Toistoista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Keni
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Lihaksen kasvaminenhan perustuu ärsykkeeseen. Kun lihas tottuu siihen samaan toistomäärään, ei se saa ärsykettä ja kehitys pysähtyy.

Kannattaa niitä toistomääriä vaihella suht tiuhaan. Vaikka:
viikko 1: 15toistoa
viikko 2: 10toistoa
viikko 3: 5toistoa
...ja uudestaan ja uudestaan kierretään samaa rataa.

Searchilla ois tääkin löytyny:rolleyes:

Lihaksen kasvaminenhan perustuu ärsykkeeseen. Kun lihas tottuu siihen samaan toistomäärään, ei se saa ärsykettä ja kehitys pysähtyy.
Höpö höpö. Lihas ei osaa laskea. Tietysti toistomääriä vähentämällä saadaan painoa lisättyä, ja se taas tuo erilaista ärsykettä. Mutta pointti oli siinä, että lihas ei totu samaan toistomäärään, vaan samaan rasitustasoon. Rasitusta voidaan muuttaa vaikkapa lisäämällä painoa, jolloin lihas joutuu taas ylikompensoimaan. Siksi nousujohteinen harjoittelu on tärkeää.

On tietysti rasituksen muuttamiseen miljoona muutakin tapaa, ja niitä on joskus hyvä vaihdella ihan senkin takia ettei kyllästy itse.

Lihas ei osaa laskea.

Tuo on hyvä pointti joka kannattaa muistaa. Keho ei osaa matematiikkaa tai mitään muutakaan kouluainetta. Kehon osat tekevät vain se työn mitä ne on suunniteltu tekemään. Ei rintalihas kysy et meinasitko tehdä vielä yhden toiston kun oot jo kuus tehnyt. Ei, se tekee vain työnsä niin hyvin kuin jaksaa ja niin kovaa kuin jaksaa ja sillä selvä.

Tän vois tietty laittaa aloittelijoiden peruskysymyksiinkin mut menkööt tähän nyt sit.
Mulla olis kysymys koskien tuota toistomäärien vaihtelua.
Eli, jos toistojen vaihtelu vaihtelee esim.
1kk 12-15
2kk 8-12
3kk 5-8
, niin onko noiden tarkoitus olla about joka liikkeessä? Tai jos nuo perusliikkeet olisi aikalailla tuossa 6-10 toiston paikkeilla ja eristävissä / apuliikkeissä sitten vaikka 12-15 ja 8-12 vaihdellen, niin olisko tämmösessä järkeä?
Vai onko tämä toistomäärien vaihtelu pienemmässä roolissa kehityksen kannalta kuin olen käsittänyt? Kunhan jonkinlaista vaihtelua toistomäärissä silloin tällöin, on varmaan se oleellisin?

Vai onko tämä toistomäärien vaihtelu pienemmässä roolissa kehityksen kannalta kuin olen käsittänyt? Kunhan jonkinlaista vaihtelua toistomäärissä silloin tällöin, on varmaan se oleellisin?
No jaa. Onhan sillä tietysti merkitystä, kun eripituiset sarjat saa vähän eri lihassoluja mukaan. Lyhyillä sarjoilla taas haetaan voimaa ja pidemmillä hillitöntä pumppia, että siinäkin vähän eri puolia. Kannattaa niitä vaihdella, ettei mene liian yksitoikkoiseksi. Tollasen kausittaisen vaihtelun näen silti henkilökohtaisesti aika turhana. Itelläni on tapana tehdä samassa treenissä vähän kaikenpituisia sarjoja. Alkuun lyhyempää kun on vielä voimat tallella ja loppuun sitten pidempää sarjaa ja haetaan sitä pumppia siinä vaiheessa. Sitä muutosta rasitustasoon haen sitten muilla keinoilla.

Edit: En kyllä usko, että on paljoakaan merkitystä tekeekö kausittain vai samassa treenissä. Taitaa olla vähän mistä tykkää. Tietysti jossain HST:ssä tulee väkisinkin kausittain, mutta se on osa sen tarkoitusta, eikä samaan treeniin niitä voi tunkeakaan.

Vallitsevan valmennusopin mukaan paras kehitys saadaan keskittymällä johonkin ominaisuuteen ja mahdollisesti ylläpitämään muita. Itse näen vaihtelun itsessään tärkeimpänä, vaikka sitten niin että sotkee samaan treenin eri juttuja jos ei halua periodisoida.

Kuten ph ylempänä sanoi, tärkeintä on ettei itse kyllästy. Se tuo parhaan tuloksen pitkällä aikavälillä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mutta pointti oli siinä, että lihas ei totu samaan toistomäärään, vaan samaan rasitustasoon. Rasitusta voidaan muuttaa vaikkapa lisäämällä painoa, jolloin lihas joutuu taas ylikompensoimaan. Siksi nousujohteinen harjoittelu on tärkeää.

Jep. Kun lähtee tuosta liikkeelle, niin sitten voi rakentaa vaikka minkälaisen ohjelman itselleen. Voi painottaa lyhyitä raskaita sarjoja, voi painottaa pidempiä "body" sarjoja tai sitten voi heittää niitä sekaisin ja hakea välillä nopeuttakin. Ainoa asia mistä pitää pitää kiinni on se, että rasitus (toistot*sarjat*paino) kasvaa ja sitten kun alkaa jumittaa, niin vähän löysätään rasitusta laskien - jälleen kerran voit valita mitä (toisto, sarjat, painot) muuttamalla tämä tehdään. Kroppa kompensoi kehittymällä ja kevennyksen jälkeen sitten lähdetään taas kohti uutta nousua.

Mulle se valkeni vasta tuossa noin vuosi sitten. Helvetin eleganttia palauttaa kaikki tuohon yhteen muuttujaan. Kaikki HST:t, DF:t ja ylipäätään järkevät ohjelmapohjat pohjautuu tuohon. Jos treenaa säännöllisesti ja pysyttäytyy enimmäkseen suurissa perusliikkeissä niin mitään ohjelmaa ei tarvitse edes rakentaa. Rasitusta vaan pikkuhiljaa ylöspäin. Helvetin yksinkertaista eikä sen lisäksi tarvitse pitää huolta muusta kuin siitä, että syö ja lepää.

Jees kiitoksia neuvoista viisaammat!

Tosiaan oli vaan vähän pistänyt pään pyörälle noitten toistomäärien vaihtelu kun mm. nopeille lihassoluille tulisi olla juuri näitä lyhyempiä sarjoja, eli että miten tuo toistovaihtelu noiden kohdalla toimii.

Mutta joo, en takerru liikaa noihin toistomääriin, vaihtelen niitä vaik sit just fiiliksen mukaan unohtamatta tietenkin sarjamääriä ja painoja lisäillen / vaihdellen.

Back
Ylös Bottom