TKK pääsykokeet 2004

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zii
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt ketuttaa etten lukenut juurikaan noihin kokeisiin...
Eka oli aivan naurettavan helppo, tosin taitaa mennä pisteitä pyöristyksestä..
Muut olikin sit asioita, joita muistin, mutta en muistanut miten laskea (en oo avannut matikan kirjaa juuri kirjoitusten jälkeen...kirjotukset sattu vaan olemaan v-03 :david: )
Sit fyssa tänään...tajusin jossain mekaniikka 2 kohilla etten voi sietää tätä, ja siihen loppu lukeminen.
Noh, inttiin vuodeks ja sit uudestaan yrittämään...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vituttaa se tehtävä numero 2. Menin sitten sössimään sen kaikkein helpoimman tehtävän. No laskin, että saan yhteensä noin 16 pistettä matikasta (aika paska).

Sarja A:han mulla oli, ekan vastaus oli 800€ ja todennäköisyys, että tyypit kohtaavat 62,5% todennäköisyydellä. Ja ne on ainoat varman oikeat vastaukset.

3. vastaus oli neliöjuuri 5. Perhana kun en tehny tuota olis osannu tehdä tuon aika helposti.

Kemia meni tänään vähän paremmin saan pisteitä noin 24. Eli yhteensä 40=22.22 pistettä.

Huh oli tuo fyssa helpompi kuin odotin. Taululta löytyneitten oikeitten vastausten mukaan matikasta 4 oikein, fyssasta 3 ja luultavasti molemmista muutamia irtopisteitä päälle eli sisäänpääsy alkaa olla jo aika varma.

Matskusta tein kolme tehtävää kokonaan ja niistä näytti kaikista tulleen oikea vastaus. Fyssa meni aika penkin alle, ei mun mielestä mikään helppo koe, mutta eiköhän siitä muutama irtopiste tule. Taitaisi sitten yhteispisteet riittää jo mikäli pisterajat ei nouse hirveästi.

Jos jollain on lista tai kuva oikeista vastauksista niin linkkiä, oli hirvee ryysis siellä koululla kokeen jälkeen.

Mun mielestä tuo fyssa oli aika helppo! Tai sitten osui vaan juuri mulle suunnitellut tehtävät kohdalle. Kaikki muut on aika varmasti oikein paitsi kutosesta en aivan satavarma ole. Jos jollain muulla oli A-sarja ja laski kutosen niin tuliko vastaukseksi 4vuotta?

juu sanoi:
Mun mielestä tuo fyssa oli aika helppo! Tai sitten osui vaan juuri mulle suunnitellut tehtävät kohdalle. Kaikki muut on aika varmasti oikein paitsi kutosesta en aivan satavarma ole. Jos jollain muulla oli A-sarja ja laski kutosen niin tuliko vastaukseksi 4vuotta?

Minkälaisia vastauksia sait muista tehtävistä?

alumiini sanoi:
Fyssan kokeen jälkeen voittekin aloittaa jo opiskelun optimointia. Sääntö ykkönen taitaa olla, että kaikki mahdolliset laskarit prujataan kaverilta ja palautetaan, että saadaan bonuspisteitä. Ja sääntö kakkonen on se, että käytte aina edellisenä vuonna kopioimassa kurssien kotisivuilta vastaukset laskareihin, jolloin teillä on oikeat vastaukset 10-100 prosenttisesti laskareihinne. Tosin tämä ei onnistu kaikissa kursseissa, koska ne kurssien proffat eivät halua, että jengi prujaa suoraan netistä kaiken.

Prujaamisella saa yleensä 1 arvosanan korotuksen... Mulla on jopa ollut yksi sellainen kurssi, että kun prujaat kaiken kavereilta, niin tarvitset tentistä yhden pisteen viidestäkymmenestä päästäksesi kurssista läpi. Se kurssi on prujaajien taivas...

Heh, eräs toinen prujaajan taivas on johdatus kunnon matematiikkaan, eli pakollinen esitieto kaikille, jotka haluavat lukea matikkaa pää- tai sivuaineena. Kyseessä on siis kurssi "Modernin analyysin perusteet" eli ModA. Kurssissa voi saada laskareista 10 bonuspistettä ja tentistä voi saada 48 pistettä. Läpi pääsee jos saa jotain 18 pistettä.

No laskarit on ollut viime vuosina *täysin* identtiset ja vastaukset saa kun kävelee editaan ja pyytää sieltä edellisen vuoden prujut. :) Eräs toinen kurssi missä on joka vuosi samat tehtävät on diskreetin matematiikan perusteet. Mallivastauksia ei tosin jaeta, mutta ne voi aina pyytää vanhemmalta opiskelijalta, joka on jaksanut istua laskareissa kopioimassa vastaukset taululta.

Toisaalta noi kurssit on niin tärkeetä tavaraa, että osaamatta sisältöä ei pärjää pääaineen kursseilla... eli itseään sitä huijaa, jos huijaa. Tosin arvosanoja voi aina tietysti korottaa noin, koska hyvät arvosanat saattaa auttaa kesäduunin löytämisessä. ;)

vsq sanoi:
Minkälaisia vastauksia sait muista tehtävistä?

Muistaakseni jotenkin näin:

1) 35 astetta
2) (siis se mäenlasku) a. 11m/s b. 39m(?) c. 21g
3) (kuplatehtävä) a. 650kPa b. 5,05mm
4) (lampputehtävä?) a. rinnankykentä b. 1,7W
5) (avain?) a. näkyy todellista kauempana b. 2,1m
6) 4a

Jotakin tuohon suuntaan....

Matikka oli ainakin mun mielestä aivan sairaan hankala. Sain kokonaista yhden tehtävän täysin oikein. Lopuista yritin sitten keräillä säälipisteitä. Mielestäni kokeen tasosta kertoo, että mun matikan kurssien keskiarvo lukiossa oli 10 ja kirjoitin laudaturin, mutta tämä koe oli mulle täysin hepreaa ykkös- ja vitostehtäviä lukuunottamatta.

Tämänpäiväinen fysiikka olikin jo sitten huomattavasti helpompi. Odottelisin sellaista n. 30/36 pistettä.

Olen hakenut Tampereelle, ykkösvaihtoehtona tuotantotalous, joka kylläkin taitaa jäädä haaveeksi, sillä matikka meni niin perseelleen. Kakkosvaihtoehto onkin tietojohtaminen, jonne varmaankin pääsen näillä tuloksilla.

Yllättävän helpolta tuntu tuo kahden päivän rupeama. Nelisen tehtävää fysiikassa pitäisi olla mallillaan ja viidennestä joitain lisäpojoja. Kyllä mä sisään taidan päästä. :)

MKS sanoi:
Matikka oli ainakin mun mielestä aivan sairaan hankala. Sain kokonaista yhden tehtävän täysin oikein. Lopuista yritin sitten keräillä säälipisteitä. Mielestäni kokeen tasosta kertoo, että mun matikan kurssien keskiarvo lukiossa oli 10 ja kirjoitin laudaturin, mutta tämä koe oli mulle täysin hepreaa ykkös- ja vitostehtäviä lukuunottamatta.

Tämänpäiväinen fysiikka olikin jo sitten huomattavasti helpompi. Odottelisin sellaista n. 30/36 pistettä.

Olen hakenut Tampereelle, ykkösvaihtoehtona tuotantotalous, joka kylläkin taitaa jäädä haaveeksi, sillä matikka meni niin perseelleen. Kakkosvaihtoehto onkin tietojohtaminen, jonne varmaankin pääsen näillä tuloksilla.

Älä nyt ota hernettä nenään, mutta lukion pitkän matikan arvosana ei paljoa merkkaa, koska L:n saa sillä, että vääntää kotitehtävät tunnollisesti, koska silloin todennäköisyys sille, että tulisi tehtävä kirjoituksiin, jota ei ole aikaisemmin laskenut on aika olematon. Pääsykokeissa taas on yleensä sellaisia tehtäviä, että vastaavia ei ole aikaisemmin laskenut, ellei ole käynyt jotain valmennuskurssia. Jotenkin oletan, että et viitsinyt käydä sellaista? :)

Itsekin kun kattelin sitä pääsykoetta aikanaan, niin tuli ihmeteltyä niitä tehtäviä, koska ne oli erilaisia kuin mihin lukiossa oli tottunut, eivätkä ne myöskään olleet kombinatoriikka ja todistelua niin kuin matikkakisojen tehtävät. Parissa tehtävässä olisi silloin pitänyt tehdä pari kikkaa, jotta tehtävistä ei olisi tullut aivan mahdottoman pitkiä. Luultavasti olisin joutunut takomaan päätä seinään niiden kanssa. Koe oli toisaalta silloin vaikea ja pisteet osastoille erittäin alhaiset (saas nähdä miten tänä vuonna). Selvisin toisaalta sisään fyssalle papereilla, joten pääsykokeessa ei tarvinnut käydä. En toisaalta lukenut niihin mitään, joten oli varmaan ihan hyvä ettei tarvinnut silloin käydä ryssimässä koetta... Jälkiviisaana olen aika varma, että olisin myös ryssinyt ne...

Yleensä olen huomannut sen, että pärjääminen lukion matikkakilpailuissa korreloi paljon paremmin sen kanssa miten pärjää TKK:lla ja pääsykokeissa. Tiedän myös pari laiskaa tapausta, jotka ovat olleet 10 parhaan joukossa ko. kisassa, mutta ovat sitten kämmäneet kirjoitukset. :) Itse selvisin toisaalta myös 10 parhaan joukkoon aikanaan kyseisessä kisassa, mutta onnistuin myös olemaan ryssimättä kirjoitukset vaikka olinkin laiska paska. :D

TKK:lla laajassa matikassa huomaa tämän "kiltti tyttö" -ilmiön, joka siis tarkoittaa älytöntä pänttääjää, joka on kovalla lukemisella saanut lukiosta hyvät arvosanat ja sitten yhtäkkiä ei pänttääminen enää riitä, vaan tarvitaan myös päätä. En väitä mitenkään, että kuuluisit (eikä kukaan muukaan tässä threadissä) tähän kategoriaan, mutta itse ainakin laitan yo-todistukselle yhtä paljon arvoa kuin rullalle vessapaperia...

alumiini sanoi:
Fyssan kokeen jälkeen voittekin aloittaa jo opiskelun optimointia. Sääntö ykkönen taitaa olla, että kaikki mahdolliset laskarit prujataan kaverilta ja palautetaan, että saadaan bonuspisteitä. Ja sääntö kakkonen on se, että käytte aina edellisenä vuonna kopioimassa kurssien kotisivuilta vastaukset laskareihin, jolloin teillä on oikeat vastaukset 10-100 prosenttisesti laskareihinne. Tosin tämä ei onnistu kaikissa kursseissa, koska ne kurssien proffat eivät halua, että jengi prujaa suoraan netistä kaiken.

Prujaamisella saa yleensä 1 arvosanan korotuksen... Mulla on jopa ollut yksi sellainen kurssi, että kun prujaat kaiken kavereilta, niin tarvitset tentistä yhden pisteen viidestäkymmenestä päästäksesi kurssista läpi. Se kurssi on prujaajien taivas...
..tut toi mitään optimointia ole.

Laskareidenkin kopsaamisessa on hirveä duuni ja kukaan Jack Bauerin lisäksi ei kestä kopsatun vastauksen kanssa salin edessä lisensiaatti Veikkolaisen ristikuulustelua. Oikeaa optimointia on unohtaa välikokeet ja laskarit ja sen sijaan etsiä vanhoja tenttikysymyksiä n. 7kpl, etsiä lainakirjasta niihin oikeat vastaukset, opetella vastaukset ulkoa ja käydä vetämässä ovarin tentistä vitonen parin tunnin työllä. Tää tekniikka voi kostautua jos tietoja tarttee oikeasti joskus myöhemmin :hyper:.

Muutenkin luokkaopetusta, välikokeita ja tenttikausia kannattaa välttää niin pitkälle kuin mahdollista. Parempi systeemi on hakea tenttiaikataulusta tenttejä n. 3 viikon välein ja keskittyä yhteen aineeseen kerrallaan. Itse onnistuin tällä systeemillä puskemaan hyvää tahtia opintoja läpi vaikka tein samalla 50-60 tuntista työviikkoa.

Toinen optimoinnin osa-alue on koodata joku softa ohjelmointikurssilla ja palauttaa sama tekele n:n kurssin harjoitustyönä myöhemmin pikku modifikaatioilla. Mun graffatyö 3D-squash pelistä tuli kimmoisuussimulaattori tunnin duunilla ja ohjelmatyön photoshop-klooniin tuli väsättyä lisää filttereitä yksi kerrallaan graafisella laitoksella, pari ovaria laaki.

Tälläisia neuvoo DI-96, vk-89.

Dopey sanoi:

Voi juma. Eilen oli miehet rautaa ja Otahallin raudat samaa vuosikertaa kuin Sylvi Saimon olympiakulta. Äijät kyykkäilivät sarjaa 300 kilolla ja istahtivat sen jälkeen nortille pukuhuoneen pitkälle penkille, jossa oli erikseen vaatepaikat yli tonnin yhteistuloksille. Ohjelmointiharkkatöistä saatiin tunnin vilunkiviilailun jälkeen vitonen. Tänään teekkarit käyvät plyyfitnesissä, jossa on italialaisen design-insinöörin suunnittelemat paskat vehkeet. Ohjelmointiharkkatyötä pusketaan kaksi viikkoa yötä päivää kofeiiniefehuuruissa, jonka jälkeen saadaan bumerangi, jonka jälkeen huomataan, että katabolia on pannut perseeseen 0,1 ‰:n verran ja vyötärölle on ilmestynyt ensimmäinen rasvapoimu, jonka jälkeen perustetaan kriisiryhmiä ja mennään psykoterapiaan.

Hannibal sanoi:
Voi juma. Eilen oli miehet rautaa ja Otahallin raudat samaa vuosikertaa kuin Sylvi Saimon olympiakulta. Äijät kyykkäilivät sarjaa 300 kilolla ja istahtivat sen jälkeen nortille pukuhuoneen pitkälle penkille, jossa oli erikseen vaatepaikat yli tonnin yhteistuloksille. Ohjelmointiharkkatöistä saatiin tunnin vilunkiviilailun jälkeen vitonen. Tänään teekkarit käyvät plyyfitnesissä, jossa on italialaisen design-insinöörin suunnittelemat paskat vehkeet. Ohjelmointiharkkatyötä pusketaan kaksi viikkoa yötä päivää kofeiiniefehuuruissa, jonka jälkeen saadaan bumerangi, jonka jälkeen huomataan, että katabolia on pannut perseeseen 0,1 ‰:n verran ja vyötärölle on ilmestynyt ensimmäinen rasvapoimu, jonka jälkeen perustetaan kriisiryhmiä ja mennään psykoterapiaan.
:rock:

Vuoden postaus.

Dopey sanoi:
..tut toi mitään optimointia ole.
...
Tää tekniikka voi kostautua jos tietoja tarttee oikeasti joskus myöhemmin :hyper:.
...

Ennen kuin alkaa optimoimaan kannattaa selvittää itselleen tosiaan, tarvitseeko tietoa oikeasti joskus myöhemmin. Jos ei tarvitse, miksi edes vaivautua tenttimään optimoidusti. Miksi ei vain tenttisi kursseja, joiden sisällön haluaa oikeasti oppia. Tämä on tietysti turhaa idealismia, jos tavoitteena on vain saada tutkintotodistus eikä sinänsä oppia mitään. Mutta sen jälkeen voi tietysti kysyä, mitä iloa on tutkintotodistuksesta. Fyffen teko? Eikö fyffeä voi tehdä ilman titteleitäkin? Joku muu mikä?

skeema sanoi:
Miksi ei vain tenttisi kursseja, joiden sisällön haluaa oikeasti oppia. Tämä on tietysti turhaa idealismia, jos tavoitteena on vain saada tutkintotodistus eikä sinänsä oppia mitään.
Ainakin Polilla silloin kun minä siellä opiskelin tehtiin ensin perusopinnot, sitten suuntautumisvaihtoehdon paketti ja sitten vasta päästiin lukemaan syventäviä. Sekä noissa perusopinnoissa että suuntautumisvaihtoehdon kursseissa oli ainakin itsellä n. 50% aineita, joista jo etukäteen tiesi ettei niitä tule ikinä tarvitsemaan. Yleensä samaiset kurssit olivat vielä erinomaisen huonosti organisoituja eikä opetuksen tasokaan päätä huimannut. Idealismia on kuvitella, että yliopistosta tai korkeakoulusta voisi valmistua tenttimättä kursseja, joiden sisältöä ei halua päähänsä. Oli tuolla koululla tapauksia, joilla oli 250 ov:ta kasassa eikä edes perustutkintoa vielä. Valitettavasti aika monessa paikassa paperin olemassaolo on kynnyskysymys.

Optimoinnin idea on juuri siinä, että käyttämällä minimiaika pakkopullaan on paljon enemmän resursseja käytettävissä sen aiheen opintoihin, mistä kuvittelee ammatillisesti joskus hyötyvänsä. Mikäli aineet suorittaa suunnitellussa järjestyksessä niin kiinnostava kama on vasta loppupäässä, joten motivaationkin kannalta sinne kannattaa pyrkiä mahdollisimman nopeasti.

Sitä paitsi: ei se oppiminen siihen lopu kun saa DI:n paprut kouraan. Siitä se vasta todenteolla alkaa...

Noniin, ainakin mun pisteet tuli näkyviin äsken, tuolta vain katsomaan: https://www.dia.fi/tulospalvelu/

Aika rankasti arvosteltu mun mielestä. Nyt sitten jännitetään heinäkuuhun asti niitä pisterajoja. Mä pääsen sisään jos pisterajat ei nouse viime vuodesta yli 1,3 pistettä. Eli aika hilkulla. Mitä luulette, nouseeko, laskeeko vai pysyneekö samassa? Millasia pisteitä saitte?

Matikka: 21/36
Fysiikka: 33/36
Eli yhteensä 54/72p
Sitten kun laskee niillä kaavoilla valintapisteet, niin lopputulos on meikäläisellä tasan 53p

Musta tuntu, että arvostelu oli melko löysä, sillä en odottanut näin hyviä pisteitä. Se nyt ei kuitenkaan haittaa. Ykkösvaihtoehto oli tuotantotalous TTY:lle ja viime vuoden alin pisteraja sinne oli 49,22. Hyvältä siis näyttää.

Matikka oli mun mielestä viimevuotista vaikeampi, kun taas fysiikka oli helpompi, joten kai ne rajat pysyy viimevuoteen verrattuna suurin piirtein +-0:ssa

Nyt vaan jännitetään vielä kuukauden verran. Prkl, kun on pitkä aika :curs:

Matikka 29 ja fysiikka 21, kokonaispisteet alkupisteineen 44,78 ja viime vuoden alin pistemäärä koneelle 32,22 eli sisäänhän tässä vissiin ollaan menossa. :kippis1:

mulla ei näy noi netin tulokset. Johtuuko siitä, että olen kieltänyt tietojeni näytön tulospalvelussa?
Tosin mulla lukee että saa julkaista internettulospalvelussa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom