Tinkiminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Spud
  • Aloitettu Aloitettu
Karttunen sanoi:
Aikoinaan olin kaupan kassalla töissä ja kyllä hieman vitutti, kun jotkut yrittivät itsepäisesti tinkiä. Jos hinnat olisivat olleet mun päätäntävallassa, mä olisin antanut jengin roudaa kaiken ulos vaikka ilmaiseksi. Sitten oltiin hapanta naamaa kun ei "jousteta" yhtään.
Jep. Vähän pitää pelisilmää käyttää että missä yrittää tinkiä ja missä ei kannata. Itse en alle 100 euron tuotteista ala tinkimään, enkä vääntämään hinnasta. Jos tuote tätä kalliimpi niin erikoisliikkeessä kannattaa kysäistä että mikä on viimeinen hinta tuotteelle, joilloin yleensä hinnasta katoaa n. 10%. Riippuen toki kaupasta. Joskus erittäin harvoin saatan tähän iskeä jonkun vastatarjouksen jos alennusta ei juurikaan heru jostain suhteellisen kalliista tuotteesta. Kuitenkin erikoisliikkeissä myyntikatteet ovat tarjoustuotteita lukuunottamatta yli 20% niin tuo 10% lähtee aika helposti hinnasta veke, kunhan osaa olla asiallinen.

Enkä näe pienessä tinkimisessä mitään pahaa. Hinnasta neuvottelu on ihan normaalia varsinkin kalliimmissa tuotteissa, mutta semmoista hinnasta ruikuttamista en ymmärrä yhtään. Mutta jos kysymällä säästän 1000 euron sohvan hinnassa 100e niin on se vaivan arvoista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Käytettyä tavaraa myydessä nuo tinkaajat kyllä tuppaa suorastaan raivostuttamaan. Vaikka hinta on täysin ennalta sovittu ja tavara parhaimmillaan jo nostettu autoon, niin lompakkoa kaivaessaan ostaja alkaakin sitten ehdottelemaan vähän alempaa hintaa "no eikös se nyt ollukki satasen vähemmän". Tai sitten ei siellä lompakossa olekaan "ku vaa tän verran", ota tai jätä. Kerran käskin ostajan kämpästäni pellolle, kun olis pitänyt ilmeisesti riidellä tuntikaudet että olisi saanut käteensä sen summan mitä ostaja oli huutonetissä tarjonnut.

Ymmärrän kyllä tinkimisen juuri esimerkiksi jossain huonekaluliikkeissä, joissa hinta tippuu siitä -70% "varastontyhjennys" -sohvasta jo automaattisesti, kun pienen kiinnostuksen osoituksen jälkeen alat kävellä ulko-ovea kohti. Toisaalta taas Anttilassa 15 euron ale-nahkakengistä "kylläpäs on kalliit" -tyyliin tinkaava narisija menee jo täysin ymmärrykseni yli. :david:

Kuitenkin erikoisliikkeissä myyntikatteet ovat tarjoustuotteita lukuunottamatta yli 20% niin tuo 10% lähtee aika helposti hinnasta veke, kunhan osaa olla asiallinen.

Joku 20 prosentin kate ois muuten aika pirun huono.

Mulla meinaa välillä mennä hermo ihmisiin jotka olettaa että aina voi vähän hinnasta pudottaa. Otetaan esimerkiksi 25 euron ostokset ja sitten kaivetaan 20 euron seteli "tasarahallahan mennään". Öö joo, ei kyllä mennä kun mulla lähtee palkasta se puuttuva rahamäärä. Lähinnä vanhemmat hyvin toimeentulevan näköiset miehet olettavat aina saavansa alennusta näin. Olen useamman kerran saanut kuulla olevani ihme tiukkis kun ei alennusta tule. Joo helvetin kallista on ja korkeat on katteet varmana, mutta en minä niitä hintoja ole määrännyt.

Huuto.netissä olen myös käytettyä tavaraa myynyt aika usein, ja sekös jos mikä ärsyttää jos ostaja alkaa vielä tavaraa noutaessaan tinkaamaan jo sovittua hintaa alaspäin. Jos ei halua maksaa sovittua summaa niin suksikoon kuuseen, joku muu maksaa sen kyllä.

Jossain isommissa ostoksissa ymmärrän kyllä hyvin tinkimisen, tuntuu olevan aika monessa paikassa myyjällä mahdollisuus laittaa ainakin jotain ekstraa mukaan pyydettäessä. Itsekin jostain muutaman sadan euron ostoksista kehtaan kysyä saisinko esimerkiksi polkupyörän mukaan kypärää tms. Aina on jotain saanut. Mutta riippuu paljon paikasta missä viitsii alkaa kinuamaan.

Yhden kaverin kanssa oikein hävetti käydä ostoksilla, kun se kaikista pikkuostoksista alkoi vääntää myyjien kanssa josko saisi vähänkin alennusta.

Totta kai hinnoista täytyy keskustella jos siihen mitenkään mahdollisuus on. Kysymys ei ole siitä etteikö olisi varaa ostaa jotain tuotetta täydellä hinnalla, vaan siitä, että miksi maksaa täysi hinta mukisematta kun alennusta on monessakin asiassa tiedossa jo pelkästään sillä että kysyy sen viimeisen hinnan.

En henkilökohtaisesti ymmärrä sitä että mitä lisäarvoa saisin siitä että ostaisin tuotteen täydellä hinnalla jos voisin saada sen halvemmalla. Lisäarvoa saan siitä että tinkimisen jälkeen mulla on esimerkiksi se 10 euroa enemmän johonkin muuhun ostokseen. Eikä tarvitse olla kovinkaan suuri ostos niin hintaa korjataan heittämällä enemmän kuin kymmenen euroa.

Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.

Kyllä, täsmälleen näin. Ja vielä kun nuo alet on joskus aika huimia prosenteissa. Esimerkkinä vaikka joku scart-kaapeli Expertiltä. Saattaa jopa puolet lähteä hinnasta jos on tutumpi myyjä, muutenkin kymmenissä prosenteissa. Samoin vaikka kännyköiden tarvikkeet.

Tarvikkeissa on yleensäkin sikamainen kate, jostain tonnin telkkarista ei välttämättä oikeasti pysty puristamaan juuri mitään pois, varsinkaan jos on tarjoustuote. Mutta kaiken oheissälään saa kyllä oleellisesti edullisemmin kun vaan älyää avata suunsa.

Jep. Vähän pitää pelisilmää käyttää että missä yrittää tinkiä ja missä ei kannata. Itse en alle 100 euron tuotteista ala tinkimään, enkä vääntämään hinnasta. Jos tuote tätä kalliimpi niin erikoisliikkeessä kannattaa kysäistä että mikä on viimeinen hinta tuotteelle, joilloin yleensä hinnasta katoaa n. 10%. Riippuen toki kaupasta. Joskus erittäin harvoin saatan tähän iskeä jonkun vastatarjouksen jos alennusta ei juurikaan heru jostain suhteellisen kalliista tuotteesta. Kuitenkin erikoisliikkeissä myyntikatteet ovat tarjoustuotteita lukuunottamatta yli 20% niin tuo 10% lähtee aika helposti hinnasta veke, kunhan osaa olla asiallinen.

Enkä näe pienessä tinkimisessä mitään pahaa. Hinnasta neuvottelu on ihan normaalia varsinkin kalliimmissa tuotteissa, mutta semmoista hinnasta ruikuttamista en ymmärrä yhtään. Mutta jos kysymällä säästän 1000 euron sohvan hinnassa 100e niin on se vaivan arvoista.

Tämä nyt menee kyllä vähän typerästi mun mielestä. Toki isossa ostossa euromäärä voi olla isompi, mutta tollasessa alle satasen tuotteessa saattaa ale olla kymmeniäkin prosentteja. Mun mielestä pääsee ihan hyvillä "tuntipalkoille" vain avaamalla suunsa.

Ei ehkä ihan kuulu tähän, mutta mulla tuli kerran pari "asiakasta" vastaan. Halusivat ostaa, en kehtaa kertoa mitä muttei mitään laitontakaan.

"Sulla kuulema oli, saat 15€"
"Mulla se hinta on 20"
"Eiku myy 15"
"En myy"
Meni hetki jätkät koitti hakee halvemmal, tulivat takas 5minuutin päästä.
"Ok, me maksetaan se 17"
"Täh, mä sanoin 20"
"Eiku se hinta on ollu aina 17"
"No munpa hinta on 20, mulla menee käyttöön itelle jos ei kelpaa"
Nyt kaverukset siirty takavasemmalle ynnäämän pennejä. Mulla alko pikkuhiljaa lämpenee, en jaksa inttää idiottien kaa.
"No mee hakee, me maksetaan se 20"
"Vitut mee, ei mun tartte köyhille myydä. Suksikaa mäkeen nyt siitä"
Oli ilmeet kyllä aika lutusia. En tehny palkkaa myynnillä, se oli vaan jotain extraa mitä joskus tuli puuhattua. Ei varmaan sopis mihkää Mustan Pörssin tiskille. :)

Vituttaa tinkiminen.
Jep. Tinkiminen vituttaa sekä niin, että on kauppatilanteessa, missä sitä pitäisi itse harrastaa (käytettyjen autojen kaupat, voi jumalauta! :curs: ja :wall: mikään kaupanteko ei ole pahempaa, kuin käytettyjen autojen ostaminen, hyi helvetti) ja silloin, jos itse on myymässä jotain tai laskuttamassa palvelusta ja toinen rupeaa vänkäämään hintaa. Mulla ei riitä diplomatiaa tai ystävällisyyttä kummoisesti siinä tilanteessa. Sanon kerran, että hinta on tämä, ota tai jätä ja jos siinä toinen vielä mukarennosti ja reteesti meinaisi tingata, niin hermo menee ja sanon pahasti. Ei vain jaksa.

Olen varmasti em. takia menettänyt satoja euroja jo niissä parissa käytetyn auton ostossa, mitä olen tehnyt, mutta aivan sama. Tosin olen myös oppinut paljon, mm. sen, että harva asia elämässä on niin vittumaista, kuin käytetyn auton osto ja takuulla jatkossa olen tiukempi ja tarkempi auton hinnan suhteen, eli myös tinkaan vähän (en osaa tingata paljoa, enkä halua oppiakaan).

Onneksi Suomessa kai maailman mittakaavalla tingitään vähän ja harvoin. Mä en varmaan tämän(kään) asian suhteen pystyisi mitenkään sopeutumaan johonkin arabimaahan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom