Tietokonemaailman tyhmien kysymysten kerho

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Olis sellainen pähkinä, että kytkin antiikkisen kovon kiinni koneeseen ja sieltä löytyi salattuja (encrypted) tiedostoja, jotka olisi mukava saada auki. Säädin tiedoston omistukset ym. käyttöoikeudet mielestäni kuntoon, mutta ei riitä. Onko jotain maagisia kikkoja millä saa aukeemaan? Voi olla niinkin, että oon vaan sössinyt noita asetuksia.

Oma kovo on, eli en muiden ihmisten salaisuuksia oo tonkimassa. Tiedä mitä unohtuneita aarteita tuolta löytyisi. Tiedostot ovat windows XP:ltä lähtöisin ja avaaminen tapahtuisi vistalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olis sellainen pähkinä, että kytkin antiikkisen kovon kiinni koneeseen ja sieltä löytyi salattuja (encrypted) tiedostoja, jotka olisi mukava saada auki. Säädin tiedoston omistukset ym. käyttöoikeudet mielestäni kuntoon, mutta ei riitä. Onko jotain maagisia kikkoja millä saa aukeemaan? Voi olla niinkin, että oon vaan sössinyt noita asetuksia.

Oma kovo on, eli en muiden ihmisten salaisuuksia oo tonkimassa. Tiedä mitä unohtuneita aarteita tuolta löytyisi. Tiedostot ovat windows XP:ltä lähtöisin ja avaaminen tapahtuisi vistalla.
Oon ymmärtänyt että ainoa keino saada ne auki, on jos kovalevy mikä sulla on sisältää XP asennuksen käyttäjäkohtaiset kansiot ja saat sieltä talteen EFS avaimet. Eli keskustelu mitä käydään tässä:
https://social.technet.microsoft.co...stemcertificates-folder?forum=w7itprosecurity

Tosiaan oikeuksien antaminen sun Vista koneessa ei riitä koska edelleen ne tiedostot on kryptattuja ja tarvitset käyttäjäkohtaisen avaimen joka on XP asennuksen uumenissa.

Oon ymmärtänyt että ainoa keino saada ne auki, on jos kovalevy mikä sulla on sisältää XP asennuksen käyttäjäkohtaiset kansiot ja saat sieltä talteen EFS avaimet. Eli keskustelu mitä käydään tässä:
https://social.technet.microsoft.co...stemcertificates-folder?forum=w7itprosecurity

Tosiaan oikeuksien antaminen sun Vista koneessa ei riitä koska edelleen ne tiedostot on kryptattuja ja tarvitset käyttäjäkohtaisen avaimen joka on XP asennuksen uumenissa.

Tällaista vähän pelkäsinkin, mutta ehkä jaksan sen vielä kaivaa. Kiitos infosta.

Mulla on sellainen tilanne, että tietokoneelta olisi hyvä saada tiedostoja jakoon wlanin kautta. Olisi paljon helpompi ja mukavampi ettei niitä tiedostoja tartte vaikka tabletilla siirrellä usbin kautta edes takas. Ei ole minkäänlaista kotiverkkoa, joskus oli mutta aikalailla on hämärän peitossa miten sen toteutin.
Koneesta löytyy wlan-kortti (laatikossa myös pari usb-wlan-tikkua) jolla pääsen sitten puhelimen kautta nettiin. Tartteeko hommata jonkinlainen reititin vai onnistuuko jotenkin jos laitan vielä usb-wlanin koneeseen kiinni?

Onko nykyään yleistäkin että ei ole kiinteetä nettiä vaan käytetään tietokonettakin puhelimen kautta? ^^

Onko nykyään yleistäkin että ei ole kiinteetä nettiä vaan käytetään tietokonettakin puhelimen kautta? ^^

Joo. Yksi rajaton data mobiilinetti joka toimii kotona, reissussa ja mökillä. Varsinkin ikääntyvimmillä sukulaisilla yleinen, ja tuskin ovat ainoat. Jos ei tarvii paljoa dataa siirtää vaan joku tubevideo silloin tällöin on raskainta käyttöä Facebookin kera niin miksi sitä kiinteää lisäksi maksamaan.

Itsellä kanssa tietokoneen netti on puhelimen kautta. 4g alue ja Dna:n prepaid rajaton. Nopeus pyörii 70-80mbit/s ja ylöspäin 30-35mbit/s. hinta 16,90€ 30päivää. Niin ei paljon kannata kiinteätä hankkia.
Pingit yms pyörii ihan samoissa kuin kiinteälläkin.

Itsellä kanssa tietokoneen netti on puhelimen kautta. 4g alue ja Dna:n prepaid rajaton. Nopeus pyörii 70-80mbit/s ja ylöspäin 30-35mbit/s. hinta 16,90€ 30päivää. Niin ei paljon kannata kiinteätä hankkia.
Pingit yms pyörii ihan samoissa kuin kiinteälläkin.

Tähän tulee jossain vaiheessa stoppi, valitettavasti. Mullakin on adsl:n lisäksi DNA:n LTE ja Huawein modeemi. Kävin katsomassa, että siellä on nyt kokonaisdatamäärä 2.4 teraa. Eikä sen boottaamisesta ole edes kovin kauan aikaa.

Ei ole missään määrin mahdollista, että tällä hinnalla noita LTE verkkoja annetaan käyttää rajattomasti kauhean pitkään. Ne tukarithan "sulaa" tonne mastoihin :) Suomi taitaa olla ainoita maita, joissa näillä hinnoilla saa rajattoman netin mobiiliverkossa.

Tai ees rajattoman netin. Mulla on 150MB/s kaapeli ja siinä on 500GB/kk raja (pehmeä, eli 200, 200, 600 kolmelta peräkkäiseltä kuulta on ok koska ka on alle). Olin aluksi et mitä hemmettiä evh, mut 2.5v jälkeen mun enkat on 350 kuukaudessa, up+down.

Muutin tänne itseasiassa työn perässä firmaan joka kehitti teknologiaa juuri tuohon, koska se top10% käyttää 90% kaistasta tsj.

Ennen p2p oli se kovin kaistansyöjä, nykyään taidetaan mennä jo streamaus kärjessä. Kaikki musiikista lähtien streamataan joten kaistaa kuluu mielettömiä määriä ilman nörtteilyäkin.

Ehkä ne teratavun leffakokoelmatkin vielä nousevat arvoonsa. Itsehän tallennan kaiken laite-, netti- ja palveluntarjoajariippumattomuuden vuoksi. :D

Kertokaas viisaammat :wtf:

Ostin eilen Lenovo B590 läppärin tutun tutulta, joka kertoi, että kone tuli juuri BIOS-huollosta(?).
Kone käynnistyi ja toimi normaalisti sen puoli tuntia, mutta kun latasin Spotifyn ja Firefoxin, niin kone sekosi siten, että parin automaattisen uudelleenkäynnistyksen jälkeen windows 8.1 työpöytä näkyy pelkästään mustana.
Tehtävienhallinnan kautta pääsen kyllä käsiksi tiedostoihin tai selaimeen, mutta onhan tuo hieman weirdoa, että kone on mustana jatkuvasti.
Jos ymmärsitte mitään, niin onko hienoja vinkkejä :) ?

Ps. En osaa edes palauttaa tehdasasetuksille, joten sellainen ohje kelpaa toki myös

Kertokaas viisaammat :wtf:

Ostin eilen Lenovo B590 läppärin tutun tutulta, joka kertoi, että kone tuli juuri BIOS-huollosta(?).
Kone käynnistyi ja toimi normaalisti sen puoli tuntia, mutta kun latasin Spotifyn ja Firefoxin, niin kone sekosi siten, että parin automaattisen uudelleenkäynnistyksen jälkeen windows 8.1 työpöytä näkyy pelkästään mustana.
Tehtävienhallinnan kautta pääsen kyllä käsiksi tiedostoihin tai selaimeen, mutta onhan tuo hieman weirdoa, että kone on mustana jatkuvasti.
Jos ymmärsitte mitään, niin onko hienoja vinkkejä :) ?

Ps. En osaa edes palauttaa tehdasasetuksille, joten sellainen ohje kelpaa toki myös
Pääsetkö näitä kokeilemaan:
FIN: Tietokoneen siivoaminen, palauttaminen tai sen oletusasetusten palauttaminen - Windowsin ohje
ENG: How to refresh, reset, or restore your PC - Windows Help

Windows 8.1 pystyy siis linkin ohjeilla nollaamaan.
Tuore kone (sun käytössä siis), niin helpoin olisi tosiaan katsoa josko täydellinen reset toimisi. Ongelman selvittäminen vie melkein varmasti hirveästi enemmän aikaa.

Onko kone siis kaverin jäljeltä nollattu mitenkään huoltoa ennen tai jälkeen?

Ärsyttävän pieni vaiva, jota en ole saanut selvitettyä.

Eli Pakkotoisto forum ei pidä minua sisäänkirjautuneena.
Joutuu joka kerta kirjaamaan itsensä sisään, ärsyttävää?
Olisko heittää vinkkejä / apuja ??

Onko tallenna salasana kohdassa ruksi? Entä kysyykö selain tai onko joskus kysynyt, tallennetaanko salasana palvelimelle? Jos on kysytty ja olet laittanut ei, niin selaimen asetuksista nollaan tilanne jotta sitä kysyttäisiin uudelleen ja voit sanoa että kyllä.

Tuli mieleen xp tiedosto-ongelmaisen ongelmasta että onks ne oikeasti salattu (onks XP:ssä muka vakiona jotain kryptausta, eiks oo tullu vasta paljon myöhemmin) ne tiedostot vai ainoastaan käyttöoikeuksien takia niihin ei pääse käsiks?
Jos jälkimmäinen, niin levyn laitto kii johki linux-koneeseen voi auttaa, ku ne ei ymmärrä microsoftin käyttöoikeuksista hevon persettä.. ja pitäis olla käyttöoikeuksilla rajatut data luettavissa...

Tuli mieleen xp tiedosto-ongelmaisen ongelmasta että onks ne oikeasti salattu (onks XP:ssä muka vakiona jotain kryptausta, eiks oo tullu vasta paljon myöhemmin) ne tiedostot vai ainoastaan käyttöoikeuksien takia niihin ei pääse käsiks?
Jos jälkimmäinen, niin levyn laitto kii johki linux-koneeseen voi auttaa, ku ne ei ymmärrä microsoftin käyttöoikeuksista hevon persettä.. ja pitäis olla käyttöoikeuksilla rajatut data luettavissa...
Hyvä idea toi sun fiksi, en tosin tiedä onko se niin simppeli? Luulis että ton ratkaisun keksis kaikki jotka keräilee kovalevyjä mitkä on jollain XP:n kryptil.

Mitä tulee tuohon salaukseen, itse löysin kuitenkin ohjeita tuohon? Tosin voihan ne olla ettei ole niin sanotusti kryptattu, vaan lukittu tavalla jotka Windowsit ymmärtää ja siten toimisi toi Linux metodi....

Shemmosta.

Eihän tollasilla käyttöoikeuksilla ole paskankaan väliä jos on pääkäyttäjän oikeudet, ne voi vaikka resetoida suoraan windowsistakin. Levyllä on vaan access control list tms. jossa on listattu tiedostojen käyttöoikeudet.

cd x:
icacls */t /c /q /reset

Tjsp.

No joo siis jos tollasen on ihan itse ottanut joskus käyttöön. :D

Mulla oli joskus dualboottina mac, tiettyjen videoiden jemmaaminen oli vaikeaa kun kumpikin käytti ohitti toisensa käyttöoikeudet levyillä. :lol2:

Mikähän on vialla kun en saa tietokoneeseen kopioitua tv:tä 2. näytöksi? Käyttöjärjestelmä Windows 7. Antaa kyllä laajentaa sen mutta kun laittaa että kopioi näytöt niin tv:hen tulee vain "ei signaalia". Aikaisemmin on kyllä onnistunut samoilla vehkeillä mutta ei enää??

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom