Tietokonepeli- addiktiot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu

Mixu

Ei vain tajua
Vaikka aiheena onkin WoW, niin se ei tarkoita että rajoitan keskustelua siihen, nyt puhutaan tietokonepeleistä yleensä.

Pikkuveljeni (22 v) osti World of Warcraftin heti ensimmäisten joukossa Suomessa, helmikuun puolivälissä (vai oliko se loppupuolella). Tämän jälkeen hän on käyttänyt peliin kaiken vapaa-aikansa. Kaveri pääsi helmikuussa sopivasti intistä pois ja opiskelut ovat tauolla. Niinpä hänellä on kaiket päivät aikaa. Olen laskenut, että hän pelaa peliä n. 7-10 tuntia päivässä. Hän asuu vielä kotona, mutta sitä ei arvaisi, koska hän on aina huoneessaan. Herää n. klo 12, syö, aloittaa pelaamisen, syö, jatkaa pelaamista, pitää vessatauon, jatkaa pelaamista n. klo 3:een yöllä ja menee sitten nukkumaan, herätäkseen klo 12 ja aloittaakseen taas pelaamisen. Myönnän, välillä hän katselee televisiota olkkarissa tai surffailee koneellaan, mutta pelaaminen vie 90% hereillä olleesta vapaa-ajasta. Mikäli hänet saadaan viikonlopuksi kesämökille, niin sunnuntai-iltana alkaa WoW- sessio, joka jatkuu koko yön. Ja maanantaina nukutaan taas klo 13-14:een.

Ja tietenkään hänen itsensä mielelestä hän ei pelaa lainkaan liikaa, "pelissä on vain pysyttävä mukana, ettei jää jalkoihin, sitten hän varmasti vähentää pelaamista kun on level 60, kun ei enää tarvitse kehittyä niin paljon."

Oletteko saaneet omia sisaruksia / kumppaneita jollain keinoin rajoittamaan tietokonepelien pelaamista?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hommaa jostain nainen hänelle...;)
Jos jo 22 -vuotiasta vielä kotona asuvaa ei muu kiinnosta kun joku halvatun tietokonepeli & surffailu niin jotakin on pahasti vialla...

Kyllä se siitä jossain vaiheessa varmaan rauhottuu. Mäkin pelasi aikoinaan sellaset 8h päivässä kun olin yläasteella. Eli koulusta kotiin ja pelaamaan, sitten pari tuntia unta ja kouluun :P Kyllä siihenkin kyllästyy, eikä loppupeleissä vaikuttanut mun mielestä mitenkään kovin tuhoisasti mihinkään.

Itsekkin joskus nuorempana tuli pelattua todella paljon tiettyjä strategiapelejä, tyyliin juuri 5h päivässä. Nykyään kun työ on tietokoneella istumista, ei enää juurikaan jaksa pelata yhtään mitään. Joskus tulee kokeiltua uusia hienoja pelejä ihan vain nähdäkseen miten pelit ovat kehittyneet.

Mutta tuosta veljestäsi, tuo kuulostaa kyllä jo aika huolestuttavalta. Olen kuullut tosi paljon vastaavia juttuja joissa juuri esim. WoW:n pelaaminen aiheuttaa sen että jää koulut käymättä tai vastaavaa. Veljelläsi nyt ei tätä ongelmaa ole vielä, mutta sekin voi olla edessä.

Oletko jutellut asiasta veljesi kanssa? Hän kuitenkin on jo "aikuinen" ihminen ja varmasti ymmärtää itsekkin että ei ole täysin normaalia pelata koko hereilläoloaikaa jotain peliä. Olisiko jokin uusi harrastus mitään? Vie veljesi puntille!

Mixu sanoi:
Oletteko saaneet omia sisaruksia / kumppaneita jollain keinoin rajoittamaan tietokonepelien pelaamista?

Pystyn vastaamaan tähän ainoastaan omasta puolesta: en ole saanut rajoitettua. Eli silloin kun ollaan töissä niin vapaa-ajalla tietokone pysyy kuta kuinkin kiinni. Mutta näin työttömänä ollessa menee ihan kevyesti joku 5-8 tuntia päivässä pelaamiseen, aikaisemmin genrenä oli räiskintä&mäiskintä pelit mutta nyt olen pelannut kohta puoli vuotta MMORPG genreä.

Itse asiassa mikään muu peli ei ole koukuttanut yhtä paljon kuin roolipeli koska siinä on ominaispiirteenä se ettei peli tule oikeastaan koskaan valmiiksi. Aina pitää säätää pelaajaa paremmaksi, hankkia sille kaikkia mukavia varusteita ja sitten tietysti pelata leveliä ylöspäin. Ja koska sattumalta valitsin peliksi Anarchy Online niin maksimilevel on 220 minkä pelaamiseen menee tiettävästi noin 2.000-3.000 tuntia pelaajasta riippuen.

Olen tässä vakavasti harkinnut että laitanko pelaamisen kylmästi poikki siinä vaiheessa kun pitäisi jatkaa maksettua online-peliaikaa. Voipi olla viisas ratkaisu siinä vaiheessa. Ja en kai mä itkeä tirauta niitten tietokonehahmojen perään vaikka ihan valtavasti onkin mennyt aikaa jo nyt äijien rakentamiseen. :david:

Ääh oon koulussa Diablo 2:een ... Kaverin kanssa hakattu verkossa muutaman kerran läpi ja vielä ite pelaan single playeriä päälle. Vanha peli mut on vienyt minut mukanaan. Ja kaiken maailman Civit, heroes of might and magic/ vastaavat ovat vieneet lukemattomat yöunet.

protsku sanoi:
Pystyn vastaamaan tähän ainoastaan omasta puolesta: en ole saanut rajoitettua. Eli silloin kun ollaan töissä niin vapaa-ajalla tietokone pysyy kuta kuinkin kiinni. Mutta näin työttömänä ollessa menee ihan kevyesti joku 5-8 tuntia päivässä pelaamiseen, aikaisemmin genrenä oli räiskintä&mäiskintä pelit mutta nyt olen pelannut kohta puoli vuotta MMORPG genreä.

Meikäläisellä oli samoja ongelmia työttömänä, ei ollut oikein rahaa lähtee tai harrastaa kauheesti joten sit jäi surffailemaan nettiin tai pelaamaan tietsikkaa koko päiväks. Kävin sen verran ulkona että kävin 4-kertaa viikossa salilla ja ruokakaupassa ja välillä tuntui ettei noitakaan ois jaksanu tehdä tietsikan käytön takia :D

Itse olen pahemmin kuin koukussa CS:S:ään :david: On vaan niin rentoo istahtaa koneelle ja loggaa servulle. Heittää läppää tuttujen kavereiden kaa siellä ja ottaa helppoja frägejä... Muut pelejä en vaan jaksa edes pelata. Ja hups illalla kun istahti koneelle niin pian kello näyttääkin kolmea yöllä.

Aloin hakkaamaan countteria tosissani tammikuussa kun sain uuden koneen, mutta huhtikuussa alkoi tulla jo mitta täyteen. Kysyin vaan itseltäni yhden pelatun päivän jälkeen taas että haluanko elää koko elämäni näin? Vastaus oli tietenkin että en ja pidin toukokuun taukoa joka onnistuikin helposti. Sitten nyt taas kesäkuun alussa sallin itseni vähän pelaavan ja retkahdin täysin. Kesäkuun eka viikko menikin sit taas peliservulla :david: . Ei ollut muuta mahdollisuutta kuin poistaa koko peli koneelta. En vaan pysty nauttimaan kohtuudella tuosta pelistä :(

Hip hei hurraa, pari päivää oltu taas kuivilla :D Pidän varmaan tän kesän taukoa tuosta, ja koitan uudestaan syksyllä yksinäisenä pimeänä iltana. Tai sitten en koske tuohon enään pitkällä tikullakaan, aika näyttää, jaksa ottaa turhia paineita.

No pelaaminen on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin Dokaaminen tai passiivinen telkan katselu! Miettikää että jos joku 13-15 vuotias kaveri ei pelaiskaan jatkossa tietokoneella sitä 3-6 tuntia päivässä vaan käyttäis sen ajan vaikka jonkun instrumentin soittamiseen tai muuhun hyödylliseen... Sitä vois saavuttaakkin jotain.

Ja tosta WOW:sta vielä. En olis huolissani sen pelaajista, suurinta osaa tossa koukuttaa sen pelin uutuudenviehätys ja muut hienoudet. Luulen että osa jengistä herää puolenvuoden totaalisen pelaamisen jälkeen eikä halua pelaa enään ikinä ;) Itsekkin olen menettänyt yhden kaverin tuolla pelille, sillä on pelikellossa jo 1½ kuukautta. Kuvitelkaa 1½ kuukautta peliaikaa ja se jätkä on omistanut sen pelin alle 4 kk, lisäksi sen pitää syödä, nukkua ja töihin sillä menee noin 11 h päivässä työmatkoineen.

Jonkilainen addiktio wowiin oli (on). Played time näyttää yli kahtakymmentä päivää. Tänään muuten ilmesty San Andreas PC:lle :hyper:

Tomi sanoi:
Civilization III lyhensi joskus vuosi sitten muutaman viikon ajan yöunia. :D

Viime yönä tuli painettua kolmeen asti. Aamulla ennen seiskaa ylös :D :zzzz:. Loistava peli johon kyllä helposti uppoaa viikoksi pariksi. Paras sessio viime syksyltä taitaa olla lähemmäs pari vuorokautta neljän tunnin unilla. Muita taukoja kuin kusi ja juoma/voikkaritaukoja ei ollut. Ei ehkä terveellistä, mutta perkeleen hauskaa :D.

Mulla toi pelaaminen menee aikalailla sykleissä. Välillä tulee pelattua oikein perkeleesti ja sitten taas välillä ei ollenkaan. Eilen aloittelin uutta peliä civ III:ssa ja veikkaampa, että tässä tulee jokunen tunti taas kyhjötettyä koneella. Tätä ennen olen kunnolla tainnut pelailla syksyllä.

Aikoinaan kun Diablo 2 tuli niin kyllähän se koukutti aika pahasti, aina kyllä tuli koulu käytyä ja muut asiat hoidettua kunnolla mutta vapaa-ajalle löytyi aina tekemistä. Koulutehtävät ja opiskelu rajoittivat hyvin addiktiota joten ei siinä mitään, useampi sata tuntia varmaan tuli aikoinaan hakattua kun kaverin kanssa pelattiin pari kertaa läpi.

Sitten siirryin työelämään ja hankin laajakaistan ja alkoi armoton Enemy Territory:n hakkaaminen, hankin samalla vielä tehokkaan koneenkin pyörittämään pelejä siihen aikaan. Siinä vaiheessa kun suurin osa vapaa-ajasta meni pelatessa (5-6h per päivä) ja alkoi näkemään unia pelitilanteista ( Eli unet olivat aivan kuin olisi pelissä) ajattelin että nyt saa vähän rauhoittua. ET:n pelaaminen väheni ja järki palasi päähän.
Nytten täällä ulkomailla ollessa kun ei ole vielä niin paljoa livetuttuja niin herkästi menee tuonne onlinen puolelle. WoW:kin on koukuttanut jonkin verran mutta nytten kun pelannut tuolta maaliskuusta lähtien on vähän pahin kuume hellittänyt.

Summa summarum: Itsekin kuulun tuohon surulliseen kastiin joka jää herkästi peleihin kiinni, pitää vaan olla tyytyväinen ettei ole pahempi addiktio kuten esim. uhkapelaaminen yms. :whip:

OFFTOPIC: Pidäne edelleenkin Diablo 2:sta sinä kaikkien aikojen pelinä, jos jonkin plei ottaisi autiolle saarelle mukaan D2 olisi se :D

Gran Turismo 2 oli kovakoukku psx:llä, vai oliko se ykönen.
Sitä tuli pelattu aika paljon.
Niin ja molempia Max Payneja tuli tietokoneella tahkottua tosi paljon.

:offtopic: Onko max paynestä tulossa jatko osia?

nfsu2:sta tuli tahkottua aika reilusti :rock: Tosin meni niin nopeesti läpi, että eipä sitä addiktioks voi sanoa :D

H.Ö.N.Ö. sanoi:
Gran Turismo 2 oli kovakoukku psx:llä, vai oliko se ykönen.
Sitä tuli pelattu aika paljon.
Niin ja molempia Max Payneja tuli tietokoneella tahkottua tosi paljon.

:offtopic: Onko max paynestä tulossa jatko osia?

Mun mielestä siihen ollaan jotain jatkoosaa tyrkkäämässä, mutta remedyn kaverit ei sitä ole tekemässä. Muistaakseni remedyn kundit virittelee jotain uutta.

Pelasitko monta kertaa tuon pelin läpi? Meinaan vaan, että ei kumpaankaan osaan saa menemään kun pari iltaa. Ainoa miinus noissa oli tosiaan se, että leikki loppui lyhyeen. Reipas 10h muistaakseni ekaan osaan meni (eli kaksi iltaa) kakkosesta en muista aikaa, mutta mun mielestä se oli vielä lyhyempi kuin eka osa? Taisin kyllä pelata easy tasolla :jahas:

Baldur's Gate I&II tuli pelailtua noin 10 kertaa läpi. (molemmat) Muutenkin roolipelit on ollut mun heikkous, niihin saa uppoamaan aikaa niin perkuleesti. Onneksi ei ole nyt aikoihin löytynyt oikein iskevää peliä, joten koneen käyttö on pysynyt kurissa.

Nooh parhaimmat sessarit oli joskus muinoin kesälomilla kun pelattiin 12- 15 tuntia putkeen ja nukuttiin vajaa 4 tuntia ja taas pelattiin 12- 15 tuntii. Tätä jatku parhaillaan 2- 3 viikkoa. Tuona aikana ei sitten käyty yli 3 kertaa suihkussa.
Nyt olin ET:hen koukussa viel muutama kuukausi sitten, mutta sekin jotenkin lopahti kun kone alko jumimaan.
Onhan nuita pelejä ollu vaikka millä mitalla.
Mun mielest sun veli saa olla "kiinni" pelissä kunhan oikea elämä ei mee vituilleen sen takia ts. koulun käynnin pitää jatkua ja arvosanojen pitää olla suurinpiirteen samaa luokkaa ku ennen addiktiotakin.

Olen säästynyt koukutuksilta, koska mua ei kiinnosta tippaakaan pelata verkossa muita ihmisiä vastaan. Pelaan aina pelit single-player moodissa läpi ja se siitä. Räiskintäpelit on myös läpi todella nopeasti. Homma menee sykleissä, kun uusi peli ilmestyy niin pari viikkoa pelaan suht' intensiivisesti ja sitten taas pelaaminen jäihin.

CS: Source, Civ 3, Diablo 2 ja Command & Conquerit ovat (olleet) meikäläisen heikkouksia.

Aina joskus tulee pelattua muutamia tunteja putkeen. Oon itsekin usein miettinyt, että onko siinä mitään järkeä. Valitettavasti sitä on helkkarin hankala sanoa.

Kaikki, jotka pelejä pelaavat, ovat varmasti sitä mieltä, että pelaaminen on hauskaa. Tietokonepeleissä on kuitenkin se huono puoli, että oikeastihan niistä ei ole käytännössä yhtään mitään hyötyä. Tietysti englantia saattaa vähän oppia siinä sivussa ja jonkinmoinen strateginen ymmärtämys voi parantua, mutta eipä kukaan varmasti voi perustella suurta pelaamismääräänsä sillä, että oppii siinä samalla tärkeitä taitoja, joista on hyötyä muullakin elämän saralla. Kukaan ei varmaankaan myös väitä, että pärjää elämässään paremmin, koska omistaa Battle-netissä 99 levelisen barbaarin, joka käyttää kaikkien himoitsemaa Arkanes Valoria.

Joskus tein sopimuksen itseni kanssa, että pidän tietokoneella pelaamista eräänlaisena palkintona siitä, että olen tehnyt jotain hyödyllistä. Mielestäni on vain hullua kuluttaa puolet päivästä asiaan, josta ei ole mitään hyötyä. Välillä pitää toki levätä ja löhötä tekemättä mitään, ja juuri silloin voikin hyvillä mielin pelata tietokoneella. Muuten ainakin minulle kävi esimerkiksi niin, että lukion koeviikkojen aikana saatoinkin pelata hyvät lukuajat, ja sekös sitten jälkeenpäin vitutti. Pitää siis suhteuttaa pelaaminen ja muut asiat toisiinsa.

Pelejä on aina uusia saatavilla ja vanhoja voi aina pelata läpi paremmin ja paremmin. Koskaan niitä ei saa loppuun, kuten esim. kirjaa tai elokuvaa tai rakennusurakkaa, sillä juuri niinhän ne on suunniteltu. Tämän takia voi kuluttaa vaikka koko vapaa-aikansa pelien parissa, mutta kukaan ei sillä loppupeleissä saavuta yhtään mitään, ei ainakaan likimainkaan samaa hyötyä, kuin jos olisi kuluttanut ajan hyödyllisemmin.

Jos miettii oman pelaamismääränsä mielekkyyttä, on hyvä kysyä esim. onko koskaan jättänyt menemättä treeneihin, kouluun tai työhön pelien takia tai onko jättänyt menemättä kaverille pelin takia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom