Tietokonemaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Virtanappia painamalla valo syttyy n. 0,5 sekunniks ja sammuu. Tuulettimet pyörähtää kerran ympäri ja pysähtyy. Eli ei käynnisty vaikka n. 1kk upouusi kone. Mitä vittua?

Oon ostamassa erästä telkkaria ja sen yhteydessä ethernet termi on ilmeisesti hieman epäselvä mulle. Jos tv:ssä on vain ethernet liitäntä niin tarkoittaako se sitä että voisin käyttää tv:ssä internettiä jollain ilveellä? Ymmärrän sen että se tarkoittaa lähiverkkoa mutta en sitä vaan tajua että pääsenkö lähiverkkoa hyväksi käyttäen sillä tv:llä nettiin :)

Oon ostamassa erästä telkkaria ja sen yhteydessä ethernet termi on ilmeisesti hieman epäselvä mulle. Jos tv:ssä on vain ethernet liitäntä niin tarkoittaako se sitä että voisin käyttää tv:ssä internettiä jollain ilveellä? Ymmärrän sen että se tarkoittaa lähiverkkoa mutta en sitä vaan tajua että pääsenkö lähiverkkoa hyväksi käyttäen sillä tv:llä nettiin :)
Joko se on vain esim. DLNA striimaukseen eli videoita/musiikkia lähiverkon tietokoneelta, tai sitten mikä on hyvin todennäköistä niin siinä on kaikki Facebookit, Youtubet, ja muuta nettisisältöä. Joissain telkkareissa on jopa internet selain flash tuella, eli voi selata mitä vain netissä.

Älkää muuten erehtykö ostamaan Samsungin miniläppäreitä. Meillä on töissä kolme ja kaikista emolevyt rikki vähän takuu ajan jälkeen. Eikä edes mennyt takuuseen...

Onko kellään käytössä MSI:n HD6770:aa? Jos niin millaisia kokemuksia? Tuosta ei löydy netistä minkäänlaisia arvioita, paperilla olisi ok. Lähinnä kiinnostaisi, miten äänekäs tuuletin tuossa on, ja lämmöt.

Tämä siis:

http://www.msi.com/product/vga/R6770-MD1GD5.html#?div=Overview
Anteeksi että vastaan vaikka en sitä omista, mutta miten se kiinnostaa paperilla? HTPC käyttöön löyty paljonkin passiivijäähdytettjä yksilöitä eli tuuletinta ei lainkaan ja tuskin lämpöäkään.

Älkää muuten erehtykö ostamaan Samsungin miniläppäreitä. Meillä on töissä kolme ja kaikista emolevyt rikki vähän takuu ajan jälkeen. Eikä edes mennyt takuuseen...
Multa löytyy Samsung NC10. Ainoa ongelma oli että puolen vuoden jälkeen VGA-out lakkasi toimimasta. No, juuri ennen 2v takuuajan loppumista lähetin lopulta huoltoon, ja huollossa vaihtoivat sitten koko emolevyn.

Muuten ollut erinomainen värkki. Näyttö on todella hyvä, samoin näppäimistö. Paitsi että <> -napin väärä sijaintipaikka ohjelmoidessa harmitti ;) Kun saisi samalla näytöllä ja tuota yhden napin sijaintia lukuunottamatta näppiksellä vähän modernimman version (esim. AMD Fusion) ja vielä 3G:llä, niin johan olisi "täydellinen"!

Anteeksi että vastaan vaikka en sitä omista, mutta miten se kiinnostaa paperilla? HTPC käyttöön löyty paljonkin passiivijäähdytettjä yksilöitä eli tuuletinta ei lainkaan ja tuskin lämpöäkään.
Ei tule HTPC käyttöön vaan ihan normikoneeseen, en vaan halua asua lentokentällä mutta lämpöjen kanssa pelaan mieluummin varman päälle eli ennemmin hiljainen propelli kuin passiivijäähy. MSI kiinnostaa esim. siksi että se olisi suht halvimmasta päästä HD6770:ia ja 36 kk takuulla.

Ei tule HTPC käyttöön vaan ihan normikoneeseen, en vaan halua asua lentokentällä mutta lämpöjen kanssa pelaan mieluummin varman päälle eli ennemmin hiljainen propelli kuin passiivijäähy. MSI kiinnostaa esim. siksi että se olisi suht halvimmasta päästä HD6770:ia ja 36 kk takuulla.
Vakiona ei kyllä yksikään passiivijäähdytetty näytönohjain tule ylikuumenemaan. Jos saa udella, niin onko tuo vain netti/video käyttöön?

Vakiona ei kyllä yksikään passiivijäähdytetty näytönohjain tule ylikuumenemaan. Jos saa udella, niin onko tuo vain netti/video käyttöön?
Pystyy hyvinkin ylikuumenemaan tuon teholuokan kortti, riippuu täysin kotelon tuuletuksesta. Mulla esim. passiivinen HD 4670 kuumeni liikaa, niin paljon että koko kone sammui jos pelaili tosissaan. Oli liian hiljaisella kotelotuuletus ;) Purkkapatenttina pistin siihen hiljaisen 80mm kotelotuulettimen rautalangalla kiinni. Ei koneen äänekkyys lisääntynyt yhtään, mutta pysyi näyttis kiehumislämpötilan alapuolella.

Sitten tietysti jos ei pelihommia harrasta niin ei kuumene, mutta eipä silloin niin tehokasta korttia kuin 6770 kannata ottakaan.

Ongelmanahan on lähinnä juuri se, että se passiivinen näytönohjain ei auta mitään, kun sitten joutuu olemaan kotelotuuletus äänekkäämmällä tai enemmän tuulettimia (riippuu nyt taas kotelosta ja voiko sen tuulettimien nopeutta säätää, jne jne). Kun taas hiljainen tuuletin siinä näytönohjaimessa taas ei välttämättä kovin paljoa nosta koneen äänekkyyttä eikä tarvitse kotelotuuletusta säätää.

Sama lämpö sinne koneeseen jää oli passiivinen tai aktiivinen? Kotelo jos on susi, niin siellä lämpenee aktiivinenkin, paitsi että on hieman enemmän meteliä. Passiivisessa toki vaatii ihan hieman enemmän kotelolta, mutta kaikissa jollain tasolla hyvistä on kuitenkin tuuletus kunnossa eikä se ole edes asia mitä tarvitsee miettiä. Tuulettimetkin hyvissä koteloissa on lähes äänettömiä. Mutta joo, passiivisia näytönohjaimia on aika vähän, ja lähinnä low-end korteissa. Itse asennettuna saa ehkä mid-end kortissakin toimii.

Onhan se myös totta että aktiivisiakin saa hiljaisina, etenkin jos ostaa tuulettimen erikseen jollain heatpipe virityksillä.

Jos on vain kevyttä pelaamista ja videoiden katselua, kuvakäsittelyä, netin selaamista niin itse ostaisin passiivisen. Hyvä kotelo on mun mielestä muutenkin kannattava, ja silloin passiivisuus osissa ei ole ongelma. Powerinkin ostaisin passiivisena, jos en tarvitsis yli 500W poweria. Tosin nyt on tulossa jo jotain melkein 800W passiivisia powereita. Tuohon vielä SSD kovalevyksi, tallennukseen joku 5400RPM perus kovo, ja 120mm kotelotuulettimet niin varmaan kovin ääni on hiiren liike pöydällä tai näppis. :D

Tuotettu lämpömäärähän tosiaan on joka tapauksessa sama, mutta vaikka kotelon sisus sinällään ei kokonaisuutena olisi liian kuuma, ei juuri se näytönohjain välttämättä saa tarpeeksi ilmavirtaa jotta lämpö siitä siilistä ja sitä ympäröivästä ilmasta siirtyisi kunnolla pois, vaan sinne voi muodostua ns. hot spot ja näytönohjain kuumenee kuumenemistaan. Sitten kun siihen laitat sen yhden, vaikka hitaankin, tuulettimen avittamaan, niin se lämpö kulkeutuu pois siitä sitä näytönohjainta kuumentamasta.

Nyt tämä pääkone (i5 750, GTX 460) on melko hiljainen - äänekkäin komponentti nyt on itse asiassa kiintolevy :jahas: - pienehköstä koostaan huolimatta kun sekä näytönohjaimen että kotelon tuulettimet on manuaalisesti säädettävissä. Näytönohjaimen tuuletin siis ei ole alkuperäinen, se vasta turbiini olikin. Tuo itse asennettu tuuletinhässäkkä on niin hiljainen ettei sitä hiljaisessa kokoonpanossa - mukaanlukien hiljainen, joskaan ei passiivinen virtalähde - mitenkään erota, mutta viilentää kuitenkin paljon paremmin kuin passiivijäähdytin.

Tuo HD 4670 on nyt kakkoskoneessa, mutta nytkin siinä on se extratuuletin kaverina :D

Mulla on tossa tällänen 250 GTS (vakio), E8400 (vakio), ja Fractal Design Define R3. Sama homma, eli kiintolevyn raksutus lähinnä kuuluu. :)

Anekdootti: En muuten saanut hd kanavia näkymään kun koko ajan tulee virheilmoitusta. Soitan tvviihteen käyttöönottotukeen. Joka kerta toisessa päässä on n. 20 vuotiaalta kuulostava tyttö

Puhelu 1 "jaa en mä tiedä, sun kannattais varmaan soittaa sinne liikkeeseen mistä ostit telkan"

Puhelu 2 "ehkä se kortti on sulla väärinpäin, kokeile käännellä sitä"

Puhelu 3 "toi korttilinkityksen numero syötetään meidän päässä manuaalisesti niin katotaan nyt ensin että onko se meidän päässä nakutettu väärin...just...näppäilty väärin, rupee toimimaan vartin päästä"

Back
Ylös Bottom