MKS sanoi:
Matikka oli ainakin mun mielestä aivan sairaan hankala. Sain kokonaista yhden tehtävän täysin oikein. Lopuista yritin sitten keräillä säälipisteitä. Mielestäni kokeen tasosta kertoo, että mun matikan kurssien keskiarvo lukiossa oli 10 ja kirjoitin laudaturin, mutta tämä koe oli mulle täysin hepreaa ykkös- ja vitostehtäviä lukuunottamatta.
Tämänpäiväinen fysiikka olikin jo sitten huomattavasti helpompi. Odottelisin sellaista n. 30/36 pistettä.
Olen hakenut Tampereelle, ykkösvaihtoehtona tuotantotalous, joka kylläkin taitaa jäädä haaveeksi, sillä matikka meni niin perseelleen. Kakkosvaihtoehto onkin tietojohtaminen, jonne varmaankin pääsen näillä tuloksilla.
Älä nyt ota hernettä nenään, mutta lukion pitkän matikan arvosana ei paljoa merkkaa, koska L:n saa sillä, että vääntää kotitehtävät tunnollisesti, koska silloin todennäköisyys sille, että tulisi tehtävä kirjoituksiin, jota ei ole aikaisemmin laskenut on aika olematon. Pääsykokeissa taas on yleensä sellaisia tehtäviä, että vastaavia ei ole aikaisemmin laskenut, ellei ole käynyt jotain valmennuskurssia. Jotenkin oletan, että et viitsinyt käydä sellaista?
Itsekin kun kattelin sitä pääsykoetta aikanaan, niin tuli ihmeteltyä niitä tehtäviä, koska ne oli erilaisia kuin mihin lukiossa oli tottunut, eivätkä ne myöskään olleet kombinatoriikka ja todistelua niin kuin matikkakisojen tehtävät. Parissa tehtävässä olisi silloin pitänyt tehdä pari kikkaa, jotta tehtävistä ei olisi tullut aivan mahdottoman pitkiä. Luultavasti olisin joutunut takomaan päätä seinään niiden kanssa. Koe oli toisaalta silloin vaikea ja pisteet osastoille erittäin alhaiset (saas nähdä miten tänä vuonna). Selvisin toisaalta sisään fyssalle papereilla, joten pääsykokeessa ei tarvinnut käydä. En toisaalta lukenut niihin mitään, joten oli varmaan ihan hyvä ettei tarvinnut silloin käydä ryssimässä koetta... Jälkiviisaana olen aika varma, että olisin myös ryssinyt ne...
Yleensä olen huomannut sen, että pärjääminen lukion matikkakilpailuissa korreloi paljon paremmin sen kanssa miten pärjää TKK:lla ja pääsykokeissa. Tiedän myös pari laiskaa tapausta, jotka ovat olleet 10 parhaan joukossa ko. kisassa, mutta ovat sitten kämmäneet kirjoitukset.
Itse selvisin toisaalta myös 10 parhaan joukkoon aikanaan kyseisessä kisassa, mutta onnistuin myös olemaan ryssimättä kirjoitukset vaikka olinkin laiska paska. :D
TKK:lla laajassa matikassa huomaa tämän "kiltti tyttö" -ilmiön, joka siis tarkoittaa älytöntä pänttääjää, joka on kovalla lukemisella saanut lukiosta hyvät arvosanat ja sitten yhtäkkiä ei pänttääminen enää riitä, vaan tarvitaan myös päätä. En väitä mitenkään, että kuuluisit (eikä kukaan muukaan tässä threadissä) tähän kategoriaan, mutta itse ainakin laitan yo-todistukselle yhtä paljon arvoa kuin rullalle vessapaperia...