tietotekniikan opukset

Tekniikan aloille luulisi tietotekniikasta olevan hyötä.Jos haluaa itsenäisesti opiskella esim. ohjelmointia ja tietotekniikkaan liittyvää, niin kannattaako lähteä liikkeelle jostakin tietotekniikan perusopuksesta vai ohjelmointikirjasta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Perusopuksesta ehdottomasti mun mielestä ja mun kokemuksella.
Ite aikanani opiskelin tietotekniikkaa ja mulla meinas tuottaa ongelmia opiskelussa kun oli jotkut perusasiat aivan hakusessa.

Tietokoneen sisuksien tuntemuksella et tee juuri mitään ja se on pitkälti turhaa. Jätä se mikrotuelle. Tietotekniikan sovellukset tekniikassa ovat käytännössä laskentaa, joka siis on pitkälti ohjelmointia. Jos et ole allerginen matematiikalle, niin tämän online-kirjan ensimmäisen kappaleen opiskelu voisi olla hyvä lähtökohta:

http://mitpress.mit.edu/sicp/full-text/book/book-Z-H-4.html#%_toc_start

Tarvitset tehtävien tekemistä varten tulkin Schemelle:

http://download.plt-scheme.org/drscheme/

Eli lukisin tuon kirjan 1. kappaleen ja leikkisin tuolla Scheme-tulkilla. Tuon kirjan ymmärtäminen vaatii aika paljon työtä, mutta työ kyllä palkitaan. Tuon avulla pitäisi ymmärtää sen mitä ja miten tietokone laskee. Tämän jälkeen lähtisin omatoimisesti vaikka seuraamaan TKK:n ensimmäistä ohjelmoinnin kurssia:

http://users.tkk.fi/t1061203/yleista/index.html

Selaamalla tuota sivua löydät todella kattavasti materiaalia lähtien luentokalvoista aina harjoitustehtäviin. Jotta voit ohjelmoida Javalla tarvitset Javan JDK:n sekä Eclipsen:

http://java.sun.com/javase/downloads/index.jsp
http://www.eclipse.org/downloads/

Perusopuksesta ehdottomasti mun mielestä ja mun kokemuksella.
Ite aikanani opiskelin tietotekniikkaa ja mulla meinas tuottaa ongelmia opiskelussa kun oli jotkut perusasiat aivan hakusessa.

Jos opiskelee tietotekniikkaa, niin on toki hyvä tuntea asioita vähän syvällisemmin. Toisaalta jos vain tarvitsee tietokonetta apuvälineenä laskennassa, niin pelkkä proseduraalinen ohjelmointitaito riittää. Tarvitsee siis vain ymmärtää riittävästi algoritmeja ja datastruktuureita, jotta pystyy esim. ohjelmoimaan tehokkaasti vaikka Matlabilla tai miksei Excelilläkin. Sama pätee tyypillisiin sovelluksiin, kuten jonkun datan formatoimiseen toista formaattia varten.

Oikeastaan kun miettii mihin tietokonetta tulee käytettyä kotona, niin itse käytän sitä lähinnä tiedon hakemiseen kun taas vaimo on se jolla oikeasti on ollut sille käyttöä työssä ja hän on yhteiskuntatieteilijä. Hän ei taas osaa ohjelmoida, joten olen itse ohjelmoinut hänelle esim. ohjelmapätkiä, jotka kovertoivat jotain kyselydataa sopivaan muotoon jotain tilastollista ohjelmistoa varten.

Näissä tehtävissä ei tarvitse edes osata erottaa kovalevyä prosessorista tai löytää edes Wintoosan Control Panelia.

Tietokoneen sisuksien tuntemuksella et tee juuri mitään ja se on pitkälti turhaa. Jätä se mikrotuelle. Tietotekniikan sovellukset tekniikassa ovat käytännössä laskentaa, joka siis on pitkälti ohjelmointia.

Hän sanoi haluavansa oppia ohjelmointia ja tietotekniikkaa. Mikäli perusohjelmointiorjaksi mielii, eli koodaamaan käyttöjärjestelmään sovelluksia, niin tuskin tietokoneen sielun elämää hirveästi tarvii tuntea. Mutta jos ohjelmointia haluaa oppia kunnolla, ja haluaa ymmärtää miten kaikki toimii, niin kyllä tarvii tuntea tietokonetta enemmän. Tällöin ne perusosaset emolevyllä on pientä raapaisua, joka ei vielä hyödytä vaan täytyy tuntea muistirekistereitä ja muita pieniä osasia. Enkä sanoisi muutenkaan tietotekniikan yleistä tuntemusta hyödyttömäksi, vaikka joka koodausfirmasta löytyy joka korjaa kaiken tietokoneeseen liittyvän sillä ethän sitä työkonetta saa edes mennä käpelöimään.

Edit: Sori, kerkesit näköjään jo täsmennellä itseäsi. :thumbs:
Edit 2: Olin näköjään tunnin myöhässä, kun en ilmeisesti ollut refreshannu välillä sivua. Hohhoijaa. On tässäkin muka asiantuneja ihminen. :david:

Hyvä keskustelu, toivottavasti tulee lisää postauksia.
Mikä olisi hyvä KIRJA ohjelmoinnin perusteisiin? Siis ihan alusta lähdetään liikkeelle ja suht vaativiin asioihin perehdyttäisiin myös.
Olisi myös hakusessa tietokoneen perusasiat opettava kirja. Toki netistä löytyy näitä linkkejä yms mutta haluaisin siis mahdollisimman paksun tiiliskivikirjan jossa kattavasti kaikista näistä asioista infoa ihan aloittelijan näkökulmasta lähtien, ei minkään koodarin koodarille kirjoittama.

Ajattelin että olis varmaan fiksua vähän näitä tässä kesällä opiskella jos syksyllä tulee lähtö it-alaa opiskelemaan. :)

Siis ihan tälläinen opus joka opettaisi about samoja asioita kun käydään korkeakouluissa ohjelmoinnin alkeet- kursseilla tms. En nyt kauheasti pysty sanomaan mitä kaikkea haluan ohjelmoinnista oppia koska en ole sitä koskaan aiemmin harjoitellut, tajuat pointin?:) Haluan siis suht vahvat perustiedot ennen ohjelmoinnin alkeet jne jne kursseille osallistumista etten ole sormi suussa siellä.

Ei tuo mikään vaativa ole. Maailman luetuin C++ -kirja ja suosittu kurssikirja AMK:issa ja yliopistoissa. Lähtee ihan C++:n yleisestä esittelystä ja Hello Worldista.

Ei tuo mikään vaativa ole. Maailman luetuin C++ -kirja ja suosittu kurssikirja AMK:issa ja yliopistoissa. Lähtee ihan C++:n yleisestä esittelystä ja Hello Worldista.
Ihan hyvä kirja referenssi-manuaalina, mutta ei mielestäni paras mahdollinen ohjelmoinnin opettelemiseen... Jopa C++:n opettelemiseen löytyy mielestäni parempia.

Ok katsoin vain tuosta arvostelusta, jossa sanottiin opuksen olevan hyvä kirja ihmiselle joka on jo opiskelemassa tai muuten vain tekemisissä ohjelmoinnin kanssa päivittäin. Eli sen mukaan ei ehkä itseopiskeluun ekaksi kirjaksi. Tiedä sitten.

Ok katsoin vain tuosta arvostelusta, jossa sanottiin opuksen olevan hyvä kirja ihmiselle joka on jo opiskelemassa tai muuten vain tekemisissä ohjelmoinnin kanssa päivittäin. Eli sen mukaan ei ehkä itseopiskeluun ekaksi kirjaksi. Tiedä sitten.
Juuri näin.

Itselläni tuossa pöydällä on juurikin tuo Stroustrupin kirja, enkä sitä todellakaan lähtisi aloittelijalle suosittelemaan. Katoaa vain elämänhalu, jos sen kanssa yrittää lähteä opettelemaan ;)

Niin siis tuon "maailman luetuin C++ -kirja" olisi hyvä korjata muotoon "maailman ostetuin C++ -kirja". :D Täytyy tunnustaa, että allekirjoittaneeltakin kyseinen kirja löytyy, mutta en lähtisi sitä ihan kannesta kanteen tavaamaan. Samalla täytyy tunnustaa, että oma C++ on kyllä ihan lapsen kengissä, mutta siihen tuo kirja on mielestäni ihan omiaan, että kun ei omat taidot riitä, niin voi kaivaa esille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom