Toiminnallinen lonkkavika ja jalkatreeni

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Toisessa lonkassa on satunnaista vikaa, joka tuntuu kivun osalta 40-80%:lla treenikerroista (liikerajoitusten osalta joka kerta). Erikoisfyssari naksautteli sitä kerran ja lonkka pysyi pari viikkoa parempana. Vika diagnosoitiin täysin toiminnalliseksi eli ei treenikieltoa tms. Mitään vippaskonsteja ongelman itsekorjailuun ei kuulemma oikein ole, kunhan nyt yleisesti lämmittelee hyvin.

Lonkan liikkuvuudessa on siis rajoitteita (ATG-kyykky ei onnistu, lonkka ei taivu niin paljon oli jalka miten tahansa) ja salilla ongelma on kipu, joka huonoina päivinä lamaa lihastoiminnan kun lonkka on kovin koukistuneena. Tällöin prässi, kyykky, SJMV ja useimmiten myös askelkyykky ovat laskuista pois, koska liian taivutettuna sattuu niin paljon ja lihaksista menee "pito" - tuntuisi todella riskialttiilta ladata silloin jalan päälle rautaa, kun se voi pettää alta.

Juokseminen, pyöräily ja muu "kevyempi" onnistuvat useimmiten. Venyttelyä ja vastaavaa sekä putkirullausta olen tehnyt suht säännöllisesti useamman kuukauden ajan jo.

Miten treeniä tällaisessa tilanteessa kannattaa suunnitella, kun suorituskyky riippuu toisen jalan osalta täysin päivästä? Nimenomaan jalat on heikoin lenkki ja niitä haluaisin kehittää. Vai pitääkö vain ruveta ottamaan fyssarin niksauttelu säännölliseksi toimeksi ja hyväksyä, että salillakäynti ei ole enää ihan halpa harrastus?

Onko kenelläkään muulla ollut jotain sellaista ongelmaa, että salillakäynti sujuu, kunhan säännöllisesti käy jossain niksauttelussa?

Mistään mitään tietämättä. Eikö toiminnallinen tarkoita... ettei se ole rakenteellinen... Jos fyssari niksauttaa paremmaksi nii siellähän aina tolla parin viikon aikavälillä tapahtuu lonkassa muutos siihen vanhaan huonoon suuntaan, eli jokuhan sen siihen takas taitaa viedä? Eikö se tosiaan ole silloin korjattavissa?

:hyvä:

Toisessa lonkassa on satunnaista vikaa, joka tuntuu kivun osalta 40-80%:lla treenikerroista (liikerajoitusten osalta joka kerta). Erikoisfyssari naksautteli sitä kerran ja lonkka pysyi pari viikkoa parempana. Vika diagnosoitiin täysin toiminnalliseksi eli ei treenikieltoa tms. Mitään vippaskonsteja ongelman itsekorjailuun ei kuulemma oikein ole, kunhan nyt yleisesti lämmittelee hyvin.

Lonkan liikkuvuudessa on siis rajoitteita (ATG-kyykky ei onnistu, lonkka ei taivu niin paljon oli jalka miten tahansa) ja salilla ongelma on kipu, joka huonoina päivinä lamaa lihastoiminnan kun lonkka on kovin koukistuneena.
Tää kuulostaa samalta kuin mulla. Kärsin siitä pari vuotta ennenkuin tajusin mennä hyvälle PT:lle puhumaan ongelmasta. Hän tsekkasi tekniikkani ja totesi samantien että kyse on tosiaan toiminnallisesta ongelmasta eli mun kaikki treeni esim. mave, kyykky jne menee etureisille enkä osaa oikealla tapaa aktivoida takapuolta ja takareisiä. Oon tehnyt siis esim. sumo-maven puhtaasti etureisillä. Hän sitten neuvoi pari liiketta (juoksijan askelkyykky, sumo-mave ja pari pakaraliikettä) jotka kuuluu nyt mun ohjelmaan ja sillä kuntoutetaan sitä lonkkaa eli vahvistetaan oikein liikeradoin takareisiä, pakaraa ja lonkan ojentaja-liikettä. Lonkan koukistajat on siis yliaktivoituneet ja niiden kuormitusta pyritään aktiivisesti vähentämään. Toiminut helevetin hyvin ja oon äärimmäisen kiitollinen tälle pro-PT:lle, että hän hoksasi mistä on kyse ja etenkin osasi antaa neuvoja liikkeiksi.

Jarrutusraita: no toivottavasti on korjattavissa! Pulma vain on, että huononeminen on satunnaista vaikka vääjäämätöntä - välissä on hyviäkin päiviä, viikossa voi olla kolme-neljä parempaa päivää - ja toisaalta huononeminen voi tulla ihan esim. keskellä arkeakin. Päättele siinä sitten mikä vaikuttaa...

Tiuskiksen juttu kuulostais jokseenkin samalta, mutta ehkä päinvastaisella tavalla: mulla tuon ongelmajalan (toinen siis vain) lonkankoukistaja lakkaa siis pelittämästä tietyissä tilanteissa, eli luultavasti se on myös heikko. Fyssari aikanaan tämän todisti, ei kipeänä kyennyt koukistajalihas laittamaan yhtään vastaan kun se painoi kädellä mun koukussa olevaa koipea.

Oma taannoinen PT:ni ehdotti myös sumomavea, mutta siitä tuli aika pahat kivut lonkkaan heti, joten oli luovuttava. Juoksijan askelkyykky sen sijaan varmaan tekisi hyvää, vaikka liikerata ei lonkassa anna myöten. Olisin valmis kyllä ottamaan vinkkejä tällaisten vammajuttujen suhteen asiantuntevasta PT:stä, joka ehkä olisi valmis ihan vaikka vain 1-2 kerran konsultaatioon. Olishan se mukavinta voida yhdistää sekä lihasten kehitys että ongelmakohtien kuntoutus, ettei tarvis vallan kuntoutumispotilaaksi salilla ruveta. :)

^No itseasiassa tuo kuulostaa edelleen ihan samalta kuin mulla. Mulla se on vasen lonkankoukistaja joka kinnaa vastaa esim kun yrittää ottaa pitkän askeleen eli on kireä ja yhtä aikaa se tuntuu ikäänkuin puutuneelta sekä heikolta eli en saa sitä puolta lantionseudusta aktivoitua eli en pysty ns. puristamaan perseellä niin tiukasti kuin pitäisi. Joo, mut tosiaan mulla oloa helpotti käytännössä heti kun tein alataljassa köysillä jalkojen välistä suorinjaloin maastavetoa niin että työnsin lantiota aktiivisesti eteen ja puristin pakaroita yhteen. Jos tuo liike ei sua helpota niin sitten on varmaan eri vaiva.

Moro. Itsellä myöskin ongelmana miten treenata jalkoja kun toinen lonkka jumittaa ja aiheuttaa kipua nostaessa kohti rintaa. Nousee noin 90 asteen kulmaan jos edes siihen, polvea ulospäin kääntäen nousee siten lisää.
Alunperin vaiva alkanut joskus vuosia sitten jolloin huomasin että koiran kanssa kävellessä ja juostessa oikean puolen alaselkä on aina kipeä. Auton ajaminen tai muutenkin istuminen normaalisti tuntui taas vasemmassa lonkassa kipuna, johon asennon korjaus toi helpotusta. Istuin siis enemmän oikealla pakaralla ja kompensoin kaiken kumartumisen toispuoleisesti.

Lääkärissäkäyntien ja kuvauksien jälkeen todettiin että jalkojeni ulkokierto ei toimi, jokin ottaa vastaan. Kuulema normaalisti ihmisen jalkojen ulkokierto olisi 45 astetta istuen, minulla oikea puoli noin 10 astetta ja vasen oli - puoleinen. Kuvista todettiin "ahdas lonkka" ja jonkinlainen rakeenteellinen vika lonkkanivelessä(joku kuhmu), joka estää liikkumista. Lonkkani leikattiin sitten 10/2012 ja parannusta saatiin sen verran että kierto on n.5 astetta.
Edelleen selkä kipeä kävelylenkeistä ja kompensoin kaiken toispuoleisesti. Lääkäri oli tyytyväinen leikkaus tulokseen ja totesi että jossain vaiheessa on tekonivelleikkaus edessä, mahdollisesti piankin. Harrastin aikasemmin aktiivisemmin salilla käymistä sekä bjj:tä, painin lopetin kokonaan ja kuntosalilla yritän tässä ruveta taas treenaamaan. Saliharrastuksen alussa moisia ongelmia muistaakseni ole ollut, joten ei mitään tietoa mistä jälkeenpäin vaiva tullut. Ehkä juurikin näistä harrastuksiata. Saliharrastusta en halua lopettaa, mutta harmittaa kun jalkoja ei voi kunnolla treenata saati ollenkaan. Kyykyt, mavet jne on kiellettyjen listalla. Tällä viikolla kokeilin salilla sjmv mutta lonkka ottaa vastaan liian aikaisin ja perse lähtee kompensoimaan sitä. Ehkä auttaisi liikkeissä jos jalkaterät ja polvet menis sivuille jolloin saisin lisää liikerataa, onko siitä haittaa että ottaisi väärään paikkaan tai jotain muuta haittaa? Lopetanko kokonaan jalkojen treenaamisen jai voiko vain koukistuksilla ja ojennuksilla saada jotain aikaan?

Miten teillä muilla joilla lonkkien kanssa ongelmia, toimiiko toi ulkokierto miten?

Terveisin
Rampa 27v

Mullakin on vasemmassa lonkassa ongelmana pistävä kipu, joka tulee kun nostaa polvea rintaan, venyttelee lonkankoukistajia ja lonkan sisäkierrossa silloin tällöin. Röntgenissä näky reisiluun kaulassa luumöhkäle, joka painaa acetabulumin (=lonkan nivelkupin) reunaa ja aiheuttaa kipua. OMT-fysioterapeutilla kävin niin se sai avattua lonkkaa ja venytettyä lonkan nivelkapselia hiukan, lisäksi sain kuntoutusohjeita.

Kokeile vahvistaa lonkan lihaksia, jos se auttais. Esim lonkankoukistajat yhtä vahvoiksi keskenään. Pakarat pitää saada aktivoitumaan hyvin ja vahvoiksi, ite aloin tehdä reidenloitonnuksia jotta sais gluteus mediuksen toimimaan kunnolla.

Lonkkakapselia voi venyttää. Esim tällaista kuminauhavenytystä voi koittaa: MobilityWOD | Episode 354: Make Your Own Super Floss/High Hamstring & Hip Gnar Gnar ja MobilityWOD | Episode 45: Torque is King, Three Way Hip Mobs Näiden videoiden kuminauhavenytyksiä kun teen ennen kyykkäämist niin heti saan paljo enemmä liikkuvuutta ja syvyyttä kyykkyyn.

Ulko- ja sisäkiertoa voi lisätä venyttelemällä. Oon saanu viimesen puolen vuoden aikana kymmeniä asteita sisäkiertoon lisää tekemällä venyttelyitä, vaikka ne tuntuvatkin hiukan pahalta lonkkanivelessä, mut kai se on sit vaan merkki siitä että se nivelkapseli venyy.

Näillä keinoilla omat lonkkakivut on pysyny kurissa, mutta ei se vielä oireeton ole. Toivottavasti joku näistä keinoista auttaa sua, tekonivelleikkausta en suosittele ennen kun oot koittanu kaikki mahdolliset kuntoutuskeinot eka.

edit: Mitä sun lonkasta leikattiin? Se luumöhkäle pois? Ja auttoiko se oireisiin kuinka paljon?

Juu, lonkasta leikattiin se luumöhkäle pois ja avarrettiin vähän lonkkamaljaa. Oireet helpotti ehkä jonkinverran. Kiitos hyvistä videoista, ekasta videosta en paljoa ymmärrä huonon englantini takia. Mikä idea sillä jalkaan kierrätettävällä kumilla on? Ja toisesta videosta semmosta että onko kuminauhalla tehtävä liike sama kuin jalan päällä oleminen? Jalan päällä oleminen tai jalan nostaminen toisen polven päälle tuntuu tosi ikävältä. Osa syy varmaan näihin ongelmiin on että tyhmyyttäni jäi noi kuntoutukset vähän huonoon jamaan. Tarvii yrittää ahkeralla venyttelyllä saada jotain aikaan. Miten venytät ulkokiertoa? Kaikki venytyksen sun muut tuntuu tuntuvan niin ikävältä että ei siinä kauaa viitti olla.

Back
Ylös Bottom