TKK pääsykokeet 2004

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zii
  • Aloitettu Aloitettu

zii

Oliko joku muu tänään TKK:n matskunkokeissa? Miten meni? Entä huominen fysiikka? Ei vissiin hirveän vaikea koe ollut tänään vaikka kiire tuli. Entä kuka googlettaa nopeiten oikeat vastaukset eri tehtäväsarjoille?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olinhan minä siellä. Tuntui kyllä jotenkin vaikeammalta kuin viimevuotinen, tai sitten vaan ei ollut mulle sopivia. Kyllä ne kuitenkin meni... kaikkiin vastasin jotain ja kolmesta ainakin odottelisin lähes täysiä. No, fysiikka pitäisi olla paremmin hallinnassa.

Mä tein kolme kokonaan, neljättä ehti vaan aloittaa. Mille linjalle haet? Mulla on ykkösenä energia/lvi, viime vuoden rajoilla tarttis ~12 pistettä yhteensä, eli kokeesta 9 skaalattuna. Tiedä sitten mihin suuntaan nuo pisterajat heittelee. Fyssa kyllä vähän vaikeempaa, mutta jospa siitä pari tehtävää sais oikein. Mikä tehtäväsarja sulla oli?

zii sanoi:
Mä tein kolme kokonaan, neljättä ehti vaan aloittaa. Mille linjalle haet? Mulla on ykkösenä energia/lvi, viime vuoden rajoilla tarttis ~12 pistettä yhteensä, eli kokeesta 9 skaalattuna. Tiedä sitten mihin suuntaan nuo pisterajat heittelee. Fyssa kyllä vähän vaikeempaa, mutta jospa siitä pari tehtävää sais oikein. Mikä tehtäväsarja sulla oli?

Repäsemällä lähdin yrittämään teknilliseen fysiikkaan, mutta voipi olla etten pääse - laskin että viime vuoden rajoilla olisi saanut sössiä yhteensä pari tehtävää kokeissa, taisi mennä tohon kokeeseen jo se. Seuraavana oli sähkö ja elektroniikka ja sinne olisin melkein jo papereilla voinut päästä.

D-sarja oli. Onko noissa muuten muita eroja kuin pari eri arvoa tehtävän annossa?

Kyllähän siellä tuli käytyä. Omat vastaukset:
B-sarja
1) 350€
2) x0=0 ja x0=2
3) neliöjuuri 10
4) [2,3]
5) a) 5 reittiä kolmen todennäköisyys 0.25 ja kahden 0.125 b) 0.625
6) a) täyttä räpellystä b) idea vissiin oikein mutta en sitten muistanut pallon tilavuuden kaavaa oikein :rolleyes:

Muutkin voisivat heittää omia tuloksiaan niin voisi vähän arvioida miten meni. No luulisi tuolla nyt yli 20 pistettä irtoavan niin fysiikasta ei tarvitsisi saada montakaan pistettä kasaan. Täytyy toivoa että huomenna on helppo koe kun ei tuo fysiikka ole oikein hallussa.

Oliko kenelläkään muulla A-sarjaa? (Vai olinko mä ainoa? haa haa)
Minkälaisia vastauksia saitte?

1. 1000 euroa
2. x=0 tai x=4 (ei voi enää muistaa, oliko noin)
4. [2,3]

Ei taida muuta eroa olla kun parit arvot muutettu ja eri vastaus. Mulla oli C-sarja, ja (mun) vastaukset ensimmäiseen kolmeen tehtävään: 1) 200e 2) x=0 ja x=4 3) neliöjuuri 2

Vitonen oli tosi helppo vitostehtäväksi mutta en ehtinyt kirjottamaan siihen mitään kunnollista.

Mitenkäs tuo tehtävä 4? Alkuun sain mutta sitten jotenkin menin loppupään sössimään enkä saanut kunnon vastausta. Olisiko pitänyt tehdä niin, että ensin integroi sen kökön ja siitä laskee t0:n suurimman arvon? Pirullisesti meinaan loksahtaa vasta kotona nuo tehtävät kun siellä kokeen kiireessä ei aina ajatus kulje yhtä kirkkaasti.

Mä en ehtinyt tehdä nelosta. Mahtaako noista olla jo joku vastauslista jossain? Mites 3-tehtävä, mä laskin että etäisyys eli neliöjuuri(x^2 + y^2) pitäisi olla mahd. pieni, eli laskin tuon funktion derivaatan nollakohdat, jotka siis on t:n arvoja. Sitten laskin kummalla tulee pienempi etäisyys tms. Kaveri taas oli muodostanut siitä jonkun suoran yhtälön josta taas normaalin joka kulkee origon kautta.

juu sanoi:
Mitenkäs tuo tehtävä 4? Alkuun sain mutta sitten jotenkin menin loppupään sössimään enkä saanut kunnon vastausta. Olisiko pitänyt tehdä niin, että ensin integroi sen kökön ja siitä laskee t0:n suurimman arvon? Pirullisesti meinaan loksahtaa vasta kotona nuo tehtävät kun siellä kokeen kiireessä ei aina ajatus kulje yhtä kirkkaasti.

Mä tein sen sillain, et eka derivoin sen funktion ja katsoin derivaatan nollakohdan (A-sarjassa: 2).

[1,2]: funktio nousi
[2,3]: funktio laski

Ja sit integroin sen alkuperäsen funktion ja tsekkasin, et kummasta ([1,2] vai [2,3]) tulee suurempi arvo työlle. Ja se oli [2,3]

Fyssan kokeen jälkeen voittekin aloittaa jo opiskelun optimointia. Sääntö ykkönen taitaa olla, että kaikki mahdolliset laskarit prujataan kaverilta ja palautetaan, että saadaan bonuspisteitä. Ja sääntö kakkonen on se, että käytte aina edellisenä vuonna kopioimassa kurssien kotisivuilta vastaukset laskareihin, jolloin teillä on oikeat vastaukset 10-100 prosenttisesti laskareihinne. Tosin tämä ei onnistu kaikissa kursseissa, koska ne kurssien proffat eivät halua, että jengi prujaa suoraan netistä kaiken.

Prujaamisella saa yleensä 1 arvosanan korotuksen... Mulla on jopa ollut yksi sellainen kurssi, että kun prujaat kaiken kavereilta, niin tarvitset tentistä yhden pisteen viidestäkymmenestä päästäksesi kurssista läpi. Se kurssi on prujaajien taivas...

Kokeissa kävin kanssa ja ketuilleen meni, mutta väliäkös välivuodella tai parilla.
C-sarja siunaantui ja ekasta sain 200 €, muita en muista.
Huomenna kemia ja toivottavasti se menee paremmin.

zii sanoi:
Mites 3-tehtävä, mä laskin että etäisyys eli neliöjuuri(x^2 + y^2) pitäisi olla mahd. pieni

Jeps, itse tein samalla tapaa. Ei tarvitse edes ottaa sitä neliöjuurta, koska riittää, että neliöjuuren sisällä on pienin mahdollinen arvo.

Käytin niihin y:n ja x:n lausekkeisiin muistikaavaa:
(x +/- y)^2 = x^2 +/- 2xy + y^2

Tällöin keskimmäiset termit supistuivatkin sopivasti ja muutin lausekkeen muotoon, jossa oli pelkkää siniä yksikköympyrästä johdetun kaavan avulla:
(cos x)^2 = 1 - (sin x)^2

Lauseke päätyi muotoon:
10 - 80*(sin x)^2 = r^2

Tuon perusteella hiukkanen kävisi origossa, kunhan vain ratkaisee x:n arvon, jolloin yhtälön vasen puoli on 0 eli r^2 on nolla.

Kääpiö sanoi:
3) neliöjuuri 10

Virhettä logiikastani en löytänyt?

Mites se rikkinäisen koneen työnteonlasku?

Itselläni yhtälö (sarja B) oli muotoa:
P(t) = 3000 * ([1/t]-[1/t^2])

Tämä tarkoittaisi siis, että teho on suurin, kun suluissa oleva osa lauseketta on suurin. Lauseke pienenee kuitenkin aina t:n arvojen suuretessa (lähenee nollaa), joten loogisesti järkeilin tehon olevan suurin heti käynnistyksen jälkeisellä sekunnilla. W=Pt, ja koska t on määritelty yhden sekunnin pituiseksi vakioksi niin ainoastaan P:n arvo merkitsee. Mitään työintegraaleja ei siis tarvita. Loogista?

BioIT:lle aikanaan, mutta ensin Koneelle tutustumaan, kun jäi lukemiset lääkiksen suunnalle tältä keväältä. Nyt inttikin kutsuu.

Mikä sarja sulla oli? Mä sain kolmosesta neliöjuuri(2) vastaukseksi (sarja c), ajanhetkellä t=0. Tosin siitä derivaatasta tuli niin pitkä että voi hyvin olla sattunut joku virhe supistellessa. Pitäisikö muuten huomenna olla tuo henkilökortti mukana?

zii sanoi:
Mikä sarja sulla oli? Mä sain kolmosesta neliöjuuri(2) vastaukseksi (sarja c), ajanhetkellä t=0. Tosin siitä derivaatasta tuli niin pitkä että voi hyvin olla sattunut joku virhe supistellessa. Pitäisikö muuten huomenna olla tuo henkilökortti mukana?

Joo B-sarjaa väänsin. Kelasin kyllä ottaa ton läpyskän messiin. Siinähän on ne hakijanumerot ja nimet, joita ei kuitenkaan muista muuten. :)

Wildemar sanoi:
Tämä tarkoittaisi siis, että teho on suurin, kun suluissa oleva osa lauseketta on suurin. Lauseke pienenee kuitenkin aina t:n arvojen suuretessa (lähenee nollaa), joten loogisesti järkeilin tehon olevan suurin heti käynnistyksen jälkeisellä sekunnilla. W=Pt, ja koska t on määritelty yhden sekunnin pituiseksi vakioksi niin ainoastaan P:n arvo merkitsee. Mitään työintegraaleja ei siis tarvita. Loogista?

Loogista on mutta t:n ei tarvitse olla mikään kokonaisluku (kait?). Eikös sitä paitsi väli [1,2] ole pienempi kuin väli [2,3]?

juu sanoi:
Loogista on mutta t:n ei tarvitse olla mikään kokonaisluku (kait?). Eikös sitä paitsi väli [1,2] ole pienempi kuin väli [2,3]?

Nyt ei jaksa miettiä, mutta mites tuon t:tä sisältävän osion kuvaaja kulkee, jos t:n arvot suurenevat. Kohdassa t=1 siitä itseasiassa tuleekin tosiaan nolla, mutta mites jatko? Onko aidosti vähenevä? Eli tarkoittaisi silloin, että suurin teho ja vastaavasti työ on välittömästi käynnistämisen jälkeen.

Wildemar sanoi:
Nyt ei jaksa miettiä, mutta mites tuon t:tä sisältävän osion kuvaaja kulkee, jos t:n arvot suurenevat. Kohdassa t=1 siitä itseasiassa tuleekin tosiaan nolla, mutta mites jatko? Onko aidosti vähenevä? Eli tarkoittaisi silloin, että suurin teho ja vastaavasti työ on välittömästi käynnistämisen jälkeen.

t:n arvot suurenevat 2:een asti, mutta sen jälkeen alkaa laskemaan, tosin alussa sen verran hitaammin että väli [2,3] on suurempi. En laskua kokeessa kokonaan laskenut joten en sen enempää ala analysoimaan, mutta on tämä harvinaisen hatuttavaa kun kotona nuo kaikki aukeaa niin paljon paremmin. Koskaan aikaisemmin ei ongelmaa ole ollut mutta nyt sitten....

Wildemar sanoi:
Lauseke päätyi muotoon:
10 - 80*(sin x)^2 = r^2

En nyt tarkemmin muista mitä tuli väsättyä mutta itse sain etäisyydeksi neliöjuuri(10+80*(sin x)^2) jolloin pienin arvo olisi tuo neliöjuuri 10. Konetehtävä on vielä huonommassa muistissa, mutta ainakin integraaliin sijoittamalla välillä [2,3] tuli suurempi työ kuin välillä [1,2] eli sen luulisi olevan ainakin oikeampi vastaus :) Kohta alkaa kyllä ahdistaa jos nuokin sitten menivät väärin :wall:

Viimeksi muokattu:
hehe, ite sain ton b-sarjan (backdoor men? onkohan niiillä joku tiedosto musta siellä :eek: ) työtehtävän vastaukseksi jotakuinkin t0= ½(1+sqrt5), jolloin työ olisi suurin jotakuinkin välillä 1,24 - 2,24 sekuntia.

Saas nähä, en tosiaankaan oo kirjotusten jälkeen matikan kirjaa aukassu...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom