Toinen tv-pistoke makuuhuoneeseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Harze
  • Aloitettu Aloitettu
Vaimoke ilmaisi halunsa katsella telkkaria makuuhuoneessakin, mikä antoi loistavan (teko)syyn taulutelkkarin hankintaan :)

Mutta juuri kun olin jo menossa kauppaan huomasin, ettei makuuhuoneessa olekaan pistoketta! Olohuoneessa seinän toisella puolella olisi. Tietääkö joku, minkä hintainen homma olisi teettää se makuuhuoneenkin puolelle (väliseinä gyproccia)? Entä missä moisen homman voisi Tampereen alueella teettää?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voisi ollakin.

Hieman epäilyttää kuitenkin, onko tuolla vaikutusta signaalin ja sitä kautta kuvan laatuun? Ei viitsisi ostaa kallista töllöä, jos siihen ei saa kunnon signaalia.

Ulkoinen antenni. Verkkokaupasta saa parilla kympilla, joskus 10 € sieltä palautettujen tuotteiden puolelta, sellaisen niiden "oma valmiste" ulkoisen antennin. Toimii hyvin ainakin meillä ja mahtuu vaikka sen tv:n taakse piiloon.

Vaimoke ilmaisi halunsa katsella telkkaria makuuhuoneessakin, mikä antoi loistavan (teko)syyn taulutelkkarin hankintaan :)

Mutta juuri kun olin jo menossa kauppaan huomasin, ettei makuuhuoneessa olekaan pistoketta! Olohuoneessa seinän toisella puolella olisi. Tietääkö joku, minkä hintainen homma olisi teettää se makuuhuoneenkin puolelle (väliseinä gyproccia)? Entä missä moisen homman voisi Tampereen alueella teettää?

Jos se olohuoneen antennipistoke on siinä suoraan seinän takana, niin vedä seinän läpi se piuha (oletan että puhutaan antenni-pistokkeesta). Kyprokkiin täräyttää reiän melko helposti vaikka puukolla jos ei poraa ole. Porattaessa kannattaa tietysti varoa sähköjohtoja.
Sitten vielä ostat siihen olohuoneeseen sellasen haaroittimen joka ei maksa paljon mitään ja vedät siitä toisen antennijohdon makkariin.

Joo, seinän läpi reikä on miunkin ehdotus. Osta / lainaa jostain sellainen "Koolaustutka" joka näytää myös sähköjohdot. Sillä katot sopivan kohdan seinästä, eli kohta missä ei ole koolausta eikä johtoja, ja siihen siisti reikä.

Juttelinkin tästä hifimyyjän kanssa ja hän kertoi, että parhaatkin langattomat lähettimet heikentävät kuvanlaatua liikaa.

Reikä gyprokkiin on hyvä ratkaisu. Kiitoksia! :rock:

=> lähtee ihmettelemään miten koolaustutka toimii

Mulla makso yläkerrasta alakertaan (rivitalo 2-kerrosta) lisäantennirasian vetäminen 150 egee. Sisälti piuhat, multimedia rasiat ja työn. Kuopiossa tosin. Jätkät samalla mittas ja tarkisti. Hyvin toimii digiboxit ja kaapelimotut

En tiiä kumpi on parempi tuossa, vetää pintavetona uusi rasia vai tehdä siisti reikä ja vetää piuha seinän toisella puolella olevasta rasiasta ?

Niin siis slc oletan että pintavetona tekivät tuon siun pistokkeen.

oman tiedon mukaan tv-antenni piuhaa ei voi liittä samaan tapaan sarjaan kuin norm virta pisto rasiaa... en ole X pertti mutta anteenni piuhaa 200m. vetäneenä luulen että väittämälläni on perää...

Juttelinkin tästä hifimyyjän kanssa ja hän kertoi, että parhaatkin langattomat lähettimet heikentävät kuvanlaatua liikaa.

Reikä gyprokkiin on hyvä ratkaisu. Kiitoksia! :rock:

=> lähtee ihmettelemään miten koolaustutka toimii

Juuri näin! Toissaviikolla itse vedin 16m johtoa olkkarista makkariin vaatehuoneen, työhuoneen, eteisen läpi alittaen kynnyksiä ja listoja.
Menet kauppaan, ostat haaroittimen, johtoa ja uros- ja naarasliittimen.
Pyydät kuorimaan johdon päät liikkeessä, ne on helppo ruuvata liittimiin kiinni.
Johdon sisässä kulkeva kuparilanka laitetaan läpi liittimessä olevasta reijästä ruuvipuristuksella ja liittimen 2 ruuvia kiristävät johdon rungon liittimeen kiinni. Johdon sisässä kulkee myös hopeista kuorta, tämä ei saa osua kuorittuun kupariin, kun johtoa ruuvataan liittimeen kiinni.

Tuo seinän läpi -homma on tosiaan helppo. Reikä seinään ja johto läpi, liittimet kiinni ja töllöttelemään.

oman tiedon mukaan tv-antenni piuhaa ei voi liittä samaan tapaan sarjaan kuin norm virta pisto rasiaa..
Niinpä. Jos johdon ominaisimpedanssi muuttuu, tapahtuu muutoskodassa epäsovitus. Eli signaali heijastuu takaisin sotkien koko johdon toiminnan. Pahimmassa tapauksessa heijastunut signaali voi aiheuttaa muiden laitteiden (esim. mastovahvistimen) hajoamisen.

Itse ei siis kannata alkaa tinailemaan ainakaan kerrostaloissa, vaan kannattaa käyttää valmiita liittimiä ja haarottimia. Valmiiden liittimien kiinnitys tapahtuu helposti eivätkä maksa paljoa. Esim. tällasella osalla saat haarotuksen tehtyä: http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=C0003C425&infosivukoodi=KOAX-T-2 Kilkeet löytyy melkein mistä tahansa kaupasta. Reikä vaan poralla läpi jos ei halua hifistellä koteloilla. Ite en laittais seinään toista rasiaa, koska joka liitoksessa signaalin taso vaimenee.

Haarootin vaan rasiaan ja vetää antennijohdon joko seinän läpi tai seiniä pitkin.

Edit: Myöhässä... Siima selittikin jo kaiken tarpeellisen.

Vahvistimella oleva haaroitin ja 75 ohmin johto sekä liittimet. Haaroitin n. 10 €, johto muutaman euron ja liittimet sama homma. Ei ole vaikeeta.
Itsestä kiinni että vetääkö suoraan seinän läpi vai kiertääkö listojen kautta. Gyprokkiin tosiaan tulee reikä vaikka nyrkillä.

Itse laittaisin mastovahvistimen ja passiivisen haarottimen. Vahvistaisi jotain muutakin kuin pelkkää kohinaa.

Mutta miksi 75 ohminen johto?

Lisäystä edelliseen. Mun moka kun pelannut liikaa tuon "50 ohmin standardin" kanssa. Eli tuossa yhteydessä taitaa olla laitteet 75 ohmin ominaisimpedanssilla. Joka tapauksessa kaikkien laitteiden ja johtojen on oltava samalla ominaisimpedanssilla tai ei tule toimimaan (ilman sovituskytkentää).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom