka treenissä niin tohjoksi kuin ikinä mahdollista. Kaikki intensiteettikeinot, kuten pudotussarjat, pakko- ja osatoistot, staattiset pidot, hitaat negatiiviset, venytykset ym, ym. olivat käytössä ilmeisesti lähes koko ajan huippuvuosina. Aktiiviuran loputtua Tom kuvasi treenejään jopa jollain tapaa "itsetuhoisiksi" ja sanoi jatkuvan hermoston käristämisen superintensiteetillä käyneen loppuaikoina todella raskaaksi.

Genetiikkahan se loppupeleissä esti yläkropan kasvun jalkojen tasolle, vaikka varsinkin viimeisenä olympia vuotena -86 sielläkin oli varsin hyvin massaa. Paksuus etenkin huippuluokkaa.

Ja mulla menee se kyykky eniten takareisille ja perseelle, ei siihen auta 3 sekunnin negatiivisetkään. Tämäkin on vahvasti henkilöstä riippuvaa, onhan niitä ihmisiä jotka taas ei takaosastoon saa jalkaliikkeitä menemään mitenkään.
Niin kai sitten, mutta tämä on jotenkin hankala käsittää, kun miettii asiaa omalta kohdalta. Ei voi ymmärtää miten jollain voi mennä kapea painonnostokyykky takaosastolle. Jotenkin älytön koko ajatus, kun katsoo tästä omasta näkökulmasta. Joo, ollaan yksilöitä, mutta samalla tavalla ne lihakset kaikilla toimii. Mulla ei mene lähes yhtään takaosastolle vaan se on etureisillä niin että tuntuu. Sarjan loppua kohti alkaa mennä pakaroille kun etureisistä loppuu vääntö ja rasitusta siirretään sinne. Sen huomaa selvänä kumartamisena.

Niin kai sitten, mutta tämä on jotenkin hankala käsittää, kun miettii asiaa omalta kohdalta. Ei voi ymmärtää miten jollain voi mennä kapea painonnostokyykky takaosastolle. Jotenkin älytön koko ajatus, kun katsoo tästä omasta näkökulmasta. Joo, ollaan yksilöitä, mutta samalla tavalla ne lihakset kaikilla toimii. Mulla ei mene lähes yhtään takaosastolle vaan se on etureisillä niin että tuntuu. Sarjan loppua kohti alkaa mennä pakaroille kun etureisistä loppuu vääntö ja rasitusta siirretään sinne. Sen huomaa selvänä kumartamisena.

Joo, onhan noita asioita jotka vaikuttaa tuohon esim. lihasepätasapaino/ parempi hermotus jommalla kummalla puolella, mahdollisesti aikasemmat lajit missä toistettu tietynlaista liikettä joka kehittänyt "toispuoleisesti" jalkoja lihasten hermotusta.

Suositut

Back
Ylös Bottom