Aina toistomääristä väännetään kättä.. Se ei varmaan tule koskaan loppumaan.
Ite olen ainakin huomannu, että sekä pienet, että suuret toistomäärät toimivat. Tosin niitä joutuu välillä vaihtelemaan, ettei lihas totu tietyntyyppiseen treeniin. Tai en mene vannomaan, että se mistään tottumisesta johtuu, mutta huomattavissa on, että kun pitkään reenaa samalla tyylillä ni alkaa painot junnaamaan.
Tosin se vaihtelu voi olla henkimaailmankin juttu.
Kuitenkin 2 tapaa, joilla itse tein ja jotka eivät varmasti ole ainoita oikeita, eikä välttämättä oikeita muutenkaan. Mutta MULLE toimivat:
*lunttaa treenivihkosta*
syksy2004
maksimi oli 135kg
Eli n = "niin monta kuin jaksaa" ja tarkotus on ottaa ekaks sarjapainoks sillanen, että n ois noin 8. Tauot 30sek-1min. Yleensä toistot vaihteli 5-10 välillä, esim. sarja raskaasta kevyeen n = {9,7,8,6,7,6}
100*n (= 75%max)
100*n
90*n (= 66%makx)
90*n
80*n (= 60% max)
80*n
sit ku menee 100*10 ekalla sarjalla ni nostetaan painoa 110 ja tehdään samaa.
Tällä tavalla huomas kehityksen helposti noissa toistomäärissä.
Toinen tapa, jota aina väliin käytin on seuraava:
maksimi sama 135kg
125*n (= 93%max)
120*n (= 89%max)
110*n (= 81%max)
100*n (= 75%max)
ja nyt tuo n oli aluks jotain 3 tai 2.
Voi kuulostaa monimutkaselta, mutta toi on aika yksinkertanen jos vaan tietää jotain omasta sarjakunnostaan. Ja sehän selviää aika nopeesti kokeilemalla.
Sitten toinen mitä voi koittaa, niin tekee välillä vaikka kapeeta penkkiä. Se ei ota edes niin pahasti olkapäihin kuin levee. Tosin ei taida rintaankaan ottaa ihan niin hyvin.
Nyt on maksimi jossain 150 huitteilla..
Ite olen ainakin huomannu, että sekä pienet, että suuret toistomäärät toimivat. Tosin niitä joutuu välillä vaihtelemaan, ettei lihas totu tietyntyyppiseen treeniin. Tai en mene vannomaan, että se mistään tottumisesta johtuu, mutta huomattavissa on, että kun pitkään reenaa samalla tyylillä ni alkaa painot junnaamaan.
Tosin se vaihtelu voi olla henkimaailmankin juttu.
Kuitenkin 2 tapaa, joilla itse tein ja jotka eivät varmasti ole ainoita oikeita, eikä välttämättä oikeita muutenkaan. Mutta MULLE toimivat:
*lunttaa treenivihkosta*
syksy2004
maksimi oli 135kg
Eli n = "niin monta kuin jaksaa" ja tarkotus on ottaa ekaks sarjapainoks sillanen, että n ois noin 8. Tauot 30sek-1min. Yleensä toistot vaihteli 5-10 välillä, esim. sarja raskaasta kevyeen n = {9,7,8,6,7,6}
100*n (= 75%max)
100*n
90*n (= 66%makx)
90*n
80*n (= 60% max)
80*n
sit ku menee 100*10 ekalla sarjalla ni nostetaan painoa 110 ja tehdään samaa.
Tällä tavalla huomas kehityksen helposti noissa toistomäärissä.
Toinen tapa, jota aina väliin käytin on seuraava:
maksimi sama 135kg
125*n (= 93%max)
120*n (= 89%max)
110*n (= 81%max)
100*n (= 75%max)
ja nyt tuo n oli aluks jotain 3 tai 2.
Voi kuulostaa monimutkaselta, mutta toi on aika yksinkertanen jos vaan tietää jotain omasta sarjakunnostaan. Ja sehän selviää aika nopeesti kokeilemalla.
Sitten toinen mitä voi koittaa, niin tekee välillä vaikka kapeeta penkkiä. Se ei ota edes niin pahasti olkapäihin kuin levee. Tosin ei taida rintaankaan ottaa ihan niin hyvin.
Nyt on maksimi jossain 150 huitteilla..