TKD ja vapaaottelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HesusL
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
supersizeme sanoi:
Eipä kai kukaan täysjärkinen thaiboxeri vapaaottelussa samalla tavalla liikkuisi kuin TB kehissä!!! Se etu jalan pompottelu oliis liian suuri riski takedowneille ja jalkalukoille.

Ei tietenkään. Itse asiassa MT-piireissä on vanha sanonta, että silloin ei paljon auta etujalkaa pompotella, kun takedown-siivooja tulee vastaan lähisiwan käytävällä!1! Ja Riku kyllä tietää mistä puhuu.

Mutta eikös MT:ssä ole yhdellä jalalla pomppimisen vastapainoksi ;) aika paljon semmoistakin, mikä voisi olla suoraan sovellettavissa vapariin? Jonkinmoista pystypainiskelua tuntuvat treenaavan kovasti (sitä otsa-otsassa nujuamista kyynärpäineen). Ja ilmeisesti MT:ssä saa heittääkin, jos kaveri oikein holtittomasti tulee potkiskelemaan? Vai oliko se rajoitettu silleen, että vain Jomhod saa heittää muita kanveesiin kuin naapurin sikaa, kun en muiden ottelijoiden ole paljon nähnyt noita heittoja tekevän? ;)

Ai niin, perinteisesti mulla on ollut tapana laittaa aina postauksen loppuun jotain itse aiheeseen liittyvää. Tässä tulee: jos vaparijätkä haluaa treenata pystylajia ohessa, niin hänen kannattaa treenata pystyä kylän kovimpien kamppailijoiden kanssa. Ja ne eivät löydy TKD-salilta. Ne löytyvät yleensä MT-salilta. Ugh.

supersizeme sanoi:
Eipä kai kukaan täysjärkinen thaiboxeri vapaaottelussa samalla tavalla liikkuisi kuin TB kehissä!!! Se etu jalan pompottelu oliis liian suuri riski takedowneille ja jalkalukoille. Monethan vaparissa mainostavat disciplinekseen myua thain, mutta eivät takuulla liiku sillai tanssien sen kilkutin musiikin soidessa taustalla.

Niin ei varmaan liikkuisikaan, mutta jos kerta on pakko treenata päälajinsa lisäksi jotain muutakin lajia niin miksei treenaisi sitten jotain mikä olisi lähes samanlaista juuri esim. liikkumiselta? Itse en näistä asioita paljoa tiedä kun en ole KB:tä koskaan treenannut enkä MMA:ssa ehtinyt myöskään kauaa olla (sitä pitää kyllä vielä myöhemmin jatkaa). Itse jos treenailisin tosissani jotain lajia niin keskittyisin vain siihen lajiin, enkä ottaisi mitään muita treenejä samaan aikaan.

Edelleen olen sitä mieltä että TB olisi KB:tä parempi vaihtoehto. Se että oppii vetämään polvi- ja alapotkuja sekä kyynärpäitä lienee suurempi etu kuin se että liikkuminen on vähän sinnepäin.

Meillä potkunyrkkeilyssäkin treenataan polvi-ja alapotkuja. Onko jotain potkunyrkkeily seuroja joissa ei treenata alapotkuja? Ihan uusi juttu minulle...

Monessa seurassa nuo thai nyrkkeily ja potkunyrkkeily treenit ovat tavallaan yhdistettyjä, että aika samanlaista menoa.

Kerrankin kiinnostava keskustelu...
Monesti tosiaan MMA ottelijat maailmalla mainostavat lajikseen Thaiboxing/muay-thai, jopa silloin kun asento ja liikkuminen muistuttavat enemmän kick-boxinkia.
Asuessani Ameerikassa vuoden, huomasin että kickboxing ymmärrettiin lähinnä airobic-jumpaksi ja thaiboxing oli sitten oikeeta kamppailua. Tästä ehkä syy edelliseen...

MMAn pystyottelu tietysti on erillaista kun minkään muun lajin, onhan se nykyään jo aikalailla oma lajinsa. Vaikka kuka kieltää tulemasta 100% karatella vaparia ottamaan? Tampereen kisoissa tuli sellanenkin jätkä vastaan...

Minun (syvästi arvostama) vapaaotteluvalmentajani Murloc "Keskimaan MMA-mestari"
painottaa hyvää asentoa, liukuvaa liikettä ja sähköttämätöntä lyömistä. Potkut ovat myös mukana mutteivät ykkös prioriteetti. Thainyrkkeilyn "clinchipeli" kyynerpäineen ja polvineen on hyvin erilaista MMAn pystypaini jossa alasvienneillä on huomattava merkitys.
Sulavalla liikkeellä voi muuten tehokkaasti estää vastustajan alasvienti/clinch yritykset. Aina ei tarvitse vetästä pannukakku-srawlia vaan usein pelkkä väistö riittää. Mielestäni uusin Liddell vs Randy matsissa juuri Chuckin liike ja lyönnit ratkaisivat ottelun.

Ja vielä.. Kysyttiin että onko seuroja missä ei treenata ala-potkuja. Tietääkseni Full-Contackt eli yläpotku-potkunyrkkeily on Suomessa ja maailmalla suositumpaa ja on seuroja jotka treenaavat etupäässä näillä säännöillä. GB-gymin KB vastaava Marek K on selittänyt jopa kuinka erilaisia lajeja alapotku- ja yläpotku-KB ovat. Kyllä perinteisen KB ja perinteisen TB ovat niin erilaisia että meillä ainakin pidetään treenit erikseen kummallekkin.

Hyvää yötä, Jeesus myötä!

Jasse Junkkari sanoi:
Minun (syvästi arvostama) vapaaotteluvalmentajani Murloc "Keskimaan MMA-mestari"
painottaa hyvää asentoa, liukuvaa liikettä ja sähköttämätöntä lyömistä. Potkut ovat myös mukana mutteivät ykkös prioriteetti. Thainyrkkeilyn "clinchipeli" kyynerpäineen ja polvineen on hyvin erilaista MMAn pystypaini jossa alasvienneillä on huomattava merkitys.
Sulavalla liikkeellä voi muuten tehokkaasti estää vastustajan alasvienti/clinch yritykset. Aina ei tarvitse vetästä pannukakku-srawlia vaan usein pelkkä väistö riittää.

Tämä kaikki aivan totta.

Se mitä viittasin thain "clinchipeliin" (joo, sehän se sana oli ;) ) tuli ihan kivasti ilmi esim. Rupponen-Stiebling ykkösessä: halailua köysissä ja mietitään että minkä verran kumpikin uskaltais nostaa vähän polvee. Molemmat tiesi, että kumpikin haluaa mieluummin lopettaa homman matossa. E-katsomosta nähtynä näiden kahden (erittäin kokeneen vapaaottelijan) clinchipeli ei juurikaan eronnut niiden thaiboksarien matseista, joita siinä väliaikanumerona näytettiin. Voi olla, että äijistä tuntui ihan erilaiselta. :) No, kakkosmatsissahan mentiin mattooon 0,2 sekunnin viiveellä.

Hyvä asento, sulava liike ja sähköttämätön lyöminen on kauniita asioita lajista riippumatta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom