Toimeentulotuen hylkäys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Altti
  • Aloitettu Aloitettu
Joo ei varmaan tiedetäkään, samaa oon aikaisemminkin kuullut. Lähinnä tarkotin tolla sitä miten noita papereita Suomessa arvostetaan.

Jaa-a, eipä taideta Suomessakaan juurikaan opiskelupaikkakunnan mukaan papereita paremmuusjärjestykseen laitella. Ainoastaan sillä tyypin osaamisella on väliä.

Minäkään en oikein ymmärrä miksi opintolainan ottamista pelätään, eihän sitä tarvi lyhennellä kuin muutama hassu kymppi kuussa takaisin. Jossain päin maailmaa lainaa joutuu ottamaan "hitusen" enemmän,
jolloin puhutaan kymppien sijaan tuhansista, joten aika helpolla suomalainen opiskelija taakastaan selviää.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ole töitä tullut vastaan vaikka toukokuun puolesta välin olen tähän päivään asti niitä ettinyt.
Tää on sulle joka tapauksessa nyt äärimmäisen opettava tilanne, sillä nyt huomaat kuinka kesätyöt haetaan helmikuussa eikä toukokuun puolivälissä. Seuraavaks aletaan ettiin töitä syksylle ja talvelle.

Ja toi sängyssä makaaminen ja hakemuksiin vastailun odottaminen on suurin hölmöys ikinä. Jos vielä haluat jonkun viikon duuniakin tehdä ni sitten kierrellään aika aktiivisesti niitä paikkoja läpi, eikä maata sängyssä passiivisena.
 
Minkä ikäinen sä Altti olet? Nyt mieti vakavasti sitä että ensi kesäksi järjestelet asiasi niin, että tuut Helsinkiin töihin kun täältä niitä töitä ihan varmasti saa. Järjestelyt tosin pitää aloittaa viimeistään helmikuussa.
 
Kyllä on "myöhäistä" hakea kesätöitä, jos toukokuun puolella aletaan hakemaan. Firmathan on tuossa vaiheessa jo tehneet lomalistat ja tuuraajat pitää olla tiedossa. Jos työllä ei ole niin väliä ja rahaa haluaa edes vähän niin suosittelen painelemaan johonkin henkilöstönvuokrausfirmaan; vmp, monster jne jne. Voi olla, että saa työtä viikon tuolta ja toisen viikon sieltä, mutta rahalla nekin palkan maksaa ja tes:n mukaisen vaikkakin yleensä minimin mukaan.
 
Kokemuksesta tiedän, ettei ole kivaa, ettei kesäksi töitä saa. Ensi vuodelle ota opiksi, että työnhaku tulee aloittaa reilusti aikaisemmin, mieluiten viimeistään helmikuun loppupuolella. Työtä se vaatii työn hakeminenkin.

Mitä tulee opintolainaan, niin se on halvinta lainaa, jota voit rahoituslaitokselta saada. Sen ottamista kannattaa miettiä, kyllä sen kuitenkin melko kivuttomasti saa työelämässä maksettua takaisin. Voi olla, että myöhemmin harmittaa ettet ottanut, vaan ennemmin kärvistelit rahattomana ja vittuuntuneena koko kesän. Pahimmassa tapauksessa sairastut masennukseen, tai vähintään tilanne peilaantuu syksyn ja talven rahatilanteeseen. Oma suositukseni on, että ota halpaa opintolainaa ja nauti kesästä ilman rahahuolia.

Kannattaa myös miettiä sellainen vaihtoehto, että haet kesäksi opintotukea, vaikka ei niitä opintoja olisikaan saatavilla. Kela myöntänee tukea, kunhan saat jotain kursseja tai vaikka opinnäytetyön tekemisen kirjoitettua siihen kesän opintoihin, joiden yhteisopintopistemääräksi tulee se 15 op (tai 5 op per tukikuukausi). Sillä ei ole väliä, saatko opintopisteet/kurssit tämän kesän aikana tehtyä, kunhan seuraavassa tarkastuksessa sinulla on vähintään 5 opintopistettä per saatu tukikuukausi koko opiskeluajaltasi. Eli jos olet edennyt nopeampaa vauhtia aiemmin, tai on syksyllä mahdollista kiristää tahtia, voit korvata kesän opinnot sillä. Kela katsoo siis opintopisteet ja tukikuukaudet kumulatiivisesti.
 
Kaiken lisäksi opintolainan voi joiltain osin vähentää veroista.
 
Mulla on tällänen pätkäopiskelu huhtikuu-heinäkuun loppuun. Saan sen opintotuen kyllä koko ajan, mutta hillot ihan finaalissa niin jätin toimeentulo tuki hakemuksen. Epäilen ettei sieltä mitään saa. Saako muuten ton opintolainan nostettua takautuvasti parilta viime kuulta? Ajattelin että siinä olisi hyvä käsiraha uuteen autoon kun alkaa reissutyöt.
 
Hehe, herneitä yhdellä jos toisella. Älkää stressatko, ei se ole niin vakavaa. Kavereiden näkeminen ei kait maksa mitään? Toiseksi, haet töitä mutta samalla "makaat sängyn pohjalla ja odotat että työhakemukset nappaa"? Mä en ole ainakaan koskaan jäänyt odotteleen, josko hakemukset nappais. Varsinkaan enää kesällä kun työt on jo jaettu. Ymmärrän turhautumisesi.

Täällä on jo pari kiertoreittiä ilmaistu tuohon ongelmaasi, mm. tämä vuokra ja opintolainan nosto ja sen likvidointi. Voisitko tehdä nämä, vai aiotko vain itkeä täällä Suomen lainsäädännön epäoikeudenmukaisuutta? Toinen näkökulma on se, että nosta se opintolaina ja elä sillä tämä kesä. Maksat sen sitten takaisin kun pääset tulevina kesinä töihin. Pienet paikkakunnat on perseestä, ei se meidän syy ole.

ps. ei sitä opintolainaa vuodessa saa kymppitonnia (viittaus AsT:n postiin).
 
Ei, kyllä mun mielestä nyt kannattaa pikaseen kusta luottotietonsa että saa tukee.

:rolleyes:
 
....... Ei ole töitä tullut vastaan vaikka toukokuun puolesta välin olen tähän päivään asti niitä ettinyt...

Muuten ajatellut osallistua keskusteluun... mut ööh.. Siis sä olet toukokuun puolessa välissä aloittanut työn etsinnä? Sä oot opiskelija, etkö sä tienyt jo tammikkuussa millon koulut loppuu keväällä? Kun mä olin kesätöissä, niin vakio duunistakin aletiin kyselee paikkoja jo helmikuun lopulla. Moni firma on palkannut kesähessut jo viimeistään toukokuun alkuun mennessä....

Pienillä paikkakunnilla ei pakosti ole niin paljon duunia ja vielä vaikeampaa se on kun on myöhässä.. nosta opintolaina pois ja elä sillä mitä voit ja sit hae sossusta.. se on todella joustavaa maksaa poi...
 
Valitettavasti opintolaina lasketaan aina tuloksi laskelmaan silloin kun se olisi potentiaalisesti nostettavissa. Toimeentulotuki on viimeisijaisin etuus ja kaikki mahdolliset etuudet, siis myös opintolaina opintotuen osana, on haettava ennen turvautumista toimeentulotukeen. Näin toimivat kaikki Suomen kunnat.

Toki voit olla nostamatta opintolainaa ja silti saada toimeentulotukea, mutta se vaatii, että kuukausittainen toimeentulotukilaskelmasi on enemmän miinuksella kuin mitä saisit opintotukea kuukaudessa (eli saisit erotuksen verran tt-tukea).

t: muutaman vuoden näidenkin asioiden kanssa töitä tehnyt
 
Marjat saa myydä verovapaasti, jos niitä ei poimi työkseen
Verohallinnon tiedote, 18.7.2013

Jos keräät luonnonvaraisia marjoja ravinnoksi ja myyt ne itse, myynnistä saatu tulo on verovapaata. Jos saat marjojen poiminnasta palkkaa, tulo on veronalaista.

Verovapaata tuloa
Voit myydä jokamiehen oikeudella poimitut marjat itse torilla tai tienvarren levähdyspaikalla, kunhan toiminta on harrastelijamaista ja satunnaista. Saat myydä marjat verovapaasti myös suoraan ravintolalle tai tukkuostajalle. Verovapaus edellyttää, ettei marjoja ole jatkojalostettu eli esimerkiksi survottu, makeutettu tai pakastettu.
 
Opintolaina kannattaa ottaa jos vähäänkään on tarvetta. Ja itseasiassa vieläkin enemmän kannattaa ottaa jos ei tarvitse sitä. Kaikki mikä irtoaa ja maksaa sitten valmistumisen jälkeen takaisin. Profit.
 
Opiskelijan toimeentulotuki?

Onko opiskelijana mahdollista saada Helsingin kaupungilta toimeentulotukea opiskelijana? Opiskelen tällä hetkellä korkeakoulussa. Saan opintotuen eli sen noin 450 euroa kuussa ja olen nostanut jo kaiken lainan tältä lukukaudelta eli sen 1600 viime syksyltä ja nyt keväältä 2000. Tällä hetkellä rahaa on sen verran että pärjään vielä nyt tämän helmi- ja maaliskuun mutta huhtikuussa ei ole enää kuin tuo 450 euroa joka menee suoraan vuokraan(Vuokrani on just toi 450 e/kk) ja samoin käy toukokuussa ellen pääse (USKOISIN AINAKIN ETTÄ PÄÄSEN) kesätöitä aloittamaan jo silloin.

Niin nyt kysynkin, että miten on olenko oikeutettu jonkinlaiseen toimeentulotukeen esim. että sossu maksaa vuokrani ja itse elelen kk aina tuolla opintotuellani. Niin ja olen kokoajan hakemassa osa-aikatöitä mutta ei tunnu irtoavan. Kun olen soittanut johonkin firmaan niin sanotaan vaan että jätä hakemus ja ei kuulu mitään tai että hae kesätöihin heille... No mitä lähemmäksi kevättä tullaan niin varmaan vielä vaikeampi niitä osa-aikatöitä onkin saada....

Ja vielä ennen kuin joku kerkee sanomaan, että käy kysymässä suoraan sossusta niin olen maanantaina menossa.
 
Onko opiskelijana mahdollista saada Helsingin kaupungilta toimeentulotukea opiskelijana? Opiskelen tällä hetkellä korkeakoulussa. Saan opintotuen eli sen noin 450 euroa kuussa ja olen nostanut jo kaiken lainan tältä lukukaudelta eli sen 1600 viime syksyltä ja nyt keväältä 2000. Tällä hetkellä rahaa on sen verran että pärjään vielä nyt tämän helmi- ja maaliskuun mutta huhtikuussa ei ole enää kuin tuo 450 euroa joka menee suoraan vuokraan(Vuokrani on just toi 450 e/kk) ja samoin käy toukokuussa ellen pääse (USKOISIN AINAKIN ETTÄ PÄÄSEN) kesätöitä aloittamaan jo silloin.

Niin nyt kysynkin, että miten on olenko oikeutettu jonkinlaiseen toimeentulotukeen esim. että sossu maksaa vuokrani ja itse elelen kk aina tuolla opintotuellani. Niin ja olen kokoajan hakemassa osa-aikatöitä mutta ei tunnu irtoavan. Kun olen soittanut johonkin firmaan niin sanotaan vaan että jätä hakemus ja ei kuulu mitään tai että hae kesätöihin heille... No mitä lähemmäksi kevättä tullaan niin varmaan vielä vaikeampi niitä osa-aikatöitä onkin saada....

Ja vielä ennen kuin joku kerkee sanomaan, että käy kysymässä suoraan sossusta niin olen maanantaina menossa.

Käytännössä et saa. Teoriassa harkinnanvaraista tukea voi antaa ja joissain poikkeuksellisissa tapauksissa on annettukin (esim. sinulla olisi vielä lapsikin elätettävänä). Mutta jos tuollaisessa omasi kaltaisessa melko perus opiskelijan rahapulassa antaisivat, niin täällä elelis suurin osa opiskelijoista toimeentulotuella.

Mutta voithan sinä yrittää, kun pyytäminen ei maksa mitään ja ehkä siellä olisi joku hövelimpi täti käsittelemässä hakemusta.
 
Onko opiskelijoiden toimeentulotukijärjestelmä muuttunut sitten viime vuosien? Silloin kun itse tuli opiskeltua ja eli alle köyhyysrajojen, niin siltikään ei ollut mahdollista saada ttt:a. Ensin piti asua halvimmassa mahdollisessa asumusmuodossa (solu), sitten ottaa opintolaina mikä jaettiin opintokuukausille ja tämän jälkeen toivotettiin tsemppiä makaronin syömiseen. Vaikka laskelmien mukaan olisi oikeutettu tukeen, niin siltikään yksikään tuttu opiskelija ei saanut rahaa. Kaikki kävivät töissä iltaisin ja viikonloppuisin tai elivät vanhempien/ puolison tuella.
 
Onko opiskelijoiden toimeentulotukijärjestelmä muuttunut sitten viime vuosien? Silloin kun itse tuli opiskeltua ja eli alle köyhyysrajojen, niin siltikään ei ollut mahdollista saada ttt:a. Ensin piti asua halvimmassa mahdollisessa asumusmuodossa (solu), sitten ottaa opintolaina mikä jaettiin opintokuukausille ja tämän jälkeen toivotettiin tsemppiä makaronin syömiseen. Vaikka laskelmien mukaan olisi oikeutettu tukeen, niin siltikään yksikään tuttu opiskelija ei saanut rahaa. Kaikki kävivät töissä iltaisin ja viikonloppuisin tai elivät vanhempien/ puolison tuella.

Aloitetaan siitä, että opiskelijoille ei ole olemassa erillistä toimeentulotukijärjestelmää, vaan toimeentulotukea myönnetään tasan samoin perustein mitä työmarkkinatukea, ansiosidonnaista päivärahaa, sairauspäivärahaa, ansiotuloa, kotihoidontukea jne saaville.

Laki toimeentulotuesta 6 §: Toimeentulotuen määrä on tämän lain mukaan määriteltyjen menojen sekä käytettävissä olevien tulojen ja varojen erotus. Tulot ja varat otetaan huomioon ensin 7 §:ssä tarkoitettua perustoimeentulotukea myönnettäessä.

Eli jos olet hakenut opiskellessasi ttt:tä, niin tiedät, että se perustuu laskelmaan. Tällöin sinun pitäisi osata sanoa, että missä mätti.
 
Aloitetaan siitä, että opiskelijoille ei ole olemassa erillistä toimeentulotukijärjestelmää, vaan toimeentulotukea myönnetään tasan samoin perustein mitä työmarkkinatukea, ansiosidonnaista päivärahaa, sairauspäivärahaa, ansiotuloa, kotihoidontukea jne saaville.

Laki toimeentulotuesta 6 §: Toimeentulotuen määrä on tämän lain mukaan määriteltyjen menojen sekä käytettävissä olevien tulojen ja varojen erotus. Tulot ja varat otetaan huomioon ensin 7 §:ssä tarkoitettua perustoimeentulotukea myönnettäessä.

Eli jos olet hakenut opiskellessasi ttt:tä, niin tiedät, että se perustuu laskelmaan. Tällöin sinun pitäisi osata sanoa, että missä mätti.

Haluaisin edelleen nähdä kuinka tapahtuu käytännössä, koska näistä asioista on riidelty oikeusasiamiehenkin välityksellä eri kaupungeissa ja harva viitsii riitauttaa päätöstä.

Ottaen huomioon, että kyseinen henkilö on tässä nostanut myös opintolainansa (joka on siis laskettu niin, että opintolaina+opintotuki riittää elämiseen ja on peruste muiden lisätukien eväämiselle), niin sossu voi aivan hyvin todeta (kuten uskon sen myös tekevän), että olet käyttänyt kaikki teoriassa elämiseen riittävät rahasi eikä täältä voi vaan pyytää lisää aina lompakon tyhjetessä.
Opintolaina+opintotuki+asumislisä tekee yhteensä noin tonnin kuussa, joka on siis suurinpiirtein sama raha kuin sossu määrittelee minimitoimeentuloksi. Jos törsäät sen liian nopeasti, niin se on voivoi.

Muutenhan se olisikin näppärä mesta, kun aina rahojen loppuessa kävisi vaan hakemassa lisää siitä riippumatta kuinka ja missä ajassa ne kulutit.

Akuuttiin hätään voi saada ehkä maksusitoumuksen ruokaan. Joku on saanut jopa huonekaluihin, kun on muuttanut opiskelemaan uuteen kaupunkiin.
 
Back
Ylös Bottom