Tietokonemaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Vieläkö pitää paikkansa se nyrkkisääntö XP:n kanssa että näennäismuistin koko = 1,5 x RAM:n koko ?

"Suositeltu vähimmäiskoko on 1,5 kertaa tietokoneeseen asennetun RAM-muistin määrä."
http://support.microsoft.com/kb/308417

Muita muistettavia asioita:
• Vältä sivutustiedoston käyttämistä asemassa, jossa järjestelmätiedostot ovat.
• Vältä sivutustiedoston sijoittamista vikasietoiseen asemaan, kuten peilattuun asemaan tai RAID-5-asemaan. Sivutustiedostot eivät tarvitse vikasietoisuutta, ja joissakin vikasietoisissa tietokoneissa tietojen kirjoittaminen on hidasta, koska ne kirjoittavat tietoja useisiin sijainteihin.
• Älä sijoita useita sivutustiedostoja saman fyysisen kiintolevyn eri osioihin.

Mistä löytäis sellaisen modeemin jossa riittää tehot 100/5M liittymään? Käsittääkseni modeemeissa on enimmäisnnopeus jolla ne toimii, joten haluaisin modeemin jolla saa kaikki tehot irti tuosta liittymästä

Ei mitään hajua. Soneran sivuilta löytyy tuommoinen vaihtoehto

Edit: mitä ihmettä tuo VDSL2 edes tarkoittaa?

Mulla on VDSL, tommonen pieni mötikkä, sai operaattorilta ilmatteeks. En tosin valkannut kuin 25/5Mbit liittymän, lienee sitten eri kuin VDSL2. VDSL on täysin eri tekniikka kuin ADSL, laitteet eivät ole yhteensopivia keskenään. VDSL kun kytkettiin niin ADSL-purkista sammui valot ja piti vaihtaa tuo VDSL-purkki tilalle.

Viisainhan se olisi ottaa soneran kautta, mutta opiskelijana haluaisin säästää kaikesta missä vain mahdollista.

Zyxel 660, pitäis firmis päivittää. Mutta olen laittanut sen bridging mode:en, enkä pääse enää siihen kiinni selaimella. Koneen ip on eri domainissa(?) kuin Zyxeli, koska hakenee se isp:n dhcp:ltä eikä Zyxeliltä? Mikä neuvoksi?

Sun pitää käpistelyn ajaksi muuttaa koneesi IP fiksatuksi eikä "hae automaattisesti".

Muistaakseni Zyxel menee oletuksena 192.168.1.1, joten vaikka 192.168.1.100, aliverkko
255.255.255.0, gateway (ei tartte oikeastaan) 192.168.1.1 on oikein sopiva. Tämän jälkeen pitäisi boksin löytymän.

Muista vaihtaa takaisin automaatti-IPlle kun lopetat.

-k

Mitähän on koneella mahtanut tapahtua; Käynnistin sen juuri aivan normaalisti ja kaikki laittamani asetukset ovat hävinneet. Esim. Työpöydältä on hävinnyt lähes kaikki kuvakkeet, Firefoxista lähtenyt kaikki kirjanmerkit sun muut, ja käynnistessä tuli Nortonin 90 päivän virustorjunnan asennussysteemi. Tuonkin olin tietääkseni poistanut aikaa sitten. Kaikki kuvatiedostot ja musiikit ovat hävinneet, ohjelmat näyttäisi säilyneen.

Windowsin profiili varmaan vituillaan. Katsohan c:\documents and settings -kansion alta löytyykö useampaa kansiota käyttäjätunnuksellasi.

Mahdollisesti teki uuden profiilin jostain syystä? C:\Documents and settings\profiilin nimi, tuolta näkyy millä profiileilla on mitkäkin tiedostot. Olisiko tuonne voinut tulla ylimääräinen profiili? En oo varma miten nää toimii jos kone ei oo domainissa, joten voi olla ettei näy tuolta...

Mulla teki tota ihan samaa joskus. Ja Nortonin ohjelmistoa oli mullakin silloin. En muista yhtään miten tuon sai korjattua, mutta ei se kyllä poistanut niitä tietoja, vaan välillä ne näkyi siellä normaalisti, kun käynnisteli konetta uudestaan. Selaile tosiaan se Documents and settings -kansio läpi, jos löytyisi.

Niin ja tosiaan, käyttiksenä Vista Home (yksi mahdollinen syy tähän? :rolleyes:) Mut kiitti enivei, täytyy tsekkaa noi kuhan himaan pääsee

Oon koittanut googlettaa, mutta vastausta en vain löydä, joten viisaammat auttakkee:

Miten kirjoitan ms-dos batchin, joka muuttaa pienet kirjaimet isoiksi? Siis tyyliin abc.txt --> ABC.TXT

start-run: cmd.exe
Menet hakemistoon, esim. C:\temp ja kirjoitat:

ren testi.txt TESTI.TXT

sarjatyönä vähän hankalampaa sitten, en osaa auttaa...

Back
Ylös Bottom