Mitä minun tulisi ottaa huomioon uutta konetta ostaessa? Itsellä on yli viisi vuotta aikaa siitä, kun enemmän seurasin koneiden kehitystä, komponenttien hinnatkin tuli osattua ulkoa, nykyisin pihalla kuin lumiukko. Lähinnä siis mietin yhteensopivuusongelmia, en erityisesti kaipaa neuvoja itse osien valinnassa. Neuvoa toki saa, mutta budjetti on alle 400e, joten ei hirveästi varaa muunteluihin ole. Kone tulee melkeinpä täysin ns. työkäyttöön, pelailtua tulee erittäin harvoin ja silloinkin ikivanhoja pelejä, joten pelien pyöritys ei ongelma ole. Ylikelloitteluunkaan ei siis mitään tarvetta tai kiinnostusta. Vanhastaan löytyy tietysti näyttö, näppis, hiiri, äänikortti jne..
-Antec Sonata III-kotelo 500W powerilla - kaiketi ihan laadukas vehje?
-AM2-emo, joka on ATX-kokoinen - joku "laatumerkki", ettei nyt ihan sutta tule
-AMD 64 X2 6000+ - perustuuletin mukana, riittänee kai kellottamatta hyvin?
-2x 2gt muisteja 800mhz DDR2 - jotain (halpaa) merkkimuistia, jossa elinikäinen takuu..
-250-500gt kovo, jossa paljon välimuistia, laatumerkki jne..
+joku dvdpolttava
+jokin erittäin halpa pci-e näytönohjain
+joskus myöhemmin ehkä Radeon HD 4850/4870-näyttis, jos alkaakin pelailu kiinnostamaan
Kotelon mukana tuleva 500W-powerin luulisi riittävän myös mahdollisen uuden näyttiksen kanssa? Usb-tilpehööriä tulee tietysti paljon kiinni, mutta niiden tuskin luulisi haittaavan?
Onko olemassa mitään SATA-IDE-adaptereita? Minulla kun löytyy vanhastaan itselle riittävä sisäinen kovo ja dvdpolttava, joten säästäisi vähän budjetissa.
edit. pikaisella googlettelulla kattelin, että adaptereita löytyy, pitää samassa ostaa nuo virta-adapteritkin, joten polttava menee uusiksi, kun adapterin hinta on melkein sama kuin uuden polttavan, mutta kovalevyn varmaan säilytän, koska ei jaksa sitä asennusrumbaa
edit2. no vielä säädän tässä lisää. Eli ilmeisesti adapteriakaan ei tarvitse, kun esim
tässä emolevyssä näyttää olevan yksi IDE-paikka valmiina? Tarvitsee siis vain hommata sellainen virta-adapteri, joka on jotain parin euron luokkaa?