Tinkiminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Spud
  • Aloitettu Aloitettu
Itse olen monessa paikassa tinkinyt ja saanut tuotteen parhaimmillaan jopa liikkeen sisäänostohintaan. Auto ja -asuntokaupassa tinkiminen taitaa olla yleisintä.

Harrastatko? Tähän voisi kertoa hyviä ja hauskoja kokemuksia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tulee tingittyä varsinkin erikoisliikkeissä ja hinnat putoavatkin yleensä ihan mukavasti.
Eräs tuttava tokaisi kauppiaalle kuultuaan hinnan "en minä nyt sinua rupea elättämään" :D

Etelässä kun olin ala-asteen kuudennella, niin juksasin yhtä mustaa torikauppiasta.. tingin muutaman kympin hinnasta ja sitten en ostanukkaa.. Suuttu perhana. :D

Kyllä tulee tingittyä tilanteen mukaan. Varsinkin toreilla ja markkinoilla.
Auto ja prätkäkaupoissa tingin eniten.

Faija ja broidit tinkii ihan jokaisessa asiassa, elintarvikekaupat ovat toivottavasti ainoat poikkeukset. Missäköhän vaiheessa geenit meni vituilleen kun itsellä ei pidä pokka jos yritän tinkiä tuntemattomalta hintaa pienemmäksi..? :D

Tingin käytännössä ihan joka kerta joka paikassa, siis sellaisissa, missä mahdollisuus on. Jos hinta ei putoa siihen, mitä olen valmis maksamaan, ostan muualta. Viimeks kenkäkaupassa myyjä ei tiputtanut hintaa 9e, ostin toisesta liikkeestä, jossa hinta tippui 10e.

Ei tule juuri tingittyä kun valtaosa ostoksista on paikoista joista ei alennusta saa vaikka olis omistajan veli. :D Muuten kyllä joskus, puoliks hupia, puoliks jonkun roposen säästöä.
Aina kannattaa tinkiä, vaikka ei olis edes rahaa maksaa, tuleepa toiselle pienempi vahinko. :rolleyes:

Ei tulisi kyllä mieleenkään tinkiä missään kaupassa, ainoastaan autoja,prätkiä tai asunto-osakkeita&talon kun olen olen ostanut niin toki tällöin olen tarjoukseni antanut.

Tähän mennessä vaikkapa kodinelektroniikkaa isommissa mällleissä ostaessa olen törmännyt lähinnä siihen että myyjä on tinkinyt puolestani hinnan alemmaksi, ehkä hän on jotenkin telepaattisesti ymmärtänyt sen että tiedän mitä olen hakemassa ja suurinpiirtein tiedän myös hintatason.

Suomalaiset on monesti aika kömpelöitä näissä hintakeskusteluissa, joskus väännetään jostain pikkusummasta armottoman kauan ja sitten vielä lähetään hakeen sitä jostain jos saa muutaman kympin tai euron halvemmalla. Itselläni kun on kymmeniä autoja ollut joten jokseenkin on tuttua tuo autokaupan tekeminen missä monesti huomaa sen että ihmiset joilla ei ole kokemusta kaupankäynnistä/neuvottelusta yrittävät olla ns. dominoivia ostajia ja aggressiivisesti yrittävät ajaa tarjoamaansa hintaa läpi myyjälle onnettomin keinoin, ressukat sortuvat esim. kaupan kohteen haukkumiseen tai vetämällä hatusta jotain taloudellisia ahdinko juttuja johonka vedoten minun olisi oman tulevaisuutenikin vuoksi järkevää myydä. Nämä suuremmilta osin tulevat ennen livenä tapaamista mikä huvittaa aina suuresti.

Itse olen monessa paikassa tinkinyt ja saanut tuotteen parhaimmillaan jopa liikkeen sisäänostohintaan. Auto ja -asuntokaupassa tinkiminen taitaa olla yleisintä.

Harrastatko? Tähän voisi kertoa hyviä ja hauskoja kokemuksia.

Totta hitossa tinkaan niin paljon kuin pystyn.

Mutta tuo sisäänostohinta on ehkä kulunein juttu minkä joku kodinkonekauppias kertoo...

Mutta tottakai kannatta silti tinkiä, joka laitteesta lähtee vähintään muuta kymppi kun pyytää! Täällä Jyväskylässä on yksi "kännykkäkauppa", eikä mikään pieni sellainen. 20% lähtee hinnasta veke kun viittii pyytää laskemaan sitä viimeistä hintaa. Paljonko noissa tuotteissa oikeati on ilmaa? Ei siis itse kännyköistä noita alennuksia heru, mutta kaikista tuotteista kylläkin (handsfreet, laukut yms.).

Prisman kassalla ei oo viel kehdannut tinkiä.

Tingin melkein kaikesta mistä pystyy. Ruuasta nyt harvemmin ainakaan pystyy ruokakaupassa tinkimään.
Joskus tingin pesukoneesta mustassa pörssissä, josta olin jo saanut hintaa alas, mutta silti jäi viidestä markasta kiinni, niin sanoin "pidä konees". Tuo nyt taisi mennä hiukan yli, mutta periksi en antanut. Ostin sitten muualta.
Viimeksi tingin sohvasta. Hinta oli n. 1700 euroa. Totesin myyjälle vaan "tonttu", niin tehdään kaupat. Ei tullu. Hävisin taas. No ostin sitten toisenlaisen..
Hyvin monen tuotteen hinnassa on ilmaa, joten aina kannattaa yrittää. Välillä voi saada hintaa roimastikin alas.

En välttämättä tinkaa ihan aina jos hinta on mielestäni jo valmiiksi kohdallaan, mutta pienemmissä elektroniikka- jne. liikkeissä hinta tippuu lähes aina pelkästään sillä kun kysyy että mikäs se viimeinen hinta olisi. Joskus käynyt jopa niin että kun on jäänyt itse ihan vaan aidosti empimään asiaa, niin myyjä on oma-aloitteisesti tiputtanut hintaa. Yleensähän tuo helpottaa ostopäätöstä, joten fiksua myyjän kannalta. Sitten voi tietysti tehdä niinkin että ei tinkaa hinnasta vaan tinkaa kaupan päälle jotakin kyseiseen hankintaan liittyvää tarviketta, jos tietää että joutuisi sen kuitenkin hankkimaan. Esim. erilaiset piuhat, liittimet, pölynimurin suulakkeet jne.

Avaudun heti, että tänään meinasi palaa käämi asiakkaaseen, joka neljä tai viisi kertaa kassalla kitisi, että eikö saisi alea, kun ostaa niin paljon. Kolme kirjaa?! Ihan hirveen paljon joo. Voisi uskoa, jos sanon, että en voi antaa. Ihan turha jäädä vinkumaan, jos oon jo neljästi sanonut, että mulla ei ole valtuuksia laskea hintoja mieleni mukaan. RAAH.

Kyllä mäkin arvokkaammista tuotteista yritän viilata jotakin pois, mutta ei nyt tulisi mieleen missään perusmassakaupassa alkaa päätään aukoa.

Kyllä tinkaaminen kuuluu asiaan!

Tänään törmäsin erittäin säälittävään yritykseen: "Niin...tämä on varmaankin se viimenen hinta?"

Sitten kun kunnolla tingitään niin pitää olla valmis sotasuunnitelma pohjilla;)

Vituttaa tinkiminen. Joissain tilanteissa nyt on ihan okei kysyä, josko hintaa voisi vähän tiputtaa, mutta yleensä kyllä hajoaa pää ihmisiin jotka tinkivät. Ja kas kummaa, oma mutsihan on juuri tällainen henkilö. Ei voi mihinkään mennä ilman että hän etsisi kaikki alennukset ja tarjoukset, jonka jälkeen vielä tingitään hinnasta.

Aikoinaan olin kaupan kassalla töissä ja kyllä hieman vitutti, kun jotkut yrittivät itsepäisesti tinkiä. Jos hinnat olisivat olleet mun päätäntävallassa, mä olisin antanut jengin roudaa kaiken ulos vaikka ilmaiseksi. Sitten oltiin hapanta naamaa kun ei "jousteta" yhtään. :jahas:

Vituttaa tinkiminen. Joissain tilanteissa nyt on ihan okei kysyä, josko hintaa voisi vähän tiputtaa, mutta yleensä kyllä hajoaa pää ihmisiin jotka tinkivät. Ja kas kummaa, oma mutsihan on juuri tällainen henkilö. Ei voi mihinkään mennä ilman että hän etsisi kaikki alennukset ja tarjoukset, jonka jälkeen vielä tingitään hinnasta.

Itse en tingi oikeastaan koskaan. En ymmärrä, ei ole niin suurta tarvetta säästää että alkaisin jostain hinnoista vääntämään, ja toisaalta aika harvoin tulee edes ostettua mitään sellaista josta voisin edes pyytää alennusta.

Mikäli ostaisin esim. jotain remonttijuttuja tai hirveän läjän kalusteita niin suurissa summissa odotan että alennusta tulee, niissä kysyisin siitä rohkeasti mutta en varsinaisesti alkaisi tinkaamaan.

Toisista tuo on hyödyllistä ja toki sillä alennusta saa, kyse on siitä antaako ylpeys periksi jne. Omassa kasvatuksessa on ollut hieman sellainen asenne että asiat on "liian kalliita" vain köyhille. Jos on rahaa, on varaa.

Joo ei se tinkiminen aina ole tarpeellista, jos kauppias ei pysty oikeasti alentamaan hintaa, pitää tietenki itse tietää minkä arvoinen tuote on kyseessä. Itse menin vaihtamaan kitaraa tuttussa musa liikkeessä ja olin aikasemmin kyselly, että paljo hyvittäis sellasesta kitarasta ja puhui jostain noin ~250e. No melkein jotain puolivuotta myöhemmin menen oman kitaran kanssa liikkeeseen ja kyselen, että paljos hyvittää jos vien tuon toisen kitaran ja tietenki myyjä katsoo ensin kitarani kunnon ja sanoo, että 130e olin vähän, että mitäs helvettiä :eek:. No sitte jotain 15-20min tinkasin / puhuttiin paskaa ja kitarani arvo nousi 230 euroon :rolleyes:. Ymmärsin kyllä, kun kyseessä on järjettömän yleinen kitara ja uutenakin vain vähän yli 300e luokkaa ja että globaalit markkinat on muuttunut ja punkit leviää myös pohjoiseen, mutta en missään vaiheessa edes meinannut uskoa, etteikö voisi enempää hyvittää. Ilmeisesti myyjä ei enään yhtään muistanut, että olen joskus ennenki käynyt liikkeessä ja tiedustellut kyseistä vaihtoa... Huippu liike silti ja mukavaa sakkia, mutta kyllähän ne aina haluaa mahdollisiman kovat tuotot ja näin se menee aina kaikkialla ja pitääki mennä.

Totta kai hinnoista täytyy keskustella jos siihen mitenkään mahdollisuus on. Kysymys ei ole siitä etteikö olisi varaa ostaa jotain tuotetta täydellä hinnalla, vaan siitä, että miksi maksaa täysi hinta mukisematta kun alennusta on monessakin asiassa tiedossa jo pelkästään sillä että kysyy sen viimeisen hinnan.

En henkilökohtaisesti ymmärrä sitä että mitä lisäarvoa saisin siitä että ostaisin tuotteen täydellä hinnalla jos voisin saada sen halvemmalla. Lisäarvoa saan siitä että tinkimisen jälkeen mulla on esimerkiksi se 10 euroa enemmän johonkin muuhun ostokseen. Eikä tarvitse olla kovinkaan suuri ostos niin hintaa korjataan heittämällä enemmän kuin kymmenen euroa.

Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom