TKD ja vapaaottelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HesusL
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
HesusL sanoi:
Olen miettinyt ruveta reenaamaan vapaaottelun rinnalla jotakin "pystyottelulajia".

Voin sanoa että haittaa enempikin kuin hyötyä TKD:stä.
Missä seurassa treenaat vapaaottelua?
Ihmettelen vain että eikö teidän seurassa saa tarpeeksi pystyottelutreeniä?
Kannattaa esitää toiveita vetäjille.
Meillä treenataan todella hyvin kaikkia osaueita erikseen ja samanaikaisesti.
Jos nyt vetäjät eivät millään halua pystyottelua treenata niin sinun kannattaa kuitenkin mennä thaikku treeneihin ja jos sinne ei ole mahdollista niin mene potkunyrkkeilyyn.

MikaT2 sanoi:
Voin sanoa että haittaa enempikin kuin hyötyä TKD:stä.
Missä seurassa treenaat vapaaottelua?
Ihmettelen vain että eikö teidän seurassa saa tarpeeksi pystyottelutreeniä?
Kannattaa esitää toiveita vetäjille.
Meillä treenataan todella hyvin kaikkia osaueita erikseen ja samanaikaisesti.
Jos nyt vetäjät eivät millään halua pystyottelua treenata niin sinun kannattaa kuitenkin mennä thaikku treeneihin ja jos sinne ei ole mahdollista niin mene potkunyrkkeilyyn.
En voi käsittää miten siitä on enemmän haittaa,kuin hyötyä. Jos treenaamaton pullamössö kohtaa treenatun tkd-miehen,nii väitätkö pullamössön voittavan?

josku3 sanoi:
En voi käsittää miten siitä on enemmän haittaa,kuin hyötyä. Jos treenaamaton pullamössö kohtaa treenatun tkd-miehen,nii väitätkö pullamössön voittavan?
Vapaaotteluissa harvemmin kohtaa pullamössömiehiä.

Lähtien vaikkapa otteluasennosta, TKDn ottelutapa ei vain huomioi tarpeeksi mahdollisia alasvientiyrityksiä, eikä ole omialtaan sellaisiin lähteä. Mutta mikä sitä estää, jos joku TKDn haluaa ottaa vaparin rinnalle, niin siitä vain. Siperia yleensä sitten opettaa.

Tuntemissani vapariseuroissa reenataan sekä mattoa että pystyä erikseen ja vielä sitä vaparia tukien, joten hieman ihmetyttää halu TKDn mukaan ottamisesta.

Olen kyllä nähnyt pystyottelukehissäkin menetyksekkäitä vanhoja TKD-tyyppejä, mutta ottelutyylin ollessa jo jotain muuta kuin TKDtä.

Vapaaottelussa harvoin kohtaa "treenaamattomia pullamössöjä".
Alkuperäinen kysymyshän oli että kuinka TKD voisi tukea vapaaottelua.

Taikwando varmasti lisää liikkuvuutta varsinkin jalkoihin ja lantioon. Tästä on hyötyä myös vaparissa, niin pystyssä kun matossakin. Luulempa että nopeuskin keittyy lajissa.

Kuitenkin, taikwandossa oppii vaparia ajattellen huonon ottelu asennon ja tyylin. Mielestäni vapaaottelun pystyotteluasento tulisi olla sellainen mistä pystyy: a)liikkumaan kaikkiin suuntiin kevyesti. b) lyömään ja torjumaan tehokkaasti iskut päähän. c) suorittamaan alasvientejä ja niiden puolustamista.
Toisin sanoen: leuka alas, kädet ylös, kyynerpäät kylkiin,selkä köyryyn, polvet joustaa, paino päkiöillä, etujalan varpaat eteenpäin. Tulos on lähellä nyrkkelyasentoa ( niitäkin tietysti on erilaisia).
Vääränlaisesta asennosta on vaikea opetella pois, siksi en ensimmäisenä suosittele taikwandoa vaan nyrkkeilyä tai potkunyrkkeilyä.

Itselläni ei TKDsta ole kuin peruskurssi suoritettu n. 12v sitten, ja Olympialaisista olen nähnyt vähän WTF otteluja, joten asiasta saa olla eri mieltä.

Eiku juoksemaan!

josku3 sanoi:
Kyllä pullamössö nyt aina yhden tkd-miehen voittaa. :evil:

peter0658 sanoi:
Kyllä pullamössö nyt aina yhden tkd-miehen voittaa. :evil:

Yeah, sure.. :david:

Oletko tosissasi sitä mieltä että ottelun harjoitteleminen siten että saa potkia ja lyödä vyötärön yläpuolelle ei paranna ottelutaitoja? Kyllä jokainen mitään aikaisemmin treenaamaton on ollut aika helppo vastustaja kokeneelle TKD-matsaajalle. TKD:ssa ei olla omistauduttu kilpaottelulle, vaan on muitakin osa-alueita joita treenataan paljon, sen takia jokin potkunyrkkeily varmasti kehittää nopeammin matsaustaitoja, mutta on silkkaa paskapuhetta että TKD:n harjoittelu jotenkin huonontaisi taistelutaitoja. Etäisyyden hallinta, vastustajan lukeminen, suojautumisreaktioista eroon pääseminen, sujuvasta lyömisestä ja potkimisesta puhumattakaan, ovat kaikki varsin oleellisia taitoja jotka matsatessa kehittyvät, millään "pullamössöllä" niitä vaan ei ole.

Jasse Junkkari sanoi:
Vapaaottelussa harvoin kohtaa "treenaamattomia pullamössöjä".
Alkuperäinen kysymyshän oli että kuinka TKD voisi tukea vapaaottelua.

Taikwando varmasti lisää liikkuvuutta varsinkin jalkoihin ja lantioon. Tästä on hyötyä myös vaparissa, niin pystyssä kun matossakin. Luulempa että nopeuskin keittyy lajissa.

Kuitenkin, taikwandossa oppii vaparia ajattellen huonon ottelu asennon ja tyylin. Mielestäni vapaaottelun pystyotteluasento tulisi olla sellainen mistä pystyy: a)liikkumaan kaikkiin suuntiin kevyesti. b) lyömään ja torjumaan tehokkaasti iskut päähän. c) suorittamaan alasvientejä ja niiden puolustamista.
Toisin sanoen: leuka alas, kädet ylös, kyynerpäät kylkiin,selkä köyryyn, polvet joustaa, paino päkiöillä, etujalan varpaat eteenpäin. Tulos on lähellä nyrkkelyasentoa ( niitäkin tietysti on erilaisia).
Vääränlaisesta asennosta on vaikea opetella pois, siksi en ensimmäisenä suosittele taikwandoa vaan nyrkkeilyä tai potkunyrkkeilyä.

Itselläni ei TKDsta ole kuin peruskurssi suoritettu n. 12v sitten, ja Olympialaisista olen nähnyt vähän WTF otteluja, joten asiasta saa olla eri mieltä.

Eiku juoksemaan!
Harrastan ITF-Taekwon-doa ja siinä otteluasento on kyllä semmoinen,että siinä pystyy lyömään ja torjumaan iskut päähän ja liikkumaan kevyesti kaikkiin suuntiin. Alasviennit eivät kuulu otteluun,mutteivat ne kuulu kickboxingiinkaan. Ainakin minun otteluasentoni muistuttaa kickboxingin otteluasentoa. Näin se on minulle opetettu. Joskus näkee myös WTF-tyylisiä otteluasentoja,mutta yleensä ne ottelijat ottavat turpiinsä.

flamm sanoi:
Kyllä jokainen mitään aikaisemmin treenaamaton on ollut aika helppo vastustaja kokeneelle TKD-matsaajalle.
jepjep :jahas: :kakka:

flamm sanoi:
Kyllä jokainen mitään aikaisemmin treenaamaton on ollut aika helppo vastustaja kokeneelle TKD-matsaajalle.

Jaa, kokemusko voittaa kokemattomuuden? Hämmästyttävää. ;)
Mutta on se niin, että american boxaajat voittavat kokeneetkin TKD-jannut. ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
flamm sanoi:
Yeah, sure.. :david:

Oletko tosissasi sitä mieltä että ottelun harjoitteleminen siten että saa potkia ja lyödä vyötärön yläpuolelle ei paranna ottelutaitoja? Kyllä jokainen mitään aikaisemmin treenaamaton on ollut aika helppo vastustaja kokeneelle TKD-matsaajalle. TKD:ssa ei olla omistauduttu kilpaottelulle, vaan on muitakin osa-alueita joita treenataan paljon, sen takia jokin potkunyrkkeily varmasti kehittää nopeammin matsaustaitoja, mutta on silkkaa paskapuhetta että TKD:n harjoittelu jotenkin huonontaisi taistelutaitoja. Etäisyyden hallinta, vastustajan lukeminen, suojautumisreaktioista eroon pääseminen, sujuvasta lyömisestä ja potkimisesta puhumattakaan, ovat kaikki varsin oleellisia taitoja jotka matsatessa kehittyvät, millään "pullamössöllä" niitä vaan ei ole.
No se pullamössö juttu oli huuli, mutta päätin itse hakea vaihtelua treeniin,
joten ajattelin kokeilla tkdta ihan sen takia, että notkeus+liikkuvuus parantuisi
hieman ja saisin löysäillä vähän . Huomasin aika nopeesti, etta aikamoista
pelleillyä koko touhu, kaikki hyvät ja toimivat tekniikat kuten polvella blokkaus
on lajissa kielettyä, muutenkin suuttuvat jos torjuu potkut niin että potkijaa
saattaa sattua? naurettavaa. Itsepuolustustekniikat ovat myös täysin
naurettavia ja eivät toimisi ikinä tositilanteessa. Tytöt ja muut pellet ihannoivat siellä näitä jätkiä jotka osaavat tehdä näitä pelle-hyppy potkuja,myös nämä kouluttajat esittelevät näitä jatkuvasti.

peter0658 sanoi:
No se pullamössö juttu oli huuli,

No niin vähän aattelinkin mutta kun noita tommosia huulia näkee niin usein niin pitää kai niihin joskus puuttua.

peter0658 sanoi:
Huomasin aika nopeesti, etta aikamoista
pelleillyä koko touhu, kaikki hyvät ja toimivat tekniikat kuten polvella blokkaus on lajissa kielettyä, muutenkin suuttuvat jos torjuu potkut niin että potkijaa
saattaa sattua? naurettavaa.

Jjjaa, ei meillä ole ikinä kielletty polvella blokkaamista. Ja oon mää aika monesti pistänyt kyynärpäätä jalkapöydän eteen (yleensä vahingossa), ei siitä kukaan ole mulle varsinaisesti valittanut ettei niin saisi tehdä, vaikka onkin sattunut kipeästi.

peter0658 sanoi:
Itsepuolustustekniikat ovat myös täysin
naurettavia ja eivät toimisi ikinä tositilanteessa.

Nyrkillä nenään, säärellä reiteen, munille kenkäisy ei toimi? Kyllä mää oon aina ollu siinä käsityksessä että noilla tempuilla olisi vaikutusta.. Hallintaotteet otteet nivellukoilla on erikseen, mutta ne nyt eivät varsinaista itsepuolustusta olekkaan. Niillä hallitaan pienempiä.

peter0658 sanoi:
Tytöt ja muut pellet ihannoivat siellä näitä jätkiä jotka osaavat tehdä näitä pelle-hyppy potkuja,myös nämä kouluttajat esittelevät näitä jatkuvasti.

Nuo "pellehyppypotkut" vaativat pirun hyvää vartalonhallintaa, paljon harjoittelua eikä niihin ihan kuka tahansa pysty. Kyllä mä ainakin arvostan jos on saavuttanut moisen taitotason. Niiden esittely muuten kuin kyseisiä tekniikoita harjoitellessa ei kyllä varsinaisesti asiaan kuulu.. Vaan lievätkö niitä esitelleetkään, treenanneet vaan.

Hyvä jos ITF-taecwondossa sitten harjoitellaan "potkunyrkkeilyasennosta" ottelemista.
Mutta sen perusteella mitä viime Olympialaisissa WTFää näin , niin en kyllä suosittele vapari tyyliksi.
Tosin kyseisissä kisoissa Korealainen tyrmäsi Kreikkalaisen aivan levottomalla "hyppykääntötakakatapääsuuhun-sokutolla". Propsit siitä.

Kaikki lajit ovat hienoja...

peter0658 sanoi:
No se pullamössö juttu oli huuli, mutta päätin itse hakea vaihtelua treeniin,
joten ajattelin kokeilla tkdta ihan sen takia, että notkeus+liikkuvuus parantuisi
hieman ja saisin löysäillä vähän . Huomasin aika nopeesti, etta aikamoista
pelleillyä koko touhu, kaikki hyvät ja toimivat tekniikat kuten polvella blokkaus
on lajissa kielettyä, muutenkin suuttuvat jos torjuu potkut niin että potkijaa
saattaa sattua? naurettavaa. Itsepuolustustekniikat ovat myös täysin
naurettavia ja eivät toimisi ikinä tositilanteessa. Tytöt ja muut pellet ihannoivat siellä näitä jätkiä jotka osaavat tehdä näitä pelle-hyppy potkuja,myös nämä kouluttajat esittelevät näitä jatkuvasti.

En tiedä missä seurassa olet treenannut, mutta kuvauksesi perusteella seuran/kouluttajien toiminta on aika erikoista. Mitä noihin pelle kommentteihisi tulee, ne jätän omaan arvoonsa. Ne kertovat vain sinusta ja asiantuntemuksestasi. Jos et tiennyt, löytyy kaikista lajeista tasoltaan myös huonoja seuroja ja kaikissa ei treenata samalla tavalla.
Yleensä ottaen varsinkin pidempään treenanneilla monipuoliset vapaammin säännöin treenattavat otteluharjoitteet kuuluvat "treeniohjelmaan". Hanskoilla ja ilman, useampaa vastustajaa vastaan, aseellista hyökkääjää vastaan, painia jne. Mihinkään alkeiskurssin ohjelmaan nuo eivät tietenkään kuulu, koska siellä luonnollisesti keskitytään perusteisiin. Kurssille tulevilla on jo kunnon ja iän suhteen hyvin erilaisia lähtötasoja. WTF TKD:n kilpaottelusäännöin treenataan toki myös, mutta kaikkia osa-alueita treenaavan tekniikkakirjo on monipuolinen. Osa kilpailevista harrastajista keskittyy vain ottelutekniikan treenaamiseen kehittyäkseen kilpaottelua ajatellen. Heidän treenaamansa tekniikkakirjo on huomattavasti suppeampi. Kilpaottelu on yksi pieni osa lajia. Vain hyvin pieni osa lajin harrastajista kilpailee.
WTF TKD otteluissa käsien roikottaminen alhaalla näyttää minustakin hölmöltä, mutta otteluasento on niille säännöille edullisin. Ne jotka pitävät tätä ottelumuotoa pelleilynä, niin suosittelen kokeilemaan. Ei ne suojat osumia hirveästi pehmennä, vähentävät kylkiluiden murtumisia yms. Olympia-mitalihan on monen kilpailijan unelma ja haluttua tavaraa. Mikseiköhän muiden lajien harrastajat käy tosta vaan pokkaamassa mitalit kun se niin iisiä on ja osumat pikku hipauksia... Voi tulla noilla säännöillä äitiä ikävä, jos ei ole treenannut sitä. Varsinkin nykyisin kun riittävän kovasta pääosumasta potkulla saa eniten pisteitä. Valitettavasti olympialaisissa on niin kovat panokset, sarjoja normaalia vähemmän ja mitalit haluttuja, että se tekee otteluihin huomattavasti enemmän kyttäilyä ja samalla niistä myös tylsempää katsottavaa.
On erittäin typerää sanoa, että TKD harjoittelusta on haittaa kamppailua ajatellen. Vaikka treenaisi vain kilpaottelutekniikkaa, kehittyy siinä kamppailussa tärkeitä ominasuuksia. Esim. silmä, etäisyyden hallinta, räjähtävyys, liikkuvuus, notkeus ja elastisuus, koordinaatio, vartalon hallinta, tasapaino etc. Monien muiden lajien harrastajien liikkuvuudessa (en tarkoita notkeutta) olisi enemmän kehitettävää.
Nuo pelle-hyppypotkut kehittävät kyllä potkutaitoa ja vartalon hallintaa tehokkaasti unohtamatta räjähtävyyttä ja kimmoisuutta. Lisäksi ne ovat hauskoja ja haasteelisia treenata. Itsepuolustustekniikan treenamisessa löytyy seura ja liittokohtaisia eroja. TKD itsepuolustustekniikkaa en noin yleensä ottaen huonoksi sanoisi. Itse 80-luvulta asti treenanneena, olen ehtinyt useampaan lajiin tutustua pidempäänkin. Omasta mielestä TKD:n potkutekniikka on pisimmälle kehittyneintä kamppailulajeissa. Se on myös vaikeimmasta päästä hallita ja vaatii paljon treeniä eikä ole kaikille tehty.
Itse asiaan. TKD kilpaottelun (ITF/WTF) treenaamisesta ei ole todellakaan haittaa vapaaottelua ajatellen, mutta ottelumuotona thai-/kickboxing palvelee paremmin, koska on lähempänä vapaaottelun kamppailua pystyssä. Tosin luulisi vapaaottelutreeneissä treenattavan myös pystytekniikkaa.

Olen antanut kertoa itselleni että KB olisi TB:tä huomattavasti parempi vaihtoehto vaparin oheen sillä TB:n liikkuminen ja ottelutyyli muutenkin on aika kaukana nykyaikaisesta vaparista.

:offtopic:

Jasse Junkkari sanoi:
Tosin kyseisissä kisoissa Korealainen tyrmäsi Kreikkalaisen aivan levottomalla "hyppykääntötakakatapääsuuhun-sokutolla". Propsit siitä.

Hyppytakakiertokoukkupotku... tossa se ja vähän muutakin samoista skaboista (100 megaa).

Itse vain TB:tä harrastavana en ehkä ole oikea mies kommentoimaan KB:n sopivuutta vapaaotteluun, mutta olen sparraillut KB-tyyppien kanssa ja voin ihan mutuna sanoa että vapari kehissä ei liene viisasta harjoitella blokkaamaan potkuja käsillä. Myös alapotkujen torjunnat olivat "lievästi" sanottuna vajavaisia. Suosittelisin itse TB:tä yksinkertaisten tekniikoiden ja suhteellisen vapaiden sääntöjensä takia paremmat lähtökohdat vapariin, täytyy tosin muistaa että viime kädessähän kaikki on kuitenkin kiinni miehestä eikä lajista.. ;)

Mr A sanoi:
Itse vain TB:tä harrastavana en ehkä ole oikea mies kommentoimaan KB:n sopivuutta vapaaotteluun, mutta olen sparraillut KB-tyyppien kanssa ja voin ihan mutuna sanoa että vapari kehissä ei liene viisasta harjoitella blokkaamaan potkuja käsillä. Myös alapotkujen torjunnat olivat "lievästi" sanottuna vajavaisia. Suosittelisin itse TB:tä yksinkertaisten tekniikoiden ja suhteellisen vapaiden sääntöjensä takia paremmat lähtökohdat vapariin, täytyy tosin muistaa että viime kädessähän kaikki on kuitenkin kiinni miehestä eikä lajista.. ;)

Itse olen kanssa treenaillut TB:tä aika pitkään ja kun kävin GB-Gymillä MMA alkeiskurssin niin tuli huomattua että ainakin liikkumisessa oli todella iso ero. Lyönnit ja potkut olivat lähes samanlaisia mutta liikkuminen niin erillaista että uskoisin KB tai nyrkkeilyn (niin siinä ei ole potkuja) auttavan enemmän. Sanon uskoisin koska en ole kumpaakaan koskaan treenannut mutta liikkuminen on em. lajeissa paljon lähempänä (katsojan mielestä ainakin) vaparia kuin TB:ssä.

Eipä kai kukaan täysjärkinen thaiboxeri vapaaottelussa samalla tavalla liikkuisi kuin TB kehissä!!! Se etu jalan pompottelu oliis liian suuri riski takedowneille ja jalkalukoille. Monethan vaparissa mainostavat disciplinekseen myua thain, mutta eivät takuulla liiku sillai tanssien sen kilkutin musiikin soidessa taustalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom