Toimivin ilmastointi pieneen tilaan

Nyt saa riittää, kuumuus nimittäin. Tässä kärsitään vasta alkukesän lupauksista, enkä voi edes kuvitella mitä tää kuumuus on kun päästään kunnon kesähelteisiin. Eli nyt jos koskaan on aika sijoittaa vähän toimivaan ilmastointiin. Tarvittaisiin vain vähän vinkkejä että minkälainen olisi sopiva ratkaisu pienehkön kerrostaloyksiön ilmastointia ajatellen?

Mielellään kohtuuhintainen, ja plussaa on jos ei vie hirveästi sähköä mutta jäähdytystehon pitäisi kuitenkin olla tosiasia. Oon lukenu joistakin halvemmista siirrettävistä värkeistä jotka ei käytännössä tee muuta kuin kuivattavat ilmaa. Sitten on näitä erillisillä kompressoreilla varustettuja ratkaisuja, joissa tää lämpöä tuottava osa sijoitetaan ulos ja piuhat vedetään seinän läpi sisätilaan asennettavaan yksikköön.

Kaupasta en viitsi käydä kysymässä kun haluavat vain myydä sen minkä hinnan oon valmis maksamaan. Enkä muutenkaan luota esim. jonkun Gigantin myyjän asiantuntemukseen asiassa. Neuvoista kiitollinen olen siis, ja voi tähän samaan ketjuun pistää muutakin pohdintaa kodin jäähdytysratkaisua etsiville... :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on tuollainen 1,5kW:n kylmäkompuralla varustettu jäähdytin, lattialla kulkeva malli. Äänekäs se on, mutta jäähdyttää kyllä tilan mukavan viileäksi.

Itse pistän sen 2h ennen nukkumaan menoa päälle ja kämppä 20:n asteeseen, joten on mukavan viileää heittää uinumaan. Sen verran äänekäs, että en sitä ainakaan samaan huoneeseen suosittele, missä pitäisi nukkua. Siinä on kuivatus, jäähdytys tai ihan pelkkä ilman pyöritys valinnaisena.

Kylmennysteho ja sähkön kulutus on aika hyvin toisiinsa verrannollinen, joten se vie sen verran virtaa, mitä vie.

Paras ois tietenkin se seinän läpi menevä malli, mutta niitä voi olla aika hankala asennella kerrostaloihin, ainakin isännöitsijältä kannattaa lupa käydä hakemassa.

Mulla on tuollainen 1,5kW:n kylmäkompuralla varustettu jäähdytin, lattialla kulkeva malli. Äänekäs se on, mutta jäähdyttää kyllä tilan mukavan viileäksi.

Saisiko tästä pelistä vielä lisätietoa, esim. merkin, hinnan ja mistä ostettu? Jotain tuollaista jäähdytysratkaisua on pakko harkita kun jo nyt toukokuussa kämppä on kuin sauna. Tämmöinen vaikuttaisi toimivalta ratkaisulta, varsinkin mikäli tuolla vielä säästyy siltä reikien seinään poraamiselta.

Tommonen BrezzaSuper on meillä pelannut makkarin jäähdytyksessä kohtuullisesti:
http://www.allergia-apu.fi/index_tiedostot/Page1370.htm

Ei kyllä riitä mitenkään ison kaksion jäähdyttämiseen, mutta makuuhuoneen kyllä saa vilpoiseksi ja tarvittaessa voi pistää höhöttämään vaikka kerran parissa tunnissa uuden kierroksen. Löytyy ajastin + termostaatti + sitten sellainen silent-moodi missä ropelli jauhaa hieman hiljaisemmin (ei kyllä hiljaa vielä tuossakaan asennossa). Desibelit tuossa taisi olla siirrettävistä pienimmästä päästä.

Oleelliset pointit:
1) Poistoputki pitäisi eristää jollain, koska muoviletku hohkaa parin tunnin käyttämisen jälkeen todella lämpöisenä. Menee tehoja paljon hukkaan kun laite huutaa kylmää ilmaa tupaan ja vieressä muoviputki hehkuu kuin saunan kiuas.
2) Ikkunaan joudut taiteilemaan jonkun levyn/pleksin johon reikä poistoputkelle. Jos letkun tööttää vain pihalle raollaan olevasta ikkunasta niin ulkoa tulee auringon lämmittämää ja poistoputken puhaltamaa kuumaa ilmaa takaisin.

Paras ois tietty sellainen kaksiosainen laite missä on yksikkö pihan puolella, mutta aika toivotonta tuollaista kerrostaloon saada, jollei omin luvin laita ulkoyksikköä parvekkeelle tms. missä taloyhtiön hallinto/kyylät eivät sitä heti näe.

Mitenköhän noissa on toi sähkönkulutus kun osassa näyttää ilmoittavan että jäähdytysteho esim 2kw ja max sähkönkulutus 900w ja suurimmassa osassa mainitaan taas pelkästään jäähdytysteho. Voi olla umpityhmä kysymys mutta miten helvetissä jäähdytysteho voi olla 2kw jos laite kuluttaa alle 1kw?
Toinen mitä mietin on että mistäköhän tuollaiselle kannattaisi korvausilma ottaa.
Tilanne on siis sellainen että ilmastonlämpenemisestä huolestuneena kaverina haluaisin viilentää pelkän pienen makuuhuoneen ja jonkinlainen viritys jossa poistoputki menee ikkunasta partsille ylös ja korvausilma sitten taas samasta ikkunasta parvekkeen lattiantasosta...pieni tuuletusikkuna johon voi jonkun pleksivirityksen johon 2 putkea laittaa on mutta mutta..

Edit: Tommonen missä erillinen ulkoyksikkö olisi tietysti varmaan paras niin ei täytyisi pähkäillä korvausilman kanssa mutta näyttää sitten hintakin pompsahtavan. Ei sikäli kyllä tollasen delonghin ulkoyksikön voisi tohon partsille laittaa mutta mutta tavoite on pysyä noissa muutaman satasen laitteissa.

olikohan se joku einhell härpäke joka meillä oli rivitalo osakkeessa. Toimi hyvin makuuhuoneen jäähdyttimenä. Ei sovi isompaan tilaan, ei riitä tehot. 2h ennen nukkumaan menoa päälle (hirveä meteli) sammutus kun menee nukkumaan.

Nykyää OKT oikea ilmalämpöpumppu aivan huippukampe....:)

Myös joku HILJAINEN, mutta tehokas tuuletin voisi mennä ensihätään. Ei huvita mennä nukkumaan jos korvien vieressä pauhaa joku 50db ääntä pitävä värkki. Vinkkejä siis voisivat ihmiset laittaa myös hyväksi havaituista hiljaisista pöytä\torni-tuulettimista.

Mulla on pöytätuuletin yöpöydällä ja tulpat korvissa

Kävin tänään hakemassa samanlaisen härpättimen malli Duracraft AMD-8500E.
TLP johdatko sinä sitä poistoilmaa ulos vai jäähtyykö kämppä ilman noita poistovirityksiä ?

Jos saa udella niin miltä vaikuttaa vai onko vielä päällä? Ja eiköhän se poistoilma ole pakko laittaa ulos, ei kait se muuten mitään voi jäähdyttää vai onko tuossa joku vedenhaihtumiseen perustuva jäähdytys?

Joo joku nestejäähdytys systeemi siinä on, tutkin tarkemmin illalla ja saatan jopa täydentää vastausta jos muistan:).Kyllä mä luulen että kämppä viilenee ilman niitä virittelyjä mutta varmaan tehokkaammin jos poistoilman johtaisi ulos:jahas:.

Kävin tänään hakemassa samanlaisen härpättimen malli Duracraft AMD-8500E.
TLP johdatko sinä sitä poistoilmaa ulos vai jäähtyykö kämppä ilman noita poistovirityksiä ?

Siis jollet sitä ulos johda, niin kone pauhaa vaan täysillä saamatta mitään aikaan.

Mulla menee tuosta nurkasta reikä suoraan autotalliin, johon lämmin ilma puhalletaan. Saapahan senkin viileemmillä keleillä hyötykäyttöön, kun 2 monitoria lämmittää tän tilan aika äkkiä.

Tuossa tuli ne ikkunasta ulos härpäkkeet mukana ja kai se jossain kerrostalossa on ainoa vaihtoehto, kun ~200mm reikää seinään ei varmaankaan kovin helpolla anneta porata :D

Hommasin kans tollasen Duracraft AMD-8500E:n, koska sain niin hyvään hintaan (229€). Kyseessä on siis jäähdyttävä vehje josta vedin poistoilmaputken parvekkeelle tuuletusikkunan kautta. Tilkitsin vielä vähän tuota ikkunaa jottei sama kuuma ilma tule takaisin kämppään. Toinen tuuletusikkuna on auki ja sieltä tulee vähän sisäilmaa viileämpää korvausilmaa pöytätuulettimen avustuksella sisään. Muutamalta päivältä on kokemuksia joita voisin tähän jakaa:

+ Pienen asunnon on ainakin toistaiseksi saanut mukavan viileäksi, ja laitteen vieressä ollessa saa pukea jopa lisää vaatetta päälle :).
+ Toistaiseksi ei ole tarvinnut ainakaan kajota kondensiovesisäiliöön, eli ei tarvitse olla koko ajan tyhjentämässä sellaista (sellaisistakin tapauksista olen kuullut). Laite siis kuivattaa ja puhdistaa myös sisäilmaa, mikä osaltaan helpottaa lämpimässä oloa myös jonkin aikaa sen jälkeen kun laitteen kytkee pois päältä.
- Pitää aikamoista meteliä, tän kanssa nukutaan korvatulpilla tai kytketään yön ajaksi pois päältä (mikä on toistaiseksi jopa toiminut kun on saanu mennä viileässä nukkumaan eikä lämpötila ole yön aikana hirveesti noussu tuuletusikkunan ollessa auki ja pöytätuulettimen puhaltaessa viileätä ilmaa sisään).

Onhan tuokin vähän kompromissiratkaisu, mutta mun mielestä ihan toimiva sellainen. Meteli on iso miinus, mut hiljaisempiakin vehkeitä saa jos haluaa sijoittaa vähän enemmän euroja...

Edit: jossakin mainoksessa oli samankaltainen laite 249€ hintaan. Oli joku puufirma, jonka nimi oli tyyliin puukeskus (muttei kuitenkaan toi).

Lisäys edelliseen.. se on todellakin vain ja ainoastaan ilmajäähdytteinen toi munkin härveli ja poistoilma on niin lämpöstä että uloshan se pitää johtaa jossei haluu saunoa :D saattais tulla kyllä oikari ylikuumenemisen vuoksi jossei sitä ilmaa johda ulos jne... nyt :zzzz: kiitti vastauksestasi :).

Myös joku HILJAINEN, mutta tehokas tuuletin voisi mennä ensihätään. Ei huvita mennä nukkumaan jos korvien vieressä pauhaa joku 50db ääntä pitävä värkki. Vinkkejä siis voisivat ihmiset laittaa myös hyväksi havaituista hiljaisista pöytä\torni-tuulettimista.

Osta sellanen tuuletin jossa on mahdollisimman suuri halkaisija. Iso propelli ei tartte paljon kierroksia ilman siirtämiseen. Itsellä on sellanen 35-40 cm halkaisiljaltaan oleva ja tuo kierrättää ilmaa hyvin jo ykkösasennolla, eli ei kuulu huin vaimea humina.

Myös pimennysverho makkariin on ehdoton hankinta jos aurinko porottaa pitkin päivää siihen ikkunaan. Ja se ikkuna ehdottomasti kiinni lämpimään aikaan ja auki kun on viileämpää, kuten öisin.

Itsekin olen noita "huoneilmastointikoneita" miettinyt, mutta ongelma on just tuo lämpimän ilman poisto. Pitäisi jo saada seinään reikä tota poistoa varten jos sen meinaisi jotenkin siististi hoitaa, mutta aika vaikeeta on tollaseen lupaa herutella isännöitsijältä.

Hong kongin tuulettimia ei ainakaan kannata hommata. Mulla on sieltä ostettu joku halpismalli ja pitää aivan tajutonta meteliä. :D

Itsekin olen noita "huoneilmastointikoneita" miettinyt, mutta ongelma on just tuo lämpimän ilman poisto. Pitäisi jo saada seinään reikä tota poistoa varten jos sen meinaisi jotenkin siististi hoitaa, mutta aika vaikeeta on tollaseen lupaa herutella isännöitsijältä.

Meillä ainakin (kerros)taloyhtiössä noita kunnon vehkeitä on asennettu, ja omaankin asuntoon sellainen on tulossa. Isännöitsijällä ei ollut mitään moista vastaan.

Itselle on tulossa joku Panasonicin halvin/pienin malli, joka on ihan ilmalämpöpumppu. Lähinnä parempien säätöjen takia tuli tuo kyseinen malli valittua, vaikka tuolla lämmitysominaisuudella ei mitään teekään. Ja hintaeroa johonkin on/off säädöttömään kylmähuristimeen oli vain reilu satku.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom